Hoofdsponsor

1/350 Dunkerque en Strasbourg

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
weeral om van te genieten, (y)
De namen op het achterschip staan niet noodzakelijk gespiegeld op de romp, maar gewoon daar waar plaats is ongeveer op dezelfde hoogte.
Heb het ook al meegemaakt,en lang getwijfeld, heb toen extra foto's laten maken door een collega bouwer die dicht bij de haven woonde..
Dit gaat dus alleen als je een nog varend schip bouwt. :)
 
ik kijk hier weeral mijn ogen uit mijne kop , ik denk dikwijls hoe doet ie het toch en iedere komt onze Steven hier met glorie uit en dan zijne uitleg
Gewoon geweldig . De prijzen die Steven iedere wint zijn dan ook dubbel en dik verdient alleen aan het werk alleen al
Succes verder makker
 
Bedankt voor de leuke bijdragen. Een korte update over de letters voor de Dunkerque. Een tijd geleden heb ik de plastic letters van de onderkant van beide vliegdekken van de Essexen geschraapt. Ik wist dus dat elke letter in dit zakje minstens twee keer voorkwam.

883c997a57250e33ac3e230e68f329a3.jpg

Ik begon de naam te vormen. De grootte van deze letters kwam immers goed overeen, ze waren maar iets groter dan de PE letters van Strasbourg. K en Q kwamen niet voor.

7a1c2c280ad3de910a54e7d14e71abbf.jpg


Die heb ik dan zelf geproduceerd uit M en O.

45cea621731f97be412e70a1638ce76d.jpg


Met Tamiya Extra Thin hechten deze letters zich goed op de hull.

72fe6acf4ca63ec547f9456968996a0c.jpg


6416f38627be6679c582edbb03bbb59c.jpg


De richeltjes achteraan zijn nu weggehaald en zullen vervangen worden door koperen traptreden.
 
De bestelling uit Oekraïne is deze week aangekomen na anderhalve maand. Ik had dit eind november besteld, maar pas rond nieuwjaar kwam er beweging in de trackingsdienst. Het mooie was dat er geen inklaringskosten bijkwamen. Deze Ace anti-slipplaten zijn nodig om de Dunkerque op het niveau van de Strasbourg te brengen. Het patroon is identiek, alleen zijn de streepjes wat breder.

9495216010f31915aaf75262074aef21.jpg


94ac28020db4790fa3cf43d9d9e65bff.jpg


21a147b27f2134c22c5610bf9e338916.jpg


Een andere bestelling van een webwinkel uit Polen kwam niet veel later aan. Het betrof de vijf pakjes met AA-guns. Daar zat een cadeautje bij.

537f6c325c798381d859cc833c806c51.jpg


09d3538aeea6284e7abd1fc8e1a34ebf.jpg


Een van de twee anti-slipplaten wordt grotendeels opgebruikt voor het sloependek.

6830e4ededf4bcf4761d04bc8fe10908.jpg


De vorm wordt overgetrokken met fineliner. Voor de rondingen gebruik ik de cirkelsnijder, maar het originele mes daarvan zal niet meer voor tape gebruikt kunnen worden.

de0f8cd42d92abb06743b582fa0ab70c.jpg


Om de maat te bepalen zonder het middelpunt te hebben, kan je een cirkelmal gebruiken.

9ab3625e41a4a66c2789d15660b40f9c.jpg


De omtrek is makkelijk uit te snijden. Even checken met de onderkant, daar heb ik geen last van uitsteeksels.

ffc3f118cffca3184d221b2e8cd25c55.jpg


Nu worden ook de details op het dek uitgehaald door de coördinaten op te meten.

c67eb77dec5409653f5138f3d911341b.jpg


cea96720156e3923080fb28ebb96ad44.jpg


3574988cbbc9c319d58b2f80c7a556d1.jpg


Ik duid ook de elementen aan die van het plastic weggehaald zijn, want dat wordt zo dadelijk onbereikbaar.

5fff27a89be07bf88de36947e612aabd.jpg


De dekhuisjes maken een dry-fit wel noodzakelijk, hier is het stuk vastgelijmd op het dek.

e76162768c5630259dd3021ca03acb5f.jpg


Het hangardek is ook niet zo moeilijk met slechts een uitsteeksel.

c80907cc412eff69cf890d2a372efbe5.jpg


Maar nu moet het gedeelte tussen deze twee nog bedekt worden.

c51a34d95a8e081219a9af68337339dc.jpg


Voor deze openingen was er wel wat tolerantie, want er komt nog een plastic structuur over het midden.

2c2bfaf209c24e246ef35a750bb0a2f2.jpg


Ik had de afrondingen voor de AA-guns aan de zijkanten niet zo op exacte afmetingen mogen uitsnijden, want ik moet ergens versprongen zijn. Ze zij niet meer gecenterd. Ik heb nog wat kleine stukjes moeten toevoegen. Hier komt nog wat reling over geplakt.

b3eadd8f6937f913984258232ae0f4e0.jpg


Er is nog een stukje over aan de andere zijde van de achterste koepel.

4868e583e83e7d6b4ba0aba42deaad54.jpg


109caa331bc5f2868c8fe18670834f13.jpg


Ook hier is er wat te ver gesneden en dit stak dan weer wat uit aan de kanten.

284e1d49af1cf9f82b7f009c7021a0d4.jpg


Bij elk van deze platen is de rand met de vijl bijgewerkt na het opkleven.

0929f11f25c5ad7be2379a0652cf9f6c.jpg


Nu staan beide schepen terug op gelijke voet en kan de Dunkerque verder afgewerkt worden.

57b4a5958c6d46d145e291fc71004897.jpg
 
Bedankt voor de fijne reacties. We gaan vrolijk verder, nu konden de bootsteunen op de aanduidingen gekleefd worden.

84e13b1574ceb3e9cd3b84890da5f14e.jpg


Ik wilde de commandotoren ook graag vastlijmen, want die staat nogal instabiel op zichzelf. Maar bij de eerste poging zweefden de platformsteunen boven de plaat. Ik heb het platform dan terug losgemaakt.

fb65e338ee585f2f9fa9d9243cb81b9c.jpg


Ik heb ook tussenschotten geplaatst in de toren, zodat hij niet doorschijnt via de deurtjes. Ik heb daarna nog vloeren aangelegd (hier niet te zien) zodat je niet naar beneden valt als je er naar binnen stapt.

9c6c6b916314af2b735f12b4c36b0dd8.jpg


Nu kon het platform er terug op.

4405631061a4a287e3b49c2faaf952a7.jpg


Dan moesten de kieren nog weggewerkt worden met putty. Ik heb ook de schoorsteen vastgemaakt aan de plaat. Er is nog wat opvulling nodig. Daarna kan er aan de deuren begonnen worden.

21a7c8789b8c43ec3dd29bdf782f3437.jpg


Wat ondertussen ook achter de rug is, is de bouw van alle luchtdoelkanonnen. Eerst was er de Master 37mm dubbelopstelling. Daarvan is maar een set gekocht omdat de loopjes van Bigblueboy hierin zelf voorzien hadden. Je moet wel nog met een boortje 0.3 mm aan de slag, maar de loopjes blijven goed op hun plek. Eindelijk een producent die echte maataanwijzingen geeft op zijn handleidingen.

42c48e210473fb6e1333d60e5ace4dd1.jpg


3503c56ecaecf91aa39ab271e07276d2.jpg


caeedbbc6329454e24a0c84c8be936fe.jpg


Voor de 13.2 mm Hotchkiss-kanonnen zijn vier sets aangeschaft, aangezien deze gedraaide loopjes bij geen van beide upgrades zaten. Platte kanonnen zien er maar vreemd uit op deze schaal. Maar eerst even wat foto's van deze ingewikkelde apparaten die wat doen denken aan de US Chicago Piano's. Let op de elevatie-en rotatiewielen met een flinke stuuras er onder, de kleine pedalen en de richtsystemen op het gestel. Het plan toont maar aan 1 kant een bestuurderszitje, mogelijk gaat het om een doorsnede want dat kan ik me moeilijk voorstellen.

4a77ade03466925d72767ae6d79ac631.jpg


fd105b0515c60b0f4dd332e6dc6fcf7e.jpg


5329cfe5031a57a72464a86456b385bd.jpg


1 zakje van Master bevat het volgende:

5811852ae2a6e66d2fa83372a577d01d.jpg


f0e98445615d29e587c65a9c5eb7b28e.jpg


0c0727e73b092c26bedf347c4fbe8a32.jpg


4 zakjes noopten me er toch toe om een doosje microscoopglaasjes te gebruiken voor de 64 loopjes die zeer snel uit de pincet kunnen springen. Vaak vloog er een terug het doosje in. Uiteindelijk had ik er nog 1 van de vijf reserve over.

