Bedankt voor jullie opmerkingen, ik heb niet stilgezeten, maar het was allemaal niet zo simpel deze keer. Ik hoopte alleen vorderingen te kunnen laten zien, maar nog niet alles is de goede kant op gegaan. Ik had het toestel in de glans gezet voor de verwering, daarvoor heb ik een spuitbus van Vallejo gebruikt, omdat er veel witte verf gebruikt is, heb ik deze keer p+ vermeden. Het viel me op dat de spuitbuslak haast geurloos was. Eerst heb ik een aantal panel-lines met een donkere, acrylic wash behandeld. Niet alle paneellijnen op de romp zijn even diep uitgewerkt of soms wat oppervlakkig geworden door schuren, dus is er wel wat naast de groeven terechtgekomen. Dit kon er wel redelijk goed vanaf geschraapt worden. Daarvoor heb ik een scalpel gebruikt, de uitstekende primer van Rust-oleum is daar goed tegen bestand en er is dan ook nergens plastic doorgekomen. Alleen hier en daar is er wat postshade weggeschuurd, maar dat kan later makkelijk teruggezet worden.
Omdat dit eigenlijk geen goede wash-methode was, besloot ik om de rest met emailverf in te lijnen. Dit kan je normaal gezien terug weghalen met oplosmiddelen.
Ik besloot om gewone Humbrol emailverf te gebruiken, in dit geval Humbrol Super Email 119. Dit is wat lichter van kleur dan mijn acryl wash en lost goed op in wasbenzine.
Dit werd dan ook wat dikker op de panellines aangebracht, met het idee dat dit later gewoon weer weggehaald kon worden.
Het eerste kwartier lukte dit ook nog, waarbij ik de linkervleugel onderaan kon afwerken. Toen ik echter aan de tweede vleugel toe was, leek de emailverf niet meer te reageren op wasbenzine, ook niet na verschillende keren opwrijven met een penseel vol benzine. De enige manier waarop ik deze wash weer heb kunnen weghalen, is door met een scalpel elke paneellijn af te werken zoals ik bij de acrylverf had gedaan. Voor de onderkant geeft dit na uren werk een redelijk resultaat, omdat ik hier rustig kon schaven tot op de primer. Het uitzicht was aan de groffe kant, maar gelukkig werden deze toestellen behoorlijk op de proef gesteld en zagen ze er ook wat smeriger uit.
Nu ik de bovenkant in Light Gull Grey ook moet vrijmaken van wash, lukt dat niet op de manier die ik tot hiertoe gebruikt heb. Hier wordt het grijs wel tot op de witte primer afgeschuurd. Ik heb alvast een andere methode uitgeprobeerd. In plaats van wasbenzine heb ik pure aceton gebruikt, dat ik zo spaarzaam mogelijk op een penseelpunt uitgetest heb op de washvlekken. Bij de witte controlevlakken op de bovenvleugel gaf dit een goed resultaat, omdat de primer daar niet tot op het plastic in oplossing gaat. Waar ik dit op het grijs uitprobeerde, ging het wel fout en kwam er weer wit boven. Morgen ga ik een variatie uittesten, waarbij ik een mengsel ga maken van wasbenzine en een lage dosis aceton. Ik ga dan uittesten hoe ver ik hiermee kan doorgaan voor ik weer door het grijs heen zit. Het is waarschijnlijk nodig om achteraf terug wat bij te spuiten.
Wat nu de reden is, waarom een gewoon emailverfmengsel zich als acrylverf gedraagt? Hopelijk wordt het verschijnsel niet veroorzaakt door de spray van Vallejo. Stel dat de glanzende lak op een of ander manier de bruine wash in zich opneemt, waardoor die niet meer in oplossing gaat. Of mag ik geen super email gebruiken?
Er is wel goed nieuws wat betreft de payload die deze Crusader gaat vervoeren. Ik heb vier AIM-9D's van Eduard en 2 Mk82 bommen van CMK besteld. De Sidewinders zullen op de Y-pylonen gezet worden en de bommen op de vleugelpylonen, die gelukkig allemaal in de kit voorzien zijn en zelfs al in de witte primer staan. Ze zijn al onderweg vanuit Duitsland, dus ze zullen rap hier zijn.
https://www.scalemates.com/kits/eduard-648156-aim-9d-sidewinder--533401
https://www.scalemates.com/kits/cmk-4341-mk82-bomb-2-pcs--988585