Hoofdsponsor

1/350 Dunkerque en Strasbourg

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
De resin lopen worden eerst van de turrets van Strasbourg afgezaagd. Dan worden de messing lopen afgeslepen op de lengte die de Micromaster lopen hadden, 25mm. De lengte van de Bigblueboy lopen waren afkomstig van die van de kit, maar die lopen gaan door tot in de turret. Alle lopen worden vastgezet in een machineklem en afzonderlijk doorgeslepen.

cf8ca54aaa73ecd4a94c54829bbf99b1.jpg


Dan wordt de achterkant bijgevijld tot ze allemaal net in een tool van Mastertools passen.

63b28c851c273b6606f8846eef195f6e.jpg


De blastbags van de turret worden dan mooi gelijk gesneden. Opgelet, het is erg dun resin en je mag er niet teveel druk op zetten.

241a59c41bb8d64bd8b29d209fa0f68d.jpg


Er wordt goed op gelet dat de lopen vooraan gelijk staan.

eab82112d4b3dfcc15dd12b4b10a07e0.jpg


De aansluiting van de blastbags wordt dan geplamuurd.

3ddbf19acb20195d50112927989431ab.jpg


De tweede toren volgt.

472bd9e027d96321a9fa92510b44f2f0.jpg


2f59f1f71bee996c1f55c422401505d9.jpg


Op beide torens worden relingen toegevoegd en de voorste krijgt een soort driepootvizier.

118dd481e5e4b777a5d02102215e691b.jpg


Wat betreft Dunkerque was er in het review in de eerste post vermeld dat de lopen van Shipyard vooraan afweken. Er zit een soort trechtertje aan dat eerder een trapje moet zijn. Daarom gebruik ik voor Dunkerque een van de twee Master Models setjes die ik in het begin had aangekocht. Daarvan zijn de lopen in aluminium, maar ze hebben tenminste de juiste vorm. Ze zijn vooraan duidelijk slanker dan de resin lopen.

1db8848357d017e5f4215f042170d9c1.jpg


Het slijpen en vijlen viel ook nu goed mee.

7f1ed2ea6c3e0dfa967d74999d8da3cf.jpg


Deze tool heb ik zelden gebruikt, maar nu komt hij goed van pas.

a15284c5c9f0551624b027f0f3b0e293.jpg


We blijven testen op uitlijning.

67657685b637f4546a14644e6612b2bb.jpg


De resin turrets zijn niet helemaal volgens mijn referentiefoto's, beide zouden aan stuurboord een periscoop moeten hebben. Er zullen op deze turrets ook nog 90mm-kanons toegevoegd worden, die konden gebruikt worden voor richtoefeningen zonder dat je 330mm-munitie moest verspillen. Die kanons komen op de draairing aan bakboord en stuurboord. Ik heb hier de reling nog niet toegevoegd.

dd0ec423a8cf226064924ddee831a603.jpg


Het houten dek van Shipyard is er eens opgelegd.

9fe113c7ea0ffa3ce5797abb454453f3.jpg


Dit dek overlapt nu gedeeltelijk met de anti-slipplaat. Daar moet dus mogelijk wat afgesneden worden. Lastig dat de golfbreker over het houten dek komt, daardoor kan die nu nog niet geplaatst worden. Ik kan het hout niet afsnijden omdat er twee luikjes vooraan zitten.

f0740c48919404397a9a60d4183ebed1.jpg
 
Weer veel werk verricht.
Steven, kan het zijn dat de uiterst rechtse loop van toren 2 naar buiten wijst?
 
Ik zal het eens nakijken, maar hou er rekening mee dat er een lichte elevatie is die je alleen ziet aan de zijkant van de foto. Die linkse loop zou dus in een andere hoek verschijnen dan degene die helemaal rechts zit, waar je recht op kijkt. Ik heb alle lopen wel even hoog gezet, de elevatie ging per 2 lopen.
 
Bedankt. Ik heb op aanwijzing van Erwin de loop toch maar wat rechter gezet. Er komt alweer een update met een hoop glanzend metaal aan.

a836e230a1bd5b7b317ca487895c716a.jpg


Het stukje van de draaischijf dat naast de koepels uitsteekt, is bij een van de twee producenten van PE voorzien van anti-slipplaten. Deze keer is het Shipyard voor de Dunkerque.

6a08f58adf983a5e28c4c1f00f7ae17d.jpg


Het was niet voorzien door de PE-makers dat de resinkoepels al het rotatiesysteem ingebouwd gekregen hadden. Dit moet je in de Hobbybosskits toevoegen over de platforms. Er moest dus wat van het PE afgesneden worden om er nog in te passen.

ff3f54327d29f15b126312c519f5a314.jpg


Deze keer kon ik het gebrek aan antislip op de koepels van Strasbourg oplossen door gebruik te maken van de IJN plaat die ik met de vorige bestelling binnengekregen had. Die was te fijn voor de dekbeplating, maar voor deze textuur zelfs wat te grof.

ef9400f81746d0ab0a69b58e5a13461f.jpg


Ik vond het toch geschikt om de stukjes hierop over te trekken.

e298ba4983df449c45af53ef0092720b.jpg


We laten de 330mm-koepels even voor wat ze zijn en gaan over naar de 130mm DP guns. Hier liggen alle ingrediënten uit de kit; je zou zelfs nog een extra koepel kunnen maken want deze sprue zat bij een van de twee vier keer in de doos.

62184f18185724363facb43044b099ce.jpg


Voor de omgeving van de mantlet krijg je bij BBB nu de best deal. Daar krijg je zowel open als gesloten afdichtingen, rechts op de foto. Bij Shipyard zien deze er niet even gedetailleerd uit, er zijn geen deurtjes aan. Ik besloot dan ook om alleen de BBB stukken te gebruiken, en bij Strasbourg de gesloten deurtjes te plaatsen.

3112ac16875f54f58a3e490f8a0e1ad1.jpg


Shipyard zet dan weer meer in op de directors die op deze stukken stonden. Ze vervangen de balken en ringen die rond het stuk lopen door flenzen met klinknagels.

c38b0a55690b0c91ac77ddccdf183931.jpg


De deurtjes over de lenzen kloppen ook met deze foto.

c987e1b1af826ca5d38d2a3144045cf5.jpg


f3eca5eb4c889a8776bf7b486bd838db.jpg


Dit is er niet allemaal voor de BBB directors, al hebben die roundels met boutjes aan de uiteinden die Shipyard dan weer niet heeft.

a2c6da9f2a43f4a787f0a2e501b4056f.jpg


De loopjes worden nu vervangen. Ik heb voor het middenstuk in feite resin vervangstukken van Master Models, maar die uit hun gietblokken halen is misschien nog meer werk dan even gaatjes boren in de kit.

e12c413f6667a355c713ca82f002f30e.jpg


Mijn eerste uitvoering had de loopjes van Bigblueboy links en die van Shipyard rechts. Het valt meteen op die van BBB wel erg zwaar uitgevoerd zijn. Om een of andere reden hebben ze het in hun handleiding over 152mm-lopen. De Dunkerques hebben echter altijd 130mm's gehad, het zijn de Richelieus die later komen met 152mm. Als je de lopen van BBB nameet, dan zijn ze even lang als de lopen van de kit maar met een monding van zo'n 0.5mm. Bij narekening komt dat neer op 170mm.

da0248e0c62d0edcd9f38a8fa14b56ed.jpg


Gelukkig had ik het setje van Master Models nog, met lopen die veel meer leken op die van Shipyard, iets korter maar met een vergelijkbare monding van 0,3mm. Dat komt neer op 120mm en da's dus veel dichterbij.

13e21b405d8c555c872093cda1ca3e84.jpg


De loopjes zijn wel allemaal recht vastgelijmd in de turret.

d4919e4f582b5c9e6c01e326ceff2424.jpg


De koepels van Dunkerque zitten al gedry-fit.

f22bee285d3215e3e31a2dfe31611a92.jpg


Naast drie vierlingtorens had elk schip ook nog twee tweelingen.

5583ec81c915cd14fe136281639320b9.jpg


1f1016544d8cf419f6ac70f1c7fa472f.jpg


Ook deze werden verschillend behandeld. BBB geeft nu veel meer opties dan Shipyard, onder andere open luikjes waarvoor ik nog een extra gat heb uitgesneden uit de mantelplaat.

0b54b90e3197a1f9634fdb3884593a4d.jpg


Een zicht op de midscheeps van Dunkerque.

3e80ccd0fcf49aeb3bbf2d6c63c8760b.jpg


Nu zal de laatste grote director gebouwd worden, die achteraan Dunkerque moet komen. Deze heeft relingen in plaats van een splintershield op de uitkijk.

54ddd00e2a772145133b0ff0144c306a.jpg


Bij Shipyard wordt hier geen plaat om de uitkijk getrokken, er komt een PE raampje waarvoor ik hier een sleuf gezaagd heb.
 
Ik sta verwonderd over de vuurkracht van deze schepen, vooral de vierlingtorens vallen op.
 
This is an insane amount of work, def more patience than what I have, watching this, looks great.
 
@Erwin: die vierlingtorens waren eigenlijk een zwaktebod van de Fransen, ze hadden geen droogdokken groot genoeg voor het soort schepen dat andere marines bouwden, dus moest alles op een kleinere oppervlakte. Het nadeel daaraan is dat zo'n toren te complex is om vier kanons tegelijk te laden, er waren veel mankementen aan en ze konden maar 35 graden eleveren. De aandrijving van de koepels was ook vrij zwak.

Allen bedankt voor de reacties, de director is grotendeels klaar.

d89ccbba924c188bdc671c7617b92be4.jpg


Er staat nu ook een mast op. Die is lichtelijk anders uitgevoerd dan op Strasbourg. Daar hadden de ra's een H-doorsnede, hier is dat een T. Ook vreemd is dat de driehoeken die er onder gelijmd zijn, maar aan een kant geëtst zijn, dus hebben ze daar opstande randen en aan de andere zijde zijn ze plat. Omdat ze niet gespiegeld zijn, is er van elke kant nu een platte en een opstaande kant te zien. Ik vermoed dat BBB er toch iets dichterbij is. Wel zijn hierop antennes van de plastic mast overgezet.

983fc326788968864a701738fdeb9816.jpg


Wat de kanons betreft worden nu de 37mm-wapens gebouwd. Hiervan hadden beide schepen vier dubbelopstellingen. BBB heeft de acht lopen hiervoor voorzien in gedraaid messing, ze zijn dan iets langer en fijner dan de kit.

83202924944bf6eb16d5965f3ab2a04b.jpg


Shipyard heeft ze dan weer niet vervangen, daar geven ze alleen het onderstel in PE. Die ben ik nu aan het ineenknutselen, maar het is vrij fragiel gebouwd.

71df547e825e50f7be3c7831389f6f3e.jpg


Dunkerque had vierbladige propellers, zoals op dit fragment van een droogdokfoto nog gezien kan worden.

2027748515429970a12986ab1d8663c8.jpg


Maar Strasbourg had andere machines en daardoor ook een driebladig type propeller. Die is niet opgevangen in de Hobbybosskit, dus moest ik op zoek naar een ander stel schroeven van vergelijkbare diameter. Die vond ik bij de Zuikaku. Of de vorm daarvan ook zo hoekig was, kan ik niet checken, ik vind geen foto van de Strasbourg op het droge.

1d4241de6d2d37231c8e9c7764a5b37e.jpg
 
Bedankt voor de leuke reacties. Na het bekijken van de handleidingen in beide uitbreidingen van de 13,2mm luchtafweerkanonnen, besloot ik dat deze niet voldeden aan mijn standaard van een scheepsmodel. Alle loopjes waren naar 2D omgezet. Ik heb dus een bestelling gedaan van viermaal de set van Master Models, waar je vier keer de quad opstelling mee kan bouwen.

3c74228eeb6fe24118fb1cbe31817aef.jpg


Elk schip heeft er acht nodig. Daarbij heb ik ook nog voor de Dunkerque de 37mm set besteld, zodat die vergelijkbaar wordt met die van Bigblueboy voor de Strasbourg.

c11e9542b5dcefca2045302808c8a944.jpg


Het verschil daarmee is dat het onderstel in resin is. Ik heb hier nu van Dunkerque nog de PE-versie, maar die lijkt me dan weer fijner dan die van Strasbourg waar een groot stuk van de kit wordt gebruikt.

4dd219ab9fe947388387b31a6d15548a.jpg


Nu besloot ik om in afwachting van alle bestellingen dan maar de bootjes te gaan bouwen. Ik begon bij BBB voor Strasbourg, waarbij ik kon vaststellen dat de afwerking een stuk beter was dan bij Shipyard.

99bbcedd669130d96d96f0077ceef90d.jpg


Van deze vijf sloepen worden de zitbanken vervangen door PE. Ik wilde dus het plastic eruit. Door een combinatie van een kniptangetje en een frees was dit snel geklaard. Met wat lijm is het stof ook helemaal verwijderd.

30576621adb29dd84162f2cdf479562f.jpg


Dan wordt het PE toegevoegd.

4948ae7656f75ef98b5f088fafe234a3.jpg


fe56e25f08fbb886013652c3764ea8a1.jpg


Er zijn ook een aantal overdekte boten bij, die hebben in de kit een onbeplankt dek gekregen. Bij BBB is een vervangstuk meegegeven voor elk van deze types, met bijpassende dekhuizen.

ffeb633ada43ddd901bc7c89fa3ca10c.jpg


Om te vermijden dat er achteraf een goudglans uit die hutjes komt, is het interieur zwart gekwast.

7eaf1997ff86fb17764a107a80044afd.jpg


Voor elk bootje is er een roer, een propeller, een vlaggenmast en reling meegegeven.

d0422212f7837043423fa0a67090e0f4.jpg


Voor een tweede groep van twee bootjes is dit ook al uitgevoerd.

c8683bda6c85c0e7ba365148b80a4901.jpg


33dfb7f374f2325b3a34761fc416c3f8.jpg


ef179d30c19c1cd7fa1e820e93f67a31.jpg


Nu staan er nog vier van een derde type op het programma en dan nog wat roeiboten. Mar bij Shipyard zag ik al dat er geen dekplaat voorzien is, slechts wat kleinere accessoires op de scheepjes worden vervangen. Dat betekent dus dat je geen beplanking hebt. Nu is er nog voldoende fineer over van de houten deksets voor de moederschepen, ik ben van plan om te proberen om daar nog een kopie van te maken voor de bootjes van Dunkerque.
 
Weet niet meer wat schrijven buiten ho en ha's maar volg dit knap werk op de voet.
 
Bedankt voor de reacties. Nog een kleine update, weer acht bootjes voor Strasbourg. Deze ben ik vergeten van binnen te schilderen, maar ze hebben toch grote ramen.

6df345b40d16e5670de71be3075097b8.jpg


a5b75197b329d715d79a192c5c541004.jpg


06458f3e9821d92c7c22ca31785a891c.jpg


De volgende zullen voor Dunkerque zijn.
 
De sloepen voor Dunkerque zijn nog te vergelijken met hierboven.

f407b0a796627699fdb8f5a39d875d72.jpg


3f1a607d71d9955bd910c07645caa398.jpg


Maar in de set van Shipyard zitten er veel meer roeiriemen. Het roervlak is er dan weer niet bij, net zoals propellers.

ca2b69e212d80925bee698ac94aa6812.jpg


Om de overdekte boten meer op die van Strasbourg te doen lijken, maak ik met overschot van het houten dek een kopie van elk plastieken dek.

c93650e167c281d726cf0cc82f91cfc1.jpg


fe5dba89bb62ac0355cf544a67757dd0.jpg


Dan wordt de aflijning van de opbouw daarvan afgetrokken.

8578198c3884af631858a7d829ee219a.jpg


Enkele details worden overgezet van het plastic dek naar mijn kopie.

2addabc1dd7bb0e92041ecd315b34263.jpg


Ter ondersteuning van het opkleefdek lijm ik een strip in de sloepen.

063d89bcfc7b263773e82fa41251ffdd.jpg


Dan kan de opbouw daarin gelijmd worden.

9e6fa02e5fc1de574dd3839ca89cb621.jpg


ca4647b593526493607c89eae04a850a.jpg


De stukjes hout zijn nu nog demonteerbaar, ik zal ze eerst schilderen in de kleur van de houtnerven zodat die niet meer doorschemeren. Nu nog een boel PE opkleven:

3eb5d2dd887e939b6700471929806159.jpg


eb5998c61795167aa54cd62d4662cace.jpg


De bootjes komen op rijdende stellingen.

9d798c33db1b297ba9eb03cf163a5ba4.jpg


d3d25d61d9eeaaf67e1f7da575b32569.jpg


93feba8a8d57eb9008709266588fe943.jpg


Het laatste stel van twee boottypes wordt op dezelfde manier afgewerkt.

9b9ded8969db5619a4cd4278b7e2d173.jpg


ba529914caf5ac98a52ebdaf38dcba22.jpg


49884f00085819a4fefe05eb43c5e475.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de complimenten! Nu ga ik het eerst even over mijn nieuwe referentie hebben.

af3ebc59381a22c7d65352ee3ca88718.jpg


Dit boek scoorde ik op de ESM. DE Loire 130 is het standaard marinevliegtuig op de Franse schepen, maar toch vind je er geen simpele boekjes over. Ik moest dus deze klepper kopen voor zo'n 50 euro, maar dan heb je wel ineens referentie over zowel dit vliegtuig als de schepen waar het op gestationeerd was.

13fc68dad00fef64b96358a39998e82b.jpg


Hier wordt de Loire 130 gelanceerd vanop de katapult die later op de Strasbourg zal gemonteerd worden.

9b692b011d809c5fd39243b1d6bcbf6e.jpg


Hier een mooie foto van de achtersteven. Deze lettertjes in PE moet ik nog plaatsen.

f8025550beda117cd02c6406d9c37704.jpg


Hun vliegtuigen hadden soms deze schematische voorstelling van het schip met een geschutstoren.

f08383a0d2f8baedcd73d2cbb53ca824.jpg


Hier zie je een soort lift waarmee het vliegtuig op het niveau van de katapult gebracht wordt.

a42cecfbb0629524ca7940f0a0d81c37.jpg


Een kleurrijke uitvoering, helaas al in 1942.

a58ab62452bb0eae7102f3ba3ecc1b5f.jpg


6ed74453f4fbe752639aa2e792a9c713.jpg


Handige constructietekeningen waarmee ik later de vliegtuigen kan checken. Ook de Richelieu gebruikte ze nog, maar ik laat die nog ongeopend.

60b0d179f0f2445c868d7f0afeec3712.jpg


Terug naar de kit van de Dunkerque. Hier staat op het voetstuk uit de kit al de katapult van Shipyard.

86c0eef59727857c16e4a9d055be076c.jpg


687b4c32e3036c8047cb77b0fff077e9.jpg


De platforms naast de katapult zijn eenvoudig aan te brengen uit een paar stukken. Er is reling aan beide zijden van de draaischijf. Als ik de katapult vergelijk met foto's uit het boek, dan is het frame nauwkeurig gekopieerd.

abe8d176e5986d8c6ec968d4e37fc234.jpg


Het is ook goed te zien welke verbetering Shipyard brengt vergeleken met het PE dat in de kit zat. Daarop vind je geen rivets terug en het is nogal mager uitgevoerd.

820f0da8c62fe6975fbfc46c35110202.jpg


Als we dan Strasbourg erbij nemen, is er al iets vreemds aan dit vel PE. Er zit een extra stukje bijgeplakt, dat lijkt me nodig voor de vliegtuigen maar dat wordt later hopelijk duidelijk.

3f73f3abc91a591b3d696f4f0a0f802c.jpg


De afgewerkte katapult van Dunkerque ligt hier onder het frame voor Strasbourg. Ze zijn even lang, maar er is duidelijk heel wat verschil zichtbaar. De klinknagels zijn hier meer verzonken en vooraan is de tip minder uitgehold.

10ebdc503cce71d56adaf4e5f1f442e3.jpg


De Strasbourg katapult heeft een getrapte plooirand die een steviger lijmcontact biedt, aangezien de randen nu niet langs elkaar kunnen schuiven. Hij lijkt ook iets smaller.

568763739dc6ec2b104be6158233f2b9.jpg


Bij Bigblueboy wordt de binnenkant van het frame ook gedetailleerd, met een kabel die over poelies loopt.

d3aab622d0ce8e2aa897bdc47531fd5c.jpg


Deze foto toont dat BBB ergens uit de haak is met het frame, maar dit kan ik moeilijk corrigeren zonder opvallende schade aan het frame. Wat wel kan nagemaakt worden, zijn de drukcilinders die je op de foto ziet lopen. Op het kabelsysteem zijn daar zelfs twee steuntjes voor voorzien, maar toch wordt er niet voorgesteld om hier een staafje op te leggen.

37a7294d67b0799aea11a6c6ca1c3d96.jpg


Nog een verschil met Shipyard, er is geen voorziening om de pasnok op de draaischijf te gebruiken. Je moet dus gaan gokken waar het frame gelijmd moet worden. Gelukkig kan ik het afmeten bij Dunkerque.

72d648a9c30f4eee6456d4b2fe777c9d.jpg


Hier de staafjes die ik dan maar bij beide katapulten toevoeg.

72784485ba2c46b4f880c722cfcab948.jpg


Checken of ze mooi in het midden hangen. Wie dit wil namaken, doe niet zoals ik en kleef eerst alle uitwendige PE op de katapult. Ik lijmde namelijk verschillende kleine openingen dicht die je later nog moet gebruiken, ik heb ze terug open moeten boren.

a374432310c445ec1fe35b2281a65f30.jpg


Op de katapult van Strasbourg moeten erg fijne deeltjes geplaatst worden, zoals dit wat lijkt op een wapenschild.

50c74a9d2e8562abd7163840a05e5414.jpg


d70e923817644893364e0031e687359e.jpg


Hij heeft ook maar alleen aan de stuurboordzijde reling, er zit een soort takel aan bakboord. Opgelet, de instructies voor die takel zijn fout. Volg alleen de foto's, niet het schema.

0f78834d731e4000448553ed0b77ca33.jpg


Er zitten nu deurtjes in de draaischijf.

31abc7255f32a0927e880a5dd064fd37.jpg


Ik bouw ook de botenkranen van Strasbourg. De armen zijn vrij makkelijk.

3d1a501018857102ac4a3a51b46786f3.jpg


Dit stuk is veel moelijker, het PE is te kwetsbaar gemaakt en breekt makkelijk bij het plooien. Ook is de instructie weer fout, nu niet de foto volgen maar het schema.

9c4ec7e8c08d8241832071247c7922ac.jpg


Er is een as door de kraanarm gestoken, maar doe dit vooraleer je het kleine katrolwieltje onder de arm steekt. Anders kan de as er niet helemaal door.

df58cad5a73bca9a9b296cf799dd60cf.jpg


Enkele heel kwetsbare ladders moeten toegevoegd worden. Er komt ook nog een vliegtuigkraan op elk schip.
 
Bedankt, Luc. Ik heb doorgezet met de kranen en ze zijn alle zes gebouwd.

0d627518b6cddb42f80460e671fa21f2.jpg


De botenkranen van Dunkerque hebben een plastieken behuizing, waardoor ze er wel een stuk simpeler uitzien. De takel die er aan de arm hangt is een stuk zwaarder uitgevoerd.

7c2574008d2c60684d62a618d011b5c5.jpg


Er is alleen een ladder boven op de arm. Wel zitten er op de base twee cilinders uit de kit die er niet bij BBB op staan, dus vermoed ik dat die daar nog toegevoegd moeten worden.

fc01e1b857431b5da7c4e717b9426c98.jpg


De vliegtuigkraan bij Shipyard heeft deze onderdelen.

f982c59b88e6c06ac41ea33e269258af.jpg


f744e94884e49ad6d56917d2b02c2563.jpg


Gebouwd ziet dat er zo uit, waarbij de stuurboord PE kabel in de instructie omgekeerd hing.

a8319c3841d22a92a6323099492a4587.jpg


Dit is de kraanarm van BBB voor de Strasbourg. Deze reling heeft me meer dan een uur gekost om op zijn plek te krijgen, er kwam steeds weer een eind los.

787de7f80f7fa2ceba4b91168f39f179.jpg


Hier zijn de kabels van RVS. De 4 assen in deze kraan zijn uit draad gemaakt.

f53b83c3471337647d10a2c8d62226a5.jpg


De Strasbourg is terug uitgekleed om de kimkielen te plaatsen. Toevallig had ik deze juist gericht, want er zit een boven- en een onderkant aan. Die kan je herkennen door de rechtheid van de rand, de doorsnede heeft een wigvorm.

07c16be09543c5100001c74250ead2cb.jpg


Ik heb aan de binnenzijde extra lijm gespoten, dit moet uiteraard naadloos verlijmd zitten.

c177f397dcd48a6093843d85cb1e7a36.jpg


De schroefassen moeten zonder pasgaatjes geplaatst worden, er is wel een symbool op de hull afgetekend.

bcbb9bcd3223d90e4ead219d68a3dddb.jpg


Het roervlak heeft geen oppervlaktedetail en er lijkt wat sinkmark op te zitten.

f00e4490f53d8e9bb6d8cddf77bbe16b.jpg


Dit is een foto van hetzelfde maar dan bij Dunkerque. Hier brak wel een schroefas bij het schoonmaken.

247725548fe1169ebc1bb9bdfcf04256.jpg


Nu moest de naam nog op de boeg komen. Ik had gezien dat BBB de keuze geeft om deze letters in een geheel te kleven of afzonderlijk. Dat laatste zou wel meer diepte geven en een lijmnaad voorkomen.

e976052743e169b42859db215b4237b3.jpg


Poging 1 was gedoemd om te mislukken, de spatie was te groot genomen.

0b48991cfe4e8580582003f799bb70d6.jpg


Poging 2 was bijna raak, alleen nog de G verlagen.

f202ce2e6f6abef7a00a6ac62ee60348.jpg


Ondertussen ontdekte ik dat ik een foute aanname gemaakt had, dat er voor Dunkerque ook letters in de Shipyard kit zouden zitten. Helaas bleek dit na controle niet het geval. Ik had alleen nog een generische Aberset, maar daar waren de letters van USS Columbia al mee gemaakt. Daardoor was de U niet meer beschikbaar. Ook zitten er in Dunkerque twee e's. Deze set volstaat daardoor niet.

38da6de8468201f1a9aac047386f5876.jpg


Poging 1 voor stuurboord, lijkt goed maar ze zit niet op dezelfde plek als bakboord. Dat komt omdat de patrijspoort verspringt, zie het schema.

daa21821ec8fdd3db58f85480d2b88e4.jpg


Hier zijn alle letters opgeschoven naar achter. Je moet wel elke keer de lijm van de letters en de hull schrapen bij zo'n tweede poging, anders wordt het resultaat hobbelig.
 
Terug
Bovenaan