6763c7dda0d99c461aa755a112bb6777.jpg


De rotatiewieltjes leveren wet wat plooiwerk op. Ze zitten op deze manier helaas niet in het midden van de stuuras. Het kadertje is voor de bevestiging op het resin, wat heel gemakkelijk is.

8eb410d40ed5566b8777c5fc5de081a2.jpg


Ik ga hier even vergelijken met de alternatieven.

d3290459972b2f4f04195f9d2ef344ce.jpg


22f35b1bef35e19a2038af398bc26290.jpg


Uit de Bigblueboy set komt een mooi geëtst affuit met steunribben op de draaikrans, maar met overdreven fijne assen. De wieltjes zijn apart en kunnen daardoor op de as gecentreerd worden. Het vizier is hier in te schuiven. Vergelijk met Master die het simpeler houdt maar wel een elevatiewieltje voorziet. Het vizier zit er aan vast, wat ook gemakkelijker is. De breedte van beide gestellen komt vrij goed overeen, BBB is iets ruimer. Op mijn plan stonden geen afmetingen, dus kon ik niet bepalen wat correcter is. De rotatiewieltjes hebben een kortere maar stevigere as en veel grotere pedalen.

4308bf5d9d330fcac807590ac320689c.jpg


bade6daed7d7ef53857570c2ad4872f1.jpg


Vergelijken we met Shipyard, dan is er wel een enorm verschil in afmetingen van haast 30 procent. Dit leidt mij ertoe te denken dat zij er over zitten met hun maten, al lijkt de vorm best op de foto's, met kleine pedalen en dikke assen. Bij hen zit er een stukje reling op het kanon. Het affuit lijkt op Master maar is net weer iets anders.

22d1b98c4f9102214a9ce0846dd68711.jpg


Ik was begonnen met de intentie om de affuiten van BBB te gebruiken omwille van hun mooie etsvormen, en dan zou ik er de loopjes van Master in steken met het resinblok dat erbij hoorde. Ik zou die dan op de sleuvenplaat plakken. Zitjes zouden afzonderlijk toegevoegd moeten worden.

88fdb3ed6b7af4cd488b9228051731a4.jpg


Het plaatsen van deze kleine loopjes is lastiger, omdat er geen gaatjes geboord kunnen worden. Ze moeten op het blokje gelegd worden.

8527d184c36d24013cef645ca702f69f.jpg


Uiteindelijk zijn de 64 loopjes gelijmd, maar later zouden er een tiental terug uit vallen door de moeilijkheid om de lijm gedurende het hele proces even vloeibaar te houden.

4aed4a7e976209489d3c05341728b0f4.jpg


De acht chimeras met BBB PE en Master loopjes.

acbde4755ae96ce747992022cdcf4f44.jpg


Dan begon ik aan de kanonnen voor de Dunkerque, die volledig met de nieuwe Masterset gebouwd zouden worden.

d9e3c06ce4dfd317aa0152d09aed8b97.jpg


Het plaatsen van de affuiten is ook heel makkelijk, met het zelfde kadertje als de zitjes. Geen geklooi met PE dat niet aan resin wil blijven kleven.

4a639e3d4dc55f1ac0bb0cd9e33e0d02.jpg


Maar nu viel er een probleem op aan de BBB exemplaren, de kanonnen zaten veel te hoog op het gestel. Dit komt door de aanwezigheid van een tandheugel op het resin. Ik moest de sleuvenplaat weghalen. De voordelen van deze combinatie begonnen me tegen te vallen en ik ben dan maar voor zestien keer de set van Master gegaan.

6658feababb4c82dbb81d13f2d08cdc2.jpg


7993d4347d35ce44b972b7bf8003adf5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ongelofelijk die kanonnen met al die lopen, om gek van te worden ! Het botendek ziet er wel heel goed uit.
 
Bedankt, Erwin. In de volgende updates wordt de bovenbouw van de Dunkerque volledig afgewerkt met PE. Eerst de golfbrekers. De voorste daarvan is nogal idioot genummerd. Er zijn twee groepen van driehoekjes, van A tot H geletterd. Ik had de eerste met de tweede groep verwisseld, dus zaten er al 16 vastgelijmd toen ik dat doorhad. Alles moest verplaatst worden.

79c1dc088f5eb68c73b68657e16f2b6d.jpg


0ed9502511252314a60c68e10e5bec7d.jpg


b729d9a8c241e755c90ed1d50270267f.jpg


38cc3ac8e13d6da69376931195b24135.jpg


bce8e18c9d08c3657af4ecd70bf973ff.jpg


Die ronde golfbreker zit nog niet vast, want die moet natuurlijk op het houten dek komen. Dan werd de splintershielding op de bovenbouw geplaatst.

d166eeaa0c347eb2541a7780c7dde216.jpg


De munitielockers voor de AA zijn iets simpeler dan bij BBB, maar ook iets kleiner, waardoor ze beter op de galerijen passen.

0b51b034a290d1531c36ccfeaf000fa6.jpg


be4fa408be88ff36ff1c438edc9f80d4.jpg


84ceaccd1f9e9c70f57ee02079cde1de.jpg


6ebbbe156d8136afcd0f25fc922c87de.jpg


De dekhuizen leveren nog wat werk op om ze goed te doen passen op de anti-slipplaat.

df19815f5325188778e3cb3fd962b29c.jpg


Ik besloot dat het moment aangebroken was om alle waterdichte deuren te plaatsen. Er zijn er maar net genoeg.

464616b8005dc97061ac7596074fc12e.jpg


[imghttps://www.modelbrouwers.nl/media/cache/bb/4a/bb4af69e474daa142b83f33e8f797cd1.jpg[/img]

1f19714b93fa0e30ae93ecb317cc061f.jpg


Nog een paar trapjes moesten toegevoegd worden. Ik plaats alleen wat niet op het houten dek moet steunen.

159c9438e9ca457cc576907bae1fc59a.jpg


Reling op het hangardek wordt gecombineerd met een aantal laddertjes op de muren.

59da4553ed98bf6d17ab10ccac6fff39.jpg


Nu de commandotoren toch vastzit aan de structuur, konden de ra's uit PE gebouwd worden. Elk daarvan bestaat uit meerdere segmenten die in de juiste volgorde moeten gelijmd worden. Ik heb helaas moeten vijlen aan deze stukjes om ze te doen passen.

9bf6475eeb128f00d89226534141569d.jpg


c4b199a433079caac40c1e4235615b70.jpg


8ecb95b0235b9300660f077b0dc201c8.jpg


394ded9a73dc65651890204c90be7b5c.jpg


Door de schittering van het PE is de positie ervan soms moeilijk te beoordelen. Even nakijken met een regeltje.

e340e5aabdf75dd9d3ea8f4ea2b8f433.jpg


Dit zou nu in de verf moeten kunnen, maar eerst de Strasbourg op dezelfde manier afwerken.

c1c31e74addaff62106da7014d33bac6.jpg
 
Al deze extra’s brengen nog meer “leven “ in het schip, je hebt de indruk dat je er nu zou kunnen doorwandelen.
En zo een “naked schip” vind ik ook wel iets hebben.
 
je bent zowaar een tovenaar met al dat messing spul, ik waag me er niet aan , zo klein en fragiel, vermoed dat de helft op de schroothoop beland in mijn vingers.
 
Enjoying this build , but wow it’s a massive amount of work, your patience levels are way higher than mine ,
 
Weet al lang niet meer wat schrijven, maar volg met respect voor het geduld en de opzoekingen die je steeds weer brengt.
 
Bedankt en thanks aan allen. Er wordt nu opnieuw aan de Strasbourg gewerkt. De ronde golfbreker voor de A-turret was daar nog niet gebouwd. Er zit wat verschil met hoe Shipyard die had ontworpen voor Dunkerque. De uiteinden lopen schuin af en de driehoekjes zijn hier niet geperforeerd. Ik kon ook geen bronnen vinden voor de binnenkant van deze golfbreker, dus weet ik niet wie er juist is.

75f43b14017a898d1905e419a61f57a6.jpg


a75555584357a0cae44e14a8eb2aa237.jpg


Ik heb de dekhuisjes dan een voor een afgezaagd en vervangen door PE.

025fc14f64ec14465e492e2bb4e8fe8f.jpg


80f2799b12c47679fb43928f4183f6c8.jpg


Ik heb scheepsmodelsteunen gekocht. Die zijn oorspronkelijk voorzien voor een schip met een enkele kiel, maar daar heb ik nu niets aan. De steunen moeten dus in de romp verzonken worden.

97998a202dfac0568044b5be34850113.jpg


De omtrek van het uiteinde van de steun is 11mm. Helaas is dit net een lastige maat om te boren. De gaten maak ik waar de mal samenliep vanuit de kimkielen.

c4a8e4c5f2bdf420b00099951768e8ea.jpg


Ik begin met een houtboor van 10mm.

1ff9c6c815eccefc4b50959b8e3a2c91.jpg


Dan gebruik ik met de hand een ruimer om hier een kleine countersink in aan te brengen.

b5b8e4993621bec9c7be3ebd197d846d.jpg


Daarvan schraap ik de dunne binnenkant af met een ronde scalpel tot de steun naar binnen te duwen is.

bc9d2c7d008f60e376e600104461592c.jpg


Beide schepen hebben nu 2 steungaten waar de steun al draaiend in vastgedrukt kan worden, maar er is nog niet genoeg tolerantie om het in de andere richting uit te voeren, namelijk het schip op de steunen drukken als die op een plaat vastgeschroefd zitten. Ik ga dus nog wat naschuren.

4cca981ff9d63aa0ebe9ed4110fc888f.jpg
 
De steunen konden nu wel onder de schepen gezet worden, maar niet erg stabiel. Ik moest iets toevoegen aan de romp om ze beter op hun plek te houden.

91bf2ae818e98fafe4eee9383c4bcca1.jpg


Hier is een stukje gebruikt dat in de meest voorkomende sprue zat en dat net rond de steun past als je er twee combineert. Dit werd vastgekleefd aan een rechthoekig stuk dat in de sleuf van de steun past.

6f1d363ea9fe95847076e5696c89370c.jpg


Via de hangaropening werden deze constructies naar het gat in de romp gebracht en vastgelijmd. Maar bij teveel druk op de steun zou dit kunnen afbreken. Daarom is er in het midden van de balk een gat geboord.

941651999d8b6ffe098588c51f618bc6.jpg


Een ander stuk sprue wordt door het gat gestoken tot aan het dek van het schip. Daar wordt het tegenaan gelijmd.

2ab1b07074754d743586730bb4c334f8.jpg


Nu kan de balk niet meer losgedrukt worden.

824c4554a2241da74d7cb0e40d07681e.jpg


Ik had nog een iets afwijkend MDF profiel uit de bouwmarkt liggen, lang genoeg om de glazen bak van 86x25 cm mee te omkaderen. Het verschil met mijn andere kaders is dat dit profiel een symmetrische doorsnee heeft, waardoor het aan de binnenkant een schuine hoek heeft. Daardoor kan ik de plank onder het kader niet op de bodem leggen, het moet iets hoger van de mat komen. Ik heb onder de plank een paar reststukken van houten kitjes gestopt. Mijn MDF profiel was iets gekromd, dus moest er wat druk uitgeoefend worden tijdens het verlijmen.

46d5f4d48815a17854f987ac43f9c44d.jpg


Drie van de vier hoeken komen mooi uit, de vierde moet wat geplamuurd worden. Deze plank komt net van de afbraak van ons oude achterhuis, dat plaats ruimt voor een aluminium veranda.

2e99d6bfbd8031702abf9436b4ff0cd4.jpg


Een van de glazen reservebakken uit het Essex-project wordt hier gerecupereerd. Hij is wat te groot voor de Dunkerques, maar de bedoeling is om de medailles er bij in onder te brengen. De houten plaat wordt afgedekt met foamboard. Voor de munten moet ik nog een manier van presenteren vinden zodat je beide kanten kan bekijken.

6a0374e9aebd0bc458baea46a0d30392.jpg


Beide schepen zullen op deze manier gemakkelijk vergeleken kunnen worden.
 
Het zal vandaag duidelijker worden. De steunen zijn nu vastgemaakt op de plank met 4 Parkerschroeven en de uiteinden van plastic pluggen. In de steunen zat namelijk geen schroefdraad. De schepen bleken gemakkelijk op de steunen geplaatst te kunnen worden.

c1f761c47c84d90e03d31564cd0427d5.jpg


6dcdb682d7282773bfa6233512da39e6.jpg


Ik heb intussen al voor een toekomstige bouw een derde commemoratieve munt gekocht op Ebay. Die zal voor MN Richelieu gebruikt worden. De naamgever staat er wel met zijn volledige titel op.

8b957380f5c4733a3e3a20a17b58fc1e.jpg


8f333de58a39791d1a76c55f8f196fa2.jpg


Deze munten hadden nog wel een steun nodig die ze op een elegante manier kon vastzetten. Om niet een deel van de munt aan het zicht te moeten onttrekken met een stuk metaal, wilde ik de steun in plexiglas maken. Daar zou dan een gat van 50 millimeter diameter in moeten komen. Met de cirkelsnijder blijf je aan de oppervlakte van dit harde spul.

490a1ff33b4597c3cefeba33469ac561.jpg


Er was dus een klokboor nodig en mijn vader had er nog eentje van 50 mm. Die kon niet meer vastgeschroefd worden zodat ik ze alleen nog met de hand kon gebruiken.

50bff9b536e8da402932e1bcbc69e62b.jpg


Het kostte wel een halfuur om op die manier een gat doorheen het plexiglas te maken.

b62915094b1ce21b7324951af804ee20.jpg


De opening bleek 51 millimeter te zijn en de munt bleef er dus niet in vastzitten. Bovendien had ik geen zin om nog eens een uur met de hand verder te boren voor de twee andere munten. Ik wilde op zoek naar een beter passende boor.

127f7b07f6a250d1aae0f7a486ba6660.jpg


In de lokale werktuigwinkel hadden ze alle beschikbare diameters. 48 kwam er het dichtst in de buurt.

62c6c808f483593917cda6a2d3b29697.jpg


Maar dan is het gat wel een fractie te klein. Nu moest ik wel even nadenken over een manier om die laatste millimeters er keurig uit te halen.

4214bc379840e62878e0e16231aa1c40.jpg


De oplossing bleek om de boorkern uit de zaag van vader te halen en die in de opening met diameter 48 te steken. Door de dikte van de nieuwe boor, die trouwens veel scherper was en maar vijf minuten nodig had om doorheen het plastic te raken (ik heb de boormachine uit veiligheidsoverwegingen nog niet bovengehaald).

154eccb407f597d203c1798c299d4bc5.jpg


Uit die kern heb ik nog een hapje genomen met de Dremel.

342fe54e50a9777225d052480e65ccc7.jpg


De laatste millimeter kon nu met de Proxxon uitgehaald worden, terwijl de steun rond de kern draaide.

9c47a5fccb1f77ea6eb27855c8619eab.jpg


Na voldoende bijvijlen en schuren past de munt nu perfect in de steun, hij zit er stevig in geklemd en zal er niet uitvallen door wat trillingen.

23b4ee75f2c985f280676b86e70b6fe4.jpg


Dit kan nu in de bak geplaatst worden. Voor de andere twee munten voorzie ik met de bestaande kern nog maar een halfuurtje werk.

8018a3f20d3fa707136fcdbbc13ae4cc.jpg


De Strasbourg moest de afwerking van haar bovenbouw nog meemaken. De yardarms zijn wel weer zo'n geval waar je tegen je intuïtie in moet plooien, wat ik te laat doorhad. Fout plooien betekent vier aparte stukjes PE. Voor de positie van de dipoolantennes heb ik gegokt dat elke opstelling een andere windrichting aanwijst, dat kan je maar in twee van de vier gevallen zien in de handleiding van Bigblueboy. Voor de bevestiging van draden onder de yardarms zijn er microscopische gaten geëtst, maar die zitten automatisch vol lijm door het dichtlijmen van de arm. Ik heb de pinnen van de draden dan maar afgeknipt. Het 3D-effect van deze antennes is wel veel beter dan de 2D-weergave van Shipyard voor de Dunkerque, en ze zijn ook wat groter uitgevallen.

1ae402c56d58ea83afb3b594a9200bc3.jpg


15f286a8b204156ca1c74da9b50771fc.jpg


970fdeb11c824a1b1a4f0e14b4dfb92f.jpg
 
Terug
Bovenaan