Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ho, even een volgende optie, deze is dan wel uit de oude doos. Maar het werkt wel heel goed.

Allereerst even weten hoe touw en garen reageert. We gaan dus even dieper op de stof in. Denk eens aan het zelf beslaan van touwerk. Als zij dus zelf het want gaan slaan. En dus ook zelf gaan twijnen. Dan hebben we altijd te maken met rek. De oplossing is dan gelijk het zelfde als bij een 1 op 1 schip. Daar speelt dit verschijnsel van het rekken van het tuigwerk ook. Zelfs bij staalkabels. Daar hebben ze dan talrepen etc voor uitgevonden. Deze kunnen dan de staande wanten aantrekken en op spanning houden.

Dat dus vertaald voor jou schip. Is dus de volgende oplossing. De stagen vastzetten onder aan de dolboorden en niet zo vastknopen maar met een halvemastworp en dan doorgestoken. bijvoorbeeld. Deze is dan makkelijk los te halen om zo aan te trekken. Na een tijdje ong 3 maanden kun je het dan nog eens aantrekken. Hierna kunnen we dan het tuigwerk echt vast zetten.

Overdenk dit eens voordat je de keuze maakt. Hierbij wel een volgende opmerking. Gebruik een bijenwas kaars. Daar kun je doormiddel van warme handen een bolletje van maken, Als je dan de draad daar overheen haalt ben je gelijk de pluis kwijt. En blijft het touw of garen lang in goede conditie. Het kan dan zelfs tot 50 jaar mee gaan.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Rik. :)

Dus ik zal alle touwtjes met een tijdelijke knoop (dit los te maken is) bevestigen en na 3 maanden aantrekken en vastknopen en fixeren met houtlijm.

Ik ga toch uitkijken naar betere draad want het pluist best erg veel. Kan je na de bijenwas nog fixeren met houtlijm/water ?

En waar vind je bijenwas?

Bijenwas kun je als kaars kopen dat zijn van die mooie gele met die honingraad erop. Dat is als en blaadje rond een londje gerold als het ware. Meestal ook niet zo heel duur.

Verder kun je het daarna prima met verdunde houtlijm verdunnen.

Vraag me niet hoe het komt maar 's avonds laat heb ik meestal de beste ideeën :)

Michel.

Wel , zou ik graag wel willen vragen :laugh:, zit met hetzelfde syndroom.

Michel je heb ook talent voor details hoor
mooi zeer mooi werk en met Rik als mentor, je treft het niet beter. Ik kan er geen speld tussen steken.

Groetjes
Ward

Ward, bedankt voor het compliment :)

Rik is een eersteklas leraar. Zonder hem en al de andere mensen die me hier helpen had de kotter er ietsje minder uitgezien denk ik.

Bijenwas kun je als kaars kopen dat zijn van die mooie gele met die honingraad erop. Dat is als en blaadje rond een londje gerold als het ware. Meestal ook niet zo heel duur.

Verder kun je het daarna prima met verdunde houtlijm verdunnen.

Dit gebruik ik ook Rik, is zeer goed spul.

Ik heb de lier voorzien van draad en de hoofdmast geplaatst.

De mast wordt later door touwtjes recht gezet maar hij staat nu ook al bijna perfect recht hoor.

16_1.jpg
19_2.jpg
12_3.jpg

Zeer netjes., Je hebt het allemaal echt in je. Dat word een pracht van een schip. De volgende keer een mooie 17e eeuws. ;)

Zeer netjes., Je hebt het allemaal echt in je. Dat word een pracht van een schip. De volgende keer een mooie 17e eeuws. ;)

Dank je Rik, mijn volgende zal de Smit Rotterdam worden. Dit in RC en dat zal een grote uitdaging worden. Ik wil ooit wel eens een 17e of 18e eeuws maken maar met de Smit heb ik al wel een paar jaar bouwplezier denk ik :laugh:

Geweldig. Ik ben nu al heel benieuwd naar zo´n schip van jou. Weet je al of je gaat scratschen of dat dat je met een kit gaat bouwen. En als je met een kit begint. Welk merk. Ik hoop dat je met een houten schip gaat werken, en niet met een abs rom.

Geweldig. Ik ben nu al heel benieuwd naar zo´n schip van jou. Weet je al of je gaat scratschen of dat dat je met een kit gaat bouwen. En als je met een kit begint. Welk merk. Ik hoop dat je met een houten schip gaat werken, en niet met een abs rom.

Ik heb de kit al in huis. Het is van Billing Boats (ik heb er precies aandelen van :laugh: ) en het is volledig in hout, dus ook houten romp. Het kan zijn dat ik er zelf nog wat details ga bij scratchen...

De start zal deze zomer zijn denk ik. Na dit project ga ik even een pauze inlassen.

Newbie, wees maar gerust dat het bij mij veel langer duurt dan bij Droop :laugh:

Update:

Ik begin bij het slechte nieuws:

Ik heb per abuis een raampje van de stuurhut afgebroken (van de deur), deze is in de stuurhut gevallen :@ :@

Het probleem is dat ik niet meer in de stuurhut kan om een nieuw te plaatsen. Ik ga er eens over nadenken hoe ik dit kan doen maar het zal bijna onmogelijk zijn vrees ik. :(

De foto van het euvel:

17_1.jpg

Ik heb de achterste mast geplaatst:

20_2.jpg

Na het euvel van het raampje heb ik me dan maar eens op de korrestokken gestort. Ze zijn klaar om in de primer te zetten.

De beugels op een 3mm en 25 cm lange notelaar stok geplaatst nadat ik er 3 verdikkingen op heb aangebracht.

4_6.jpg

De verdikkingen heb ik gemaakt van een plastic buisje:
5_5.jpg

Dan heb ik in de verdikkingen een gaatje geboord en een oogpennetje aangebracht, hier wordt later de ketting aan gemaakt:

13_3.jpg

Het resultaat:

Groeten,

Michel.

Dat ziet er toch heel goed uit weer. Goed idee van dat buisje.

Wat je kunt doen met het ruitje is deze oppakken doormiddel van een sateh prikker. Aan deze sateh prikker kleef je een posterbudy van Pritt. Deze zijn kleverig en daarmee kun je dan het raampje oppakken omdat het blijft plakken. Zo kun je zelfs het ruitje diagonaal uit het huisje krijgen waardoor de dit kunt voorzien van lijm, om zo het raampje opnieuw door de opening heen te halen en dan aan te trekken. Wel heel rustig aan werken en zorgen dat je rustig blijft. Als het niet ineens lukt. Gewoon even wachten kalmerende thee drinken en opnieuw proberen. Zo is dit mij ook wel eens gelukt.

Mooi werk Michel.
Wat je raampje betreft: er bestaan kleine, verfborstelsteelachtige (leuk scrabblewoord hé) hulpmiddeltjes, voorzien van een zuignapje. Deze zijn speciaal gemaakt om gebruikt te worden in een situatie als deze.
Volgens mij verkrijgbaar in de betere modelbouwzaak.

Erik.

Bedankt mannen,

Ik ga gewoon een nieuw ruitje knippen uit plastic en deze dan proberen te plaatsen zoals jullie schrijven.

Het glaasje zit terug op zijn plaats :)

Ik heb een stokje op een stukje afplaktape gelijmd met secondenlijm, dan de tape op de buitenzijde van het glaasje geplakt.

Na de randen van het glaasje met secondenlijm te hebben voorzien het glaasje dmv het stokje naar binnen gestoken en dan tegen de binnenwand getrokken.

Als het droog was moest ik enkel de tape met het stokje erop af het glaasje halen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan