Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als jij dat mooier vind,dan gewoon lekker doen.Jij bent de project manager:).

Het is alleen maar suggestie,maar jouwn idee is natuurlijk ook uitstekend.

Ron.

Stilletjes aan komt de fase van het maken van de masten eraan. Gisteren ben ik gaan shoppen en heb ik notelaar hout gekocht voor de masten.

Nu waarom? Wel, omdat ik niet tevreden ben met de staat van de hoofdmast die in de bouwdoos zit. Het hout is niet mooi want het zit vol oneffenheden en als ik deze eruit wil schuren wordt de mast te dun.

Ik heb ook voor de bomen en achterste mast notelaar gekocht om zo kleurverschil te voorkomen.

Nu moet ik natuurlijk de vorm van de masten zelf gaan maken door te schuren en aangezien ik dit met de hand ga doen zal het wel even duren want het is hard hout.

1_IMG_3427.jpg
1_IMG_3429.jpg
1_IMG_3430.jpg

Het donkere hout is de notelaar.

Nu met welke korrel kan ik dit best doen? Ik wil natuurlijk geen groeven overhouden van het schuren maar omdat het hard hout is ben ik met een fijne korrel weeeeeken bezig.

Amaai zeg!

Het verschil in kwaliteit is hier wel goed te zien, Michel.

Je zegt dat je het bewerken met de hand gaat doen.

Kan je niet de mast in een boormachine steken en die dan bv in een bankschroef vastklemmen.
Vervolgens hoef je dan maar met een schuurpapiertje over de draaiende mast heen te gaan tot je de gewenste tapse vorm hebt verkregen.

Droop (die een beetje luidop aan het denken is... )

Tja het beste kun je een tweetal plankjes op elkaar maken zodat je een haakse hoek hebt. Dan doormiddel van deze hoek kun je de mast makkelijk er in leggen. Als je deze hoek op een blokje schroeft kun je deze ook nog in de bankschroef klemmen. Als je dan een stopper maakt aan het einde kun je de mast in de v leggen. Zorg alleen wel dat de v de helft van de hoogte is van de diameter van de mast. Daardoor kun je gemakkelijk werken.

Nu met dit hulpstukje kun je gaan vijlen. Meet eerst het center af op de kopse kant van het mastje. Dan weet je wat het midden is. Dan word je mastje niet krom. Daarna kun je voorzichtig met een sleutel vijltje van onder naar boven gaan vijlen. Ook kun je een schuurlatje maken. Neem daarvoor schuurkorrel 400 en lijm dit op een latje. Dan kun je vanuit de onderkant naar de top gaan schuren en zo de mast taps maken. Meer druk geven aan de top van de mast.

De orginele manier is om eerst een 8 kant te maken van dan een 16 kant. Dit daarna rond te schuren. En glad te schuren.

Voor het fijn afwerken kun je een steeds fijnere korrel pakken. Dus van 400 naar 600 naar 800 tot polijsten 1000. Daarna is het goed.

De foto's laten goed zien dat je er verstandig aan gedaan hebt om nieuw hout voor de mast te kopen. Die originele kit mast ziet er wel heel slecht uit :huh:

De mast van mijn hoogaars heb ik op het oog afgeschuind, beginnend met een vijl en vervolgens met steeds fijner schuurpapier. Maar met de tips van Droop en Rik werk je vast sneller en nauwkeuriger.

In ieder geval veel succes!

groeten, Rinie

@ Droop: Ik heb hier ook al aan gedacht maar ik heb geen bankschroef dus wordt het lastig werken met de boormachine.

@ Rik: Mooie uitleg dat je geeft Rik. Ik heb eigenlijk geen plankjes dus ik ga het dan maar proberen zonder deze houder. Als het niet lukt kan ik er nog altijd gaan halen bij de doe-het-zelf zaak. Wel een goed idee om het midden van de kopse kant te bepalen voor te beginnen af te schuinen Rik.

Ik denk dat ik de mast ga vastklemmen op een tafel aan de kant die het breedste moet blijven. Ik heb een paar cm reserve dus waar de klem komt zaag ik er dan af als het in orde is. Ik zal dat proberen om met een vijl en schuurpapier op een latje het af te schuinen. Ik vind korrel 220 eigenlijk al fijn :$. Ik dacht aan een korrel 150 om te beginnen.

Maar ik heb eerst nog andere dingen voor de boeg dus ik kan er nog wat over nadenken....

Is het geen idee,om het velletje schuurpapier vast te plakken op een stukje rechte plank.
En dan klem je de mast in de boormachine,en al draaiende beweeg je de boormachine(met de mast erin)over het schuurpapier heen en weer.Zo zou je ook er een conische vorm in kunnen krijgen.

Ron.

Is het geen idee,om het velletje schuurpapier vast te plakken op een stukje rechte plank.
En dan klem je de mast in de boormachine,en al draaiende beweeg je de boormachine(met de mast erin)over het schuurpapier heen en weer.Zo zou je ook er een conische vorm in kunnen krijgen.

Ron.

Hey Ron, bedankt voor het meedenken.

Ik heb eens goed op het plan gekeken en de mast blijft onderaan recht en de laatste 15 cm van boven moeten afgeschuind worden, dus niet de hele lengte.
Dit maakt dat als ik de boormachine gebruik en enkel op het bovenste deel van de mast zijwaartste druk zet, de mast lichtjes zal doorbuigen vermoed ik.

Ik heb vandaag al een reep schuurpapier op een recht balkje gelijmd om mee te schuren. Ik zal het proberen met de boormachine en als dit niet goed lukt zal het handmatig gaan gebeuren.

Hallo jongens en meisjes,

De hoofdmast is afgeschuind :)

Ik heb het met een boormachine geprobeerd maar dit ging me niet goed af. Ik had er te weinig controle over.

Dus heb ik het met handwerk gedaan, het heeft wel enkele uren schuurwerk gevraagd maar ik heb het verdeeld op een paar dagen.

Ik heb tape geplakt vanwaar het afschuinen moet starten en een balkje met schuurpapier gemaakt. (gewoon met houtlijm erop geplakt)

Dan op de kopse kant aangeduid tot waar ik mag schuren:

En dan eerst de 4 hoeken geschuurd, zoals de windrichtingen, en dan er een achthoek van gemaakt en daar dan weer een 16 hoek van gemaakt en ten slotte heb ik het afgerond. Als allerlaatste heb ik het in de boormachine gestoken en heel even met een schuurpapiertje erlangs gegaan om het mooi rond te krijgen.

En hier het resultaat:

Het lichte hout is de mast die in de kit zat. De nieuwe is mooier dus mijn doel is bereikt :)

Heel netjes gedaan Michel!
Die markering op de kopse kant is een slim idee, die ga ik onthouden.

groeten, Rinie

Ziet er goed uit hoor. Dat is een mooie mast geworden. Nu verder afwerken en voorzien van alle extra zaken om het tuig aan vast te kunnen maken. Ik ben ervan overtuigd dat het een goede zet is geweest om hier een ander mastje voor te maken. Dit zijn echt van die zaken die in het oog springen. Dus mijn complimenten. :laugh:

Ik heb het met een boormachine geprobeerd maar dit ging me niet goed af. Ik had er te weinig controle over.

Ik wil niet schrijven zei ik toch, maar wel even uitleggen waarom ik dit nooit zal aanbevelen. Dat omdat je nu wil gaan draaien. Doordat je het niet aan twee kanten vast kunt klemmen gaat de mast zwabberen. En dus verlies je de controle over de werkzaamheden. Als je beschikt over een draaibankje met de juiste bekken dan kun je idd hier een machinale bewerking van maken. Heb je dat niet dan zul je met de hand moeten gaan werken. Ik weet dat dit langer duurt maar dan heb je wel goed resultaat en controle over het werk dat je maakt.

plopper de plop
awel maatje,dat is nu eens knap gedaan ,kan rik maar volgen in zyn uitleg.
bouw ze michel
groetjes,ronny

Hey Michel,

Dat heb je knap -zeg mar 'vakkundig'- aangepakt zeg.
Het resultaat mag gezien worden, hoor! :O:O

Droop

Dank voor de complimenten.

Ik heb denk ik van Rik (verbeter maar als het fout is) de tip ergens opgevangen om het midden van de kopse kant aan te duiden. Ook het schuren in hoeken heb ik van Rik.
Dus de eer is hier niet aan mij.

Ik heb het gewoon toegepast en een eigen draai aan gegeven ;)

@ Rik: De mast verder afwerken zal voor later zijn. Eerst nog een paar bouwsels op het dek maken en het dek in de blanke lak zetten. Maar het komt dichterbij :dry:

Update:

De bouwseltjes zijn op het dek geplaatst:

De messing luchtkoker moet nog een laagje verf krijgen natuurlijk. Zoals je kan zien heb ik een gat in het dek geboord en de messing koker voorzien van een houten stokje zodat deze goed vast komt te staan.

Als dit gedaan is dan kan ik het dek in de blanke lak zetten. Eerst moet ik het nog wel eens goed afstoffen :laugh:

Heel mooi werk dat ge laat zien Michel :) Het is een waar genoegen om dit bouwverslag te volgen. Ik heb echt bewondering voor de manier waarop ge dit schip aan het bouwen zijt.

Misschien een ideetje : kan een trommelstokje ook gebruikt worden als mast ? Dat is toch al afgeschuind ? Of is de diameter te dik ?

Groeten, Pascal

Bedankt Pascal, leuk te horen dat je m'n verslag graag volgt. :)

I.v.m. de drumstokken,

Ik denk dat deze niet bruikbaar zijn, je hebt deze wel in verschillende dikte maar ze zijn meestal pas helemaal tegen het uiteinde afggeschuind en ik denk dat deze ook best prijzig zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan