Inmiddels ben ik al een tijdje bezig met het beplanken van de boegsectie. Dat vreet veel tijd en voorbereiding.
Zeker ook al omdat er verschillende hoeken inzitten en ook nog eens de conische en aflopende (glooiende)vorm.
Maar gelukkig is het wel allemaal t doen.
Er gaat veel kit inzitten. Ook gebruik ik hierbij witte houtlijm omdat kit soms te dik is om de delen vlak op elkaar te krijgen. verder is het nu eenmaal zo dat kit soms bij het schuren(later) soms een soort elastiek gaat vormen wat lastig is bij het schuurwerk.
Neemt niet weg dat het wel leuk werk is om zo te bekleden in deze vormen. En een flinke voorraad spelden is hierbij wel handig. De bals plankjes moeten ook allemaal nat worden gemaakt omdat er zulke glooiende vormen inzitten.
Later moet er flink worden geschuurd om de vorm van de snelle boeg er goed in te krijgen.
Vooral aan de onderzijde van de boeg(in de foto de bovenzijde) moet er een mooie ronde rand in worden geschuurd. En daar gaat er dan dus veel materiaal vanaf. Om nu niet de balsalaag (1,5 mm dikte) door te schuren heb ik er flinke balsa blokken naast in gelijmd.
Daarmee is het risico weg om er doorheen te schuren waarbij dan het styropor tevoorschijn komt. NU schuur ik met een gerust hart er flinke stukken uit omdat de balsa blokken eronder genoeg materiaal geven.
Nadat de boeg zijdelings was bekleed en de blokken vast zaten,heb ik eerst de bovenzijde mooi egaal gemaakt met de vijl. Ook moet je hierbij rekening houden met het bekleden aan de topzijde hiervan. Daarom heb ik iets meer als 1,5 mm eraf gevijld zodat de laatste beplanking mooi gelijk gaat liggen met de onderzijde. Daar moet je allemaal rekening mee houden.
In onderstaande foto goed te zien. Vlak C is hier klaar en vlak B moet nog gedaan worden.
Uiteindelijk is alles op deze manier egaal gevijld en geschuurd. Klaar voor de beplanking hiervan.
Ron.