Hoofdsponsor

1/350 HMS Dreadnought (1/350 van Zvezda) [WIP]

Merci Ron.

67. Ik hoop dat jullie me nog enigszins serieus nemen na het lezen van deze post :D

Lees alleen de vetgedrukte teksten als je haast hebt, de rest is niet per se noodzakelijk om de bouw te volgen.

Te beginnen met het normale deel, het verwijderen van de steunberen. Of wat het ook mogen zijn. Eerst heb ik heel voorzichtig met een nieuw mesje het reliëf afgeschraapt.

17089958379_cbb8cd6786_b.jpg

68. Daarna voorzichtig (om het aangebrachte metaal te beschermen) schuren met stick éénnakleinste korrel. Als het volledig glad is, naschuren met kleinste korrel.

17274364592_6b42b48f55_b.jpg

69. Met wat geduld krijg je dan een mooi strak resultaat.

17088392818_d9cd9e8f74_b.jpg

70. Gisternacht kreeg ik ineens het idee om ook wat van het interieur te laten zien, door de luikjes. Mijn oude fascinatie voor kijkdozen kwam weer naar boven. Waarom ook niet? Het is bijna niet te zien, maar ik kan bijvoorbeeld één luikje openzetten en als een easter egg die ruimte tonen. De ruimte in kwestie is de dagcabine van de stafchef (middelste rij patrijspoorten, nummers 26-29).

Eerst heb ik een tekening gemaakt met daarop de maten, berekend aan de hand van tekeningen uit het boek van Roberts.


Pagina 82 van het boek geeft een bovenaanzicht, waardoor ik de plattegrond (=bodem en plafond) kan maken. De schaal is 1:384, dus 1,09714286 keer zo klein als de schaal van het Zvedza-model (1:350). Alle afstanden moeten dus met 1,09714286 vermenigvuldigd worden. Bijvoorbeeld de lengte van de buitenwand is 17,27 millimeter op de tekening en dat wordt 18,95 millimeter op het model.

De andere afstanden staan op de tekening vermeld, inclusief twee buizen waardoor de kolen naar beneden vallen in het kolenruim. Van daaruit worden de kolen in de verbrandingskamer geschept.

Pagina 195 geeft een zijaanzicht op 1:192. Dan moet worden gedeeld door 1,822917. De hoogte op de tekening is 12,26 millimeter, dus wordt het op schaal 0,673 millimeter. Omdat mijn plasticard 0,4mm dik is en ik de vloer en het plafond tegen de muren wil aandrukken, moet er 0,8mm (1x plafond en 1x vloer) bij. Het komt dan uit op 7,53 millimeter.

Verder verwijs ik naar de tekening.

17274499672_5e2ac6a60a_b.jpg

71. Als de vloer klaar is, kan heel eenvoudig het plafond worden gemaakt met de schaar en de vloer als template.

16655933563_06a7d807b2_b.jpg

72. De wanden van 7,53 heb ik gemaakt door met de schuifmaat een tiental keer te ritsen over het stuk plasticard en het vervolgens te buigen en af te breken. Vervolgens is het een kwestie van lijmen met liquid poly en verstevigen met CA lijm aan de achterkant.

17275670391_c52cffffb4_b.jpg

73. Toen de constructie klaar was, plaatste ik voor het idee twee marinepoppetjes van Tamiya in de kamer met een kruimeltje blu-tack.

17088390358_9890c0a05e_b.jpg

74. Ik heb, zo goed en zo kwaad als ik kon, een filmpje gemaakt door het sjabloonluikje. Als er wat interieur in staat, een deurtje binnenin is gemonteerd en alles in kleur is gezet, denk ik dat het er al heel anders ziet. Maar in elk geval vind ik dit zelf een leuke easter egg. Ik ben erg benieuwd naar wat jullie ervan vinden... ik wil er misschien wel meer maken. Als ik nu heel positieve reacties krijg... wie weet!

Zie hier voor het filmpje.


Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 63.
 
Ik deed alvast de moeite alle te lezen ,indrukwekkend en bovendien leerzaam ,tal van zaken waren me voordien totaal onbekend!
Eveneens fijne update !
 
Zo'n inkijkdoosje in een model, echt wel subliem gevonden hoor, ook al gaan er weinig mensen dit in eerste instantie niet echt zien.
Mocht je door één of ander middel de aandacht kunnen trekken dan zal het alvast een grote meerwaarde geven aan het model ;)
 
Hey,

Je kan er verlichting in steken, dat trekt dan onmiddellijk de aandacht, waardoor de kijkdoos-effecten zullen gezien worden :)
 
@Filip: dank voor de interesse. Voor mij waren ook veel dingen onbekend en erg interessant om te leren, blij dat ik iemand kan meetrekken in mijn avonturen in het onbekende :)

@Xavier en @Swa: dat de mensen het niet gaan zien daar is het een Easter Egg voor he :) Het probleem van verlichting is (naast dat ik dat niet kan aanleggen, maar dat valt te leren) is dat ik dan alles moet gaan behandelen... moet ik nog eens over denken.


75. Zoals verwacht en gehoopt, zitten er aan de stuurboordzijde beduidend minder fouten dan aan de bakboordzijde. Daar zijn immers tekeningen van beschikbaar. Het blijkt dat er in totaal 3 fouten zitten aan deze kant, tegenover een whopping 47 fouten aan de andere kant. Ik zal voor de geïnteresseerde weer een overzicht geven van wat zich achter de nummers van de stuurboordzijde bevindt:

17092738310_3f89bd4c04_b.jpg
17254303196_5339d2d98a_b.jpg
17254303176_a4e19ed689_b.jpg

Bovenste rij
1: eetruimte voor de bedienden van de admiraal.
2: toegang tot een gang.
3: hut van de persoonlijke kok van de admiraal.
4-6: rookruimte van de officiers.
7-9: ruimte voor de wapenbedienden.
10-14: recreatieruimte en eetruimte voor bepaalde hoge officieren ('ward room').
15-16: voorportaal voor 10-14.
17: hierachter is een gangetje.
18-21: trappenhuis en hal.
22-23: distributiestation.
24, 25: gangetje.
26: opslagruimte voor de schutters.
27, 28, 29: wc's.
30: opslagruimte voor het brood.
31: opslagruimte voor de timmerman.
32: opslagruimte voor de bootsman.
33: "painted-canvas room", ik weet dit niet goed te vertalen.
34-35: omgang rond de achterste schoorsteen.

Middelste rij
1: eetruimte bedienden.
2, 3, 4: officiershutten.
5: gangetje richting hal.
6: officiershut.
7-8: badkamer van de junior-officiers.
9: officiershut.
10: gangetje richting hal.
11: officiershut.
12: hut van de vlagofficier.
13: badkamer en wc van de admiraal.
14-16: slaapruimte van de admiraal.
17-19: grote luxe kajuit van de admiraal. Die had toch weinig te klagen over diens faciliteiten.
20: badkamer van de kapitein.
21: gangetje richting trappenhuis.
22: slaaphut van de kapitein.
23-24: leefruimte voor de kapitein.
25: hut van de commandant.
26: gangetje voor wie van het uitzicht wilde genieten, want verder geen kenbaar nut.
27: officiershut.
28: navigatiekantoor.
29: bureau van de kapelaan. Voor als je als matroos iets had gedaan wat niet door de kuisheids- of andere beugel kon.
30: gangetje richting trappenhuizen.
31: hut van de chef machineaandrijving.
32: kantoor van de chef machineaandrijving.
33: hut van de onderchef machineaandrijving.
34, 35: officiershutten.
36: ook weer zo'n gangetje zonder toegangsdeuren.
37: hut van een senior officier.
38-43: ziekenboeg.
44-53: grote eetruimte. Achter patrijspoort 48 bevond zich de keuken.
54, 55, 56, 57, 58: gevangeniscellen.
59: hierachter was een hal.
60: vermoedelijk de slaapplaatsen.

Onderste rij:
1-11: twee eetzalen.
12-13: leesruimte.
14: opslagplaats voor de verf.

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 63.
 
76. Als foto 69 niet voldoende duidelijk aantoonde hoe groot de aanpassing van de luikjes is, zal de volgende dat toch doen. Het nieuwe en het oude luikje naast elkaar...

17131475859_8b3de04e1c_b.jpg

77. Met het nodige gepiel heb ik twee dunne strookjes messingplaat aangebracht op het luikje. Deze zaten aan de binnenkant (dit luik zal opengeklapt worden weergegeven) en dienden om, met vleugelmoeren, versterkingsbalken op aan te kunnen brengen in geval van een gevechtssituatie. Voor de strookjes heb ik de een van de oude luikjes en een scherp halfrond mes gebruikt. De bevestiging is met Gator Glue gedaan.

17317257651_636fb4ea10_b.jpg

78. Inmiddels meet ik in deze bouw zoveel mogelijk na van tekeningen (en reken ik om naar schaal 1:350). De zes klinken voor de vergrendeling van het luik bleken op schaal 0,72 millimeter lang te moeten zijn. Ik heb ze gemaakt van 0,1mm. koperdraad.

17110255837_a93824db65_b.jpg

79. Het eindresultaat: de klinken staan allemaal min of meer naar beneden gericht (zwaartekracht), conform referentiefoto's. De klinken mogen iets schuin staan, dat staan ze op referentiefoto's ook. Dit luik bestaat vooralsnog uit 9 onderdeeltjes (de plaat, de 6 klinken en de 2 verstevigingssteunen).

16697440363_934bc28f13_b.jpg

80. Om een indruk te geven van de schaal, het onvermijdelijke 20 centmuntje... ;)

16695245974_1f7ddaa354_b.jpg

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 65.
 
Zeer interessant werk Roy hoe deze luikjes gemaakt worden als ik het goed heb gelezen bestaan deze uit 9 verschillende onderdelen alles zal ook hier weer voorzien worden van top details. .
Btw als ik k het goed opmerk werk je ook op een afgedankte tegel,op deze manier werk ik ook ...
 
Mannen onze meester tovenaar is weer goed bezig :laugh:
Wat moet ge er weeral opzeggen ? Niks want ik weet niet hoe ik dit moet beschrijven , beter dan perfect bestaan er toch geen woorden , dus zwijgen en voor de rest genieten
Marc
 
@Danny: het is ook leuk werk, maar niet voor te lang achter elkaar omdat het nogal gepriegel is waar de Optivisor voor nodig is (althans voor mij). Voordat de dwarsbalkjes en de klinkjes allemaal op hun plek liggen, verzegeld met een beetje verf, is er veel tijd voorbij. Ik heb besloten om twee van dit soort kijkdoos-punten in te voegen, zie hieronder.

@Marc: je bent te vriendelijk! Niets is perfect... toch is het leuk om te lezen dat ik niet op een heel verkeerd pad zit.

81. Ik heb besloten om in totaal niet meer dan twee 'easter eggs' te implementeren: de al getoonde wooncabine van de stafchef (zie de paragrafen 70-74) en de 'gun room' ofwel de ontspanningsruimte voor de schutters. Van die 'gun room' is de, voor zover mij bekend, enige interieurfoto van dit schip gemaakt. Bovendien is die ruimte niet enkel te zien via een luikje (aan de stuurboordzijde) maar ook van bovenaf. Daar kunnen twee grote luiken open staan. Ideaal dus...

Hier nog even een animatie, om de stemming erin te houden, van hoe het aan- en afvoeren van munitie voor de kanonnen in zijn werk ging:


Animated_gun_turret.gif

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 65.
 
Merci Marc en Erwin voor jullie toffe reacties!

82. Helaas heb ik nauwelijks tijd gehad om te bouwen en de komende weken zal het niet anders zijn. Ik verheug me in grote mate op nieuwe bouwmogelijkheden, die zullen zich in juni weer aandienen. Voorlopig gaat de bouw achteruit, ook wel aardig om te zien.

Allereerst zijn alle luikjes eraf gepulkt. Daarna de secondelijm-resten weghalen was een moeizaam en precair werkje. Ook de verticale steunberen zijn weggehaald. Dat ging makkelijker, namelijk gewoon met een mesje (afgeschraapt) en een schuurstick (voorzichtig schuren met een vrij hoge korrel, het mag wat langer duren). De letters 'dreadnought' zijn er zonder problemen vanaf gekomen. De volgende stap is dus het dichtmaken van een zestal gaatjes en het boren van nieuwe gaatjes.

17195086108_41650608af_b.jpg

83. Een verdere afbraak van werkzaamheden gebeurde vandaag... dochterlief was iets te enthousiast en ik tilde haar iets te enthousiast op... zij zwaaide iets te ver met haar armen, en... zie de volgende foto. Ik ben enorm blij dat de Krupp-motor enkel geschampt werd door de box die omviel. Met de motor is niets aan de hand (hij viel slechts om), maar het kijkdoosje zal opnieuw moeten. Nou ja, weinig werk dus geen probleem.

17380910882_e195a839b3_b.jpg

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 68.
 
aijaai dat is weeral spijtig maar goed dat het maar dat is en Roy zal dat weeral op een professionele manier oplossen
 
Heb deze met trots mogen beschouwen op de ledendag,wat een meerwaarde er weer wordt aan toe gevoegd ....petje af Roy!!!

Grtz yves,
 
Dank je Marc; Capri dank voor de interesse; Yves eerst wordt er van alles afgesloopt helaas, maar ik kan niet wachten om er verder aan te gaan!
 
84. Ik beloof jullie mijn best te doen dat na het bitter het zoet komt. Maar ook deze keer is het weer enkel afbraak.

Toen ik de patrijspoortjes nog eens goed bekeek, kwam ik tot de conclusie dat er ergens iets niet klopte. Dus nog maar eens gemeten met als bron de nauwkeurige tekeningen uit het Roberts-boek.. en wat bleek? de breedte van de afwatering is correct, de dikte is correct maar... de gaten zelf zijn te breed. Stuk voor stuk. Bij de opbouw is dit trouwens niet het geval. Dus alle gaatjes moeten opnieuw worden geboord. Met andere woorden, alle photo etch en alle 'eye brows' gaan eraf en het komt er allemaal nieuw op te liggen.

Eerste stap: het omcirkelen welke gaatjes opnieuw geboord zullen moeten worden. Anders weet ik echt niet meer welke het zijn. Ik doe dat op de achterkant, met een watervaste stift.

85. Alle photo etch en koperdraadstukjes weghalen met mesje, pincet en tangetje.

17425182196_7d830045dd_b.jpg

86. Bepaalde details worden ingepakt met Tamiya tape om ze niet te laten slijten door het volgende schuurwerk.

17425165536_a6d58f960f_b.jpg

87. Aan de bovenzijde van de rompdelen zit een richel. Die had al een beetje te lijden gehad van eerder schuurwerk en tot mijn grote genoegen kan hij er nu af. Op referentiefoto's zie ik een lange buis zitten, die kan ik makkelijk namaken met koperdraad of -staaf dan wel Evergreen rod.

16830922633_6e287ee28d_b.jpg

88. Vervolgens is het een kwestie van uitvoerig schuren. Zolang er nog gladde, ongeschuurde stukjes te zien zijn ga ik door met de schuurstick.

17425186706_78ffe05d96_b.jpg

89. En dan worden de gaatjes gevuld met stretched sprue, zoals al eerder toegelicht: stretched sprue maken, op het smalste punt doormidden knippen, elk van de twee uiteinden kan gebruikt worden voor één gaatje, goed aandrukken (liefst als de sprue nog een beetje warm is), afknippen met tangetje, bedekken met secondenlijm, met applicator beetje zap kicker erop (binnenzijde én buitenzijde) en dan de buitenzijde egaal vijlen en -schuren. Dit is de stand van zaken nu.

17263596040_e52a713320_b.jpg

90. Het is belangrijk om de zoveel gaatjes te controleren op gevoel (met de vingers heel zachtjes erlangs gaan) en ook optisch (zie volgende foto) of het allemaal mooi egaal is. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er van de voormalige gaatjes iets te zien is als er straks een verflaag overheen zit. Straks is de uiteindelijke test met primer, maar voorkomen is beter dan genezen.

16828644594_dbb4fc7210_b.jpg

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 71.
 
Glad geschoren Roy, ziet er zo glad uit als een biljarttafel ;)
Veel werk, maar het zal je voldoening geven nadien, want als je er nu al aan zit te denken dat het verkeerd is, zou dit na de afwerking nog erger zijn en dan komt de gedachte steeds van: Had ik het maar gedaan....
 
Zoals je al dikwijls beaamt hebt Roy met de nodige portie geduld komt een mens ver in onze hobby!!! Dit loont en dat zie je..!!

Grtz yves,
 
Merci Xavier en Yves, het doet me veel deugd om steeds weer reacties in mijn topic te mogen lezen. Die betrokkenheid is me erg dierbaar.

Tijd voor een grote update met bijna geen vooruitgang; geschreven op verzoek van Alain (MrArtex) omdat hij -samengevat- wilde weten hoe ik bepaalde dingen had opgemeten. Deze post gaat geheel over scratchbuilding en de voorbereiding daarvoor. Wie alleen het resultaat tot nu toe wil zien, kan helemaal naar beneden scrollen voor de laatste foto. Je zou kunnen zeggen dat daarop te zien is een stukje op maat gemaakt Messing met wat gaatjes erin.

Wie geïnteresseerd is in de 20 uren voorbereidingswerk en fabricatie van dat stukje messing, leze verder.


91. De patrijspoortjes aan bakboordzijde werden gevuld met stretched sprue...

17834334119_daa8a9c7a2_b.jpg

92. ... en afgekit met secondenlijm.

17397966794_c69ff6ed26_b.jpg

93. Gevijld en daarna gladgeschuurd.

17834345709_ea91a65678_b.jpg

94. Het reliëf nabij het ankergat ook maar weggehaald. Dat doe ik straks wel met wat koper.

18020550835_aac077e0c8_b.jpg

95. Afplakken en dan een lijntje krassen met de kraspen om de hoogte van de patrijspoortjes aan te geven, zoals op de volgende actiefoto te zien, is geen goed idee vanwege de wisselende hoogte door de curve van de romp.

18021369261_6711cd8e6e_b.jpg

96. Zie hier het verschil tussen de grootte der gaatjes zoals nieuw geboord (links) en oud (rechts). Wat de maker van deze foto niet wist, was dat het nóg een keer overnieuw zou moeten omdat de gaatjes toch nog te groot waren. Ik kreeg ze ook niet mooi rond met het boortje. Probeerde de punch & die nog... tot ik op een gegeven moment een idee kreeg, waarover zo meer.

17832669898_b8b972edaf_b.jpg

97. Hier pasten de 'wenkbrauwen' vaak wel, maar het ging allemaal niet van harte. Zeker het uitboren van de gaatjes was lastig omdat de oude gevuld waren met stretched sprue en slechts vast zaten met secondenlijm. Door de wrijvingswarmte raakten veel opvullingen los en moesten ze weer worden teruggelijmd etc., een heel gedoe.

17397991684_fe40a8e2e6_b.jpg

98. Ik besloot een test te doen met liquid poly. Als die een paar uur uithardt (het beste een dagje laten drogen) kan erin gelijmd worden zonder teveel problemen. Wel kan het plastic een beetje bros worden, maar daar heb ik eigenlijk geen last van gehad. Hoe dan ook, zoals te zien moesten er bepaalde gaatjes weer dicht en weer open... vrij frustrerend maar ja.

17832664488_14b5b7cf86_b.jpg

99. En uiteindelijk had ik dan de gewenste diameter patrijspoortjes te pakken.

17400049533_daf074ec15_b.jpg

100. Jammer maar helaas, of een geluk bij een ongeluk? In een ander bouwtopic van een ander type schip zag ik dat men pantserplaten in reliëf had weergegeven, zoals ook op foto's van de Dreadnought te zien. Uit navraag bleek dat de kitmaker (Trumpeter) dit al in de kit had aangebracht. Het zag er niet oversized uit, dus ik ben eens gaan narekenen hoe dik de platen op schaal moesten zijn. In het echt zouden ze ongeveer 2,4 centimeter naar buiten steken, dus dat zou 0,07 millimeter (0,007 centimeter) zijn. Dat klinkt dun, maar valt op zich wel mee. Ik besloot uit te zoeken waar de patrijspoorten precies zaten (tekeningen en foto's moesten worden geanalyseerd) en de patrijspoortjes in de messingplaat te boren. Althans, dat was het eerste idee.

Hoe dan ook, moest alles eerst weer dicht. Ditmaal helemaal met liquid poly, hetgeen als bijkomstig voordeel had dat geen 'afkitsessie' nodig was want de twee stukken plastic (stretched sprue en romp) smolten ineen. Tip: laat de stretched sprue precies dun genoeg worden om door het gaatje te halen, maar niet té dun.

18021364051_7fb571fb32_b.jpg

101. Toen begon een lange, saaie meet- en rekenoefening. Tekeningen werden gemeten en naar 1:350 omgezet, hoeken werden berekend, de stelling van Pythagoras moest er een paar keer aan te pas komen en er werden enkele A4'tjes volgeschreven. Om de juiste getallen te krijgen, moest de kit worden gedryfit (en flink met de haardroger worden bewerkt want hij was uit vorm geraakt door het vele schuurwerk). Diverse meetapparatuur was nodig, vooral de elektronische schuifmaat, de micrometer, lineaaltjes en combinatiehaak die gedeeltelijk op de volgende foto's te zien is.

17834319799_9f5436df55_b.jpg

102. Hier een paar tekeningen, veel getalletjes (meetwaarden en rekenuitkomsten) en een proefje met gewoon papier, dat hier nog uitgeknipt moest worden. Proefje was overigens geen groot succes.

17397983704_cdcdc7efa4_b.jpg

103. Uit de volgende foto blijkt dat het niet helemaal past. Ik hield ten onrechte te weinig rekening met de kromming ('torsie') van de romp.

17832893390_f4b5bb0f24_b.jpg

104. Veel vraagtekens werden opgelost toen ik erachter kwam dat het voorste deel van de romp 0,63 millimeter (!) te laag was. Dat is 22 centimeter in het echt, iets wat je ook op deze schaal echt wel ziet. Deze fout zet zich door langs de gehele opbouw bovenop het dek, dus ook die moet (nota bene onder én boven, in totaal) 0,63 millimeter groeien. Ik heb hier stripjes nrs. 131 en 132 van Evergreen voor gebruikt. Grootste probleem wat betreft het voorste deel van de romp is, dat de ankergaten nu te laag zitten.

18017327482_5ef20fb830_b.jpg

105. De stripjes zijn 0,75 millimeter hoog. Toen de liquid poly was uitgehard, konden de stripjes worden bijgeschuurd. Om de zoveel tijd even nameten hoeveel er al afgesleten was.

18017313272_ef45704e70_b.jpg

106. Toen alles gecheckt en gedubbelcheckt was, konden de pantserplaten op de romp worden ingetekend. De oorspronkelijke bedoeling was om ze niet als reliëf te maken maar om ze erop te schilderen, wat ik iemand anders best mooi had zien doen. Maar ja, dit is nog net mooier he. En als bijkomstig voordeel, kan ik nu veel mooiere patrijspoortjes maken (leg ik zo uit).

18021356081_129f8b2465_b.jpg

107. Hoe krijg je de kromming van de boeg mooi uit de 0,3mm. messingplaat? Eerst geprobeerd met een photo etch-schaartje maar dat is toch niet zo'n mooi effect. De enige methode om het mooi te krijgen is om het glad te schuren en bij te vijlen (zie foto). Hierna volgt een veel betere methode.

17832653258_fc44b68118_b.jpg

108. De pantserplaat neemt in hoogte iets toe richting boeg (0,95 millimeter van begin tot eind van het verhoogde voorste deel). Dat teken ik hier met potlood in:

18021355871_c5abe066a7_b.jpg

109. Ik maak eerst een template, om straks makkelijker beide pantserhelften aan de voorkant (die verreweg het ingewikkeldst zijn van het hele schip) te kunnen maken.

17400037413_1e640b6e6d_b.jpg

110. Dit zielig hoopje metaal is de uitkomst.

18017338412_6e289e1b16_b.jpg

111. De lange strook kreeg ik uiteindelijk met veel moeite (=vijlen) weer strak, maar is uiteindelijk toch afgesneden omdat de richting niet volledig klopte - waar ik al bang voor was.

17397974544_b9dd48cc59_b.jpg

112. De template, na boorproef. Overigens bleek uit de minutieuze nametingen van de posities van de patrijspoortjes dat bijna alles enigszins fout zou hebben gezeten als ik het 'ongeveer' had gedaan zoals ik van plan was. Eind goed al goed.

17397991704_2b11997f68_b.jpg

113. Met veel beleid, meten en nameten, werd een definitief exemplaar gemaakt voor de bakboordzijde. De patrijspoortgaatjes zijn erin geboord met behulp van een kolomboor. Die kost 85 euro exclusief multitool en is super handig en veel stabieler dan ik voor deze prijs voor mogelijk had gehouden. Dank aan Marc (Coachke) voor het idee.

De gaatjes zijn prachtig rond, precies op de juiste grootte, allemaal even groot en allemaal op de juiste hoogte. Om toeval te vermijden, heb ik het hele plaatje vastgeplakt aan een stukje hout dat ik langs de geleider haal. Werkt heel erg makkelijk en zeker.

18020561045_c7e25b6e26_b.jpg

114. Zo ziet het plaatje er daarna uit.

17832664498_d921142ff0_b.jpg

115. Soms werkt het geluk enorm mee. Het gat waar de ankers doorheen komen, moest een diameter van 5,43 millimeter krijgen. En wat blijkt? Een standaard leertang heeft een gat van 5,20 millimeter. Ha! Beetje bijvijlen en dat probleem is ook weer opgelost.

Ik had nog nooit een leertang op messing gebruikt (wel op plastic, dat werkt prima en makkelijk) dus heb eerst twee keer geoefend. De clue is: goed positioneren (je krijgt maar één kans), vastklemmen en dan uit alle macht knijpen. Zo hard knijpen als je kunt. Dat heb ik een tiental seconden gedaan.

17832899990_7a8c41599a_b.jpg

116. En toen was dit het resultaat (zie foto hieronder). Ziet er ernstig uit maar is het niet. Gewoon weer voorzichtig uitdeuken en dan langzaam beweginkjes maken met het cirkeltje dat je eruit probeert te pulken. Ik heb hier bijna 10 minuten over gedaan... geen haast! Heen en weer wrikken en dan gaat het op enig moment vanzelf los laten op de breuklijn. Dat is trouwens ook hoe ik de scherpe randen krijg met messingplaat in het algemeen: paar keer in kerven (hard) met een mes en dan gaan wikken. Na 15 keer heen- en weer bewegen gaat het vanzelf los (als je hard en vaak genoeg hebt gesneden). Hier geldt: oefening baart kunst.

Deze techniek heb ik uiteindelijk overigens ook gebruikt om de boeglijn te maken. Werkt perfect: met mesje kerven en vervolgens buigen maar! Het messing komt precies via de bedoelde lijn los.

17832661478_9cb34317b5_b.jpg

117. En dan is het plaatje qua grove werkzaamheden klaar!

18020559095_b2bdba807b_b.jpg

04_hms_dreadnought_1906.jpg

(Copyright http://www.maritimequest.com/warshi...n/battleships/dreadnought/hms_dreadnought.htm, picture will be deleted at first request and without delay by rightful owner, picture is hereby solely used for educational non-commercial purposes)

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 97.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan