http://www.centaursinvietnam.org/History/ihistoryEqAir3.html
Ik vond deze plaatjes die me toch wat aan mijn eigen diorama deden denken, omdat niet iedereen geloofde dat dit ook in de rijstvelden plaats kon vinden met die M35 er bij.
Ik wilde dat de Huey duidelijk aan het verzinken was in de modder, daarom moest dit gat gezaagd worden in de bodem.
Dan kon de Huey er op deze manier in belanden.
Omdat de andere ski dan met zijn hele gewicht op een punt rustte, heb ik nog een tweede put gemaakt. Daarna heb ik dat Vallejo zwart en olive drab geschilderd.
Dit was een poging om het rijstveld waar de helikopter in geland was op een ordelijke manier aan te planten. Het idee was goed voor een dio waar er geen waterpasta op gesmeerd zou worden, de gaatjes zouden niet meer te zien nadat het spul er over gesmeerd was. Het zou wel bruikbaar zijn als er met Stillwater gewerkt zou worden, maar dan had de bodem spiegelglad geweest moeten zijn. Nu waren er teveel oneffenheden.
Uiteindelijk is het helemaal anders gegaan, uit improvisatie. Er is een mix gemaakt van AK Swamp Mud gel en AK Transparent watergel. Dat was goed te mengen maar de waterpasta bleek wat klonters te bevatten. Of het resultaat nu half doorschijnend opdroogt, gaan we eigenlijk niet goed kunnen zien, want ik heb het goedje daarna overgoten met kunstgras. De zijkant van de pasta heb ik voorbereid met een reep Evergreen, hopelijk komt die er na het uitharden terug af. Ik denk van wel, aangezien ik die Swamp-toestand ook van een laag plaaster af kon trekken in het BTR-diorama.
Daarna kon de helikopter in de put geduwd worden. Hij is nog niet helemaal af, maar de laatste details kunnen wel in dit diorama toegevoegd worden. De twee pilotenfiguren had ik ook nog niet af, dus die moeten achteraf inspringen. Ofwel moeten ze dus op het droge komen, ofwel moet ik hun voeten afhakken.
Hier zie je hoe de Evergreenstrip met kneedgom op zijn plek gezet is. Hiermee kan je alle acrylic producten waterdicht afkitten en je kan het achteraf gewoon weer losmaken. Je ziet ook hoe de linker schuifdeur verhindert dat de cowling openklapt, gelukkig heb ik die niet vastgekleefd en kan ze nog wat naar voor schuiven. Het is wel mijn bedoeling om de cowling wat uit zijn hengsels te lichten, maar dan moet ik er een goeie verklaring bij geven.
Dit zie je van op de baan. Het witte dak van de Huey is eigenlijk de ideale toevoeging in het plaatje.
Het tweede veld wordt gevuld met pure Swamp Gel, genivelleerd en hier worden bosjes in geplant van twee kleuren iets langer gras dooreengemengd. Achteraf gezien was dit ook wel een oplossing geweest voor het andere veld, maar dan zou de gel op sommige plekken al te verhard geweest zijn om de graspollen nog toe te voegen.
Een reiger van Historex maakt het plaatje hier af. Ook die moet nog een kleurtoets krijgen, gelukkig had ik die vroeger al in de primer gezet.
Het kleine stukje in de andere hoek wordt ook op deze manier afgewerkt. Nu blijft alleen de overkant van de baan nog over. Wat er teveel is aan gras kan straks nog met de stofzuiger met nylonkous gerecupereerd worden.