Bedankt, Marc, het wordt altijd geapprecieerd. Er komt weer een hele boterham, deze keer allemaal over Strasbourg aangezien de bestelling voor Dunkerque op Ebay maar niet opschiet. Gelukkig maakt dat niet zoveel uit voor de vooruitgang.
Deze munitielockers moeten aan de zijkanten van de opbouw gekleefd worden. In feite zijn ze iets overscale want je kan de steundriehoeken onderaan nooit ergens aan vastkleven.
De voorste mast was hier volledig in PE, maar ik wou toch wat rondhout voorzien, dus heb ik een restje van Dunkerque afgesneden op maat van het onderste deel van de mast.
Dat staat toch iets vaster.
De mottobordjes had men mooi kunnen overtekenen van foto's, maar er is steeds iets dat mankeert. Bij BBB voor Strasbourg (letter B) is de vorm van het bord goed, maar de spatie aan de zijkanten is tussen de letters getrokken, vergeleken met de foto in het midden. Bij Shipyard voor Dunkerque (letter C) zijn de schuine hoeken te groot genomen. Bij Hobbyboss zijn de borden haast rechthoekig en is er ook geen spatie.
Vele kleine aanhangsels in PE worden nu toegevoegd op Strasbourg, waaronder de bordjes, luchtuitlaten, lockers en davits. Ik heb deze davits te laag gehangen door de foute instructies van BBB. Ik heb gemerkt dat de ladder vooraan op de tweede foto op de foute plek zit, vergeleken met de referentie. Ook het bordje moet anders, ik heb het hierna meer naar voor verplaatst, buiten het merkteken van Hobbyboss.
Weer een director, maar deze keer wordt er en flink stuk uit gezaagd.
Deze plaat kan je naar keuze rond de director wikkelen of niet, maar het leek me makkelijker om van het plastic alleen de bodem en het plafond te bewaren (wat ik natuurlijk doorkreeg toen ik de deurtjes en de ramen al had weggehaald).
Hier staat de director op zijn plek. De plaat had de perfecte omtrek, dus na het opkleven over het bestaande deel was er een kleine kier. Je kan dus beter de omtrek van het plastic wat afschuren. Men had de plaat met een kleine overlap moeten maken, dan was deze rond te zetten zonder plastic mal. Ik heb de kier dichtgekleefd met een metalen stripje en bijgevijld.
Delen om de achterste mast mee te verbeteren.
Er zit nu ook een radioantenne op, maar de ladders op dit deel zijn problematisch. De lange moest twee treden korter en de onderste ladders staan wat schuin, andere worden niet getoond in de instructies maar er zit dan weer een gat in de reling.
De mast zit mooi recht op de director.
Nu gaan we nog wat naar de Micromaster turrets kijken, want ik begin tegen de grenzen aan te stoten van wat op het dek toegevoegd kan worden zonder het vast te lijmen. Hier worden de proporties opgemeten.
Vergeleken met deze foto zijn deze afstanden op het model mooi in orde.
De resin stukken zijn besteld in medium printkwaliteit, dus de vlakken die niet loodrecht op de printrichting stonden, vertonen richeltjes. Ik heb die met een scherp scalpel glanzend geschaafd, lettend op details die daar tussen liggen.
De toren is goed vergelijkbaar met de officiële plannen van de MN die je gratis kan downloaden op
http://3dhistory.de/wordpress/warsh...ch-battleship-drawingsplan-sets-newest-first/, al heb ik niet op schaal gelet.
We vergelijken dus best eens met foto's. Daar valt vooral de vorm van de lopen op, die zouden moeten verjongen naar voren toe maar dit heeft Micromaster niet voldoende uitgevoerd.
Vergelijk met de lopen die BBB meegaf, veel beter, maar wel een stukje te lang. Ik ga ze afzagen op de lengte die de resin lopen hebben.