Vandaag namiddag vrij en kunnen werken aan de F14.
Het pinneke van het linker roer was afgebroken.
Dus heb ik een stuk plasticsprew in het gat bevestigd en uitgeboord op 1mm en een draadasje erin geplaatst, gaatje in de vleugel en vele beter dan de manier waarop revell het deed.
Verder heb ik de wielkastdeuren geplaatst.
Bij moveleo (waar ik sedert een kleine anderhalve maand lid ben) heb ik vernomen dat je die best met secondenlijm vastmaakt.
Daar had ik vroeger dus geen idee van.
Ik heb wat zitten sukkelen met mijn tube secondenlijm, totdat ik bij Moveleo de tip kreeg om een stuk sprew te nemen en daarin een draadje vast te zetten, dan de secondenlijm ergens bijvoorbeeld op een lepeltje en je kan makkelijk druppeltjes secondenlijm aanbrengen.
De routiniers zullen dat al lang weten, maar dit is voor newbie's geschreven.
Zuiver maken van het draadje als het vol secondenlijm hangt gebeurt met een aansteker, gewoon lijm eraf branden.
Ik heb wel problemen om mijn lepelke zuiver te maken.
Dankzij de foto van Val heb ik ook een beter zicht op de verwering aan de swing wings.
Om dat na te bootsen dacht ik: laat ik een stukje fijn schuurpapier tussen de vleugels en het bovendeel steken en dan de vleugel op en af bewegen. Zo krijg je de krassen zoals ze moeten zijn.
Dat lukte, ... maar net iets te goed. Gevolg op de rechter vleugel door de lak heen.
Dus een beetje bijgetipt met verf en dan met de verwering begonnen.
Ik heb de te verven zone afgeplakt
en dan geverfd in een donker grijs (niet zo donker als aan de cockpit.
Ik heb dat met de borstel gedaan omdat ik dacht dat ik de strepen kon gebruiken op de verwering na te bootsen. Ik heb dus geverfd in een boogje en dat boogje is gelijk aan de manier waarop de vleugels schuren.
Met het resultaat was ik niet heel tevreden, dus heb ik er donkere olieverf overheen gedaan (verdund), niet iets lichter nog. Die heb ik met een wattestaafje, dat ik met een tang had platgedrukt, in dezelfde boogvorm getrokken. Om het schuureffect te benadrukken.
Diezelfde verf heb ik over het donkergrijs van de snuit en van de loopvlakken op de airintakes gedaan. Ik vind dat het goed is meegevallen.
Nadat ik de antennes plaatste heb ik langs de onderkant nog een extra druppeltje lijm gedaan (of dat helpt weet ik niet, maar het ziet zo fragiel uit). Dan heb ik geweatherd.
Dan heb ik dezelde donker grijze olieverf aangebracht rond de canon-opening, ook weer met dat platgedrukte wattestaafje, kan ik beter strepen mee trekken en de olieverf laten uitwaaieren.
Het eindresultaat tot nu tot:
Nu moet ik gaan vernissen. Blinkende vernis dus. Nog nooit gedaan. Ik ben benieuwd hoe ik dat moet gaan verdunnen.