Hee
Uitproberen maar die aandrijflijn :
Ziet er gaaf uit vind ik...massief tandwiel oogt ook goed, maar ga misschien toch een matte uitvoering doen, of zelfs helemaal zwart.
Iets minder grappig wat naar voren kwam na omhangen van de ketting :
De ketting tordeert in de hangende delen...
message to Head Designer of Working1:6 Motorcycle Chain Designer :
Alle ammo op een stokkie
het probleem is enkel een mooie ketting die raar hangt.
Heb zitten spelen met slapper en strakker zetten,
ook met de uitlijning van wiel t.o.v. versnellingsbak,
maar dat haalde weinig of niets uit.
Ik denk dat dit torderen komt door de forse speling op de schakels :
de metalen rollers hebben genoeg ruimte om met hun gezamenlijke gewicht een bepaalde kant op
te schuiven waardoor de ketting feitelijk 'kapseist'.
Mogelijke oplossing :
Wanneer de aandrijflijn (zoals op de 1e foto hier bovenaan) eenmaal definitief is kan de ketting gefixeerd worden aan de tandwielen.
Tevens kunnen dan de hangende delen ingekwast worden met vernis (of iets anders?).
Belangrijk daarbij is dat overal waar speling in de schakels zit iets komt te zitten zodat het opvult en het geheel 'taaier' maakt.
Wanneer de vernis(?) droogt zou de ketting dan met gereedschapjes in model gebracht kunnen worden. Dan niet meer aankomen...
Heb ook gedacht aan insmeren met 2k epoxy maar dat is wellicht te dik.
Dunne CA-lijm zal goed overal tussen vloeien en verlijmd uiteraard goed, maar het moet niet gebeuren dat de schakels al
star worden voordat ik de ketting mooi recht en doorhangend heb kunnen vormen.
Door het denken aan oplossingen kwam er nog een idee : spanrollen.
Zowiezo een nuttige toevoeging om een ketting voor klapperen te behoeden maar misschien helpt het op
het model om de ketting overeind te houden.
Al met al...
Tijdens het uitlijnen van de ketting kwam ik er achter dat het nu eerst tijd is om een aantal maten te gaan meten en
één en ander uit te tekenen voordat ik daadwerkelijk het hardtail stuk comfortabel kan gaan samenstellen.
anti kapsijs-suggesties welkom,
groet