Gisteren zat ik voor mijn PC en had juist het volgende geschreven
Ik hoop dat mijne PC niet uitvalt door het onweer ( 't is hier momenteel een prachtig klank-en lichtspel
)
anders kan ik morgen terug opnieuw beginnen...
en jawel, enkele minuten later, na een geweldige donderslag, gaf Telenet er de brui aan. Vandaag lijkt het
wat rustiger te zijn dus...
Eerst even doorgaan met de verschillende discussies hier. Ik ben het volledig eens met Dan Cooper en zou je
dan ook aanraden te kiezen voor een getaande huidskleur,
en wel om verschillende redenen
- de (perfect aangebrachte!!) acryllaag die je hebt gebruikt leent zich beter tot het schilderen van een mediterraan type.
- het is véél moeilijker een lichte huidskleur te schilderen, je krijgt al vlug een roze-effect en dat wil je echt niet, geloof me.
- het feit dat zijn uitrusting rijkelijk bewerkt is wil volgens mij niet zeggen dat hijzelf goed in de slappe was
zat maar eerder dat dit eerder geldt voor zijn meester en/of eigenaar...
Dit laatste is puur mijn persoonlijke mening hoor.
Laat je maw dus niet leiden door het voorbeeld op de doos.
Dat heel wat gladiatoren wat meer in het vet zaten zal waarschijnlijk wel zo zijn, maar is hier niet zo belangrijk,
de man die het figuur heeft gemaakt heeft nu eenmaal gekozen voor een atletisch type dus daar zal je het
mee moeten doen.
Dat het ook anders kan bewijst volgende figuur...goed in'vet maar getaand :
Nu wat de kleuren betreft, ik ben even gaan kijken naar het begin van dit topic maar ik kan niet goed
beoordelen welke kleuren je in je assortiment hebt. Maar eerst nog wat tips :
- als palet voor je olieverf geldt , hoe poreuzer het palet hoe vlugger de olie in de verf wordt opgeslorpt,
dus hoe vlugger ie opdroogt, 'vlugger' blijft hier wel relatief en schommelt tussen één à drie dagen.
Is de verf recht uit de tube te dik kan je hem 'verdunnen' met een
héél klein beetje lijnolie of Liquin (=Winsor & Newton)
- olieverf is in het algemeen nogal doorschijnend wanneer dun aangebracht, dit is ook de reden voor de
acryl onderlaag waarvan de kleur wel degelijk belangrijk is. Deze acryllaag moet, in het ideale geval, iets
lichter zijn dan het eindresultaat dat je voor ogen hebt.
- Zoals je zult zien is er een zeer groot verschil tussen de kleur van de olieverf die uit de tube komt en
wanneer je diezelfde verf dun aanbrengt, ik raad je dan ook aan, vooraleer op je figuur te beginnen,
op een stukje plastic eenzelfde acryl onderlaag schilderen en eerst daarop wat te experimenteren.
- wanneer je éénmaal begint is het het beste als je een paar uur de tijd neemt, dus liever niet werken over
een periode van verschillende dagen, dat zou het allemaal wat moeilijker maken.
Als basis zou ik -om het niet te moelijk te maken- een mengsel maken van Burnt Sienna met Titanium White
en een beetje Yellow Ochre (Pale). Het is voor mij echt moeilijk om hier juiste verhoudigen te geven omdat
de kleuren kunnen verschillen van fabrikant tot fabrikant.
Dan ga je deze mengeling, onverdund, heel dun aanbrengen. Begin per lichaamsonderdelen, bv eerste de armen
en volledig afwerken enz...
Eenmaal de basislaag aangebracht neem je een nieuw
droog plat penseel en begin je deze basislaag
zoveel mogelijk terug te verwijderen, waarbij je telkens tussendoor het penseel afveegt op een stukje
keukenpapier. Je moet geen schrik hebben er zal altijd nog genoeg olieverf op de figuur overblijven voor
de volgende stappen. Wanneer dit goed is gedaan zal je merken dat er al een eerste aanzet is gegeven
voor de schaduwen omdat er boven op het relief meer verf is weggenomen dan in de diepere delen.
Dan beginnen we aan de schaduwen, hiervoor gebruik je Brown Madder, maar dat zal je niet hebben, een goed
alternatief is Raw Umber (eventueel experimenteren met pure Burnt Sienna). Deze kleur breng je aan in een
lijntje in de plooien. Ideaal zou je deze schaduwkleur een half uurtje moeten laten drogen zodat de olie
kan verdampen maar niet absoluut noodzakelijk. Dan ga je met een plat penseel
de randen van dit lijntje
'blenden' in de basislaag, je krijgt dan automatisch een vloeiende overgang tussen de donkere kleur en basis.
Tenslotte voeg je voor de highlights Titanium White toe aan de basiskleur op je palet, aanbrengen op de hoger
gelegen delen en werken volgens dezelfde methode als de schaduwen. Op de hoogste delen kan je werken
met pure Titanium White. Telkens goed blenden!
Neem vorige foto als referentie dat is misschien wat makkelijker en lukt het niet van de eerste keer, gewoon
met een katoenen doek zoveel mogelijk verf verwijderen en terug opnieuw beginnen
Zijn er nog vragen , laat maar komen, maar in ieder geval veel succes!
Groetjes
Carl