Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het glaasje zit terug op zijn plaats :)

Ik heb een stokje op een stukje afplaktape gelijmd met secondenlijm, dan de tape op de buitenzijde van het glaasje geplakt.

Na de randen van het glaasje met secondenlijm te hebben voorzien het glaasje dmv het stokje naar binnen gestoken en dan tegen de binnenwand getrokken.

Als het droog was moest ik enkel de tape met het stokje erop af het glaasje halen.

Mooi! Het zou toch zonde van dit mooie model zijn als het ruitje zou ontbreken.

groeten, Rinie

Heel goed.

leuk om zo te lezen dat iedereen zo hun eigen manier heeft van het toepassen van een techniek.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Goed opgelost van je, Michel!

Heeft de secondenlijm geen witte waas op het ruitje achter gelaten?

Het is beter om je glaswerk met epoxy te lijmen (en zeker op hout) dan loop je zeker niet het risico om beslagen ruiten te krijgen. ;)

Droop

Goed opgelost van je, Michel!

Heeft de secondenlijm geen witte waas op het ruitje achter gelaten?

Het is beter om je glaswerk met epoxy te lijmen (en zeker op hout) dan loop je zeker niet het risico om beslagen ruiten te krijgen. ;)

Droop

Wat Droop zegt is (gedeeltelijk) juist. Dat stukje (en zeker op hout) mag je achterwege laten. Het doet zich evengoed voor op plastic. Volgens mij heeft het te maken met het verdampen van één of ander chemisch goedje dat in secondelijm zit.

Sorry, Luc :sleep:

Je hebt me waarschijnlijk verkeerd begrepen, Dominiek'ske.
Ik bedoel dat je glaswerk op hout het best met epoxy lijmt. ;)

Het vormen van de witte waas op het glas heeft inderdaad niks met het hout te maken. :nowink:

Droop

Secondelijm reageert met vocht in de direkte omgeving.Daarom hard het snel uit.Het zal sneller uitharden(vooral de dunne variant)in een vochtige kelder in tegenstelling tot een kamer waar het erg warm en droog is.

Daarom ook,dat cyanoacrylaat(secondelijm)op de huid vrijwel meteen uithard.Altijd oppassen ermee8).

Het aanwezige vocht in de lucht,bijv.zet de secondelijm aan tot uitharden,waarbij de vochtdelen een soort "uitwisseling"plegen met de vluchtige stoffen in de cyanoacrylaat.Hierbij komen de vluchtige stoffen vrij in de lucht en gaan neerslaan op gladde oppervlakten en vochtige delen.Dit kun je al snel merken doordat de dampen ook in je oogvocht neerslaan en daar proberen een reaktie te starten.Je ogen gaan dan irriteren en traanvocht produceren,wat het proces nog snelle kan opstarten.

Dus in principe moet je een oogbescherming dragen bij het werken met secondelijm.
Het zou zomaar kunnen,dat je zeer kleine transparante vliesjes op je oog oppervlakte kunt krijgen,zeer gevaarlijk.Doch dit is dan wek een extreem voorbeeld,omdat je zelf al snel je ogen knipperen gaat hierbij en je terug trekt.Ook je neus kan een irritatie geven door een prikkelend gevoel teweeg te gaan brengen...

Secondelijm is een van de gevaarlijkste lijmen in onze hobby...

Deze vluchtige stoffen slaan ook neer op de oppervlakten in de direkte omgeving.Vooral op clearparts(zoals cockpitglas,raamwerken e.d.van onze hobby)zijn ze goed te zien.Daar geven ze meteen een soort witte waas erop,die meestal slecht is te verwijderen erna..

Bij mijn voorlaatste werkgever werkte ik veel met allerlei lijmsoorten(ten behoeve van röntgen apparatuur).
Doch bij het werken met cyanoacrylaat moesten we een oogbescherming en stoffen handschoenen dragen met een koolstof beschermingskapje voor de mond en neus.

Ron.

Bedankt voor de tip Droop. Kan je ook messing oogjes enz... lijmen met epoxy? Zo ja, heb ik geen CA meer nodig.

Geen waas op m'n glaasje, op geen één eigenlijk en toch met CA lijm geplakt. Misschien is het de soort plastic dat ook een rol kan spelen?

@ Ron: Een mooie uitleg Ron. Ik gebruik eigenlijk nooit handschoenen hiervoor en ik mors toch af en toe een beetje op m'n vingers. Ik merk ook dat m'n ogen soms beginnen te prikken en een irritatie op de neus heb ik ook al wel gewaar geworden.

Gelukkig gebruik ik het niet vaak, enkel voor messing deeltjes te plakken en ander klein spul. Maar ik ga vanaf nu toch een beetje voorzichtiger zijn met CA lijm na dit te hebben gelezen.

Daarom werk ik ook graag met hout, houtlijm is niet gevaarlijk en geeft geen irritaties.

Bedankt voor de tip Droop. Kan je ook messing oogjes enz... lijmen met epoxy? Zo ja, heb ik geen CA meer nodig.

Ik vrees dat je aan je de secondenlijm zult blijven plakken (wat een woordkeuze! :8 ) want messing lijm je nog steeds het beste met ca, Michel.;)

Droop

Ik vrees dat je aan je de secondenlijm zult blijven plakken (wat een woordkeuze! :8 ) want messing lijm je nog steeds het beste met ca, Michel.;)

Droop

Bedankt Droop, CA lijm zal het blijven. Het is te gek om enkel voor een glaasje epoxy lijm aan te schaffen vind ik.

Nu heb ik een heel domme vraag, ik weet dat er mensen gaan zeggen dat er geen domme vragern zijn maar toch is dit er eentje :$

Goed, ik heb een vraagje over hoe een katrol geknoopt moet worden. Dus een verbinding tussen 2 blokken dat je strak kan trekken. De foto's zeggen meer dan deze woorden hoor.

18_1.jpg

22_2.jpg

De groene cirkel is het uiteinde dat los blijft. Moet het uiteinde in het rood daar net voor de blok worden vastgeknoopt aan het touwtje waar de blok aan vast zit?

Ik heb al een beetje gegoogled maar kom er maar niet uit. En is dit bij dubbele blokken hetzelfde systeem?

Groeten,

Michel.

Ik geloof niet dat ik je vraag helemaal begrijp Michel, maar bij zo'n blok heb volgens mij typisch drie verbindingspunten: één voor de rode draad in jouw foto en twee voor de groene draad.

Zie hier een voorbeeldje van mijn hoogaars mast:

DSC_0015-5.gif

groeten, Rinie

Hoi Rinie,

Ik druk het misschien allemaal wat moeilijk uit maar dit is omdat ik er zelf geen fluit van ken.

Zo een verbinding als bij de mast van u arm82 ken ik wel maar de mijn is een verbinding tussen 2 blokken.

Op m'n bovenste foto zie je 2 blokken en deze moeten met elkaar verbonden worden met een draad die tussen de 2 blokken dubbel loopt.

Ik weet niet echt hoe ik het anders kan uitdrukken. Hopelijk begrgijpt hier iemand wat ik wil zeggen :ohmy:

Oh, twee blokken, nu snap ik wat je bedoelt. Zo'n verbinding zat ook op mijn hoogaars. Ik zal even kijken of ik een foto van de bouwtekening kan maken en plaatsen.

groeten, Rinie

Bedankt Rinie, zoiets is het inderdaad. Nu het ene uiteinde van het touw zit vast aan het linker messing oogje maar hoe zit het andere uiteinde van het touw vast? Dit is namelijk wat ik niet weet en ik kan het niet op u foto zien.

Michel,

als ik het goed voor heb dan moet je touw vertrekken van op je blok, een beetje zoals het touw waarmee je je blok vastmaakt.(maar dan aan de andere zijde van je blok). Je kan het op Rinie zijn tekening zien als je weet waar je naar mot kijken.
Als je van rechts kijkt zie je een touw linksdaarvan twee touwen bijna tegen elkaar (optisch bedrog) de achterste heeft een verdikking tegen het blok.
Zie je dat?? Dat is de knoop waarmee het touw vastzit aan het blok.

Ik hoop dat ik je niet meer in verwarring breng

Grts

Johan

Johan, je brengt me zeker niet meer in verwarring hoor! Ik zie ook wat jij ziet ( wat een zin :laugh: ) maar ik begrijp niet goed hoe je het daar kan vastmaken. Het touw waar de blok mee vasthangt loopt toch helelaal rond het blok? Het maakt als het ware een lus met de blok in die lus.

Michel,

en toch is het daar dat je touw vertrekt. Je kan het vastmaken in de lus van het touw waarmee je de blok vastmaakt. Op deze schaal is dat denk ik de beste oplossing (verzegelen met lijm).
Op grotere blokken kan daar een oog zitten of is het touw in het blok bevestigd.

We komen er wel Michel

Grts

Johan

Veel prutsgenot :8 :8

Ik heb nu ook eens heel dat parcours van die touwen gevolgd, en Johan heeft gelijk hoor Michel.

Het touw maak je onderaan vast aan de lus waarin het bovenste blok zich bevindt.

Droop

michel,
wat mijn voorgangers zeggen klopt,het touw vertrekt inderdaat uit de lus onderkant van de bovenste blok
zo staat het ook in het boek van orazio curti
masten,blokken en tuigage
groetjes,ronny

Allemaal heel erg bedankt :)

Het moet dus in de lus. Ik zal deze dan terug los moeten maken maar dit mag geen probleem zijn, een beetje water erop en de lijm komt wel los.

Ik ga dit eens goed noteren en fotograferen zodat ik dit niet kan vergeten als ik het nog eens nodig heb.

Nogmaals mijn dank thank_you.gif

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan