Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Blijft mij toch altijd weer verrassen dat Rik met veel dingen altijd op dezelfde lijn als mij zit:laugh:.

Misschien dat de tip van Droop iets voor je is?.

Maar ook wat Droop beweer is waar,het is jouwn project.Wij lezers kunnen alleen maar adviseren en verrast zijn.Als jij het mooier vind,dan lekker zo laten.

Ron.

Ik zal het even laten bezinken... Ik heb het bootje letterlijk even in de kast gestoken om na een weekje verder te doen.
Het is dikwijls zo dat als je er een tijdje niet naar gekeken hebt (ipv elke dag), je er een beter beeld van kan vormen.

M'n keuze zal hier met de tijd wel verschijnen op een foto ;)

Het weekje modelbouwrust heeft zich beperkt tot 2 dagen, ik had er iets teveel zin in :laugh:

Eerst heb ik het plan eens heel goed bekeken om aan de tuigage enz.... uit te kunnen. Het is toch iets ingewikkelder dan ik hoopte maar ik zal het stap voor stap proberen te realiseren.

De mast heb ik voorzien van de nodige gaten van 1,2 mm:

Zoals je kan zien zijn de gaten niet op een rechte lijn, ze zouden allemaal zoals de onderste moeten zijn :( . Maar ik ga hierdoor geen nieuwe mast maken, deze zal het toch worden.

Het ding waar de bomen aan de mast vastgemaakt worden, moet uit een restje hout gemaakt worden. Ik heb hiervoor notelaar gebruikt, zelfde hout als de mast. Het gaatje is 2mm diameter en hier zal later het scharnier in komen. Het is eigenlijk wat te dik onderaan maar wegens het gaatje kan ik het niet veel smaller maken.

15_2.jpg

Dit heb ik dan op de mast bevestigd:

4_5.jpg

Ten slotte een dryfit van de mast:

3_6.jpg

Nu is de volgende stap het blank lakken van de mast en de messing deeltjes die erop komen schilderen, deze horen nu eenmaal niet messing te blijven.

Groeten,

Michel. (Die duidelijk geen goed tuigagewerk in de vingers heeft :wacko: )

Zoals je kan zien zijn de gaten niet op een rechte lijn, ze zouden allemaal zoals de onderste moeten zijn :( . Maar ik ga hierdoor geen nieuwe mast maken, deze zal het toch worden.
Michel, kan je de gaatjes niet opnieuw dicht maken (houtlijm met wat zaagsel) en die dan opnieuw boren?
Ik zou dan tussen het bovenste en het onderste gaatje een hulplijntje trekken en daar dan de nieuwe gaatjes boren.

Droop

Michel. (Die duidelijk geen goed tuigagewerk in de vingers heeft )

Wacht maar. Als je er eenmaal aan begonnen bent, dan zul je het nog leuk gaan vinden ook. Hierdoor gaat het schip als het ware leven. Als je dat eenmaal gezien heb is elk schip dat je daarna bouwt wachten tot je weer mag gaan tuigen. :$

Daarbij als ik het resultaat zie tot dusver. Heb ik er ook alle vertrouwen in dat het tuigen ook net zo perfect zal gaan als de rest.

Michel, kan je de gaatjes niet opnieuw dicht maken (houtlijm met wat zaagsel) en die dan opnieuw boren?
Ik zou dan tussen het bovenste en het onderste gaatje een hulplijntje trekken en daar dan de nieuwe gaatjes boren.

Droop

Droop,

Bedankt voor het meedenken. Terug opvullen is geen optie want de mast wordt niet geschilderd en blijf je dit dus zien.
Om deze rede heb ik ook geen hulplijntje getrokken want deze blijf je ook zien.
Maar als de mast af is en de touwtjes er aan hangen zal het wel iets minder opvallen.

@ Rik: bedankt, gelukkig heb ik geen 3 master gekozen :laugh:
Ik heb er goed aan gedaan om een eenvoudiger model te kiezen ;)

De dingen waar de bomen in komen zijn ondertussen nog wat bijgeschuurd en het staat klaar voor de blanke lak

Ik heb even bezig geweest met de aansluiting van de bomen aan de mast.
Dit is met een scharnier zodat de bomen omlaag kunnen gaan om te gaan vissen. Enkele foto's:

De boom (4mm notelaar) heb ik met de figuurzaag voorzien van een inkeping waar de scharnier tussen geklemd wordt.

16_2.jpg

Het pennetje wordt dan bevestigd aan de mast:

Hoe zou ik de inkeping dan het best wegwerken?

Ik heb al gedacht aan plamuur en dan dit gedeelte van de boom zwart te schilderen. Of vb. een touw rond de boom wikkelen om de inkeping weg ter werken....

Iemand een idee? Ik wil dat het er een beetje realistisch uitziet daarom dat ik het vraag.

Alvast bedankt,

Michel

Iemand een idee? Ik wil dat het er een beetje realistisch uitziet daarom dat ik het vraag.

Dat kun je het beste vullen met een mooi stukje notelaar en dan schuren terwijl de houtlijm nog nat is. Dan schuur je het stof als het ware in de naadjes. Dan valt het niet meer zo op.

Denk dat Rik z'n idee het best is.Je gaat er toch niet zo veel van zien omdat aan de bovenkant het zeil staat en aan de onderkant moeilijk te zien is.

Bedankt voor de tip Rik, hier had ik nog niet aan gedacht. Ik ga het zeker proberen :)

Luc, er komen geen zeilen aan hoor maar netten ;)

De kieren zijn opgevuld met hout zoals Rik voorstelde. Zoals je kan zien is het hout om het op te vullen ietsje donkerder. Nu is het afwachten hoe het eruit zal zien na de blanke lak.

Nogmaals dank Rik :)

1_IMG_3486.jpg

Ziet er goed uit. Houd er wel rekening mee dat het kiertje na het lakken ietsje donkerder word. Maar dan nog zul je goed moeten kijken naar deze verlijming. Je hebt het strak gelijmd. Erg mooi.

zeker weten dat ge goe bezig bent.
dat stukje wat is opgevuld en geschuurd is nauwelyks nog te zien.
ronny

Michel,
naast het effect van de inkeping mooi te verstoppen geeft dit bijkomende stevigheid aan het deel dat je zo weggewerkt hebt in de bomen.
Ziet er allemaal zeer realistisch uit zo.

Grts

Johan

Na veel gesukkel en gevloek :ohmy: heb ik de voorte mast in elkaar geknutseld.

Ik ben er tevreden mee behalve met de knopen aan de blokken. Ik heb er mijn best voor gedaan maar dit is niet echt mijn ding precies.

17_2.jpg

11_3.jpg

De lampjes steken wel wat naar voren maar ik ben vergeten om een foto van de zijkant te nemen. Dit zal echter later wel te zien zijn.

Het volgende werk is de achterste mast. Deze moet ik nog afschuinen enz... dus dit zal wel even duren.

Groeten,

Michel.

Dat ziet er keurig uit hoor!
Dat is het gesukkel en gevloek zeker waard geweest ;)

groeten, Rinie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan