Zo, ik heb geen verlof gehad, dus gaat alles wat langzamer.
Val is hier geweest en hij heeft me getoond hoe decals te plaatsen.
Ik had het model al een laag glanzende vernis gegeven en daardoor was het oppervlak glad genoeg zodat er minder kans is op verzilvering van de decals door de luchtbelletjes die eronder blijven zitten bij plaatsing (naar ik vernam vooral gevaarlijk op plaatsen waar er geen verf/kleur in de decal zit).
De benodigde decal knipte ik uit, plaatste deze even in lauw water totdat hij los zat van de drager. Dan nam ik de decal met een pincet en legde hem op zijn plaats op het model.
Ik heb een plankje genomen en daarin gaatjes geboord van 2,5 . Zo heb ik een houder voor mijn model waardoor ik het model zo kan zetten dat het vlak dat ik van decals voorzie (boven, onder, links of rechts) steeds horizontaal ligt. Daardoor kan de microset (dat gebruik ik om de decals zachter te maken en te laten hechten: Val hoe heette dat andere ook alweer?) op de vloeistof inwerken zonder van het model af te lopen (zoals zou gebeuren als je bv de linkerkant van decals voorziet en insmeert met Microset terwijl het model gewoon op zijn wielen staat bijvoorbeeld).
Decal juist positioneren (als het oppervlak glad is kan je gelukkig een beetje schuiven. Dat was nodig voor de fijne lijnen naast de donker spits aan de cockpit, amai).
Dan aandrukken met een doekje zonder de decal daarbij te verschuiven (nie gemakkelijk, daar heb ik een paar oud vlaamse krachttermen bij geroepen
), en dan de microset laten inwerken.
En vooral AFBLIJVEN DAN en laten drogen voor ruime tijd. Ik heb het decals plaatsen dus op 3 verschillende avonden gedaan.
Nadat ik dus de decals plaatste, heb ik het model mat vernis gespoten (revell nr2). Dadelijk heel anders, glanzende schijn van de gunze sangyo verf helemaal weg).
Daarbij gebruikte ik dezelfde steun
Dan nog de ROketten geplaatst (Nielske, 5jaar heeft Topgun gekeken en "daar zeggen ze ROketten papa", dus probeer maar niet hem te overtuigen dat het RAketten of missiles zijn, lukt niet
.
En dan nog de stoeltjes wat bijgewerkt.
Nu moet ik nog wachten op caracars die me de canopy zou bestellen die niet bij het pakket zat.
Dan nog een plankje ervoor maken en afleveren aan de opdrachtgever (zoon Yves).
En dan beginnen we aan iets nieuws.
Groeten allemaal.
Tips voor een volgend verslag verneem ik graag (eventueel via PB als je me niet helemaal wil afkraken hier)