Hoofdsponsor

1/24 Kruising Mad Max/2CV met Alien Bugs. [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik volg Erwin in zijn redenering Alain.
Je hebt nu eenmaal een "licht gewicht" gekozen als basis, dus ga je veel moeten verstevigen...
Bewapening zit wel goed.

Mark
 
Er moeten inderdaad verstevigingen komen op deze lichtgewicht. Hetgeen ik deed is de buizen binnen in de auto laten meelopen met de ronding van de carrosserie. Zo langs beide zijden van de voorruit en langs de achterruit. In principe steunt dat even goed als recht naar beneden dacht ik. Momenteel moet de achterkant nog gedaan worden en dan zal ik eens een foto plaatsen.
Verbeter me als ik verkeerd ben hé.
 
De verstevigingen aan de binnenkant. Dit zou volgens mij moeten lukken om de boel bij elkaar te houden. Indien niet dan hoor ik het graag.

attachment.jpg
 
Morgen beginnen de schilderwerken, hopelijk is de versteviging goed zoals ik die heb gefabriceerd.
 
Die constructie ziet er stevig uit ja maar gaat die middelste buis aan het dak niet in de weg zitten om vanuit het voertuig aan de wapens te kunnen?
 
De bedoeling was om de wapens van binnenuit te bedienen, beetje zoals in een heli. Science fiction zijnde dacht ik daarmee weg te kunnen. Er komen nog 'kabels' van de wapens naar binnen.
 
Ja, maar hoe ga je ze laden en/of repareren als ze dienst weigeren?
 
Een helikopter kan om al z'n assen draaien om te mikken, een vliegtuig (waar de wapens ook vaak, tenzij het een bommenwerper is, vast gemonteerd zijn) kan dat eveneens.

Maar een lelijke eend ('geit') met of zonder rolkooi kan enkel in ongewenste situaties om zijn eigen as draaien. De schutter zal dus niet omhoog of omlaag kunnen mikken en evenmin links of rechts. Ook niet achteruit. De achtervolgder hoeft er enkel voor te zorgen dat hij niet 100% recht vóór de schutter rijdt en dan kan de schutter niets tegen hem beginnen. Doordat de eend allerminst wendbaar is (zie ook hierna) hoeft de achtervolgde alleen maar een bochtje te draaien en Mad Max komt met z'n voertuigje nooit meer achter hem. Tenzij ook de achtervolgde een onwendbaar voertuig heeft natuurlijk.

Er kan tot op zekere hoogte gemikt worden over de horizontale lijn, door naar links of naar rechts te sturen; maar heel veel schoten kunnen er dan niet in één lijn zitten tenzij je je op een futuristische versie van de ring van Antwerpen bevindt. Bovendien is de eend door de bewapening bovenin topzwaar en heeft dit autotype een erg flexibele vering dus moet de bestuurder bij al te enthousiast bochten / -mikwerk er goed op letten dat zijn auto niet tóch om zijn eigen as gaat draaien. Oftewel, gaat kapseizen.

Daarnaast heb je te maken met de retorische vraag die Walesha hierboven stelt.

Afgezien daarvan: is er dan een mogelijkheid om het wapen onafhankelijk beweegbaar maken? In theorie wel, maar dan moet je ook een camerayssteem inbouwen met monitor in het dashboard van de eend, om de stand van het wapen op elk moment te kunnen zien. Een soort vizier dus. Door de rolconstructie wordt het geheel nog zwaarder, de auto dus in nóg grotere mate topzwaar en is er een nóg grotere kans op overhellen. Met dit alles wordt het gekozen onderwerp, de eend, minder geloofwaardig -zelfs in een fantasysetting. Waarom zou Mad Max juist zo'n iel autootje gekozen hebben met zulke onmilitaire eigenschappen? Was er in deze fantasywereld voor hem dan werkelijk geen ander type auto meer beschikbaar?

Waarom laat je Mad Max' liefje niet gewoon in de auto staan (op de bijrijderspositie), verzet je daartoe een stukje van de rolkooiconstructie zodanig dat zij er ook goed kan staan (een kronkel in de constructie, mits van dik genoeg buizenmateriaal, verzwakt het geheel niet dusdanig dat de hele auto spontaan in elkaar zakt) en plaats je dan een zelfgemaakt machinegeweer van bescheidener en realistischer proporties? Je hebt dan een stoere Mad Max aan het stuur, een behulpzame dame in het leer vol in het zicht en een -binnen de perken van het fantastische- realistisch aandoende situatie.

Zo'n wapen is redelijk eenvoudig zelf te maken van een buisje K&S messing met wat plasticard of Evergreen card. Bovendien heb je dan het plezier om iets zelf te maken.

Als achtergrond voor het bovenstaande gebruik ik de diverse chatgesprekken die we hebben gehad en waaruit blijkt dat je heel graag een onderwerp wilt maken dat op bijvoorbeeld een show goed gewaardeerd wordt, waarbij je fantasy gebruikt zodat je niet elk schroefje op de juiste plek hoeft te hebben maar waarbij je wel een (binnen dat perk) zo realistisch mogelijke fantasy wilt neerzetten. Het is niet bedoeld als kritiek maar als ondersteunende en praktische handreiking.
 
Daar valt diep over na te denken, hetgeen jullie zeggen klopt helemaal.

Vandaag kan ik dan toch niet modelbouwen maar er wel over nadenken. Misschien toch beter die raketten er niet opzetten en enkel een machinegeweer met een gat in het dak zodat de bijrijder die inderdaad kan bedienen en eventuele mankementen oplossen. Nog eens de foto met de wapens bekeken en het is inderdaad wat topzwaar.

Reden dat Crazy Maxime de eend heeft gekozen is omdat er niet veel meer beschikbaar is door aanvallen van aliens, het is dus een kwestie van gebruiken wat er is. Maar dat neemt niet weg dat het toch enigszins realistisch moet blijven.

Mannen, die zeker verder met jullie op- en aanmerkingen. Ze helpen me en ik beschouw het zeker niet als kritiek. Ik heb meer fantasie dan realistische kennis dus is jullie hulp meer dan welkom.
 
Waarom plaats je die raketten niet ergens aan de zijkanten, bvb op de voorste spatborden?
 
Jullie denken ook weer veel te diep he? :)

Ik kan me wel degelijk een manier bedenken waarop het wel werkt, monteer het wapen op een sokkel, die kan draaien en waarin je wapen op en neer kan bewegen. Simpel gezegd 2 ronde plaatjes horizontaal (draaien) met daarop een U profiel waarin je het wapen hangt (op en neer).

Paar gefingeerde stangen die de op en neer beweging besturen (of een tandwiel constructie aan de zijkant) paar kabeltjes/slangetjes er naar toe, vette joystick met buttons in de auto en je hebt een hoogst geavanceerd op afstand bedienbaar schiettuig :)

Maar je moet ervoor blijven waken dat je de boel niet overlaad, hou het licht en wendbaar, 2 wapens (diagonaal tegenover elkaar) lijkt mij (als je ze bewegelijk maakt) meer dan voldoende.
 
Misschien denk ik te diep, maar je zegt eigenlijk precies hetzelfde als ik alleen dan in minder woorden. En ik heb er mijn bedenkingen mee hoe realistisch zo'n topzware constructie overkomt. Natuurlijk kun je iets in een komvormige sokkel plaatsen maar het wordt er allemaal niet lichter op en je hebt redelijkerwijs een camerasysteem met vizier nodig om te kunnen mikken.

Dus Max heeft al die electronica en wapens wél tot zijn beschikking maar moet het doen met een lelijke eend? Ik heb zelf moeite om me dat voor te stellen.
 
mss dat ik hier tegen de schenen rij van een paar mensen maar ik vind het idee van alain zeker niet mis, ook met de zware wapens en zo,

het is tenslotte zijn project en kan in je eigen hoofd niet alles?

@ alain ik denk dat je vooral moet proberen om je een eindresultaat voor te stellen en daar dan naartoe proberen werken,

ongeacht hoeveel mensen er ook zeggen dat het niet mogelijk is.

Jij bent de bedenker van je stukje en het is maar door veel stukjes te maken dat je er beter in zal worden en zo een "wedstrijd" niveau zal behalen.

de weg is lang maar het belangrijkste is (zoals de oudsten van men club altijd zeggen) van het project af te werken hoe goed of slecht het er ook uitziet.

ik vind het reuze van een geit met zware wapens, ik vind zelf persoonlijk dat je ermee weg komt,

de wendbaarheid van de geit zal wel voor een groot deel verholpen worden door de super motor derin,

en mss is dit wel een 4X4 geit?

en als er toch beesten de geit belagen, so what? het is toch een bepanserde?

ik bedoel maar dat fantasie een eindeloos iets is, en de personen met net zoveel fantasie als jezelf zullen zien dat je project geslaagd is.

ik vind het een prachtig idee en hoop dat dit eruit zal zien hoe je dit in gedachten hebt.

heb je de (aldi) dremel al kunnen testen?
 
Misschien is dat de reden dat je geen sci fi bouwt.. :-) grapje Roy...

Het voordeel met dit soort modellen is dat echt alles kan en mag. Er is geen voorbeeld. En we zullen waarschijnlijk nooit weten hoe het echt opgelost gaat worden als we in een post apocalyptische wereld komen te leven.


En inderdaad. Zoals al aangekaart in de post voor mij. Doe het zoals jij het zelf wilt zien..
 
Mij schop je in elk geval niet tegen de schenen, iedereen is vrij om te zeggen wat hij of zij wil.

De reden dat ik mezelf kritisch uitte heb ik al genoemd hierboven. Hij wil van dit model een wedstrijdwinnaar maken. Ik heb redelijk wat energie gestopt in pogingen hem van dat idee af te halen omdat, zo vind ik samengevat, je niet zou moeten bouwen om een wedstrijd te winnen maar voor het plezier van het bouwen en voor jezelf. Net wat je zegt, als je zelf tevreden bent over een bouw zou dat al een behoorlijke mate van voldoening moeten geven.

Maar Alain blijft erbij dat hij hiermee een beker wil behalen. Brons, zilver of goud dat maakt niet uit als hij maar een prijs wint. Soit, dat neem ik dan als uitgangspunt.

En dan moet je dus gaan kijken naar wat een jury positief en negatief vindt aan het idee en de uitvoering. Met dat in het achterhoofd, zie ikzelf twee mogelijke scenario's. Het ene, waarbij de werkelijkheid van alle kanten wordt gepersifleerd als een soort surrealisme, en het andere waarbij je -binnen het fantasyonderwerp- die fantasy wel zo realistisch mogelijk weg zet. Extreem voorbeeld: je kunt wel een motorfiets in het diorama plaatsen met deze wapens erop en het ziet er misschien best leuk uit, maar het is absoluut onrealistisch omdat er niet mee te rijden valt.

Conclusie: als hij alleen zou bouwen voor zichzelf en voor zijn eigen plezier, dan zou ik zeggen 'doe lekker voort' maar als je te maken krijgt met de kritische blik van een jury dan moet je zelf ook die kritische blik hanteren bij het bouwen.

En met een V8 erin krijg je op het punt van zwaartekracht al wat minder problemen, maar ik heb begrepen dat hij het V8-idee waarschijnlijk zou verlaten omdat zo'n blok naar alle waarschijnlijkheid niet zou passen.

Lightyear, het enige wat ik wat kort door de bocht vind is dat je lijkt te zeggen dat ik geen fantasie heb. Vraag een willekeurig iemand uit mijn omgeving of dat inderdaad zo is en hij zou de wenkbrauwen fronsen. Tuurlijk heb ik fantasie anders kun je moeilijk modelbouwer zijn.
 
@Caretaker: als ik eens terug lees ben ik niet de enige die vraagtekens zette bij o.a. de constructie. Als in fantasy alles kan, dan had die constructie toch ook niet gebouwd hoeven te worden?

Als ik je goed begrijp, kunnen in de fantasy de wetten van de zwaartekracht, G-krachten en dergelijke (hoewel je kennelijk wel te maken hebt met levende mensen die zich op aarde bevinden) terzijde worden geschoven? Dat lijkt me toch, pun intended, enigszins kort door de bocht.

Weet je, ik probeer Alain een beetje te behoeden voor een teleurstelling; ik bedoel het echt goed. Ga eens met hem chatten over dit onderwerp en je begrijpt wat ik bedoel.
 
hey roy

in dat geval begrijp ik het ook wat beter, en je mag zeker weten dat ik dat an die fantasie niet op jou bedoelde, maar gewoon dat het alain zijn fantasie stuk is dut alleen zijn fantasie telt.

ik heb je andere projecten ook gevolgd en weet dat je voor zo realistich te bouwen ook een heel grote fantasie nodig hebt.

in dit geval is dan ook mijn boodschap aan alain:

bouw voor jezelf, steek je model in een wedstrijd, win je niet volgende keer beter..
 
In mijn huidige projecten steek ik qua onderwerp eigenlijk helemaal geen fantasie behalve de verwering, maar in het verleden heb ik wel degelijk de uitzinnigste onderwerpen gemaakt.

Qua bouwtechnieken moet je soms inderdaad soms wat fantasie gebruiken :D

Ik ben het volledig met laatstgenoemde boodschap eens. Want wat nu eigenlijk gebeurt is dat er tips worden gegeven (ook van mij) die misschien wel een leuke bouw in de weg staan. En modelbouwen moet in de eerste plaats een leuk tijdverdrijf zijn en geen competitie.

Lightair, je hebt een verduidelijkende PM.
 
Als je wil bouwen met het doel een wedstrijd te winnen, of toch bij de eerste drie te zijn, kan je idd best tijdens de bouw en de hele realisatie van het project je in de huid van de jury bewegen. Ik heb in het verleden al heel wat onwaarschijnlijke en niet-bestaande modellen gebouwd (ik ben trouwens momenteel nog aan één bezig) waar ik met sommigen ook in de prijzen viel... dat terzake maar ik hield er rekening mee dat aan de hand van mijn (fantasie)-model er een eentje in het "echt" gebouwd kon worden.
M.a.w: ik hield en hou altijd rekening met de technische aspecten... Ok, fantasie is grenzeloos maar om terug te komen op de wedstrijd: in de meeste wedstrijden zitten fantasiemodellen ingedeeld bij de sci-fi en dan moet je natuurlijk opboksen tegen realistische modellen van ruimtetuigen allerhande, daarom is het technisch aspect dan ook belangrijk.
Fantasie of niet, stel jezelf de vraag: "kan het of kan het niet, ga ik voor een verzonnen model wat eventueel zou kunnen bestaan of voor pure kolder?".
Aan de hand van wat we zoal vernamen via de chatgesprekken wil Alain ook het eerste en dan hoort er bij de fantasie toch wel enige realiteit bij te zijn, wat niet wil zeggen dat hij niet op de goeie weg zit tot hier toe, het kan alleen maar beter worden!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan