Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inmiddels heb ik de verschansing voorzien van een laag prorienvuller. Dat geeft gemak aan het werk omdat de poreuze oppervlakte van het balsa nu hierdoor gladder en ietwat harder is geworden. na een laag plamuur moet dit afdoende resultaat geven om er een op metaal lijkende constructie te geven. Immers kan ik na het aanbrengen van het raamwerk niet meer bij om te schuren en plamuren. Daardoor moet ik dat vooraf doen.

P1010001_goed%7E38.jpg

Aan de binnenzijde van deze verschansing heb ik op het hoekpunt een blokje hout aangebracht. Dit moest ik doen omdat deze punt aan de voorzijde vlak moest worden geschuurd. Bij het origineel zit er namelijk hier een opening precies in het midden.Op een spitse punt kun je nu eenmaal geen gat mooi monteren. later moet ik hier de vorm iets gaan uitdiepen van.

P1010004_goed%7E32.jpg

Aan de voorzijde is het reeds afgevlakte deel van de boeg te zien.

P1010005_goed%7E28.jpg

En tenslotte ben ik (onder druk :lol: ) begonnen aan het vergroten van de bulb. Niet moeilijk gelukkig. Alleen nog veel schuur en plamuur werk eraan.

P1010006_goed%7E27.jpg

De bulb is nu tweemaal zo hoog geworden als in eerste instantie.

Beter kan ik het niet krijgen. Nu nog plamuren en schuren eraan.

P1010007_goed%7E27.jpg

Ron.
 
Ik vind het altijd geweldig om te zien hoe mooi je moelijke vormen en lijnen in een scheepsromp maakt. Ook deze keer ziet het er weer prachtig uit.

Groeten

Wet Sellery
 
Heel mooi opgelost Ron met dat stukje balsa in de punt.
De romp ziet er op het eerste gezicht vanaf een plaatje dan wel niet zo ingewikkeld uit, maar schijn bedriegt.
Er zitten wel degelijk moeilijk te vormen lijnen in.
 
Ja inderdaad kun je stellen dat je in de foto`s bijna alleen een wigvormige romp ziet. Maar zeker de boeg bevat een ingewikkelde vorm om te maken. Derhalve ook dat ik er al lang mee bezig ben. Vooral in de laatste foto is de boegvorm goed te zien. Schijn bedriegt het is echt moeilijk deze keer^^

Ron.
 
Tijdens het werken aan de Emma ben ik ook altijd info aan het verzamelen erover. Zo heb ik vorige week een erg goede foto gevonden van het loodsdek van de Emma.

En zo ben ik erachter gekomen dat ik dit betreffende dek volledig fout heb gemaakt. Sterker het dek schoot alle doelen voorbij. Dus heb ik mij voorgenomen om voordat ik verder ga met de aandrijftunnel eerst dit dek opnieuw te gaan maken naar het voorbeeld.

Dit was in eerste instantie het dek zoals ik het had gemaakt.

P1010001_goed_schot.jpg

En zo behoort het te zijn.

mooring_deck.jpg

Het mag wel duidelijk zijn dat mijn eerste versie totaal verkeerd is/was. Verder is het voorbeeld ook nog eens een mooie en vooral duidelijke foto ervan.
Genoeg in ieder geval om dit precies na te kunnen maken.

Dus ben ik begonnen aan het slopen van de eerste versie. Deze had ik al in het begin in de romp gemonteerd.

P1010002_goed%7E40.jpg

Al het eerder aangebracht materiaal heb ik hier verwijderd.Ook de relingen en de kabel doorvoer systemen.Doet wel een beetje spijtig aan maar het moet maar.

De poorten zijn nu bijna helemaal weer terug bij af....

P1010003_goed%7E35.jpg

Oh ja inmiddels heb ik het voordek voor dit moment afgesloten. Later kom ik hier weer terug.

P1010004_goed%7E33.jpg

Ook de bulb laat ik nu liggen tot ik de romp ga plamuren en primeren.

P1010005_goed%7E29.jpg

Vanaf de achterzijde is te zien dat het loodsdek nu groter is geworden.

P1010006_goed%7E28.jpg

En vanaf nu wordt de bodem als eerste gemaakt.

P1010001_goed%7E39.jpg

Dat hoort ook bij scratchen...

Ron.
 
Goed dat je erachter kwam nu je nog zonder veel breken kunt veranderen, dat hoort inderdaad bij het scratchen zelf met een volledig plan kom je nog voor verrassingen. Daarom dat een prototype maken zoveel tijd en geld kost :8
 
Ja ik ben gelukkig op tijd hierop gekomen. Hoewel er nu toch wel wat verwijderd is, is dit nog goed te overzien. Later was dit bijna niet meer mogelijk geweest.

Ron.
 
ik vraag me af hoe je aan de maten komt , hoe breed zoon dek moet zijn.

je kan tog niet gaan schatten aan de hand van een foto hoe breed het moet worden
 
ik vraag me af hoe je aan de maten komt , hoe breed zoon dek moet zijn.

je kan tog niet gaan schatten aan de hand van een foto hoe breed het moet worden

Grotendeels wel. Gewoon omdat ik geen bouwplannen ervan heb.Je moet dan kijken naar de directe omgeving en gaan vergelijken met voorwerpen die je erin herkend.Zo kun je dan vaak wel redelijk goed inschatten hoe en tot waar bepaalde onderdelen lopen bijvoorbeeld. Tja het is niet anders. Ik heb tot nu toe al mijn projecten op deze manier gedaan. Je moet wel;)

Ron.
 
Grotendeels wel. Gewoon omdat ik geen bouwplannen ervan heb.Je moet dan kijken naar de directe omgeving en gaan vergelijken met voorwerpen die je erin herkend.Zo kun je dan vaak wel redelijk goed inschatten hoe en tot waar bepaalde onderdelen lopen bijvoorbeeld. Tja het is niet anders. Ik heb tot nu toe al mijn projecten op deze manier gedaan. Je moet wel;)

Ron.

Dat is een methode waar je een speciaal talent voor hebt Ron, de onderlinge verhoudingen blijven zien en als er iets verkeerd is ook weten hoe je het moet verbeteren, dat is iets wat niet iedereen kan :nowink:
 
Amazone,

Een schaal model hoeft niet exact de juiste maten te hebben. Dat is vaak wat wij ervan maken om steeds meer de waarheid te willen benaderen. Echter is een model een model als een ander persoon dit herkend, dan is een model geslaagd. Dan hebben we natuurlijk ook de vraag hoeveel detail wij er in willen aanbrengen. Hier zijn vele discussies over. Neem de Ferrari die ik gebouwd heb. Die heeft naar het model van Amati nog niet de helft van alle detail die het origineel heeft. Ook is de schaal niet geheel nauwkeurig en is de detail veel te grof. Echter is dit wanneer dit goed gebouwd is wel een model van enkele duizende euro's....

Verder, ik blijf je volgen Ron. En idd, altijd balen als zoiets jou overkomt. Maar ja.. zoals je schrijft. Dat hoort bij scratschen. :)
 
helemaal mee eens rik maar ik vroeg het me af hoe ron dit deed. als je een bovenaanzigt hebt van het schip en je weet hoe lang het is kan je daar al heel veel maten uit halen
 
Ja het is inderdaad zoals Rik het schrijft. Als je het origineel eruit kunt halen is het project al bijna geheel geslaagd. De details zijn dan altijd het puntje op de i.

Het loodsdek is inmiddels klaar in ruwbouw en nu kan ik mij gaan richten op het laatste moeilijke onderdeel van de romp en dat is de aandrijftunnel met het stuurvlak. Daarna komen eindelijk de leukere onderdelen aan de beurt.

En de electronica voor de verlichting in de romp is daar een van dan.

Gevolgd door de verschansing en het dichtmaken van de romp.Daarna wordt er geplamuurd en geprimerd.

Ron.
 
Ik zal later op de dag proberen om hiervan plaatjes te zetten. maar het is een lege zaal hoor :laugh:... Nog geen details erin.

Ron.
 
Grotendeels wel. Gewoon omdat ik geen bouwplannen ervan heb.Je moet dan kijken naar de directe omgeving en gaan vergelijken met voorwerpen die je erin herkend.Zo kun je dan vaak wel redelijk goed inschatten hoe en tot waar bepaalde onderdelen lopen bijvoorbeeld. Tja het is niet anders.

Toch jammer dat het zo moeilijk ik om aan bouwplannen of exacte afmetingen te geraken. Vaak heb je enkel foto's van het origineel om je model mee te bouwen. Dat maakt dat je heel veel naar de foto's moet kijken en sommige onderdelen meerder malen moet veranderen omdat je pas kan zien of het goed is als een onderdeel klaar is. Frustrerend, maar dat maakt deze tak van modelbouw dan ook weer heel speciaal hé ;)

Groeten

Wet Sellery
 
Inderdaad zit hier de uitdaging in,Pascal. En soms lijkt het dan wel alsof de lezers denken dat je met een bouwpakket bezig bent. Maar daar zit dan wel weer een soort compliment in.

Het nu nog lege loodsdek. Er moeten natuurlijk nog heel wat onderdelen hierin worden gemonteerd. Dit komt pas nadat de aandrijf tunnel helemaal klaar gemonteerd is.

P1010001_goed%7E40.jpg

In dit nu nog lege loodsdek zijn de 4 openingen goed te zien waar later de oranje leds in gaan komen. En omdat daaroverheen een loop pad komt zijn deze niet meer te zien. Wel is dan de verlichting van dit dek prima te zien omdat de lichtstralen mooi worden neer gebogen.

P1010002_goed%7E41.jpg

De vier in het styropor uitgesneden holtes. Hier gaan de kabels doorlopen.

P1010003_goed%7E36.jpg

P1010004_goed%7E34.jpg

Ron.
 
Dat was weer hakken en breken in reeds gebouwd werk, maar die uitdaging ga je dus wel weer aan.
Knap werk!!
 
Dank je wel,Wim.

En zo ben ik inmiddels alweer toegekomen aan de constructie en montage van het laatste grote onderdeel van de romp.
De aandrijftunnel ga ik maken van rond balsahout. Simpel omdat dit goed is te bewerken.

P1010001_goed%7E41.jpg

De eerste stap is natuurlijk om deze ronde as passend te maken. Dat heb ik gedaan door de as eerst met een rasp ruw voor te vormen.
Hierbij is er flink wat afval geproduceerd wat van de as eraf is gevijld.

P1010003_goed%7E37.jpg

De eerste passing zag er ook meteen veelbelovend uit.

P1010004_goed%7E35.jpg

Om nu te controleren of de as mooi de rechte lijn volgt van het onderwaterschip heb ik een balsa plankje gebruikt. Door onder het plankje te kijken of er een spleetje is weet je dan of het recht is. In de foto zien we nog een klein spleetje lopen. Dus moest er nog wat afgeschuurd worden. Niet veel. Daarom met een schuurblokje. Met een rasp gaat er meteen teveel vanaf. Mijn dochter heeft mij hierbij geholpen.

P1010006_goed%7E29.jpg

Uiteindelijk is de vorm zo geworden.

P1010014_goed%7E9.jpg

Een stukje draadeind erin gemonteerd zodat hier later de schroef aan kan worden bevestigd.

P1010015_goed%7E11.jpg

En zo komt het dan te zitten. Tussen deze ashouder en de romp moet nog een steun komen.

P1010016_goed%7E10.jpg

Ron.
 
Hoi Ron,

zo te zien een hele klus maar met behulp van je dochter ziet het er piek fijn uit man.:8:8;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan