Ik had nog twee zaken te doen aan de Fokker, de prop juist krijgen en een laagje matte vernis erover en klaar......
dus...
De prop eerst onder handen genomen, met, voor mij, een aanvaarbaar resultaat
Tevreden met het resultaat heb ik dan de matte vernis (Tamiya) uitgehaald, zodat ik deze kon afwerken.
Tijdens het vernissen kreeg ik echter onverwachts bezoek van iemand die ik eigenlijk niet over de vloer wou hebben....
Had ik hem zien aankomen, dan had ik hem een mot verkocht voor hij binnen was
Murphy
Tijdens het drogen van de vernis (nog terwijl ik bezig was met vernissen) kreeg ik dit te zien:
Ik kon wel beginnen wenen toen ik het zag
Nog vlug getracht om alles er af te wassen met water, maar het kwaad was geschied. De vleugels heb ik nog iets kunnen redden, maar de romp was verloren. En natuurlijk op de moeilijk te bereiken plaatsen het ergst...
Nog wat rondgevraagd en gekeken wat de oorzaak kon zijn, maar niets gevonden
Tot ik deze avond een vriendin des huizes over de vloer kreeg die ik vertelde dat ik een vliegtuig verknoeid had met de vernis. Zij vertelde mij dat vernis een houdbaarheidsdatum heeft...
Zij kent iemand van in de Academie die ooit vernis had gebruikt dat over datum was, en haar tekening/schilderij vertoonde overal witte vlekken, waardoor haar werk volledig vernield was. Hier dus ook van dat
Ja, de componenten in vernis kunnen na een tijd een reactie veroorzaken dat er voor zorgt dat dit effect geeft
Nu heb ik natuurlijk een vraag, zijn er hier bouwers die dit ook al zijn tegen gekomen en die een oplossing gevonden hebben?
Ik heb al getracht om
1*het te verwijderen met een nat gemaakt wattenstaafje (lukt maar een klein beetje..)
2*het te schuren met een zééééér fijn schuurpad (lukt ook maar een klein beetje)