@Ron: ja deze bouwdoos kostte in de winkel 50 euro geloof ik. Nu zal hij wellicht online wat minder prijzig te vinden zijn, maar dan nog. Ik ben het met je eens, ze zouden net als bijvoorbeeld Revell toch op z'n minst een kleursuggestie kunnen doen.
@Filip: het is meestal even wat leesvoer inderdaad als ik een paar nieuwe posts heb geschreven. Leuk dat je het blijft volgen en te weten dat het je interesse heeft. Groen is groen... tsja ik heb eerlijk gezegd geen verstand van 'Russisch groen' en dit is het eerste model van een Russisch onderwerp dat ik onder handen heb, maar de kleur heeft zoals ik het zie wat weg van de kleur waarin Russisch materieel soms getoond wordt. Ik ga er in elk geval geen studie van maken, zo lang het een beetje lijkt.
@Aris: de bouwinstructies zijn niet altijd duidelijk, er staan incidenteel ook foutjes in (nummers verwisseld bijvoorbeeld, of in de deur zijn de twee hendeltjes verkeerd om weergegeven om maar wat te noemen); ze zouden hier inderdaad wat meer moeite voor mogen doen. Maar ik ben toch al niet zo'n fan van Trumpeter wegens slechte... of ja,
afwezige nazorg / service althans zo was mijn ervaring bij een ander model. Dit laat onverlet dat ik erg geniet van het snelle bouwen en de ongekende progressie die daarmee kan worden gemaakt.
@Erwin: 50 tinten groen maakt het voor mij nu wat makkelijker, nu het allemaal niet zo waarheidsgetrouw hoeft. Beetje gokken, beetje in de buurt == goed voor mij. Terug naar de Delage grand prix-wagen, na deze bouw, gaat het allemaal weer veel preciezer natuurlijk.
@Pascal: dank voor het blijven volgen en blijven reageren.
@Bart: ik wist niet dat Trumpeter bij veel van haar kits achterwege laat kleurcodes te geven. Het is een keuze, laten we het daar maar op houden. Maar inderdaad, als je dan tóch een kleur geeft, zorg er dan voor dat je het goed doet.
@Marc en @Filip: wat forumactiviteit ben ik het wel met Marc eens dat het rustig is; maar daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Ik schat in dat Marc het zeker niet persoonlijk wilde richten tot jou Filip; de huidige luwte kan bijvoorbeeld toe te schrijven zijn aan de zomerwarmte, diverse mondiale sportevenementen, vakanties, et cetera et cetera. Ook is er in het algemeen helaas de afnemende interesse voor forumgemeenschappen, die plaats maakt voor Facebook-vluchtigheid. Kwaliteit wordt zo vaak ingeboet voor kwantiteit.
Maar ik probeer de mensen soms, in onderhavig topic of elders, toch op vriendelijke wijze te motiveren om nu en dan eens wat te posten. De tweede week is dit topic ook een stuk gezelliger en 'babbelboxiger' dan de eerste week. Ik kan zelf ook maar een x-aantal topics volgen en erin commentaar geven want ik heb naast het modelbouwen een druk beroep en andere hobby's, en zo zal iedereen wel wat hebben. Een forum bestaat toch bijna altijd uit een grote groep volgers en een (zeer) kleine groep mensen die iets posten. Ik waardeer beide groepen, maar ben laatstgenoemde bovenmatig erkentelijk voor de moeite die zij nemen om actief te laten weten dat het topic echt gevolgd wordt. Zoals ik schreef, niets moet en alles mag; maar de topicstarter (in dit geval: ik) zal je dankbaar zijn voor de aandacht en interesse.
70. Hier de nieuwe kleur met ter vergelijking de oude kleur (achteras). Lijkt me een stuk beter zo!
71. Na het airbrushen van de hoofdkleuren.
72. Eerst even een compleet bijbelboek aan plaques decalleren (daarvoor: de plastic hoek-puntjes onder elk decal verwijderen met een mesje), daarna is het de beurt aan een klokje. Ik tik dat uit de decal sheet door middel van een punch & die. Hier zie je het vormpje (=de punch).
73. Met een zware aluminium staaf (=dat lag toevallig in de buurt; normaal gesproken gebruik ik een minihamertje) tik ik de punch door de mal.
74. En dan is 'ie eruit.
75. Weer een teleurstellinkje... het klokje blijkt veel te groot voor de gegoten ring. Dus ik plaats het klokje 'er bovenop' in plaats van erin.
Hierop besluit ik om de acht klokjes achter het stuur als één decal te plaatsen in plaats van die individueel uit te punchen: dat heeft toch geen zin. Eerst moet dan het reliëf worden weggehaald, dat doe ik met een chisel. Dat is een soort mengsel van schroevendraaier, beitel en mes.
76. Dat lukt. De oplettende kijker zal op de foto trouwens nog een gietnaadje zien, op een van de pookjes. Ik zag dit pas op de foto; maar het maakt niet uit want het ding is uiteindelijk nog nauwelijks te zien.
77. Zonder deurtje is de complexe stuurbevestiging nog goed te zien...
78. Maar met het deurtje erin... nada
Ach het was leuk om te maken.
79. Gloednieuw motortje nabootsen... heeft ook wel wat, voor de verandering. Trumpeter heeft dit toch wel erg mooi vorm gegeven; let op de drie dunne V-snaren, die zijn van photo etched metaal.
80. Ander kant van het blok.
81. Dit is de stand van zaken nu; achteras en motor (die trouwens nog niet helemaal klaar is wat betreft schilderwerk) in dryfit.
Totaal bestede tijd: 34 uur.