Niets zo heerlijk als de geur van verse tandwielen in de morgen
Als het goed is, ruikt het wiel nog naar cutting fluid (koel-olie)... heb het wel een beetje schoongeveegd met een toiletpapiertje maar ja
Maar ik heb dus gemerkt dat mijn voorraad schuurpapier niet fijner gaat dan 1000..
Mijn systeem van gladschuren is basic : van grof naar fijn. Met mijn assortiment heb ik me altijd goed gered,
maar voor efficiënt werken en/of krasvrije afwerking mag het wellicht iets uitgebreid worden.
Tandwiel blinkt wel maar er zitten nog enkele heel fijne krasjes en een ragfijn 'schuurspinneweb'.
Wellicht eerst nog een schuurronde met 2000 vooraf aan polijsten ? Heb nooit fijner dan met 1000 gewerkt, dus wordt schuurpapierboodschappen doen.
Zal ook nog eens een fijner polijst middel uitproberen.
Nog even wat afterservice, want elk stuk van een Harley Davidson moet natuurlijk zo goed mogelijk blinken lol.
Ik stuur zo je een proefpakketje toe:
Schuurpapiertjes 1.500 tot en met 12.000. Ik heb ze nog wel lichter gekorreld, maar die gebruik ik in de praktijk nooit en eerlijk gezegd heb ik ze nooit iemand zien gebruiken dus waarom ik die ooit heb gekocht...
Daarnaast Novus 2, een gekend middel binnen de modelbouwmiddel. Daarmee kun je krasjes verwijderen. Vervolgens Menzema, dat is een professioneel polijstmiddel; in korrels 2.500 en 3.500. Ikzelf gebruik na Novus 2 meteen Menzema 3.500. Ten slotte Meguiar's Wax. Op de fles staat, dat het kan worden aangebracht op aluminium (anderzijds staat er, niet aanbrengen op onbeschilderde oppervlaktes, maar omdat het een autowaxmiddel is denk ik dat daar regulier autostaal en plastic mee wordt bedoeld). Met de wax kun je het aluminium beschermen.
Hopelijk houdt het allemaal stand in de envelop. Als een van de zakjes open barst, komt dat de kwaliteit van de schuurpapiertjes niet ten goede. In dat geval, voor gebruik eerst goed schoonspoelen (alle papiertjes zijn dry/wet te gebruiken). Maar ja, op hoop van zegen dan maar.
De ketting ligt mooi over de tandwieltjes, ik ben blij dat ik het kleine tandwiel heb gecorrigeerd. Silenoz, kan gebeuren en gebeurt mij elke dag dat soort kleine foutjes. Het toont maar weer aan hoe constant je geconcentreerd moet blijven als je zelf met de machines onderdeeltjes tekent en/of bouwt. Met zo'n tekening is het nog makkelijk aan te passen, maar eenmaal een klein foutje gemaakt aan de freesmachine of draaibank... iets te ver doorgefreesd of één keer het verdeelwieltje een slag te ver doorgedraaid of juist niet, en je kunt opnieuw beginnen. Soms is dan ineens twee uur werk voor niets geweest... en sta je met verbijstering naar je onderdeeltje te kijken terwijl het besef nog moet komen dat je helemaal opnieuw moet beginnen
Feitelijk geldt dit dus ook al voor de voorfase, van het tekenen dus. De verkeerde aanduiding is iets wat mij ook makkelijk had kunnen overkomen, had ik het tandwiel zelf CAD-getekend. Overigens vind ik eigenlijk, dat ik het aantal tandjes had moeten controleren. De tekening zelf klopt dan weer wél. Geen probleem dus, weer een leermomentje voor beiden denk ik.
@Aris: dank voor het compliment. Nu rollen we lekker de bal naar Peter, om iets moois te maken van deze custom Harley
.