Vandaag wordt het topic afgewerkt, want zondag zal deze kist op KMK Scaleworld staan.
De bommen van CMK zijn nu aan de MER's gehangen. Het vraagstuk of ik ze nu met twee aan een kant of symmetrisch moest hangen, raakte daarbij vanzelf opgelost. Het is namelijk onmogelijk om ze beide op een MER te krijgen, ondanks dat er bij deze bom op de vorige pagina fotografisch bewijs van is.
Of dit nu aan de wat gebrekkige vormgeving van CMK ligt of aan een eventuele fout bij Eduard MER's, laat ik in het midden. Gelukkig is het ook weer niet zo opvallend als je beide bommen alleen in de voorste positie vastmaakt. Wie toch deze Eduard kit wil bouwen, doet er beter aan om zich bij één merk van upgradesets te houden.
De navigatielichten moest ik ook nog uitwerken. Voor de lichtjes in de staart kon ik clearparts uit de kit gebruiken, maar ik vond het logischer dat ik twee stukjes rood en groen gekleurd plastic gebruikte. Het rood kwam van een achterlichtensetje, het groen uit een spoorseinlamp, waarbij ik wel de sprue moest doorslaan.
Ze passen als gegoten in het stukje buis dat ik in het staartvlak gezet heb. Op het groen heb ik wel aan de binnenzijde zilver geschilderd, zodat de staart niet doorschijnt.
Ik moest ook nog de cockpit uitpakken na het spuitwerk. Ik had de acetonschade aan de vleugel al gerepareerd.
Het gedeelte achter de piloot had ik ongeschilderd gelaten. Dit moest dus even in de verf gezet worden, ik heb NATO black gekozen en heb het reliëf op het PE wat ingekleurd met een potlood.
Remleidingen mochten natuurlijk ook niet ontbreken als je zulk detail nastreeft. De bevestigingen zijn niet zo uitgewerkt als ik elders heb gezien, in de kit is er geen enkele aandacht aan besteed.
Uiteindelijk kwam ik uit bij iets wat me al een dag op de maag lag, ik vond de clearparts niet meer die bij de Sidewinders geleverd waren, en ook niet de afdekkapjes die daar eventueel over gezet konden worden. Eerst vreesde ik dat ze in de vuilnisbak beland waren met de opgebruikte resinblokken, maar ik vond die zelfs terug bij de stukjes die ik de moeite vond om bij het scratchmateriaal te bewaren. Ik vond de ongebruikte MER in een doosje. Alleen die twee ongebruikte blokjes vond ik niet, dus zaten ze waarschijnlijk ergens weggestopt met het idee dat ze later nog nodig zouden zijn. Zoiets kan je beter laten rondslingeren, concluderen we dan...
De oplossing om de kit tegen zondag af te hebben, bestond er in om deze clearpartjes zelf te draaien. Het gietraam was mooi rond van doorsnede en kon dus perfect in de Dremel gedraaid worden. Je ziet al een paar van de resultaten op de mat liggen, terwijl er ook net een op de kneedgom geplaatst is en met Tamiya Extra Thin gladgestreken is.
Ik ben zo lang doorgegaan tot ik vier lensjes met dezelfde diameter had. Met de vijl wordt het sprue op hoog toerental geschuurd, zodat het smelt en iets uitzet naar voren. Bij de juiste diameter wordt de bovenkant rond gevijld.
We kunnen overgaan tot de eindfoto's, ik heb als ondergrond een spiegel op een los kader gebruikt maar ik moet nog bepalen of dit ook zo op de beurs kan verschijnen. De spiegel is maar net groot genoeg om het landingsgestel op te plaatsen en het vliegtuig steekt ook net buiten het kader uit.
Het was in feite een heel makkelijke bouw, rekening houdend met het aantal opwaarderingskits dat er in en uit de doos gebruikt zijn. Behalve de problemen met de bommen is alles goed gegaan en kan ik deze kit warm aanbevelen.