Hoofdsponsor

1/35 Flakdiorama [DONE]

@Mark: de dame heeft op de boxart een oker jurk met een rasterpatroon. Het is uiteindelijk mijn bedoeling om er ook een patroon op te zetten, maar in feite moet er eerst een schaduw op het groen gezet worden om eenzelfde effect te krijgen als bij de soldaten. Eens dat patroon in een andere kleur er opstaat, kan een filter de twee kleuren naar elkaar brengen en minder fel maken als het nodig is.
@Jeanke: De figuren zijn in Field Green gezet en daarna in Dark Green geschaduwd, beide van het soort Tamiya/Gunze-verf. Beide kleuren hebben een glanzend resultaat opgeleverd. Dat is een goede basis om te zorgen dat de wash zich gelijkmatig verspreidt. Dit wordt inderdaad achteraf opgelost, maar sommige zones zullen deze schijn behouden zoals de gepoetste laarzen.

Mooie schilderkunst Steven , wat ik ook enorm vindt is de ouderdomslook op het gezicht van de man met de bruine jas aan, zalig topic om te volgen..!

Grtz yves,

Bedankt. Naar die ouwe rekel heb ik vandaag nog een half uur lopen zoeken, hij was zijn kop kwijt na een val. Nu staat hij alweer te suffen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze spullen zijn groen en grijs geschilderd. er moeten ook nog 3 extra hoofden geschilderd worden, waarvan 2 Hornets.

attachment.jpg

Het staketsel is lichtjes met grijs overgespoten, om niet te fel af te steken op de dam.

Ziet er goed uit Steven. Tafel met de radio ziet er prima uit.

Mark

Bedankt, Mark. Hier nog wat meubelen.

attachment.jpg

Het hekje van de Feldgendarme. Ik heb al een tape voorgesneden om een strak patroon te schilderen.

attachment.jpg

De tape zit bijna goed op zijn plek.

attachment.jpg attachment.jpg

Het kwasten was tijdens de tweede laag misgegaan. Die laag verf was te nat opgebracht en was onder de tape gekropen. Ik heb dit in een pot water gegooid en dan terug afgedroogd. Dit leuke effect was het resultaat, het is beter dan wat ik eigenlijk van plan was.

attachment.jpg attachment.jpg

Hier zijn de poten gedrybrushed met Iraqui Sand en roodbruin. er zijn ook schroeven op de balken geschilderd.

attachment.jpg

Op de gladde wanden van deze kisten zijn er planken geschilderd.

attachment.jpg

Alle soldaten zijn gedrybrushed in lichtgroen. Let bijvoorbeeld op het linkerbeen van de soldaat.

attachment.jpg

De eend is ook bijgesneden zoals voorgesteld was. De Milliput was niet zo hard geworden. Dit is nu al terug zwart geschilderd.

Vorderingen zien er weer goed uit Steven. Toch een kleine vraag/opmerking.
Het onderstel van het hekje van de Feldgendarme ziet er in verhouding tot de bovenbalk eigenlijk veel te nieuw uit, of moet dit nog worden "geweatherd" ?
Meestal werd/wordt er met die dingen niet zachtzinnig omgesprongen...

Mark

Mark, ik heb je tip gebruikt en ben de poten met een zaag te lijf gegaan, zodat ze wat gehavend zijn. Daarna zijn ze met verf terug wat ingekleurd. Ik heb er nog geen foto van maar ik geef wel een update over wat ik vandaag gemaakt heb met het materiaal dat ik in Nieuwegein gehaald heb.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De zeevogels en de kisten komen van Reality In Scale en de Italeri toolset heb ik ergens in de grote zaal op de kop getikt, toen ik zag wat daar allemaal in zat. Ik wilde al zeker die hefboom gaan maken.

attachment.jpg

Nadat alles geschuurd was, moest hier wat extra detail gaan komen, want dit stuk leek vastgesoldeerd aan de balk.

attachment.jpg

Voorzichtig de zaag erin gezet en het ding losgewurmd. Nu moest die balk nog terug bruikbaar worden gemaakt.

attachment.jpg

Hier is hij terug glad en zijn er wieltjes gesneden uit van die Hobbyboss spruetoestandjes. Ik had de balk ook kunnen vervangen en zelfs langer maken maar ik besloot om de andere kraan toch maar niet af te danken na al die moeite om ze uit resin en hout te maken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het frame is gecompleteerd en geplamuurd zodat alle buizen terug rond zijn. De katrol is zwaar bijgeschuurd en heeft een tandwiel en een hijsoog gekregen.

attachment.jpg

Hij zal in dezelfde stijl afgewerkt worden als de kraan.

attachment.jpg

attachment.jpg

De vogels en de kisten zijn zwart geprimed. Voor de vogels zal ik het boek gebruiken op de eerste foto.

Ziet er goed uit Steven. Knappe aanpassingen aan de katrol.

Mark

Dat is vlug gebouwd :)
Mooie verbetering die je aangebracht hebt aan de katrol. Is deze nu beweegbaar over de rail?

Had ik kunnen doen als ik wou, maar veel zin had dat niet. Ik heb de luchtbel achrer de katrol maar gecamoufleerd door hem terug op die plek te kleven.

attachment.jpg

Deze stukjes komen op de balken van de kraan. De spijkerkoppen zijn met een balpen ingedrukt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Met een cirkelsnijder kan je goed de banen van de ruitenwissers namaken. Wel heel lichtjes spuiten zodat het geen woestijndiorama lijkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Heel wat spullen zijn vandaag weer bijgekleurd. Zodanig veel dat het gras maar half afgedaan is toen het donker werd...

attachment.jpg

attachment.jpg

Met zilver zijn de spijkerkoppen en de balk bewerkt. Toch is de kraan nog niet zo nuttig als ik gehoopt had met die twee staven tussen de poten. De ijzers zitten nu op de balken gelijmd met contactlijm. Er staat ook al een lasinstallatie gereed voor de twee winkelhaken die het geval aan het beton moeten verbinden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De vogels zijn weer een mooi staaltje van resingietkunst, ik heb de zilvermeeuw als model genomen. Er komen ook nog wat eenden bij voor Jodocus.

Weerom knappe vorderingen Steven. Je ziet het dio groeien als het ware...

Mark

Bedankt, Mark. Ook nu weer ga je er een paar stukken aan zien groeien.

attachment.jpg

Ik had nog wat bouten nodig voor de kraan, dus nam ik er een oud PE-setje bij met een handige matrijs in het fret. Een klompje Milliput leek me wel geschikt om saucijzen van te draaien.

attachment.jpg

Een hele verzameling kon ik ermee aanleggen, maar dit moest drogen voordat de bouten hier uit konden worden gesneden. Van wat er overschoot heb ik vogelpoten en vissen gemaakt voor de meeuwen van de vorige update.

attachment.jpg

attachment.jpg

De bouten werden 's anderendaags gesneden en op een tape gekleefd om te schilderen.

attachment.jpg

Ze werden op gepaste tussenafstanden geplakt.

attachment.jpg

Hier zitten de ijzers reeds tegen de kraan geplakt met contactlijm. Ik heb nog steeds wat bouten over om aan het andere einde van de balken te plakken.

attachment.jpg

De figuren zijn nu mat afgewerkt. Ze gaan nog wat PE cadeau krijgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zie je het bedieningspaneel voor de elektriciteit. Het is wat vereenvoudigd met foto's en benamingen voor op een Engels forum. Samengevat is er een schakelaar voor de motor van de Flak, een drukknop voor de verlichting en een schakelaar die ik met een slot kan activeren voor diezelfde verlichting. Willen de mensen op een beurs wat te zien krijgen, dan moeten ze op die deurbel drukken. De Flak kunnen ze dan ook aan- of afzetten, maar die gaat toch te traag om te zien bewegen.

Ben benieuwd om de ganse dio met de verlichtingen te zien!
G'hebt al veel gebouwd en geverfd!

Thierry

Ik heb al wel een plaatje zonder de acteurs.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De deurbel werkt al, maar de andere schakelaar nog niet. Ik krijg het slot nog niet werkend.

kan niet wachten om deze op een beurs te zien staan steve .

ziet er prachtig uit hoor zelfs zonder acteurs :)

Bedankt, Dirk. Maar momenteel bezorgt het ding me wat hoofdbrekens. Ik ben nu bezig met de circuits. Om de wekker van 1,5V aan te sluiten op de bron van 6V heb ik een Velleman-kit gekocht. Dit is een schakeling die je zelf ineen moet zetten met een kleine handleiding, ze kostte zo'n 9 euro.

attachment.jpg

Je ziet de stukjes hier al liggen bij de soldeerbout. Alles komt op een plaatje van 3x5 cm. Je kan er wisselspaning uit een transfo op zetten en dan komt er gelijkspanning uit in het voltage dat je instelt op het draaiwieltje.

attachment.jpg

Hier zitten de diodes die de spanning gelijk maken op hun plek, in de juiste richting. Ook een weerstand heeft zijn stekje gevonden.

attachment.jpg

Uiteindelijk zit alles op de juiste plek met de pinnetjes vastgesoldeerd.

attachment.jpg

Het was goed opletten dat het soldeer niet over de rand van de elektrode ging. De pinnen zijn daarna ingekort.

attachment.jpg

Toch doet hij het nog niet, ik moet opnieuw gaan testen met de voltmeter waar het defect zit. Maar de contactsleutel doet het nu wel waardoor ik het dio kan instellen dat het alleen met de drukknop werkt.

Echt genieten hoe jij der uw werk van maakt Steven..! Nen dikke chapeau man...!
Zelfs de natuurgids bij de hand om het vederwild juist te kleuren...:ohmy:

Grtz yves,

Bedankt, Yves, bij dioramabouw is een natuurkundige achtergrond belangrijk. Ik ben trouwens nog een update vergeten over de begroeiing van het dio, hier wat foto's van het static grass dat ik hiervoor gebruikt heb.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Terug
Bovenaan