Toch ook hier even mijn duit in het zakje doen...
1. De olieverf... mij zal je nooit horen zeggen dat de olieverf van Action niet goed zou zijn maar het blijft natuurlijk wel
een beperkt assortiment qua kleuren. En mochten je eerste ervaringen met olieverf positief uitvallen zal je al vlug verplicht zijn
over te schakelen op een ander merk. Zoals je allicht nog weet ben ik nogal een hevige fan van 'Old Holland', maar dat zijn
waarschijnlijk nog zorgen voor later.
2. De helm...inderdaad van metaal en voor zover ik weet binnenin voorzien van leder. Als kleur zou ik een 'soort' brons kiezen
maar dit is puur een persoonlijke keuze. Je zou bijvoorbeeld eerst een grondlaag van zwart-donkerbruin (acryl) kunnen schilderen
en dan een mengeling van brons en goud aanbrengen, met de nadruk op brons (zuiver brons is iets te donker, goud is te fel...)
Ik heb het hier dan wel over Testors of Humbrol metaalkleuren. Voor de shadows een wash van bv Burnt Umber (olieverf),
wanneer je de eerste highlights in goud en de uiterste (fijne) highlights in zilver aanbrengt zou dat een perfect resultaat moeten opleveren.
3. Zoals Danny het al aangaf is het, vanwege de huidkleuren, niet de meest simpele figuur om te schilderen
.
Om je even op weg te helpen toch een paar suggesties:
a. Eerst een acryl of enamel laag aanbrengen bv Humbrol 63
b. voor je eerste figuur misschien beter een simpele basislaag gebruiken: Burnt sienna+Titanium White
Deze basislaag (onverdund!) héél dun aanbrengen en zelfs daarna met een droog breed penseel de overtollige verf wegnemen.
c. Voor de diepste schaduwen gebruik je Burnt Umber voor de middelste schaduwen Burnt Sienna
d. voor de highlights ochre+wit tot puur wit.
4. Ik ga ervan uit dat je de tuniek in het rood wil schilderen...
a. Weerom eerst ondergrond van een acry-l of enamellaag in rood schilderen
b. ook hier weer een dunne laag (liefst) Cadmium Red
Deep aanbrengen en het overtollige wegnemen...
c. Shadows met Burnt Umber of Raw Umber, een soort Violet voor de tussenschaduwen is ook een optie
d. voor de highlights eerst puur Cadmium Red en daarna Cadmium Orange.
5. Het leder (voor het schoeisel en binnenkant helm) is iets makkelijker: een (acryl) grondlaag van donkerbruin-zwart,
dan een eerste olieverf laag in Burnt umber en de highlights in Burnt sienna, maar dit is slechts een voorbeeld.
Hopelijk heb je hier iets aan!
Groetjes
Carl