Hoofdsponsor

1/35 Flakdiorama [DONE]

Bedankt, Beyond. Hier de afgewerkte radiotafel, met nog wat gasmaskers en een stafkaart erbij. Je ziet het niet op de foto, maar er staan vaag wat rivieren op afgeprint, het is van een Duitse cartografische site gehaald.

attachment.jpg

attachment.jpg

Toen die tafel en het stoeltje geplaatst waren, had ik zin om hier een dryfit tafereeltje op uit te beelden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit gaat vermoedelijk de naam aan het diorama geven, want het ziet er wel grappig uit en het valt net in het schijnsel van de led.

attachment.jpg

Dit zijn de zandzakken, die nu al in de primer staan.

Bedankt, Nico. Hier worden de zakken al eens klaargelegd. Er moet uiteraard nog aan gewerkt worden. Er zit nu een laag houtbruin en een post-shade van deck tan op.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De opzet is zeer goed gevonden, maar een kleine bedenking, die zakken wegen tussen de 30 en 40kg, denk niet dat die mannen deze met één hand zo de trappen zullen opdragen of lossen van de vrachtwagen...
Of ga ik nu te ver??
Ik zou er kleinere maken van greenstuf, en de grote als belading op de vrachtwagen laten liggen.

Ik heb een man die op de truck staat en die de zak eventueel net op de grond aan het gooien is. De andere drie slepen de zakken de trap op. Daarvan is er een die dat met twee handen doet. De andere twee hebben de handen naast het lichaam en leunen naar één kant, dus moeten ze iets vrij zwaars tillen. Check deze foto van bepaalde personen die met zandzakken van ongeveer hetzelfde formaat aan het gooien zijn, als dat kan, dan moet voortslepen met één hand ook mogelijk zijn.

attachment.jpg

Erg leuk dat tafereeltje van die Gefreiters en de meeuw :D ik mag in diorama's
graag zien dat militairen in de eerste plaats mensen zijn..

Goeie oplossing, dat vormen van plastic zandzakken boven een kaars !
Scheelt een hoop putty en kneed-arbeid ook...

Doet lekker verder zo Steven, 't wordt almaar mooier bravo_zps71206f4b.gif

( @ Dikkiedik : nog bedankt voor je info, al ziet 't er naar uit als dat ik zelf
maar'ns ga proberen zulke stempels te fabrieken :8 )

De Tamiya zandzakken worden vanwege kritische opmerkingen terug opgeruimd en deze exemplaren uit Fimo komen in de plaats.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Alleen de lege zak zal hergebruikt worden.

Deze zien er veel beter uit.
Mocht je er nog moeten maken voor de figuren die ze dragen, misschien proberen om de plaats waar ze deze vasthouden in een punt te doen lopen (zand zakt naar beneden toe ;) ), beetje zoals dit:
attachment.jpg

En niet dat ik wil zeuren of beter weten, maar die zandzakken op die live foto waar ze er mee gooien zijn wel iets kleiner dan diegene die jij op je dio gebruikt, dus ook veel lichter..
Met deze op volgende foto's zullen ze ook niet zo gooien denk ik ;)
attachment.jpg

attachment.jpg
Bron foto's: internet, enkel als vb gebruikt

Niet kwaad bedoeld hoor, wil je gewoon helpen ;)

Moet Beyond hier in bijtreden en die nieuwe zandzakjes zijn inderdaad stukken beter en natuurlijker dan die plastieken exemplaren.
Als ik zo'n zak naar boven moet dragen dan neem ik die op mijn schouder maar het is waarschijnlijk te laat om je figuurtjes hier nog bij aan te passen door ze een nieuwe pose te geven.

Je ziet die zakken voor de figuren onderaan. Het uitstekende gedeelte kan ik misschien beter met ander materiaal maken, de klei scheurt te snel.

Nu ik de nieuwe fimo zakken zie, moet ik ook toegeven dat die er veel beter uitzien !
Heb je die hele stapel zakken als geheel gebakken of anders ?

En intussen ook alweer wat bijgeleerd over de dynamiek der zandzakkerij :)

Happy Modeling !

Je ziet die zakken voor de figuren onderaan. Het uitstekende gedeelte kan ik misschien beter met ander materiaal maken, de klei scheurt te snel.

Steven ,best gebruik je daarvoor klei van het merk "DAS" scheurt nooit ,echt héél tevreden over ,kost ook zoiets van 3 à 4 euro voor 500gr.

Ik heb al eerder DAS gebruikt, bijvoorbeeld in het Jagdpantherdiorama om het steunmuurtje naast de beek te maken. Deze klei mag niet gebakken of zelfs niet versneld gedroogd worden. Toen ik het stapeltje zakken aanraakte, bleek dat ze niet aan elkaar gekit zijn tijdens het drogen, dus dat wordt opletten tijdens het schilderen. ik zal ze moeten merken om de zakken op dezelfde plek te krijgen. Vandaag heb ik zandpigment van Mig en Gunze mud gekocht.

Van het overschot van de klei heb ik nog een extraatje kunnen fabriceren.

attachment.jpg

Voor de dammen werden netten gespannen om torpedo's tegen te kunnen houden. Die werden met boeien opgehouden. Zo'n boeien zijn te koop bij U-Models, maar ik wilde het goedkoper oplossen en besloot eens te proberen dat na te maken.

attachment.jpg

Eerst een vorm geboetseerd en op een as gezet, die op een boormachine gezet kon worden.

attachment.jpg

Na wat schuren langs een vijltje zag het er al bruikbaar uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Na wat plamuren kon de primer erover. Het is wat overbelicht, alles dekt wel.

Mooi werk dat je al gedaan hebt.

Was ik aan het denken tijdens het bekijken van de foto's: een leuk detail zou een zoenend koppeltje zijn ergens in een hoekje. Een soldaat die weggeglipt is van het werk om z'n plaatselijk liefje te ontmoeten. Geen idee van als dat mogelijk is en als je dat ziet zitten, in ieder geval is het jouw diorama hé. No hard feelings.

Er komt reeds een koppel op het diorama. Die zullen niet in een hoekje zitten, maar ze lopen arm aan arm.

attachment.jpg

Het zijn de heer met de hoed vooraan en de dame in het groen achteraan.

Ik volg dit project al enige tijd in stilte, gewoon omdat ik het prachtig vind.
Zoals sommige onder jullie weten ben ik militair en houd ik meestal commentaar over modelbouw vrijheden voor mij.
Het debat zandzakjes wil ik wel even aanhalen, de militaire zandzakken zijn 35 x 85 cm groot. Gevuld kom je dan ongeveer op 25 x 50/55 cm
Deze worden niet volledig gevuld omdat ze dan niet meer te stapelen zijn. Persoonlijk ken ik geen aftermarket product dat ongeveer in de buurt komt zowel op gebied van schaal als vormgeving. Blijft dus eigenlijk enkel zelf maken.
Verlinden heeft ooit een vrij goede tutorial geschreven om die dingen realistisch na te maken.

http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=116

Grtx Jan

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan