F
Furioza
Guest
Amai, dat zijn idd een boel vragen.
Wel ik heb de platen van mijn schoonvader gekregen. Hij is meester goudsmid maar inmiddels met pensioen. Hij heeft ook zijn meester teken die hij in zijn juwelen mag slaan. en ook erkend zijn. Wat hij mij verteld heeft is dat Alpaca veel gebruikt word door leerlingen om mee te werken omdat het Alpaca niet zo duur is als zilver. En dus ook minder snel verprutst is. Als je de eigenschappen vergelijkt is dit in de legering idd anders. Dat is hier al verteld. Dan kijken we naar de bewerkbare eigenschappen. Die zijn dus bijna helemaal hetzelfde als zilver. Ook het resultaat is het zelfde als zilver voor ons leken. Ik heb ook een plaat zilver en goud, maar ja gebruik je dat voor deze doeleinden. Ik denk zelf maar even niet. De smeltpunten komen redelijk met elkaar overeen. Deze moeten oorspronkelijk als sieraad met zilver soldeer gesoldeerd worden. Wil je meerdere zaken aan elkaar solderen moet je ook verschillende temperaturen gaan gebruiken om te solderen. De soldeer is als het ware een plaatje zilver die is dan in verschillende diktes te krijgen. Deze verschillende dikte geeft ook het smeltpunt aan op temperatuur. De getallen kan ik zo snel niet terug vinden. Maar liggen ver genoeg uit elkaar om zo verschillende delen op elkaar te solderen zonder dat het eerst gesoldeerde deel los gaat komen.
Echter ik heb dit al vaker gebruikt voor allerlei doelen. En het is gebleken dat het voor modelbouw ornamenten zeer geschikt is en gewoon als messingplaat kunt verwerken. Dus zagen en solderen met een gasbrander met soldeertin. Na het polijsten zie je er niets meer van. Echter dit is niet de methode zoals het hoort, maar voldoende voor het modelbouw gebied.
Als je het zou gaan verwerken zoals het hoort dan krijg je een brander met een steen en ook nog verschillende zuren enzo. Dat wil ik niet in huis gebruiken. Dit ivm de dampen. Na het solderen is het materiaal helemaal zwart en moet je weer schoonmaken. Vandaar mijn keuze met soldeertin. Hierover straks meer verderop in het topic.
Wel ik heb de platen van mijn schoonvader gekregen. Hij is meester goudsmid maar inmiddels met pensioen. Hij heeft ook zijn meester teken die hij in zijn juwelen mag slaan. en ook erkend zijn. Wat hij mij verteld heeft is dat Alpaca veel gebruikt word door leerlingen om mee te werken omdat het Alpaca niet zo duur is als zilver. En dus ook minder snel verprutst is. Als je de eigenschappen vergelijkt is dit in de legering idd anders. Dat is hier al verteld. Dan kijken we naar de bewerkbare eigenschappen. Die zijn dus bijna helemaal hetzelfde als zilver. Ook het resultaat is het zelfde als zilver voor ons leken. Ik heb ook een plaat zilver en goud, maar ja gebruik je dat voor deze doeleinden. Ik denk zelf maar even niet. De smeltpunten komen redelijk met elkaar overeen. Deze moeten oorspronkelijk als sieraad met zilver soldeer gesoldeerd worden. Wil je meerdere zaken aan elkaar solderen moet je ook verschillende temperaturen gaan gebruiken om te solderen. De soldeer is als het ware een plaatje zilver die is dan in verschillende diktes te krijgen. Deze verschillende dikte geeft ook het smeltpunt aan op temperatuur. De getallen kan ik zo snel niet terug vinden. Maar liggen ver genoeg uit elkaar om zo verschillende delen op elkaar te solderen zonder dat het eerst gesoldeerde deel los gaat komen.
Echter ik heb dit al vaker gebruikt voor allerlei doelen. En het is gebleken dat het voor modelbouw ornamenten zeer geschikt is en gewoon als messingplaat kunt verwerken. Dus zagen en solderen met een gasbrander met soldeertin. Na het polijsten zie je er niets meer van. Echter dit is niet de methode zoals het hoort, maar voldoende voor het modelbouw gebied.
Als je het zou gaan verwerken zoals het hoort dan krijg je een brander met een steen en ook nog verschillende zuren enzo. Dat wil ik niet in huis gebruiken. Dit ivm de dampen. Na het solderen is het materiaal helemaal zwart en moet je weer schoonmaken. Vandaar mijn keuze met soldeertin. Hierover straks meer verderop in het topic.