Homeghost, je diorama ziet er goed uit.
De keuze van je bovenleiding.
Heb ik dit verhaal toe te voegen. Is het teveel laat het even weten.
Bij een bovenleiding heb je te maken met een elektrische spanning en een stroom, die hij moet geleiden. Tevens krijgt hij ook mechanische krachten te verduren, denk aan het spannen in de lengte richting om de draad strak te krijgen. Langs het spoor kan je vast wel herinneren, dat er soms een paal staat met een wiel en een stapel stenen eronder. Zo wordt de krimp en uitzetting bij temperatuur verschillen ook opgevangen.
Maar wat ook een rol speelt, zijn de isolatoren, denk aan oude foto's waar de elektriciteit,via palen ging en op een rond wit ding aan de gevel bevestigd werd. Deze zitten aan je paal ook, je wil de elektrische spanning niet op de paal hebben. Wel moet de paal en isolator de mechanische spanning absorberen. Als je bedenkt dat bij deze palen, de elastisiteit van de draad weinig kan absorberen, wat wel opgaat, op de foto's met 2 draden boven elkaar geknoopt. Heeft dit allemaal op de keuze van een enkele of dubbele draad invloed. De isolatoren, waren in die tijd eigenlijk van porselein, kan je bedenken een heel zwak materiaal.
De moderne bovenleiding de enkele, is een verkoperde staaldraad, de reden daarvoor, de staaldraad absorbeerd de treksterkte, de isolatoren zijn van moderner materiaal. Destijds was er veel meer koper in de draad, koper is een hele goede geleider, maar een zwak materiaal.
Om te verzinnen kan je alle kanten op, want dan moet je meetellen, de bedrijfsfilosofie, welke het sterkst is, maar ook een prijskaartje, om het hele spoor te voorzien van dezelfde bovenleiding. De keuze om nieuwe stukken met de laatste filosofie uit te voeren, was gebruikelijk, maar niet om direct het hele spoor te vervangen door een andere methode of componenten.
Nu terug naar je diorama, als je gekozen had voor2 boven elkaar liggende draden, had ik verteld dat die methode onwaarschijnlijk is. Met een verhaal over een breekpunt in de paal. En op deze palen is gewoon slecht te zien, wat nu metaal en wat porselein is.(ik heb dezelfde palen ook in huis)
Naar mijn beleving,. Zit je met deze dubbele draad, gewoon op de goede weg en is het mogelijk, dat de ene koperdraad is en de andere staalkabel, of 2 koperen, of proef met 2 stalen. Dan moet je bedenken, alles werd niet direct vervangen, als er iets anders was. Een proef of test, kon wel 5 jaar duren. Echt iets terug vinden, alles was op papier genoteerd en tussen pakweg 39 en 48 was er geen innovatie. Oftewel, in 1947 is de kans groot geweest, dat het bovenleiding systeem, nagemaakt is van de weinige foto's die er toen bestonden.