Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
michel,
wat mijn voorgangers zeggen klopt,het touw vertrekt inderdaat uit de lus onderkant van de bovenste blok
zo staat het ook in het boek van orazio curti
masten,blokken en tuigage
groetjes,ronny

ronny, op welk blz heb je dit gevonden.

Is dit blz 84.

dag,luc
op blz 18 staat het met dubbele schyf blokken
het touw vertrekt daar van uiy een oog onderaan het bovenste blok
op blz 22 dubbele blok boven enkel onder.
het touw vertrekt uit de lus van onder aan de bovenste blok
groetjes,ronny
op blz 84 staat een tekening van een razeil
het boek noemt,masten,blokken en tuigage van oude zeilschepen
door orazio curti

Laatst bewerkt:
ronny,ik heb een andere druk "tuigage en uitrusting"

Het touw moet inderdaad door de lus van het blok dat hij vasthoud.
Ik zou het nog 1 keer rond de blok wikkelen .
(kwestie van de trekracht op de blok te krijgen en niet op de knoop van de lus)
Terug opnieuw door de lus en dan het touw bevestigen tegen het touw naar dat zwart haakje tussen z'n vingers dmv touwwikkelen verzegeld met verdunde houtlijm.

22_2.jpg

:laugh: haha ik zat met het zelfde probleem op de zelfde tijt

als wij geen echte noobs zijn weet ik het ook niet meer.

en ik vind het zeker geen domme vraag :D

Hoi mannen. Het is me gelukt hoor! :)

Ik heb het heel simpel opgelost. Ik heb met een naald (zo een met een oog) langs de zijkant van het blok door de lus gegaan en zo de draad erachter gekregen, en dan de draad naar de onderkant van de lus getrokken, 2 halve steken en gefixeerd met verdunde houtlijm.

Ik heb er als het droog was eens aan getrokken (best hard) en het blijft allemaal netjes zitten. Dus Newbie, het is niet nodig om het rond het blok te draaien ;)

Ik zal er eerstdaags wel een foto van posten.

:laugh: haha ik zat met het zelfde probleem op de zelfde tijt

als wij geen echte noobs zijn weet ik het ook niet meer.

en ik vind het zeker geen domme vraag :D

Amazone, wat is een noobs?

Ik wist wel dat iemand zou schrijven dat het geen domme vraag is :D

:D:D noobs is een term die word gebruikt onder pc gamers
dit wil zeggen dat het nog groentjes zijn die er de ballen van weten :D:D

Na jullie hulp kan ik niet anders dan foto's te tonen van m'n katrol.

9_4.jpg

6_5.jpg

Het staande tuig van de hoofdmast is klaar. Ik heb ze ineens gefixeerd met lijm en ze staan echt heel strak dus als de touwtjes wat rekken zullen ze hoogswaarschijnlijk nog niet gaan doorhangen. Het zal er zo wel enkele jaren tegen kunnen zekers, en ze zijn allen voorzien van een beetje bijenwas ;)

23_2.jpg

19_1.jpg

14_3.jpg

Zoals je kan zien zijn de sorteerbakken ook op het dek geplaatst. Ik ga er geen bak bij scratchen waar de gekookte garnalen in worden opgeslagen want ik vind het zo goed. Het dek mag een beetje open ruimte vertonen, de dekbeplanking komt zo ook tot z'n recht.

:D dat ziet er inder daat strak uit.
ik vind het zeker niet verkeerd . maar had je de touwen niet eerst door de was moeten trekken ? dat lijkt me tog iets makelijker vooral als er veel touwen moeten gehangen worden.

mooi werk michel.

Netjes hoor. Maar ik heb wel een opmerking, om dit te tonen maar even jou foto geleend om wat in te kleuren.

1_touwenblok.jpg
Dan zien we bij de groene strepen wat gekriebel. Daarmee heb ik het bindsel van de touwwerken willen aantonen. Dit bindsel is vaak vanuit een dunnertouw gemaakt. Waarschijnlijk bij jou is dit een naaimachine garen.

De werkwijze is het katrol met een halve steek vast te zetten, vandaar uit het touw dat over is, het einde dus. naast het heengaande touw te leggen. Dan daar naamachine garen omheen te wikkelen. Alsof je een strop maakt maar dan anders. Zo kun je ook het touw onder elkaar afhechten of makkelijker strak werken en daar een klein knoopje (halve steek) in te leggen en dan fixeren met verdunde houtlijm.

Ook even het garen en touw door de was heen halen. Je ziet aan deze foto dat het garen nog pluist. Dan is het ook droog en dus vatbaar voor vocht en alles. Hierdoor zal het sneller verslijten en dus ook sneller gaan hangen en breken.

:D dat ziet er inder daat strak uit.
ik vind het zeker niet verkeerd . maar had je de touwen niet eerst door de was moeten trekken ? dat lijkt me tog iets makelijker vooral als er veel touwen moeten gehangen worden.

mooi werk michel.

Dirk, bedoel je de bijenwas? Ik heb de touwtjes er lichtjes door getrokken voor ze te plaatsen.

Netjes hoor. Maar ik heb wel een opmerking, om dit te tonen maar even jou foto geleend om wat in te kleuren.

1_touwenblok.jpg
Dan zien we bij de groene strepen wat gekriebel. Daarmee heb ik het bindsel van de touwwerken willen aantonen. Dit bindsel is vaak vanuit een dunnertouw gemaakt. Waarschijnlijk bij jou is dit een naaimachine garen.

De werkwijze is het katrol met een halve steek vast te zetten, vandaar uit het touw dat over is, het einde dus. naast het heengaande touw te leggen. Dan daar naamachine garen omheen te wikkelen. Alsof je een strop maakt maar dan anders. Zo kun je ook het touw onder elkaar afhechten of makkelijker strak werken en daar een klein knoopje (halve steek) in te leggen en dan fixeren met verdunde houtlijm.

Ook even het garen en touw door de was heen halen. Je ziet aan deze foto dat het garen nog pluist. Dan is het ook droog en dus vatbaar voor vocht en alles. Hierdoor zal het sneller verslijten en dus ook sneller gaan hangen en breken.

Ok Rik, ik zal dit toepassen bij m'n volgend model. Ik ga de rest nu wel op dezelfde manier doen om het uniform te houden.

De werkwijze dat je schrijft zal ik onthouden ;)

Nu ik heb bijenwas gebruikt maar misschien wat te weinig. Het is natuurlijk een macro foto. Het touw is volgens de verpakking 0,5 mm dus je kan je wel voorstellen dat het in het echt niet opvalt.

Hmm, even voor het touw meten.

We kunnen touw niet zo maar meten, dit omdat het rekbaar is en dus ook doormiddel van een schuifmaat samenknijpt en dus niet zuiver is te meten.

Wat kunnen we wel doen. Wel net als vroeger bij de huisvrouwen die borduren.

Een stokje rondhout nemen. Daar meten we met een liniaal een cm tussen twee penlijnen. Je kunt daar ook een schildertapje voor gebruiken. Dit ong aan het einde maar een cm of 3 van het inde af. Dan wikkel je het garen om het stokje precies van het begin, dus het eerste streepje af naar het andere streepje. Zorg er wel voor dat het touw netjes en strak naast elkaar ligt. Dan tel je het aantal slagen door het aantal mm (10) en je weet precies de dikte maat van het touw.

Wil je dit vertalen naar je schaal van je schip zul je dus de exacte maat weten, deze is in duimen gemeten, en dus ook de doorsnede/omtrek van het touw voor de moderne schepen vanaf ong. 1930 nemen we de diameter en daarvoor is het goed kijken omdat dan ook vaak de omtrek is gebruikt. Dan heb je toch heel andere maten. En dit is lastiger te berekenen. Maar daarvoor heb je dan weer de omtrek berekening met pie.

Hmm, even voor het touw meten.

We kunnen touw niet zo maar meten, dit omdat het rekbaar is en dus ook doormiddel van een schuifmaat samenknijpt en dus niet zuiver is te meten.

Wat kunnen we wel doen. Wel net als vroeger bij de huisvrouwen die borduren.

Een stokje rondhout nemen. Daar meten we met een liniaal een cm tussen twee penlijnen. Je kunt daar ook een schildertapje voor gebruiken. Dit ong aan het einde maar een cm of 3 van het inde af. Dan wikkel je het garen om het stokje precies van het begin, dus het eerste streepje af naar het andere streepje. Zorg er wel voor dat het touw netjes en strak naast elkaar ligt. Dan tel je het aantal slagen door het aantal mm (10) en je weet precies de dikte maat van het touw.

Wil je dit vertalen naar je schaal van je schip zul je dus de exacte maat weten, deze is in duimen gemeten, en dus ook de doorsnede/omtrek van het touw voor de moderne schepen vanaf ong. 1930 nemen we de diameter en daarvoor is het goed kijken omdat dan ook vaak de omtrek is gebruikt. Dan heb je toch heel andere maten. En dit is lastiger te berekenen. Maar daarvoor heb je dan weer de omtrek berekening met pie.

Je hebt hier 100% gelijk in Rik. En de methode zoals je beschrijft lijkt me inderdaad de goede. Nu ik heb het zelf niet geprobeerd te meten hoor, ik heb het van op de verpakking waar het touw in zat. ;)
Het touw dat in de kit zat vond ik kwalitatief niet zo goed en heb daarom een rolletje gekocht en deze wordt verkocht als 0,5 mm diameter.

Bedankt voor de uitleg van hoe een touw te meten!

Update:

Ik heb de tuigage van de achterste mast geplaatst en ook een vlag gehangen. De vlag heb ik gemaakt aan de hand van de mooie how to van Droop.

24_2.jpg

20_1.jpg

15_3.jpg

Ik heb ook het houten rekje geplaatst dat ik voorheen al had gemaakt. Het is nog een dry fit aangezien ik er nog niet uit ben of ik het ga schilderen of gewoon in de blanke lak ga zetten.

Netjes.......

Ik denk dat je dat rekje anders zoals je stuurhuisje moet lakken en dan met een doekje afwrijven. Dan word het niet zo donker als het dekhuisje maar ook niet meer zo licht dan steekt het niet meer zo af. Je kunt hiervoor een kleurbeits gebruiken of smoke van Vallejo. De smoke zou ik zelf ervoor gebruiken, die kun je mooi met water verdunnen om de juiste toon te krijgen.

Dat ziet er weer zeer netjes uit Michel! Mooi tuigage, mooie vlag.
Ik sluit me bij Rik aan wat betreft het rekje, ik zou daar inderdaad een likje lak overheen halen.

groeten, Rinie

Echt mooi gedaan Michel.

Allez, ik ben blij dat m'n vlaggen-how-to toch al voor iemand van pas gekomen is. :laugh:

Ik sluit me ook aan bij Rik en ik denk dat z'n werkwijze wel een mooi resultaat zal geven.

Straks kan ze samen met de Olayinka de zeeën gaan leegvissen. :laugh:

Ik kijk al uit naar het vervolg. ;)

Droop

hoi,michel
ik kan enkel de vrienden volgen in hun oordeel
zeer mooi werk man wat ge hier laat zien.
word een mooi scheepje
sorry,is nu al een mooi scheepje::$
groetjes,ronny

Bedankt voor de complimenten mannen. Het rekje zal ik wat donkerder maken....

Nu heb ik een vraagje:

Sommige touwuiteinden moeten opgerold worden maar hoe pak je dit aan?

Gewoon zo oprollen gaat wel maar als je dan het model oppakt of verzet dan kan je telkens opniew beginnen omdat dit niet blijft liggen. Moet ik het touw helemaal voorzien van verdunde houtlijm en dan oprollen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan