Heel veel Droop, ik heb van heel veel dingen echt geen verstand. Nu ben ik mij aan het orienteren op een auto. Als de handelaar zegt dat hij goed is moet ik dat maar geloven. Al is het een wrak.
Maar goed daar gaat het nu niet om. Ik had beloofd een how to te maken voor jullie. Bij deze. En heel veel plaatjes.
Even opvrissen, het onderdeel. Het o zo vreemde wieltje. De werking ervan komt nog wel en word echt duidelijk. Geloof mij. Op deze afbeelding is het ingesmeerd met S-39. Een vloeimiddel. Deze laat het tin vloeien.
Het eerste stukje is nu gesoldeerd. Hier ga ik de plaatjes deel bij deel solderen. De tin vloeit nu de eerste keer niet. Dit is een soort van puntlassen om maar zo te schrijven.
Punt twee. En zo gaan we verder.
Deze puntjes worden daarna uitgevloeid, hiervoor moeten we simpel met de soldeerbout over het deel heen blijven wrijven wat we willen vertinnen om maar te schrijven. Dan als het metaal heet genoeg is zal dit doorvloeien. Echter zal dit niet ineens gaan over het voledige oppervlak. Dus zullen de bout als een stift over het geheel moeten trekken om het mooi te laten vloeien. Daar waar je geweest bent zal het afkoelen en stollen. En waar je naar toe gaat moet het de kans geven om uit te vloeien. Hiervoor werkt het vloeimiddel voor je mee.
Het resultaat van het gesoldeerde onderdeel. Ziet er niet uit. Ik weet. Maar dat gaat zeker goed komen. Ik gebruik tin zonder harskern. Dat om het fijt dat ik het toch met vloeimiddel uitvloeit en dat de hars niet nodig is. Daarbij heb ik deze op voorraad.
Dan het roer en de roerhouder erbij. Dit even weer als geheugensteun.
Dan komt het geheel zo in elkaar. Let wel het is nog geen eindproduct. Maar zo kan je gewoon zien hoe dat het er uit mag gaan zien.
Iets schuin van onder genomen. Daar heb je het wieltje dus ook wat mooier in beeld.
Om even terug te komen. Het wieltje was gesoldeerd. Dus moeten we het nu netjes af werken. De tin is nu netjes afgekoeld en dus met een fijne fijl weg te vijlen. Nu begrijp je gelijk waarom het zo belangrijk is dat het soldeertin goed uitvloeit. Dan vloeit het dus ook tussen je onderdelen in.
Dan mag er aan de zijkant van het wieltje een gleufje gevijld worden. Hier zal straks een staalkabel in lopen. En deze mag dus niet ervan aflopen. Eerst netje het midden zoeken van het onderdeel en dan met een driehoek vlijltje de eerste aanzet. Stukje voor stukje kun je de gehele rand afwerken.
Zo zal het resultaat gaan zijn. Met een beetje geduld kom je een heel eind.
Eens klaar dan kan het wieltje aan het roerblad gesoldeerd worden. Zoasl ik de dryfit heb laten zien. Nu eerst weer met een punt lasje deze vast zetten. Dan kan het wieltje op het roerblad gericht worden. Hiervoor gebruik ik de blokhaak. Dit hoeft verder geen uitleg toch.
Eens klaar. Dan kunnen we beginnen met het goed verwarmen van het onderdeel. Dan zal ook net zoals in het begin de tin netjes erin lopen en mooi uitvloeien.
Word vervolgd. Even geduld. Veel foto´s.