Met nooit aflatend respect voor je mening Guy, wil ik wel toelichten waarom me dit in negatieve zin opviel. Mijn mening valt uiteen in twee fracties.
1. Op schaal is alles 35 keer zo klein. Een vlekje dat je op een vrachtwagen ziet, zou op schaal 1/35 in veel gevallen niet zichtbaar zijn. Om het toch niet een uniforme homp te doen worden, is het dan toch leuk om bepaalde effecten te bewerkstelligen, maar ik persoonlijk vond deze belichting van de linker voor-velg de geloofwaardigheid van het onderwerp niet ten goede komen. En als je naar de laatste foto's kijkt dan zijn daar ook de nodige visuele aantrekkelijkheden en afwisselingen te zien; alle naar mijn idee niet buiten de perken van het geloofwaardige... alleen dat stukje voorwiel vond ik iets minder geslaagd. Het leek alsof dit nog een overblijfsel was van te felle belichting.
2. Daarnaast is mijn (zeer) persoonlijke visie dat je in de modelbouw, tenzij je tot wereldwijd de beste bouwers hoort (beetje overtrokken gezegd, om duidelijk te maken wat ik bedoel), het beste kunt nalaten om al te gewaagde of onlogische dingen te laten zien. Die kunnen dan immers overkomen als foutjes, ook al zijn ze welbewust toegepast. Hier zijn talloze voorbeelden van te geven. Als ik een Tweede Wereldoorlog-diorama zie met daarin een tank uit de Eerste Wereldoorlog, zal ik dat -persoonlijk- alleen als gedurfd en goed overdacht interpreteren als de rest van het diorama perfect uitgevoerd is (hooguit, zeg eens wat, 10% van alle diorama's); in alle andere gevallen zou ik het beschouwen als een fout. Maar zo ben ik, altijd veeleisend en op zoek naar fouten... pas als er geen fout te vinden is, slaat mijn scepsis volledig om naar totale bewondering. Ik neem aan dat de meeste lezers dit een slechte eigenschap van mij vinden, en daarin hebben zij dan waarschijnlijk nog gelijk ook, maar ik kan daar niets aan doen. Vanzelfsprekend kan ik mijn mening dan voor me houden, maar zeker nu Pascal dit als leertopic heeft opgezet én ik denk dat ik niet de enige ben die denkt zoals boven omschreven, leek het me juist dienstbaar aan zijn gedachtenontwikkeling om mijn mening toch op virtueel papier te zetten.
Terug dan naar dat linker voorwiel van Pascal, persoonlijk zou ik het als 'onvolkomenheid' ervaren (voordat anderen zich weer geroepen voelen over de term 'fout' een hele discussie over te starten... vanzelfsprekend, het is maar de vraag wat een 'fout' is) tenzij ik van de bouwer, Pascal, een uitleg zou krijgen van wat het wél is en waarom het dat is (waarbij ik moet opmerken dat geen enkele modelbouwer zich geroepen zou moeten voelen zich over zijn creaties te verdedigen, maar dat terzijde). Maar ja, de volgende toeschouwer met een kritische instelling, die niet met Pascal over het diorama heeft gesproken, zal dan toch weer denken dat het een 'onvolkomenheid' betreft.
Kortom, in de modelbouw is het mijns inziens vaak verstandig om het zekere boven het onzekere te verkiezen.
Overigens zijn de banden van de vrachtwagen nu misschien iets té schoon in vergelijking met de rest van de vrachtwagen (qua vervuiling)... het ging mij vooral om de onderzijde van de achterbanden. Die waren wit, alsof net door een hoopje kalk was gereden. Dat kán wel, maar is denk ik niet de bedoeling geweest. Ik verwijs dan naar mijn punt 2. hierboven.