Bedankt! De cowling van de helikopter zal dus open staan. Om dat mogelijk te maken, ben ik de hele dag aan de slag geweest.
Een dry-fit van de cockpit. Die gaat perfect passen.
Foto van de motor in de half gesloten cowling. Het compartiment van de aandrijfas moet al niet gedetailleerd worden, want dat is niet te zien.
Het is dus het achterste gedeelte van wat je hier op de foto uit mijn boek ziet, dat nagemaakt moet worden. Er moeten dus nog wat extra buizen en stangen toegevoegd worden, maar dat doe ik na het spuiten van het plaatwerk.
Een groot probleem: ze stonden niet stil bij het feit dat de binnenkant van de cowling bij deze pose dan de meest zichtbare kant wordt. Dit stuk hadden ze heel wat beter kunnen uitwerken, niet alleen een stuk dunner maar er moet ook een steunstructuur te zien zijn. Nu moet ik daar zelf iets op gaan vinden.
Ik heb eerst met aluminiumfolie de buitenkant van het stuk overgenomen. Dat heb ik een paar keer gedaan. Een keer om de omtrek van de plaat te berekenen en een tweede keer voor het oppervlaktedetail.
Hier is de eerste ontvouwing overgenomen op de plaat. Die zal stevigheid geven aan het geheel.
Na het maken van de nodige perforaties wordt het messing over een messteel gebogen.
Met een tangetje wordt er een rand aan geplooid.
Het resultaat wordt op het model gepast. Gelukkig kan dit met een plaat gemaakt worden.
Ik was nog vergeten om de kieuwspleten toe te voegen. Hier zijn de posities vastgelegd met een boorpunt.
Na het insnijden van de spleten wordt aan de achterkant het materiaal weggevijld. Daardoor wordt de plaat daar dunner en de randen van de spleten dus scherper.
Het stuk is nu klaar om te detailleren.
De tweede aluminiumkopie wordt nu op deze plaat gekleefd. Helaas is het onmogelijk om alle plooien glad te strijken, de secondelijm is daar onder gekropen. Ik heb die rimpels al met een mes weggehaald, misschien was dit beter gelukt met BMF-lijm die trager opdroogt. Maar wanneer je het folie aandrukt, haal je ook de rivets terug weg. Denk er wel om dat dit de minder zichtbare zijde wordt. Het PE van Eduard zit er ook al op.
De binnenzijde ziet er wel glad uit.
Nu kan de steunstructuur er in gelijmd worden met Evergreenstrip. Dit is dun genoeg om te buigen met de plaat mee.
Dit lijkt er voldoende op. Er is wel nog wat gebogen om de ronde vorm terug te krijgen.
Nu de scharnieren nog plaatsen en het geeft de indruk te passen. Het zou er natuurlijk beter uit zien, als dit in PE uitgebracht was. Dan had ik de rivets niet moeten opplakken aan de buitenkant.
Een dry-fit van de cockpit. Die gaat perfect passen.
Foto van de motor in de half gesloten cowling. Het compartiment van de aandrijfas moet al niet gedetailleerd worden, want dat is niet te zien.
Het is dus het achterste gedeelte van wat je hier op de foto uit mijn boek ziet, dat nagemaakt moet worden. Er moeten dus nog wat extra buizen en stangen toegevoegd worden, maar dat doe ik na het spuiten van het plaatwerk.
Een groot probleem: ze stonden niet stil bij het feit dat de binnenkant van de cowling bij deze pose dan de meest zichtbare kant wordt. Dit stuk hadden ze heel wat beter kunnen uitwerken, niet alleen een stuk dunner maar er moet ook een steunstructuur te zien zijn. Nu moet ik daar zelf iets op gaan vinden.
Ik heb eerst met aluminiumfolie de buitenkant van het stuk overgenomen. Dat heb ik een paar keer gedaan. Een keer om de omtrek van de plaat te berekenen en een tweede keer voor het oppervlaktedetail.
Hier is de eerste ontvouwing overgenomen op de plaat. Die zal stevigheid geven aan het geheel.
Na het maken van de nodige perforaties wordt het messing over een messteel gebogen.
Met een tangetje wordt er een rand aan geplooid.
Het resultaat wordt op het model gepast. Gelukkig kan dit met een plaat gemaakt worden.
Ik was nog vergeten om de kieuwspleten toe te voegen. Hier zijn de posities vastgelegd met een boorpunt.
Na het insnijden van de spleten wordt aan de achterkant het materiaal weggevijld. Daardoor wordt de plaat daar dunner en de randen van de spleten dus scherper.
Het stuk is nu klaar om te detailleren.
De tweede aluminiumkopie wordt nu op deze plaat gekleefd. Helaas is het onmogelijk om alle plooien glad te strijken, de secondelijm is daar onder gekropen. Ik heb die rimpels al met een mes weggehaald, misschien was dit beter gelukt met BMF-lijm die trager opdroogt. Maar wanneer je het folie aandrukt, haal je ook de rivets terug weg. Denk er wel om dat dit de minder zichtbare zijde wordt. Het PE van Eduard zit er ook al op.
De binnenzijde ziet er wel glad uit.
Nu kan de steunstructuur er in gelijmd worden met Evergreenstrip. Dit is dun genoeg om te buigen met de plaat mee.
Dit lijkt er voldoende op. Er is wel nog wat gebogen om de ronde vorm terug te krijgen.
Nu de scharnieren nog plaatsen en het geeft de indruk te passen. Het zou er natuurlijk beter uit zien, als dit in PE uitgebracht was. Dan had ik de rivets niet moeten opplakken aan de buitenkant.