Hardtail Frame : Constructie deel 1
Hardtail Framedeel, het ontwerp :
Dit is wat nodig is voor de achterwiel ophanging :
Het framedeel ga ik maken met plastic staaf Ø4mm staaf en dikte 1,5mm plastic plaat.
De staaf voor de frame buizen en de plaat voor de as platen ("axle plates").
Eerst heb ik metingen gedaan aan het frame van het model en aan een zo nauwkeurig mogelijk opgestelde mockup.
Met die gegevens ben ik een tekening gaan maken op ware grootte van het model. Eerst het zijaanzicht.
(kleine details zoals ketting spanners, bevestigingspunten voor rem ankerstang en spatbord beugels staan er niet op)
Bovenaanzicht moet ook getekend want :
De bovenste twee framebuizen beginnen (aan de centrale frame buis) dicht bij elkaar en lopen dan wijder uit tot de breedte die nodig is voor de
montage van het wiel (incl. tandwiel en remklauw plaat) aan het uiteinde.
De tekeningen maakte ik niet alleen ter referentie van lengte- en breedte maten maar ook om te gebruiken als templates.
Voor de bovenste framebuizen heb ik aldus de tekening van het bovenaanzicht op een glad plankje geplakt en
er een kort stukje plastic staaf en een blokje op gemonteerd wat helpt bij het maken van de correcte hoek in de framebuis.
Aldus het plan :
Er werd een mini hete luchtpistool gebruikt om het gemarkeerde punt te verwarmen waarna
de framebuis op het plankje werd gelegd en gebogen.
Dat ging gemakkelijk en goed.
Toen zijn eerst de montage punten op de centrale framebuis aangepast en zo ook de voorste uiteinden van de framebuizen die daarop moeten aansluiten.
Dit is het resultaat tot nu :
Tot de volgende
PS : in post #123 en post 126 zijn de foto's onzichtbaar (voor mij althans).
De posts zijn alleen een keer gekopieerd verder niets mee gedaan. De foto's herplaatsen had helaas geen positief effect.