27. De naad wordt, als die helemaal droog is (zeker een uur laten drogen, liever twee uur), met een mesje geschraapt en wat bijgeschuurd. Hier is de linkerkant gedaan, zoals te zien is er geen putty of ander opvulmiddel nodig. Dat komt door het in elkaar geperst zijn van de twee helften (zie plaatje 25).
28. Hier zijn beide kanten geschraapt en geschuurd. Er is nu geen naad meer voelbaar.
29. De Russen vonden het een leuk idee om een stalen ring om het einde van de wielassen te doen. Het is erg lastig om deze op schaal mooi rond te krijgen. Nagenoeg noodzakelijk is het, om het metaal eerst te verhitten met een aansteker. Dat heet 'temperen' en zorgt ervoor dat de elasticiteit van het messing verkleind wordt. Hoe verder je verhit, des te beter buigbaar wordt het en des te beter blijft het metaal in een bepaalde stand staan. Zeker bij de uiteinden van de ring, is dit geen sinecure.
Hoe dan ook, deze vier ringen (elk wiel heeft er één) behoren tot de moeilijkste onderdelen van de kit tot nu toe.
30. De ringen blijken een fractie te lang. Op de foto hieronder zie je een strookje van een halve millimeter of zo, dat is eraf geknipt.
31. Leuk voor straatraces!
32. De wielconstructie is gebrekkig. Je kunt de voorwielen in een bepaalde stand zetten, of zelfs beweegbaar houden, maar dat klopt dan niet steeds met de positie van de stuurstang-aandrijving. Het wordt trouwens officieel niet gefaciliteerd door de kit. Ik wilde dit aanpassen door twee van de mij toegestane twintig scratch-momenten in te lassen, maar de connectie met de vooras is dusdanig zwak dat ik er maar vanaf heb gezien. Hier heeft Trumpeter niet lang genoeg over nagedacht. Dit typeert de kit: vaak leuk om te bouwen en knap ontwikkeld, maar om de zoveel tijd kom je dit soort onzinnigheden tegen.
Hier de drogende wielbevestiging met het kogelgewricht dat eventueel beweegbaar kan worden gemaakt.
33. De aandrijfstang van de besturing... Trumpeter verwacht hier dat je een kopje koffie zet, dat je het koffiedik scheidt en bestudeert en op basis daarvan beslist hoe die stang precies komt te staan. Drie bladzijden verderop wordt het geheel bevestigd aan het chassis en weet je of het koffiedik gelijk had.
34. Ik heb van nature weinig vertrouwen in koffie en alles wat ermee te maken heeft. Daarom besloot ik de as nu al te bevestigen, evenals de stuurstang. Ook de wielen werden meteen eraan gelijmd, opgeruimd staat netjes. Op deze manier is een en ander veel nauwkeuriger uit te lijnen. De pijl duidt aan waar de stuurstang terecht blijkt te moeten komen.
35. Uitlijning chassis nog eens testen en nog een beetje bijbuigen nu dat nog kan. Trumpeter maakt het je bijzonder gemakkelijk deze kit scheef te bouwen, wees constant op je hoede als je er zelf aan begint.
36. Dryfit van de motor... gaat niet helemaal goed zoals te zien (zie de gaatjes bij de pijltjes... daar moeten de motorsteunen dus in). Het blijkt dat twee onderdelen elkaar raken. Dit is een fout in de kit want het betreft zeldzaam genoeg net twee onderdelen die niet anders kónden worden gemonteerd en waar geen speling in zat. Wees hier dus alert op; het betreft de cardanas voor de lieraandrijving (vooraan op deze vrachtauto zit een lier). Het uiteinde van die cardanas is op de foto hieronder te zien, net rechts van de rechter pijl, i.e. dat uitstekend nippeltje. Dat komt rechtsonder aan de motor in Lebensraum-gevecht met een oliefilter (neem ik aan dat het moet voorstellen). Ik weet nog niet hoe ik het ga oplossen, waarschijnlijk beide onderdeeltjes een paar millimeter millimeteren.
Totaal bestede tijd: 18 uur.