Bedankt voor de reacties
Het lijstje van dingen die ik wil aanpassen wordt steeds langer ipv korter. Maar er zijn dan ook een paar dingen die absoluut niet door de beugel kunnen, een paar voorbeelden :
De passing van beide zijpanelen is gewoon slecht, er zit een ENORME kier tussen beide delen (de 2 gaatjes zijn geboord door de vorige eigenaar - god weet waarom - die worden nog dicht gemaakt) :
Dit ga ik oplossen door de delen samen te lijmen vóór ze op de bodemplaat worden vast geschroefd. Helaas heeft Pocher hier geen rekening mee gehouden, dus heb ik 2 extra gaten aan de onderkant geboord :
Hierdoor kan ik niet enkel beide delen als 1 geheel vastschroeven, maar ik kan het ook met 4 schroeven doen, zoals Pocher het voorzien heeft (dat extra paar schroeven zorgt voor een stevige verbinding).
De plaats waar het slot van de deur zit, moet ook netjes glad worden. Dit wordt opgevuld met stukjes plasticard :
En dan is er nog dit : aan de voorzijde zit er ook een flink gat :
Pocher lost dit op door het te bedekken met de halfronde afdekplaat die de scharnieren bedekt :
Maar bij een 1/1 F-40 (maakt niet uit welk type), loopt die afdekplaat tot aan de bovenkant van dat gat, en niet tot aan de onderkant. Dus stukje van de afdekplaat afzagen, en het gat met een rechthoekig stuk messing opvullen :
En dan is er een veel groter probleem, de lange koelsleuf die aan de buitenkant van de deuren zit. Ik heb altijd gevonden dat ze er bij de Pocher F-40 wat vreemd uitzit, en zal aan de hand van foto's proberen te tonen waarom.
Bij de Pocher F-40 is de onderkant van die koelsleuf niet mooi evenwijdig met de grond :
Maar als ik foto's van een 1/1 F-40 bekijk, moet die onderkant wél evenwijdig met de grond lopen. Op volgende foto's ter vergelijking een 1/18 F-40 van Bburago :
Om het wat duidelijker te maken heb ik een stukje met blauw omcirkeld :
Op deze tekening is links de doorsnede van de Pocher en rechts de die van een 1/1 koelsleuf te zien, de probleemzone is met rood omcirkeld :
Ik weet nog niet of ik dit ook ga aanpassen, want het betekent flink wat schuur- en zaagwerk aan zowel de deuren als aan het gedeelte van de body wat daar achter zit. Zal er een paar nachtjes over slapen.
Tot de volgende.
"Wet Sellery"
Het lijstje van dingen die ik wil aanpassen wordt steeds langer ipv korter. Maar er zijn dan ook een paar dingen die absoluut niet door de beugel kunnen, een paar voorbeelden :
De passing van beide zijpanelen is gewoon slecht, er zit een ENORME kier tussen beide delen (de 2 gaatjes zijn geboord door de vorige eigenaar - god weet waarom - die worden nog dicht gemaakt) :
Dit ga ik oplossen door de delen samen te lijmen vóór ze op de bodemplaat worden vast geschroefd. Helaas heeft Pocher hier geen rekening mee gehouden, dus heb ik 2 extra gaten aan de onderkant geboord :
Hierdoor kan ik niet enkel beide delen als 1 geheel vastschroeven, maar ik kan het ook met 4 schroeven doen, zoals Pocher het voorzien heeft (dat extra paar schroeven zorgt voor een stevige verbinding).
De plaats waar het slot van de deur zit, moet ook netjes glad worden. Dit wordt opgevuld met stukjes plasticard :
En dan is er nog dit : aan de voorzijde zit er ook een flink gat :
Pocher lost dit op door het te bedekken met de halfronde afdekplaat die de scharnieren bedekt :
Maar bij een 1/1 F-40 (maakt niet uit welk type), loopt die afdekplaat tot aan de bovenkant van dat gat, en niet tot aan de onderkant. Dus stukje van de afdekplaat afzagen, en het gat met een rechthoekig stuk messing opvullen :
En dan is er een veel groter probleem, de lange koelsleuf die aan de buitenkant van de deuren zit. Ik heb altijd gevonden dat ze er bij de Pocher F-40 wat vreemd uitzit, en zal aan de hand van foto's proberen te tonen waarom.
Bij de Pocher F-40 is de onderkant van die koelsleuf niet mooi evenwijdig met de grond :
Maar als ik foto's van een 1/1 F-40 bekijk, moet die onderkant wél evenwijdig met de grond lopen. Op volgende foto's ter vergelijking een 1/18 F-40 van Bburago :
Om het wat duidelijker te maken heb ik een stukje met blauw omcirkeld :
Op deze tekening is links de doorsnede van de Pocher en rechts de die van een 1/1 koelsleuf te zien, de probleemzone is met rood omcirkeld :
Ik weet nog niet of ik dit ook ga aanpassen, want het betekent flink wat schuur- en zaagwerk aan zowel de deuren als aan het gedeelte van de body wat daar achter zit. Zal er een paar nachtjes over slapen.
Tot de volgende.
"Wet Sellery"
Laatst bewerkt: