@PeiperJ, @Gunit: bedankt voor jullie complimenten, dat waardeer ik zeer!
We weten allemaal dat de Eerste Wereldoorlog voor een enorme versnelling in de ontwikkeling van voertuigen, wapens en munitie heeft gezorgd; relatief misschien wel net zoveel als de Tweede Wereldoorlog. Doordat de torpedo's in de loop van de jaren krachtiger en sneller werden, werden gedurende de eerste jaren van de oorlog tot twee maal toe slagschepen die hun antitorpedonetten hadden uitgeworpen, toch door torpedo's tot zinken gebracht. Antitorpedonetten waren dus verouderd. Je hebt dus gelijk zonder dat je het besefte, Walter.
Voor de netten van Dreadnought viel het doek eind 1915, toen werden het complete systeem gedemonteerd. Mijn versie van het schip zal die worden hoe het schip er begin 1915 uit zag.
Aha, die term kende ik ook al niet. Ik heb eens rondgezocht en zo kom je inderdaad al op aanknopingspunten uit; helaas nog niets concreets kunnen vinden. Als jij of iemand anders iets bruikbaars tegenkomt (en zeker als je inderdaad eens rond kijkt) ben ik je, zoals gezegd, ernstig dankbaar want ik ben overtuigd van de visuele kwaliteit van het door mij beoogde diorama-idee.
Wow, zo kun je nog eens iets vinden! Deze is gescratched en ik vraag me af hoe hij bij de benodigde informatie is gekomen. Dit is nu precies zo'n schip als waar ik op doel inderdaad!
Dit is de desbetreffende foto die mij heeft geïnspireerd na te denken over een diorama (copyright "Anatomy of the ship", koopt het boek allen):
En dit is een snelle schets van hoe ik het zie:
Het leuke hieraan vind ik:
- Aan één kant zijn de netten uitgeworpen, aan de andere kant niet. Je ziet dus het verschil, een zeldzame kans!
- Het bunkerschip toont aan hoe immens het slagschip is.
- De situatie in het midden, het bunkeren, zal de aandacht van de kijker naar zich toe trekken.
- Ik kan de kraan van het schip in werking tonen.
- Het wordt een drukke bedoening met veel lijnen, wat volgens mij een interessant schouwspel oplevert.
Omdat ik één bunkerschip zou willen maken in plaats van twee, zoals op de foto hierboven, zou het denk ik niet afleiden van het hoofdonderwerp: de Dreadnought. Het enige jammere wat ik aan deze situatie zou vinden is dat ik een schip dat op volle snelheid door het water suist er indrukwekkender uit vind zien en dat het ook een grotere uitdaging is om de golfslag te maken (denk ik).
Ik ben benieuwd wat jullie van dit idee vinden... als het al uit te voeren is in de praktijk. Scratchen vanaf detailtekeningen.... ik denk dat ik dat zou overwegen. Het is immers maar een klein scheepje en dat is nog wel te doen. Maar als ik alleen maar deze foto heb, doe ik het natuurlijk niet. En het moet historisch verantwoord zijn. Bunkerboot van 1900? Prima. 1915? Prima. Maar 1916? Dat is helaas niet wat ik zoek want ik zoek iets wat daadwerkelijk in de tijd zou kunnen kloppen.
Reacties hierop en ideeën zijn zeer welkom.
Tja Erwin, is voor mij is ook nieuw, wist niet eens dat zoiets bestond... ik kan er wel van uitgaan, in de wetenschap dat een net destijds de impact van een torpedo kon inperken een torpedo toen niet zo krachtig als in WO2.
We weten allemaal dat de Eerste Wereldoorlog voor een enorme versnelling in de ontwikkeling van voertuigen, wapens en munitie heeft gezorgd; relatief misschien wel net zoveel als de Tweede Wereldoorlog. Doordat de torpedo's in de loop van de jaren krachtiger en sneller werden, werden gedurende de eerste jaren van de oorlog tot twee maal toe slagschepen die hun antitorpedonetten hadden uitgeworpen, toch door torpedo's tot zinken gebracht. Antitorpedonetten waren dus verouderd. Je hebt dus gelijk zonder dat je het besefte, Walter.
Voor de netten van Dreadnought viel het doek eind 1915, toen werden het complete systeem gedemonteerd. Mijn versie van het schip zal die worden hoe het schip er begin 1915 uit zag.
Het tanken van een schip noemt men "bunkeren" wat vanouds simpel "bevoorraden" betekend... ook een stoomloc die ook op steenkool reed werd gebunkerd ipv getankt en ja... een bunkerschip (zoals dat heet) uit WO1 of WO2 op 1/350... ik zal eens mee rondkijken.
Aha, die term kende ik ook al niet. Ik heb eens rondgezocht en zo kom je inderdaad al op aanknopingspunten uit; helaas nog niets concreets kunnen vinden. Als jij of iemand anders iets bruikbaars tegenkomt (en zeker als je inderdaad eens rond kijkt) ben ik je, zoals gezegd, ernstig dankbaar want ik ben overtuigd van de visuele kwaliteit van het door mij beoogde diorama-idee.
Ik denk dat je met de term "collier" misschien wel ergens komt, maar er zal toch veel scratch bij komen kijken. http://www.steelnavy.com/ClaraBlumenfeldDM.htm (let niet op de data, daar moet iets misgelopen zijn, waarschijnlijk bouwjaar 190
Wow, zo kun je nog eens iets vinden! Deze is gescratched en ik vraag me af hoe hij bij de benodigde informatie is gekomen. Dit is nu precies zo'n schip als waar ik op doel inderdaad!
Dit is de desbetreffende foto die mij heeft geïnspireerd na te denken over een diorama (copyright "Anatomy of the ship", koopt het boek allen):
En dit is een snelle schets van hoe ik het zie:
Het leuke hieraan vind ik:
- Aan één kant zijn de netten uitgeworpen, aan de andere kant niet. Je ziet dus het verschil, een zeldzame kans!
- Het bunkerschip toont aan hoe immens het slagschip is.
- De situatie in het midden, het bunkeren, zal de aandacht van de kijker naar zich toe trekken.
- Ik kan de kraan van het schip in werking tonen.
- Het wordt een drukke bedoening met veel lijnen, wat volgens mij een interessant schouwspel oplevert.
Omdat ik één bunkerschip zou willen maken in plaats van twee, zoals op de foto hierboven, zou het denk ik niet afleiden van het hoofdonderwerp: de Dreadnought. Het enige jammere wat ik aan deze situatie zou vinden is dat ik een schip dat op volle snelheid door het water suist er indrukwekkender uit vind zien en dat het ook een grotere uitdaging is om de golfslag te maken (denk ik).
Ik ben benieuwd wat jullie van dit idee vinden... als het al uit te voeren is in de praktijk. Scratchen vanaf detailtekeningen.... ik denk dat ik dat zou overwegen. Het is immers maar een klein scheepje en dat is nog wel te doen. Maar als ik alleen maar deze foto heb, doe ik het natuurlijk niet. En het moet historisch verantwoord zijn. Bunkerboot van 1900? Prima. 1915? Prima. Maar 1916? Dat is helaas niet wat ik zoek want ik zoek iets wat daadwerkelijk in de tijd zou kunnen kloppen.
Reacties hierop en ideeën zijn zeer welkom.