Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Wat betreft het hobbelige van de romphuid. Maak je daar geen zorgen over. Echt niet hoor... Dat gaat helemaal goed komen.
Wat betreft het hobbelige van de romphuid. Maak je daar geen zorgen over. Echt niet hoor... Dat gaat helemaal goed komen.
Dank je John, Gewaagd is het zeker. Maar goed. Dat komt wel hoor... Misschien wel langzaam maar toch...
En weer even wat te updaten omdat ik toch nog even naar de huidgangen aan het zoeken was tussen het lijmen door. Dat is latje lijmen, klemmen, wachten, enz. Dan kun je tijdens het wachten ook fijn uitzoekwerk doen. Wel het volgende is gevonden.
Het origineel
Omdat ik nu uiteindelijk gevonden heb hoe de beplanking zal gaan komen zal ik dit even uitleggen aan de hand van de foto´s van de replica die op dit moment nog in Barcelona staat.
Deze foto is vanuit een mooie hoek genomen. We zien hier heel goed dat de huidgangen vanaf de neusaf richting staart van dun naar breed verlopen. Ook is hier goed te zien dat de neus een losse kegel is die er als het ware op zit. Dat is vanwege de stevigheid zo gedaan. de patrijspoorten hebben als het ware een stel buizen die in de massieve kogel zitten. Zo zal ook dit op die van mij als model worden weergegeven.
Heel goed te zien dat er dus vanuit de achterkant, de staart zeg maar de planken van dun naar dik verlopen en dus evenwijdig van elkaar naar de neus blijven lopen. In het midden zitten dus evenveel gangen als voor op de neus als op de staart.
Dan de zij koepels. Deze zitten op het model toch anders. Natuurlijk is het model niet altijd even goed te maken als het origneel, maar het model heeft de patrijspoorten boven de huidgangen. Ik ben nu aan het uitzoeken of het ook zo mogelijk is met het model. Ook deze bollen zijn massief hout waarna de tunnels gemaakt zijn waarop de patrijs poorten zitten.
Helaas heb ik de bron niet meer van de foto... Als iemand die nog weet, heel graag. Ik heb voor onderzoek deze foto´s destijds opgeslagen. En niet overal de bron vermeld.