Hoofdsponsor

1/8 Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Pascal.....maatje ,Kurt zou niets liever gewillen hebben...dan dat we gewoon doorbouwen..het was zijn passie...en dat het een beetje lukt ,ben ik al blij voor...en mag weer zeggen,dat je hier weer een mooie update hebt neergzet.......bij mij lukt het gewoon niet heb mijn doos al tiental keren vast gehad ...en gewoon terug weg gezet....maar dat komt wel....;););)..knap maatje...
 
Het was een kwestie van véél dryfitten, schuren en nog eens dryfitten, maar uiteindelijk zijn beide delen van de verbreding gelijmd :



Ook deze keer heb ik weer Lego gebruikt om de constructie te verstevigen :



Er moet hier en daar nog wat geplamuurd worden en dan kan de bovenkant dicht :



Maar eerst moet er nog een plaatje aan elke kant komen, dat plaatje krijgt dezelfde hoogte als de metalen steun ernaast :



Verder ben ik nog steeds aan het zoeken naar een manier om de zijsteunen met elkaar te verbinden (op een plaats die niet zichtbaar is), want ze staan een beetje te ver uit elkaar waardoor de voor- en achterklep niet netjes aansluiten. Voorlopig ben ik dus nog even zoet met het interieur, als dat eenmaal klaar is (de complete verbreding en eventueel de stoelen), kan ik hopelijk aan de opbouw van de voorophanging beginnen.

Groeten

"Wet Sellery"
 
Pascal...........maar wat bedoel je eigenlijk met de zijsteunen...:8:8

Hey Swa,

De zijsteunen zijn de metalen stukken (vierkant) die links en rechts van het interieur zitten, hier worden de deuren aan bevestigd.

We zijn weer een stukje verder, en eindelijk heb ik een manier gevonden om de zijkanten van de body op de juiste breedte samen te houden. Heel eenvoudig eigenlijk, met een breinaald. Is makkelijk te bevestigen, én ik kan het voorlopig nog demonteren. Op de volgende foto's is ook het eerste van twee plaatjes te zien. Deze plaatjes vormen een deel van de "afkasting" van het interieur. De breinaald wordt nog netjes "weg gefoefeld" zodat ze niet meer zichtbaar is :








Het ziet er een beetje schots en scheef uit, maar dat komt wel in orde.

Groeten

"Wet Sellery"
 
Hoi Pascal,

Mooi gezien zo een rolbar, zullen we maar zeggen.Behoud je ook een goede steun!!!
 
Weer een stapje verder :)

De voorkant van het interieur is "afgekast", er moet wel hier en daar nog wat geplamuurd en geschuurd worden. De rechterkant is dicht gemaakt, het geeft een goed beeld hoe breed de zijkanten gaan worden :



Onder het dashboard komt een "deksel" zodat er geen licht langs daar binnen kan :



Het dashboard komt dan ongeveer op deze hoogte te zitten :





De achterwand krijgt een versteviging door middel van een alu-plaat van 1 mm, en beneden wordt het dan afgewerkt met een plastic strip :



De alu-plaat is nog veel te hoog, ik ga de bovenkant nog wat aanpassen, en dan wordt die omgeplooid om als basis te dienen voor de houders waar de rolbaren in zitten. Als de aanpassing klaar is, zou het er dan zo moeten uitzien :



Aan de motorzijde moet de achterwand nog flink bijgewerkt worden, maar dat is voor een volgende keer.

Groeten

"Wet Sellery"
 
De zijwanden van het interieur geraken langzaam aan dicht, tijdens het drogen van de lijm ben ik begonnen met het werk aan de voorophanging.
Dat wordt de moeilijkste klus van dit project tot nu toe. Er is jammer genoeg geen enkel onderdeel dat ik niet zelf moet maken, en het zal flink wat "vallen en opstaan" gaan worden vooraleer het er gaat uitzien zoals bij de 1/1 Beurlys. De hoekige opbouw die op het buizenframe zit, zal wel lukken, maar om de wielen op de juiste plaats te krijgen, en om de ophanging stevig genoeg te maken zodat ze het gewicht kan dragen, dat is nog een ander verhaal.

Enfin, we zullen het stapje per stapje aanpakken, en zien wat ervan komt.

Om het geheel wat steviger te maken, heb ik een sleuf in het plastic gemaakt, en daar een 2 mm dikke plaat van hard aluminium in geschoven. Die plaat heb ik met de hand op maat gezaagd, en alleen dat werkje heeft enkele uren gekost. De plaat wordt met 2 schroefjes op het buizenframen vast gezet, en dient (hopelijk) om de stangen van de ophanging tussen te klemmen. Later komt er nog een dunne bodemplaat overheen die de schroefjes bedekt :





Op deze foto is te zien waar de wielen ongeveer gaan komen :



Groeten

"Wet Sellery"
 
Ik hoop dat je de wielen straks wel gewoon netjes kunt ophangen, ziet er voor mij uit als een onmogelijke opgaven. Maar ja. Je hebt van die kenners he. Daar kom je vast wel uit. :)

Verder die schroefjes? Kun je dit niet beter netjes met twee componenten lijm lijmen? Dan met zo'n schroefje vastzetten en dan de kop iets laten verzinken waarna je de kop als het ware wegvijlt. Dan zul je beter en makkelijker met de balken kunnen werken. De schroefjes lijken mij nogal robuust en misschien zelfs wel erg in de weg te kunnen gaan zitten om goed te kunnen werken. :)

Verder doe zo verder. Ik blijf gewoon kijken. :)
 
Pascal, blijf met verbazing volgen.
Maar een vraagje, als ik je zo bezig zie, had je dan niet beter de volledig auto gescratcht????

Erik.
 
@ modelengeneer : ja, mij lijkt het ook een quasi onmogelijke opgave om de wielen er terug op te krijgen zodat de ophanging er net zo uit ziet als bij de 1/1, én om het geheel stevig genoeg te maken om het gewicht van de body te dragen. Maar waar een wil is, is (hopelijk) ook een weg hé ?

@ modelbouwerke : de hele auto scratchen ? :ohmy: . Ja maar zeg, ik wil dit project wel voor het einde van 2015 afkrijgen zulle :laugh:

Ik ben nu in een fase beland die mij al flink wat kopzorgen heeft opgeleverd. Hoe maak ik de voorophanging ? En hoe bevestig ik de wielen terug aan het chassis ? Heel wat ideeën zijn er door mijn hoofd gegaan, en uiteindelijk ga ik het op de volgende manier proberen.

Op dit onderdeel komen de buizen van de ophanging :



Bij de 1/1 Beurlys ziet het er zo uit :





Voor ik met de buizen kan starten, moet er dus eerst het één en ander aan dat onderdeel veranderd worden. Eerst een beetje snijden, vijlen en schuren :



En na héél lang zoeken naar een geschikte plastic buis en ring, heb ik de bovenkant van een neus-spray gekozen. Een beetje aanpassen :



Zodat het op het Pocher onderdeel past :



Hmmm, dit wordt misschien wel wat :



Pocher gebruikt een systeem waarbij bolletjes in gaatjes klikken, de gaatjes zitten op de driehoeken van de ophanging. Ik ga proberen om een gelijkaardig systeem te maken, en daarvoor ga ik wat metalen buisjes gebruiken :



Hopelijk kan ik op deze manier én de bolletjes verbergen, én de buizen van de ophanging bevestigen.

Wordt (als het even kan met succes) vervolgd.

Groeten

"Wet Sellery"
 
Vandaag een dag vrij, maar helaas heb ik die niet kunnen gebruiken om te modelbouwen.

Vrijdag vertrekken wij (wij = de vriendin, de hond en ikzelf natuurlijk) voor 2 weken op vakantie in Frankrijk. Ook dit jaar hoop ik een bezoek te brengen aan de loods waar de 1/1 Beurlys op onderhoud staat, maar het zal moeilijk worden want we passeren er op zaterdag en ik weet niet of ze dan werken. Duimen dus.

Wat heb ik dan vandaag wel gedaan ? Wel, een grote opruim- en poetsbeurt voor mijn hobby-zolder.
Want in deze rotzooi kon ik écht niet meer werken :



Zo'n grote tafel, en dan zit ik op een paar vierkante centimeter te bouwen :



Enkele uren later ziet het er dan zo uit :





Na de vakantie kan ik weer naar hartelust aan de grote tafel werken (al zal het waarschijnlijk niet lang duren voor het terug een puinhoop is...)

Groeten

Wet Sellery
 
Wat jammer een tornado gehad op je werkplek kan je weer opnieuw beginnen rommel maken:D:D:D
 
ik ken dat probleem ook heb ongeveer alles bij elkaar 7 meter werkblad en bijna geen plaats :laugh:

maar het ziet er netjes uit zo en nog een pretige vakantie verder 8)
 
Hey Dirk,

Voorlopig ligt de bouw even stil omdat ik met de Citroën Xsara bezig ben (kwestie van toch een modelleke te kunnen showen op onze forumdag hé :wub: )
Maar ik heb - totaal onverwacht - een 6-tal foto's gekregen van een fransman. Op deze foto's is goed te zien hoe de achterkant in elkaar steekt, en dat wordt nog een flinke klus om het zo te maken.

Wordt ASAP vervolgd.

Groeten

Sellery, wet not soaked
 
De bouw ligt nog steeds stil, maar de zoektocht naar foto's en het denken draait nog op volle toeren :)

En dat levert (via een frans forum, waarvoor natuurlijk een "grand merci") dit soort foto's op :





De constructie die de motor/versnellingsbak en de achterspoiler en achterklep maakt is heel anders dan bij een gewone F-40. Een gewone F-40 (en gelukkig de schaalmodellen ook) heeft een stevig buizenframe de zowel de motor/versnellingsbak draagt (met behulp 4 schroeven bij de Pocher F-40), en datzelfde buizenframe zorgt voor een stevige houvast voor de achterspoiler en achterklep.
Ik ben nu al maanden naar een manier aan het zoeken om de motor/versnellingsbak en de spoiler en achterklep aan het veel kortere buizenframe van de Beurlys vast te zetten. Pocher voorziet hier 8 schroeven voor waardoor het stevig vast zit, maar als ik het geheel wil aanpassen zoals bij de 1/1 Beurlys, blijven er maar 2 schroeven (links en rechts van het motorblok) meer over. En die moeten dan de motor/versnellingsbak, aandrijfassen + achterophanging + wielen, en de achterspoiler en klep gaan dragen. En dat gaat dus nooit lukken met die 2 schroeven.

De Beurlys houdt de boel bij elkaar met behulp van staven, zoals op deze foto :



Maar hoe ga ik die op een stevige manier aan de motor/versnellingsbak vast maken ? Stevig genoeg om flink wat gewicht te dragen ? Ik heb er even aan gedacht om de metalen motor/ophanging van Scaledetails te kopen, en daar de nodige staven aan te bevestigen. Maar die is niet enkel veel te duur (429,99 dollar !!), maar heeft ook nog de verkeerde versnellingsbak voor de Beurlys.

Misschien is het mogelijk om eerst de motor/versnellingsbak uit plastic te maken, vervolgens een mal en dan het geheel in wit-metaal te gieten ? Ofwel een gaat door de lengte van de motor/versnellingsbak boren, daarin enkele stevige messing buizen te steken en er dan loodrecht enkele messing buizen op te solderen die de constructie kunnen dragen ?

Zoals jullie zien is dit een moeilijke bevalling waar ik zo gauw nog niet uit ben. Alle ideeën en voorstellen zijn dan ook van harte welkom. Laat dus maar horen.

Groeten

Wet Sellery
 
Aha... dus bezig met onderzoek. Misschien eens leuk om ook dat te posten, kunnen mensen die hier ook verstand van hebben misschien ook mee zoeken. En dat maakt het toch gewoon ook leuk?
 
Werktafel opgeruimd, na het avontuur met de Citroën Xsara is het tijd om met deze verder te gaan.

Er is een probleem met de versnellingsbak, hij is een stuk korter dan de originele die in een F-40 ligt en de constructie is helemaal anders. Even een foto om beide met elkaar te vergelijken :



De originele in het frame :



En de nieuwe :



Het stuk in het midden zou ideaal zijn om het gat op te vullen :



Maar de Hewland versnellingsbak heeft dat onderdeel niet, bij de echte Beurlys ziet het er zo uit. De kant van de motor :



En de kant van de versnellingsbak :



Die onderdelen moet ik dus nog maken, ben op zoek naar geschikt materiaal, want samen moeten ze zo'n 3 cm dik zijn.

De motor en versnellingsbak wil ik dan aan elkaar bevestigen met een stevige messing buis :



En die buis moet dan in deze hoek aan de achterwand vastgemaakt worden :



In theorie ziet het er heel eenvoudig uit, maar het wordt een flinke klus om dit op een manier te maken waardoor de metalen acherwand de motor + versnellingsbak, achterspoiler én de achterklep kan dragen. Ik ga mij dus voorlopig niet vervelen.

Groeten

Wet Sellery
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan