Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nog enkele foto`s..

P1010016_goed%7E8.jpg

P1010017_goed%7E8.jpg

P1010018_goed%7E7.jpg

P1010023_goed%7E1.jpg

P1010024_goed%7E2.jpg

De Emma van mijn dochter schiet ook op. Hier meot ik de bulb anders monteren i.v.m. de grootte.

P1010025_goed%7E2.jpg

En de laatste boeg beplanking zit erop.

P1010026_goed%7E0.jpg

P1010028_goed%7E1.jpg

Ron.

Ron, ik volg deze alweer vanaf het begin. En reageren doe ik bijna nooit omdat ik niets van dit schip af weet. :(
Wat een prestatie om van "niets" de romp, en het schip, zo te maken.
Keep up the good work en ik blijf stilletjes volgen hoe dit gaat worden.

Fred

Dat blijft een ingewikkelde konstruktie.
In werkelijkheid moet men al die platen eerst meten en dan op een plooitafel plooien en dan monteren en lassen.Scheepsbouwkundigen.....een speciaal beroep.
En in miniatuur nabouwen is ruimtelijke inzichten hebben.
't ga heel goed Ron
groetjes
Ward

Mooi opgebouwd Ron, je hebt hier en daar nog best wat speling om de vorm er in te krijgen.

En dan is het tijd voor eens anders...Tijdens de bekleding van de boeg ben ik erachter gekomen(eigenlijk meer op mijn gevoel dan via de originele foto`s als voorbeeld) dat de conisch toelopende vorm van de boeg naar richting achterschip helemaal verkeerd was. De kromming liep helemaal verkeerd. Vanaf de welving kwam er opeens een dikke ronding die dan verder liep naar het middenschip.
Een veel te grote weerstand en het zag er ook niet goed uit.

Tijd dus voor een opoffering.

NU alleen had ik de kans om deze fout te herstellen. Later is dat niet meer mogelijk. En dus heb ik met lood in mijn schoenen een gedeelte van de boeg open gesneden (de reeds aangebrachte beplanking). Dat om zo de te lompe lopende boegvorm te verfijnen.

P1010002_goed%7E38.jpg

Nu bleek ook meteen hoe sterk montage kit is. Het was erg moeilijk om de huid hier te verwijderen. Het heeft mij heel wat werk gekost.
Ook al omdat ik niet meer wilde beschadigen als nodig eraan.

P1010006_goed%7E26.jpg

Uiteraard aan beide zijden.

Maar met de dremel is dit allemaal eigenlijk best wel eraf te frezen,al geeft het veel rotzooi.

Als je goed in de bovenstaande plaatje kijkt, zie je aan de rechterzijde in de foto het gerepareerde deel en aan de linkerzijde is goed te zien dat de welving veel te bol was. Dit moet ik hier nog eruit gaan frezen.

Junior is inmiddels ook helemaal beplankt al. Hier moet ik de bulb op een andere wijze monteren i.v.m. de schaal grootte.

P1010007_goed%7E26.jpg

En zo ben ik wederom begonnen met het beplanken van een gedeelte van de boeg sectie.

P1010008_goed%7E22.jpg

P1010010_goed%7E13.jpg

Goed te zien is hoe dik de huid is.

P1010011_goed%7E13.jpg

Het laatste plankje alweer in deze grote reparatie klus van een week.

P1010012_goed%7E16.jpg

Natuurlijk moet nu alles weer geschuurd gaan worden. het is nu weer grillig van vorm.
Maar de stroomlijn is nu tenminste zoals deze moet zijn.

P1010015_goed%7E10.jpg

Bijna hetzelfde als het origineel. NU ben ik daar tenminste gerust op.

P1010016_goed%7E9.jpg

En nu is beter te zien hoe ik de verschansing ga monteren. Deze wordt net als de beplanking gemonteerd om later aan dekzijde in de juiste vorm te worden geschuurd. Erg sterk op deze manier.

P1010018_goed%7E8.jpg

Ron.

Ja Ron, als de spanten foutjes vertonen kom je daar wel achter als je de werkelijke vorm ziet. Maar hoe je het verbeterd daar moet je wel een ruimtelijk inzicht voor hebben anders zie je dat er iets niet goed is maar weet je niet hoe te verbeteren. Dat is ook het talent waarmee je als beeldhouwer of schilder mee begaafd bent 8)

Je foto's nog eens bestudeerd, denk dat je gevoel wel goed zit Ron. Meer gelijdelijke overgang van hol naar bol.

Het is inderdaad nu goed te zien de verandering.
Op eerdere foto's is het niet te beoordelen, althans niet voor mij.
Netjes gedaan.

Inmiddels ben ik voor de afwisseling (broodnodig) begonnen aan de verschansing. Dit was leuk om te doen. Vrij eenvoudig en met een enorm sterke weerstand is dit nu wellicht het sterkste onderdeel van de romp tot nu toe. Dit is gewoon niet te buigen.

Eerst de plaatjes met nat 1.5 mm dik balsa monteren tegen de romp aan met montage kit.

P1010001_goed%7E37.jpg

Zo moet ik dan de gehele boeglijn zien te volgen. Maar met nat balsa is dit goed te doen.

P1010002_goed%7E39.jpg

Met witte houtlijm heb ik de eindjes van de plaatjes onderling tegen elkaar gelijmd om een verschil in stand te voorkomen. Immers nat balsa hout gaat zich zetten en buigen.

P1010005_goed%7E27.jpg

Tussendoor werk ik ook aan de boeg. Toegegeven dat de boeg nu wel erg scherp is geworden. maar de hoek is juist en daarom laat ik dit nu zo.

P1010008_goed%7E23.jpg

Nadat de vorm erin was geschuurd heb ik er porienvuller op aangebracht (binnenzijde). Dat om een strakker resultaat te krijgen van de oppervlakte. Balsa heeft nu eenmaal veel porien.

P1010011_goed%7E14.jpg

P1010012_goed%7E17.jpg

Als de oppervlakte goed dicht is kan ik er de steunen in gaan monteren. Dit zijn profieltjes uiteraard. Later kan ik daarom niet meer ertussen komen. Derhalve dat ik nu al de oppervlakte glad maak.

P1010013_goed%7E10.jpg

De smalste is 1.5 mm breed en de andere 2.0 mm.

P1010014_goed_klaar.jpg

Ron.

Netjes hoor. Ben benieuwd hoe alles verlicht gaat worden?

Ja nadat de aandrijftunnel erop is geconstrueerd wordt het tijd voor de eerste electronica inbouw procedure( :) ). Dat gebeurt bij en in de lier ruimte bij het achterschip.

En dan kan daarna de romp definitief aan de bovenzijde gesloten worden om te worden geprimerd. Maar dan zittenwe welw eer een of enkele maandjes verder.

Ron.

Netjes Ron, die boeg is bovenop inderdaad net iets scherper als van het originele schip, om die ronding op die plek te krijgen lijkt me ook enorm lastig, want naar beneden loopt het weer scherp.

Netjes Ron, die boeg is bovenop inderdaad net iets scherper als van het originele schip, om die ronding op die plek te krijgen lijkt me ook enorm lastig, want naar beneden loopt het weer scherp.

Ik heb dat inmiddels al prima in orde gekregen door aan de binnenzijde(bovenin het dek) een balsa blokje te lijmen. Zo kon ik de afgeplatte punt er prima in schuren zonder problemen. Zoals bij het origineel.

Ron.

Ron als je balsa nat ploeid, hoe lang moet deze drogen voor je lijmd?

Ik maak de plankjes nat en monteer ze na een minuut of 4 op hun definitieve plaats. Dan is het prima te buigen. Meteen zet ik ze ook vast met montage kit. Gaat altijd uitstekend.

Ron.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan