Hoofdsponsor

1/350 Dunkerque en Strasbourg

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Bedankt Luc.

Slecht nieuws wat betreft de Strasbourg, Bigblueboy heeft fret H tweemaal meegeleverd en fret G is daardoor waarschijnlijk naast de doos gevallen. Ik vond een review waarin dat fret er als volgt uitziet:

60997247bdd5fc1101ef335fddcae134.jpg


https://modelshipworld.com/topic/25090-1350-strasbourg-upgrade-by-big-blue-boy/

Dat zijn dus het grootste deel van de onderdelen op de schoorsteen en een heel deel van de relingen. Gelukkig kan een stuk opgevangen worden met het dubbele fret H ook met reling, wat PE uit de kit en anders met reserve-relingen. Ik ga niet proberen om contact met BBB op te nemen, ik zie dat er sinds corona niets meer op hun website verschenen is.
 
dat wordt een extra uitdaging , maar die ga je zeker aangaan. veel succes er mee.
Tot nu toe laat je weer prachtig modelbouw werk zien.
 
Het is niet alles, maar het zijn gelukkig vervangbare stukken. Voor de schoorsteen ben ik wat gaan rommelen in de stash en er waren stukjes uit het vorige project die bijgesneden konden worden.

c593e25bbce06c0811a6ac73c44436a5.jpg


De latten in de schoorsteen waren er gelukkig nog wel, ze zijn dieper dan bij Shipyard. Er zijn minder stoompijpen en ze staan uit het midden.

e6850698d111a6491cb9c5371633cdda.jpg


Hier kan je zien hoe een ongebruikt stuk PE uit de CL-55 set van VeryFire overeenkomt met de voetrail rond de schouw.

1081747f15a8d3da13ac75a5559df4e0.jpg


Door een kant te verwijderen wordt het stuk goed plooibaar.

4d00b3a0dbfaeaf398b240ea3827d38e.jpg


De pasgaatjes worden nu geboord tijdens het vastkleven.

6e0c564957b5d306d1f410e2371265cb.jpg


Er waren genoeg laddertreden bij Shipyard over; je hebt ze ook nodig op de turrets maar daar horen eigenlijk gecombineerde ladders op en die heb ik nog van de Essexen. Uiteindelijk heb ik er nog L'Arsénal reling rond gekleefd.

61dcce1a7da8031b4a72a443b1317d9d.jpg


Nu gaan we terug over naar Dunkerque. Ik was eerder al aan de commandotoren begonnen en die wordt nu laag na laag afgewerkt. Hier zie je hoe van het onderste deel de deuren weggehaald zijn, het stuk rechts komt daarbovenop en moet nog opengeboord worden.

a4a1befd5cb989f8e806ea7118d1399f.jpg


Dat is hier uitgevoerd. De plastic raamstijlen worden ook vervangen.

843b9475859fe636c3dd4a78212ea36f.jpg


Het stukje daartussen krijgt PE steunribben, je ziet nog waar ik de plastic ribben weggeknipt heb. Dit is het platform voor na 1940, je kan ook de oude situatie bouwen maar dan wordt het volledig door PE vervangen. Er zijn wel wat gietsporen te verwijderen. Je moet ook de rand van dit stuk volledig kortwieken om een PE venturi op te plaatsen.

adbb36e94fc5e68c777eef1819c4b3bc.jpg


Ik plaats het PE pas als het stuk op de toren zit, anders knelt het misschien. De PE verluchtingsroosters worden aan het zicht onttrokken.

e595f64a8ce5a3ba86cccaab1afa5eac.jpg


De admiraalsbrug heeft een plafond met PE balken. Ik heb de vloer al maar grijs geschilderd, net als op de bovenste verdieping waar veel inkijk is.

e3d55390819b83d10d0ddde6c52b91a6.jpg


Het PE voor de vensters heeft niet de juiste vorm om het zoals in de handleiding boven op het plastic te plakken, dan is het twee millimeter te kort. Je moet een sleuf bovenaan en vanonder voorbereiden voor de raamsponning. Dit doe ik met een cirkelzaag, waarbij ik er op moet letten niet door de wand heen te zagen.

d6814b5abb15bde4436e5c2087e8bbda.jpg


Het raam zit nu vastgelijmd.

48bcb1e16238780ce4cea2f9134a6e1f.jpg


Het wordt wat vlak gevijld nadat de sleuf met lijm dichtgemaakt is.

00e39a3640ba1f88d813fa814b2efd1e.jpg


dace7fa7d9ddd50f1d8d81c6bcd6dc5b.jpg


De venturi voor het tussenplatform is hier aangebracht, en door de vorm daarvan besefte ik dat ik de onderste venturi verkeerd om had zitten. Die is hier dus ook omgedraaid.

6245e37f970379e2c33c5af352424946.jpg


Ik heb dit boek geleend van een collega-warshipper op de ESM en er staan heel wat foto's in van de afbraak van de twee schepen.

6434ac8176ffb03fa87d9b4b2c5d34de.jpg


Zo ook deze foto die bevestigt dat er anti-slipplaten op de bovenbouw lagen. Op de ESM vond ik ze niet, maar ik heb nu wat IJN plaat met dit patroon kunnen bestellen voor Dunkerque. Ook de bolders gaan uiteindenlijk vervangen worden door Flyhawk spul, ik heb drie groottes besteld.
 
Zo zeg, wat een werkje zeg.

Nog even over de missende fret en voornamelijk de relingen.
Deze zijn ook goed te maken met laser gesneden papieren relingen en daar is goed aan te komen in alle maten en vormen :winking:

Fred
 
Bedankt Erwin en Fred. Wat betreft relingen moet je je geen zorgen maken, daar heb ik volgens mij genoeg reserve van liggen. Het is alleen vreemd dat de samenstelling van dure uitbreidingssets geregeld misloopt. Bij mijn Infini LST-set bijvoorbeeld zaten te weinig gedraaide haspels voor de winch. Dat merk je nooit voor je aan de bouw van het model bezig bent.
 
Vandaag zijn werken aan de Dunkerque te zien.

67e3f97f7f8d1c7f6d39377496a0ab67.jpg


Aan de achterkant van de commandotoren worden relingen toegevoegd, maar ze moeten in complexe vormen geplooid worden.

f126612b089b7916fa258316e10cfcbd.jpg


Dat moet natuurlijk gebeuren voordat ze vastgekleefd zijn.

e41b542ad5b15c4c4d1a8a254512e62c.jpg


Hier komen straks twee zoeklichten.

d5232b6bba8e01ca6ea6eae24dc4b5a0.jpg


De Fransen hadden een speciale oplossing gevonden voor het plaatsen van de vuurleiding door de directors boven elkaar te plaatsen op de toren. Iets wat ze tijdens de gevechten met de geallieerden duur te staan zou komen, want bij een treffer ging er een schok door de toren en raakten ze snel ontregeld. Hier de voorste opstelling op de toren, de andere zal voor de hangar komen te staan.

18594baf8ddee7658be01b2c69e35ca6.jpg


De radiomast wordt samengesteld uit een stukje draad en een hoop PE die daaraan geregen moet worden.

cacbe31131bc7a91e40f9e1761754f3f.jpg


Je kan die draad pas doorknippen als alles vast zit.

36bfd195845fff4c7a480429ea7c109e.jpg


Straks gaan we dit nog eens drie keer moeten bouwen...

e51e1339c51896de183e712c99d704ec.jpg


Hier zit de director-assemblage vastgelijmd op de toren.

4cd0222b9dbcd62350644d12d96be270.jpg


Alweer een reling, nu iets simpeler om te plooien.

b5c0d1d025cd0f7b7d3f984ba607a6e0.jpg


Er worden nu zeven zoeklichten gebouwd, met wat Shipyard PE er op.

f6156c514db771574f3c2210af224b50.jpg


Onder de zoeklichten komt een PE flens, maar daar heb ik een gaatje in geboord zodat ik de paspin van het zoeklicht kon bewaren. Anders vind je nooit de correcte positie.

7212e70896684bced38d6e2e555ef87a.jpg


Er staan nog drie kleinere directors en drie zoeklichten rond de toren. Het "uurwerk" geeft niet het uur aan, maar wordt gebruikt als visuele communicatie met andere schepen in de lijn die de vijand niet kunnen zien. Alleen heb ik de indruk van foto's dat dit uurwerk na 1940 verplaatst werd naar bakboord en dat hier een klein platform in de plaats kwam.

c0f577adcd9acccacdc812db7cd10f59.jpg


De bestelling van de anti-slipplaat en de bollards kwam vandaag aan.

ea0b299e717d361ff063de915386bfa5.jpg


Helaas gebruikte de IJN blijkbaar een veel fijner chequered patroon dan de MN. Ik had hier twee stuks van gekocht maar ik besloot om op zoek te gaan naar een gelijkender product. Dat vond ik bij het merk Ace, waarvan ik nu ook weer twee stuks heb besteld, maar die moeten uit Charkiv in Oekraine komen.

c3f5dcca93322df721e2236f946c1f22.jpg


Het voordeel aan dit product is dat de afmetingen van het patroon er op staan, dus weet ik dat dit wel zal overeenkomen.

69a2177b1784e54241bf68b0306a630b.jpg


De kleinere bolders komen goed overeen met de Bollards I van Flyhawk.

5ea41181b123b09dd4d3d3cf1be746ff.jpg


Voor de grotere zal ik de gedraaide stukken kunnen gebruiken, maar moeten de plaatjes gescratcht worden want die zouden niet perfect in het houten dek passen. Ik heb er maar 4 nodig van deze.
 
Laatst bewerkt:
Zeer indrukwekkend! Prachtig dat je zo een rekening houd met de historische correctheid, zeker tot in zulke details.
Zeker een project dat ik verder ga volgen. 👍
 
Bedankt voor je leuke reactie, Camaro Z28, iedereen welkom aan boord.

Iets wat me nog dwarszat was het lelijke patroon op het voordek van Dunkerque. Ik heb nu ontdekt dat er ook een Bigblueboy set voor bestaat, die niet op Scalemates voorkomt, en daarom heb ik nu geen PE plaat zoals op Strasbourg. Ik besloot dat het de moeite waard was om het patroon te scratchen op een zelfgesneden plaat. Ik gebruikte de lege fret van BBB als sjabloon om het uit te snijden.

e9e9bc0f6ff4c450cefdf4d987a0024a.jpg


Dan sneed ik de openingen voor de capstans en de bolders. Dit zou beter gelukt zijn als ik het originele stuk had kunnen tracen, maar dat zit al op het dek van Strasbourg gelijmd.

e4e29aac8007b90c260452963ded029b.jpg


Daarna was het eenvoudig om de langsliggende graveerlijnen te zetten.

6f3ec3a112abdb73f5bef5169a227142.jpg


En dan begon het gezellige werkje om de dwarsliggende anti-sliplijnen uit te zetten. Dit zou niet identiek kunnen worden aan het origineel, want daar zijn alle korte lijntjes eigenlijk rijen van gaatjes. Maar het is sowieso tien keer beter dan de kit.

46c73166769bd310387acf3552037693.jpg


Het was wel een opluchting dat er niet teveel uitschuivers gebeurd waren.

55f012732fcc2c2da055352e07d1c153.jpg


Vergelijk met het origineel, de deukjes zijn er met een bolle hamer uitgehamerd en het stuk is vastgekleefd op de Dunkerque:

72f2687ababbb7cc03eb393b13fcb3ca.jpg


Waar de kettingen moeten lopen, zijn deze stukjes PE-fret gekleefd.

2069c76468c45ab11b0b639567ca111f.jpg


De Flyhawk bolders nr. 2 zitten er ook al op, deze kwamen perfect overeen met de kit. Voor de bolders nr.3 worden de platen uit de kit bewaard, maar er moet in geboord worden.

8f71d2aa5b4808cc4e51c52286c76f69.jpg


De bolders nr. 3 zijn namelijk iets te hoog om zonder boorgat te gebruiken. Hier staat er een op de Strasbourg zonder de plaat en hij komt bovenaan gelijk met de BBB bolders daar. Hij is ook wel dikker maar daar is weinig aan te doen. Het is toch de bovenkant die best zichtbaar is.

cec4b52e2093344b395ec9677d51558d.jpg


d2e0eeb41eff227556bfb5c844d271b9.jpg


8992d2439a116115b1e9919a958882e7.jpg


Nu begin ik aan de conning tower van Strasbourg.

bf91d315a200efa4a69c8ffbc2259283.jpg
 
Weer een serieus werk achter de rug, waar blijf jij de energie halen om dat allemaal te herbouwen.
 
Ik hoop dat ik die energie kan aanhouden, want de anti-slip die besteld is voor de rest van het schip, is nog niet op te volgen. Dan ben ik maar met de commandotoren verdergegaan.

b748ba2712fae3b8fa9449ca7b9cbe77.jpg


De plastic uitkijkvensters zijn er weer uitgehaald, gelukkig moet er nu niets ingevoegd worden. Er moet een plaat voorgelijmd worden waar de ramen ook in zitten. Ik heb wel het tweede verdiep gestut met draad, deze loopt niet rechtstreeks door op het dek er onder dus daar zal ik de draad toevoegen als de toren op zijn plek zit.

4224f59fa108811f12f8ea66a8495ca1.jpg


a013d3a72ad03b2cf429a2abd832dbc5.jpg


Om de venturi's hier op te plaatsen, heb je twee soorten borstwering in de kit, een met een schuine rand en daarboven een rechte. Op foto's zie ik echter geen verschil. Ik had de schuine rand afgezaagd en de rechte ook een stuk getrimd zoals dat bij Shipyard moest. Helaas heb je dan geen plek meer om het PE op vast te lijmen, dus moest ik de hele wand weghalen en er een hogere maken in PE.

057885504b4a4f7df24a6e6d951a0acf.jpg


Het was even zoeken naar stukken PE-raam van 4 mm hoog, maar ik kon alles namaken voor de plastic wand er aan ging.

b40bd52b0fe01ca2de6e1d90fcb1b375.jpg


714de6285b5c503cf8d327f49ffcf1ea.jpg


De nieuwe shielding zonder en met venturi. Daarboven zijn ook nog twee platforms gemaakt, waarvan eentje met scratch PE omdat dat uit het ontbrekende fret moest komen.

1395696fa55e62dff56ba27115f7e1b2.jpg


Voor de ondersteuning van deze platforms heeft BBB maar in beperkte mate ingegrepen. De driehoeken van platform A worden niet vervangen, aangezien Hobbyboss daar al prima werk geleverd heeft. Platform B hebben ze wel voorzien. Wat ik raar vond, was dat het best zichtbare platform hoog in de toren vergeten wordt. Daar zitten wel 26 driehoeken onder, BBB pakt de bovenkant en voorkant aan maar laat de steunstructuur zitten. Gelukkig was er bij de Shipyard-set voor Dunkerque dat niet gebruikte platform van vóór 1940, daar gaan we dus driehoekjes jatten. Ze moeten wel allemaal bijgesneden worden om hier in te passen.

7a0685582593dffede393c9686237590.jpg


Het resultaat. Ik zie alweer een stukje dat nog moet ondersteund worden...
 
Het voorste gedeelte van de uitkijk op de toren wordt vervangen door PE.

d8285bdfe0fdd9ebe162d0514491c865.jpg


Daar komt ook een director op, maar vreemd genoeg vindt BBB dat de platformen in dik plastic volstaan. Deze waren bij Shipyard anders vervangen door geperforeerde plaat. Omdat ik nog veel van de Essexen over heb, ga ik de directors van Strasbourg zelf van die geperforeerde plaat voorzien.

172c38ca7a1507f173601175f1b52220.jpg


Door stukjes te combineren, kan ik de vorm nabouwen.

bf642c938eae4f52d6d20188d4a74e67.jpg


De relingen komen hier van het missende stuk, dus gebruik ik die van de kit.

5918eabd3bb20ed80c673bea89d0c6d9.jpg


Nog even aan de mast werken en de torens zijn te vergelijken.

5ea573d7829559bbb253aad7827fe452.jpg


De zoeklichten hebben bij BBB andere accenten. Er zijn geen lamellen te bespeuren.

67aa1db40f5e0a020fc6ed3217c78d07.jpg


Ook geen flens onder de basis, maar wel wordt het plastic gegoten elevatiesysteem vervangen door een fijn tandheugel.

245814107beb3afc2dcc7d1cb2175e48.jpg


Samen met enkele stalen dekhuisjes geeft dat het volgende uitzicht:

85e22242dff104e8c3de257fa15abb24.jpg


89b713244e44d87368831b8bb29f5f12.jpg


63e7781fc39ca02da59d611d0b94c391.jpg
 
Die PE is toch een serieuze meerwaarde bij die schepen.
Q: op de foto van de beide schepen samen zie ik cirkelvormige lijnen naar de voorste geschuttoren; zowel op het houten dek als op het plastieken dek. Moet daar ook nog iets op komen?
 
Bedankt, Erwin. Op deze lijnen komen rails waar een stel boten mee te water gelaten kan worden. Ergens in de intro heb ik er al eens iets over verteld, het zal lastig worden om dit PE passend te bevestigen doorheen het houten dek.

 
wat kan je nu schrijven als het er zo onwaarschijnlijk echt uitziet, zelfs openstaande deurtjes en zoveel meer.
Goe bezig Steven, doe maar voort, wij genieten wel.
 
Bedankt, Marc, het wordt altijd geapprecieerd. Er komt weer een hele boterham, deze keer allemaal over Strasbourg aangezien de bestelling voor Dunkerque op Ebay maar niet opschiet. Gelukkig maakt dat niet zoveel uit voor de vooruitgang.

3c91acf0981f3b8ed79d110b68db31e4.jpg


Deze munitielockers moeten aan de zijkanten van de opbouw gekleefd worden. In feite zijn ze iets overscale want je kan de steundriehoeken onderaan nooit ergens aan vastkleven.

44917c0463ab4d2cec8bee51ac71d781.jpg


De voorste mast was hier volledig in PE, maar ik wou toch wat rondhout voorzien, dus heb ik een restje van Dunkerque afgesneden op maat van het onderste deel van de mast.

18af10a1704888057cf32eb67cc1e8d2.jpg


Dat staat toch iets vaster.

d6a86b8e3f1bc3be227cc53dec9d68a3.jpg


De mottobordjes had men mooi kunnen overtekenen van foto's, maar er is steeds iets dat mankeert. Bij BBB voor Strasbourg (letter B) is de vorm van het bord goed, maar de spatie aan de zijkanten is tussen de letters getrokken, vergeleken met de foto in het midden. Bij Shipyard voor Dunkerque (letter C) zijn de schuine hoeken te groot genomen. Bij Hobbyboss zijn de borden haast rechthoekig en is er ook geen spatie.

604bf24ec3b303cca57f1ee8665d9547.jpg


ddaa9a287532cc62c5d8d112a90c087b.jpg


ad95cdb0ccbac40e9c5b7d07b1fb052c.jpg


Vele kleine aanhangsels in PE worden nu toegevoegd op Strasbourg, waaronder de bordjes, luchtuitlaten, lockers en davits. Ik heb deze davits te laag gehangen door de foute instructies van BBB. Ik heb gemerkt dat de ladder vooraan op de tweede foto op de foute plek zit, vergeleken met de referentie. Ook het bordje moet anders, ik heb het hierna meer naar voor verplaatst, buiten het merkteken van Hobbyboss.

34c4dab21e62fe26dfe5f68c6134e740.jpg


Weer een director, maar deze keer wordt er en flink stuk uit gezaagd.

091dfd10df21455401fec4b6b8690dac.jpg


Deze plaat kan je naar keuze rond de director wikkelen of niet, maar het leek me makkelijker om van het plastic alleen de bodem en het plafond te bewaren (wat ik natuurlijk doorkreeg toen ik de deurtjes en de ramen al had weggehaald).

b6659bb9f9254082c5b27ee82f96af01.jpg


Hier staat de director op zijn plek. De plaat had de perfecte omtrek, dus na het opkleven over het bestaande deel was er een kleine kier. Je kan dus beter de omtrek van het plastic wat afschuren. Men had de plaat met een kleine overlap moeten maken, dan was deze rond te zetten zonder plastic mal. Ik heb de kier dichtgekleefd met een metalen stripje en bijgevijld.

93e1ed9b85b6405ba030af00ca1394aa.jpg


Delen om de achterste mast mee te verbeteren.

dae5886e7dc9829d777a9dda62d226b1.jpg


Er zit nu ook een radioantenne op, maar de ladders op dit deel zijn problematisch. De lange moest twee treden korter en de onderste ladders staan wat schuin, andere worden niet getoond in de instructies maar er zit dan weer een gat in de reling.

bf6ce278dc9831c270fb11ef98652f44.jpg


De mast zit mooi recht op de director.

515c2e2efa3d42f40fbb253cd20b4b6c.jpg


Nu gaan we nog wat naar de Micromaster turrets kijken, want ik begin tegen de grenzen aan te stoten van wat op het dek toegevoegd kan worden zonder het vast te lijmen. Hier worden de proporties opgemeten.

0baa114e9194103f72cc5315990475e5.jpg


Vergeleken met deze foto zijn deze afstanden op het model mooi in orde.

52bdd9af5aa8a07537d3c7c0b82aada9.jpg


De resin stukken zijn besteld in medium printkwaliteit, dus de vlakken die niet loodrecht op de printrichting stonden, vertonen richeltjes. Ik heb die met een scherp scalpel glanzend geschaafd, lettend op details die daar tussen liggen.

d1a0932435fe95fd9a9ce3aad615d7c0.jpg


De toren is goed vergelijkbaar met de officiële plannen van de MN die je gratis kan downloaden op http://3dhistory.de/wordpress/warsh...ch-battleship-drawingsplan-sets-newest-first/, al heb ik niet op schaal gelet.

647b0a72fe1dad18c29ee2d4d8fc2929.jpg


We vergelijken dus best eens met foto's. Daar valt vooral de vorm van de lopen op, die zouden moeten verjongen naar voren toe maar dit heeft Micromaster niet voldoende uitgevoerd.

dfb222cc36b59fea22a6f90d57508e69.jpg


Vergelijk met de lopen die BBB meegaf, veel beter, maar wel een stukje te lang. Ik ga ze afzagen op de lengte die de resin lopen hebben.
 
Terug
Bovenaan