Hoofdsponsor

1/48 Eduard Crusader [wip]

Spannende momenten in een vergevorderd stadium van afwerken...

Had niet eerder gehoord dat Humbrol zich niet liet verwijderen van een Gloss vernislaag.
Ben ook verbaasd dat het dan wel lukt met white spirit. Ik zou denken dat WS milder (vettiger) is dan wasbenzine.
Als het maar werkt en dat deed het :)

Carry on Steven :)
 
Een echte tip ? Weet ik niet stel je voor in de jaren 60 wat had men dan ? Humbrol verf en White Spirit in de modelbouw he , toen bestond dit allemaal niet acryl verf , vandaar dat ik dat wist daar moesten we het dan mee doen
Maar het waren toch ook leuke tijden hoor ,ik denk dat ik nog bijna alle potjes verf (enamel ) heb liggen in een kartonnen doos en de meeste zijn best nog ok hoor
grt
Marc
 
Maar het waren toch ook leuke tijden hoor ,ik denk dat ik nog bijna alle potjes verf (enamel ) heb liggen in een kartonnen doos en de meeste zijn best nog ok hoor
Marc

Tsja, nog steeds leuk met (Revell / Humbrol) enamel en white spirit (om te verdunnen en te verwijderen). Ik verf eigenlijk heel graag met enamel.
 
Humbrol vindt ik nog steeds één van de fijnste verfjes.
Maak wel eens een potje open dat al 30 jaar dicht heeft gezeten. Kost dan wat tijd om de bijna solide geworden pigment
met de olie te vermengen, maar dan laat het zich (meestal) weer net zo fijn verwerken :)

Humbrol komt van "Humber Oil", dat was in de 2eWO een producent van verf voor militaire uitrusting.
 
Humbrol vindt ik nog steeds één van de fijnste verfjes.
Maak wel eens een potje open dat al 30 jaar dicht heeft gezeten. Kost dan wat tijd om de bijna solide geworden pigment
met de olie te vermengen, maar dan laat het zich (meestal) weer net zo fijn verwerken :)

Humbrol komt van "Humber Oil", dat was in de 2eWO een producent van verf voor militaire uitrusting.

Heel juist Peter, het mag raar klinken maar meestal zijn ze na al die jaren nog goed. Ik smijt ze in ieder geval pas weg als ze totaal onbruikbaar geworden zijn.

Tx voor de tip van Humber Oil, wist dat de verf al lang bestond maar dat wist ik niet.
 
Humbrol is nog steeds van de beste metallic verf die ik heb, maar het was al jaren geleden dat ik nog eens White Spirit gebruikt had. Ze verkopen namelijk onder die naam wel eens iets dat totaal niet met emailverf te mengen is, op waterbasis. Gelukkig had ik nog een restje van het echte spul.

attachment.jpg

Het losmaken van de Sidewinders van hun resinblok gaat eenvoudig, door gebruik te maken van een scherp nageltangetje. De vinnen zitten grotendeels met een dunne film aan het blok, alleen de uiteinden zitten iets steviger vast. Ook de raketbuis zelf wordt met dat tangetje op vier plaatsen aangeknipt vooraleer ze los komt. Met een mes wordt ze dan recht afgesneden om er de PE uitlaat op te bevestigen.

attachment.jpg

Er zit dus een wat nutteloze gimmick bij het PE, die de vier vinnen op de kop recht moet zetten. De passing van het asje waarmee elke vin op de kop gezet wordt, is zo nauw, dat je beter elke vin eigenhandig recht zet. Eer je aan de vierde toe komt, zit de eerste al zo vast dat het PE er toch niets meer aan verandert. Dat zou beter gaan als het PE tot aan het uiteinde van de vinnen zou komen.

attachment.jpg

Ik heb de doelzoekende clearpart kop nog niet toegevoegd, dat kan beter na het schilderen gebeuren.

attachment.jpg

Voor de achterkant krijg je zelfs een reserve PE-stukje. Het zou wel handiger zijn als je ook reserve vinnen krijgt, want dat zijn de meest wegspringende stukjes. Eentje wist ik zelfs uit de gazon terug op te vissen.

attachment.jpg

In de witte primer zien ze er al herkenbaarder uit. Hopelijk passen ze nu ook op de rekken van Hasegawa. Voor de Mark 82 bommen heb ik nog geen oplossing. Ik kan wel eens kijken op mijn zolder of er nog een driedubbele pylon ligt.
 
Bedankt, Rudi! Het kan zijn dat de Crusader nu even een weekje geen update krijgt, want ik heb toch maar de Eduard MER set besteld om met die twee CMK-bommen nog iets te kunnen doen. En het zag er ook weer zo'n hebbeding uit.

attachment.jpg

attachment.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ordnance_men_apply_Mk_82_to_VF-194_F-8E_c1967.jpg

"Aviation Ordnanceman Second Class R. P. Wilson of Hinton, West Virginia, (left), and Aviation Ordnanceman Third Class D. A. Bibbee of Portland, Oregon, place a bomb on the rack of an F-8E Crusader aboard the attack aircraft carrier USS Ticonderoga (CVA-14). During recent months, the fighter aircraft have been doubling as attack aircraft. Squadron 194 pilots have dropped over 135,000 pounds on enemy targets."

Je kan met deze set zowel vroege als latere Multiple Ejector Racks bouwen. Ik ontdekte wat later nog een setje van de jaren 80 van Hasegawa waar ze ook bij zaten, maar ik denk dat die van Eduard gedetailleerder zullen zijn. Dan is alleen de vraag nog of het plausibel is dat er op een van de twee racks geen bom zal hangen, of dat er aan beide nog maar een van de gewoonlijke twee bommen zal hangen. De volledige payload zou namelijk vier bommen zijn, maar ik heb er maar twee.
 
Mooie priegelwerkjes :)

Eduard spul ziet er goed uit !
je zei:
Dan is alleen de vraag nog of het plausibel is dat er op een van de twee racks geen bom zal hangen, of dat er aan beide nog maar een van de gewoonlijke twee bommen zal hangen. De volledige payload zou namelijk vier bommen zijn, maar ik heb er maar twee.
De bommen verdelen over de racks maakt het gemis minder opvallend.
De bommen niet verdelen maakt het interessant.
Allez votre corridor ;)
 
Wat we er ook gaan aanhangen, de Eduard MER's zijn vandaag in de bus beland. Dat ging dus nog snel, ik had ze maar vanaf de 15de verwacht.

attachment.jpg

Ook nu weer is het een mooi pakketje in Eduard-stijl.

attachment.jpg

Net zoals bij de Sidewinders zit er weer een miniatuurkit in.

attachment.jpg

Er zitten wel 17 gietblokken in het pakketje, naast een decalvelletje en de instructies.

attachment.jpg

Bij de drie rekken zitten er weer heel wat kleine stukjes resin.

attachment.jpg

De drie Multiple Ejector Racks, die blijkbaar wel een andere voorkant hebben. Blijkbaar had het rack dat toen gebruikt werd, MBR genaamd (van McDonnell Bomb Rack), een kleinere voorkant. Misschien pas ik dat wel aan, omdat het niet veel werk lijkt:

(foto https://www.themodellingnews.com/2018/07/build-guide-pt-ii-gary-continues-to.html, dit is wel een Aerobonus rack met nog wat scratch aanpassingen. Deze build gaat nog heel wat verder dan de mijne, hij zet overal nog rivets bij)

Ik zal optie B moeten maken uit de instructies, al ontbreekt er net het koppelstukje dat je nodig hebt om het rack aan de pylon te bevestigen. Je ziet het op deze foto linksboven. Als Eduard dit niet voorziet bij het extra resin in de kit en ook niet bij de bommenrekken apart, dan maken ze het er wel niet makkelijker op. Dit zal ik dan maar scratchen.

attachment.jpg

Er gaat heel wat gedecald worden.

attachment.jpg

Ik heb de vleugel- en Y-pylonen, die al een laag primer gehad hadden, nog wat bijgeplamuurd. Dit wegens ejector marks die aan de buitenkant gezet waren. Stonden ze aan de binnenkant, dan hoefde dit zelfs niet omdat ze dan uit het zicht hadden gestaan.

attachment.jpg

Het bleek ook dat er aan de buitenkant nergens aanwijzingen waren hoe je de Y-pylonen moet vastmaken. Dit had je al moeten weten in de stap waar je alle onderdelen in de romp lijmt, want er waren vast ergens booraanduidingen in de fuselage. Dit is van buitenaf niet meer te zien. Er staat bij de instructies ook niet bij waarom deze gaatjes dienen, ik heb ze blijkbaar over het hoofd gezien. Ik ben maar op zoek gegaan naar referentie waar deze pylonen dan vastgemaakt worden op de rechterkant, zodat er geen luiken overgeplakt worden.

attachment.jpg[/photo]
(foto http://www.primeportal.net/hangar/bill_spidle2/f-8k_146985/index.php?Page=3)

Het luik onder de linkse pijl bevat een uitklapbare fan voor de noodgenerator, dus de pylon moet hier boven waar je het gaatje ziet in een luikje dat er op het model niet is. Het voorste luik bevat een tank met LOX. Hierboven in de roundel bar zie je ook een bevestigingsgat. De rechthoekige openingen zijn voor het luchtkoelsysteem.
 
Laatst bewerkt:
attachment.jpg

Het eerste werkje aan de MERs is het uitboren van de elektrische bedrading. Die is aanwezig maar er zit een vlies in, dat je makkelijk met een mespunt weg kan halen.

attachment.jpg

Er moeten twee ophangpunten aan het rek gehecht worden voor elke zijde, dit moet op gelijke afstand van het zwaartepunt en tegelijk moet het passen tussen de inkepingen in de pylon. Op de foto zie je dat er in de langere uitsparing van die pylon nu niets komt, terwijl er toch iets op de MER ziet dat er in had kunnen passen, als het verder naar achter hing.

attachment.jpg

De ophangpunten links en rechts worden daarna verbonden met een gescratchte beugel.

attachment.jpg

Ik had deze klemmen allemaal te ver naar binnen gekleefd en heb ze dus een voor een weer moeten losmaken. Nu zitten ze juist. Je merkt ook dat ik de voorkant van de MER aangepast heb volgens het voorbeeld uit de vorige update.

attachment.jpg

Ze staan nu samen met de pylonen in de volgende laag wit. Omdat ze niet te plaatsen zijn in een houding waarin je ze in een keer kan spuiten, moeten ze nog eens omgekeerd worden.
 
Bedankt! Deze weken wel meer dan anders, want het is collectief verlof. Ik doe er dus wel een paar uur per dag aan. Gisteren en vandaag wel fulltime, want er kwamen geïnteresseerden langs.
 
Had mij ook al zoiets afgevraagd wat je bouwuren en projecten betreft maar Peter was mij voor.
Mooi werk trouwens!
 
De verf zit er nu overal op. Ik heb de pylonen eerst dezelfde bewerking gegeven als het vliegtuig. Voor de voorkant van de Sidewinders heb ik een spuitbus zilverglans gebruikt. Dit is nog niet de metaalkleur die uiteindelijk nodig is, want er staat "stainless steel".

attachment.jpg

Ik zag op de foto boven dat de top van de pyloon ook in staalkleur mag. Dat heb ik dan ook gedaan.

attachment.jpg

De band tussen de twee voorste spanbanden moest daarna zwart.

attachment.jpg

Dan heb ik het derde ringetje toegevoegd met Revell 99. Ook zijn de vliegwieltjes aan de vinnen en de straalpijp van de raket met een potlood in staalkleur gezet. Dit zal er pas goed uitzien wanneer er een donkere wash in de paneellijnen gezet is, want er zijn kleine rivets in die vinnen. Ik heb ook het voorste zilveren bandje afgeplakt en de top van elke raket met Gun Metal verdonkerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze raketten, de pylonen en de MERs moeten nog in Vallejo glanzende lak gezet worden.

De CMK bommen vond ik niet van zo'n geweldige kwaliteit. Detail is er wel, maar het vrijmaken uit het resin is zo'n poespas dat het niet eenvoudig is er een mooi resultaat van te maken. Omdat je de hele staart van de bom van het blok moet zagen, kan dit bijna niet met een mooie rechte naad aangesloten worden op het lichaam van de bom. Daar heb ik dus moeten plamuren. Ook zitten er acht verstevigingsribben over die staart, die dus ook hun sporen nalaten op de bom. Ik schuur niet graag resin, dus probeer ik het recht af te snijden. Na het lijmen heb ik geprobeerd een primer te leggen met Armypainter olijfkleur, toen de temperatuur terug gedaald was buiten. Toch gaf dit aan een kant een enorme sinaasappelhuid, zodat ik het er toch weer af moest schuren. Ik heb de dag daarna de bommen in Navo groen gezet en dat met Navo zwart iets aangelengd om te schaduwen. Hier is het resultaat na een laagje p+.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat vond ik dus ook. Aangezien het een resinkit met veel detail betreft, ben ik er nog niet verder op ingegaan. Nu ik foto's bekijk, gaan die er toch af moeten. Waarom brengen ze dat zo uit bij CMK?
 
Dat vond ik dus ook. Aangezien het een resinkit met veel detail betreft, ben ik er nog niet verder op ingegaan. Nu ik foto's bekijk, gaan die er toch af moeten. Waarom brengen ze dat zo uit bij CMK?

Ze hoeven er toch niet af ? ik zou die vinnetjes met een stevig schuurpapiertje iets dunner schuren.
Daarbij zou ik me concentreren op de tips. Daar valt het 't meest op.
 
Het gaat veel makkelijker als ik ze er in een keer af knip en een styreen exemplaar op de plek zet. Dan moet ik de rest niet opnieuw schilderen. Het moet eigenlijk wel heel dun zijn, als ik de foto's (en hun eigen 3D-model) bekijk. Dat wordt 0,20mm styreen.
 
Terug
Bovenaan