Hoofdsponsor

1/24 Krupp Titan [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Vrienden, de afgelopen weken heb ik me bezig gehouden met de vraag of mijn shadowing-methode zou kunnen worden gecombineerd met de haarlakmethode. Alles bij elkaar genomen, ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet mogelijk is, met als basale reden dat de haarlak sneller droogt dan dat ik klaar ben om 7 lagen shading af te plakken en aan te brengen. Daarnaast vrees ik vervelende afplak-effecten (tape die, wanneer verwijderd, hele stukken verf meeneemt).

Ik had beide methodes graag in elkaars samenhang willen gebruiken en daarnaast ook met de zoutmethode. De zoutmethode kan nog steeds, dat is niet tijdgebonden. Wel vraag ik me af of de zoutmethode zich visueel goed leent om samen te gaan met shading, omdat elke laag opnieuw gezouten moet worden en er dan waarschijnlijk onrealistische kleurgrenzen gaan komen. Ik denk dat ik dit dus ook noodgedwongen weg zal moeten laten :(

Ergens ook wel prettig want ik zag er een beetje tegenop om alle 83 schilderstappen uit te voeren voor één motortje. Maar goed, nu zal ik de chipping dus met een penseeltje / sponsje e.d. moeten doen. En het zoutgebeuren zal ik proberen te vervangen door olieverf-fading en decoloration.

Tot zover de update.
 
... tenzij ik de shading aanbreng nádat ik het model heb geschilderd, gechipt en op alle mogelijke manieren verweerd. Bijvoorbeeld door middel van het spuiten van donkere verf (hoofdkleur + een paar tinten zwart) nadat de motor is afgeplakt op de plekken waar GEEN schaduwen komen. Precies andersom dan gepland dus.

Misschien dat ik het zo ga doen, en dan zal ik enamel in de airbrush gebruiken of misschien wel, iets wat ik nooit eerder heb gedaan, olieverf in de airbrush. Dan zal, ondanks de spuitcabine, het gasmasker toch goed van pas komen. Wellicht dat het ook met het penseel wel kan, ik zal het eens gaan overdenken. Maar dit is een nieuwe manier om dit probleem te benaderen en dat komt goed uit want de geprobeerde wegen bleken doodlopend (zie mijn vorige bericht).

Iemand heel (heeeeel) toevallig ervaring met olieverf airbrushen? Ik maak me vooral zorgen om de waarschijnlijk bijzonder lange droogtijd.
 
Allerbeste vroege vogel Roy een goede morgen
Roy ik weet niet waar u uw A.B. gebruikt maar ik moet u er wel op attent maken dat als ge met enamel spuit alles vol nevel hangt want dat is zoals synthetische verf een zeer kleverige nevel . Ik heb het voorgehad bij mijn moeder omdat daar ook al eens modelbouw deed en in de keuken geschilderd en haar tv scherm hing verfmist op . Die spuitcabine goed idee maar dan wel met een darm voor de afvoer naar buiten
Het spuiten op zich met enamel gaat perfect , voor mijn forumavontuur heb ik nooit anders gedaan dan met Humbrol gespoten dus zal het met olieverf ook wel lukken , maar de droogtijd daar heb ik geen flauw vermoeden naar

Roy ik heb hier nog een tip die blijkbaar al vernoemd is ik heb me nog niet de tijd en de moeite gedaan om heel het verslag door te nemen .
Namelijk een Föhn of haardroger , want de mensen van Almere hebben mij in een mail bevestigd dat het beste zou zijn om na de eerste laag even de föhn gebruiken omdat dan de laag beter hecht ( plastic word warm zet wat uit verf droogt erop en krimpt dan miniem terug en de verf zit in de porien van de plastic )
dat mag je dan ook een paar maal herhalen bij de volgende lagen
Zo dat was het weer voor vandaag
Groetjes Marc
 
Roy....je ideeen zijn goed uitgedoktert...:)...maar AB....met olieverf...ik heb er mijn grote bedenkingen bij ,niet zo zeer over de droogtijd want dat weet je nu al dat dit zo zal zijn...maar meer over het spuiten zelf ,de verf zal heel dun moeten gemaakt worden en ik denk dat die verf dan nog eens door een verf zeef moet ,want ik denk dat er veel klein en veel verfpigementen zullen in zitten die je naald direkt zal laten verstroppen ...dit is mijn gedacht er over...ik denk dat dit een vloek experiment gaat worden:):):):)
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reacties!

@Marc: de spuitcabine heeft een afvoerleiding naar buiten.

@Spaander: olieverf is de makkelijkst en best verdunbare verf die er is dus eigenlijk verwacht ik precies het tegenovergestelde van wat jij zegt te vrezen. Ik denk juist dat dit type verf zich erg goed laat airbrushen, maar kan het mis hebben natuurlijk... zal vandaag of morgen eens een proefje doen en laat de resultaten wel weten.
 
Roy ik hoop dat het lukt...anders moet je eens een mail sturen naar Eric in Almere die gaat u zeker met raad en daad kunnen bijstaan:D
 
233. Das Experiment. Poging om schaduwen te maken met geairbrushte olieverf. Eerst had ik mijn oog laten vallen op 'engine grease' van 502 Abteilung, maar daarna kwam ik 'shadow brown' tegen en zo'n naam kun je natuurlijk niet negeren. Eerst verdund met 502 Abteilung geurloze terpentine, goed gemengd met een oud penseeltje... zo heel veel thinner heb je niet nodig want olieverf wordt heel snel dun.

16241033930_2fb267a34b_b.jpg

234. Het eerste resultaat: een soort fantasieschaduw maken:

16242196429_1acbe68880_b.jpg

235. Hier is 'ie klaar (mengpotje ervoor geplaatst om een schaduwveroorzakend object na te bootsen).

Ik heb zelden eerder zo fijn geairbrushed, de olie lijkt de naald continu te smeren en de spray is zeer stabiel. Op een gegeven moment kreeg ik een telefoontje dat een half uur duurde, daarna ging ik gewoon verder zonder iets schoon te maken (wel even roeren) en de spray was nog precies hetzelfde. Probeer dat maar eens met acryl...

15808398223_09b909435e_b.jpg

236. Vergelijk deze foto met de vorige. Hier heb ik meerdere lagen over elkaar gedaan, vergeten een foto te maken van het (op het eerste gezicht mooiere) resultaat hiervóór. Jammer genoeg is mijn oefenstuk zodanig toegetakeld dat het uiteindelijke effect niet goed te zien is behalve als je het van heel dichtbij bekijkt. Probeer het glanzende stuk weg te denken evenals het mislukte wit-camouflagepatroon :wacko:

15808398313_15fa6eccd8_b.jpg

Conclusie: een geweldige airbrushervaring, het schilderen ging van een leien dakje. Wel soms even roeren om het mengsel mooi te houden. Het schaduwresultaat is veelbelovend, zeker als ik straks wat basiskleuren erdoorheen ga doen heb ik gunstige verwachtingen. Olieverf airbrushen laat zich vergelijken met het opbrengen van een filter met de airbrush, maar olieverf geeft een aangenamer visueel resultaat en is makkelijker aan te brengen. Voor schaduwen zou ik qua effect eerder olieverf gebruiken dan filters. Qua wachttijd gaat de neiging natuurlijk weer richting filters, maar wat is belangrijker: een mooi uiterlijk of lang wachten? De waarheid zal in het midden liggen denk ik... Enamel moet ik nog uittesten. Ook het schoonmaken van de airbrush na het gebruik van olieverf is eenvoudig, gewoon met terpentine doen.

Het enige -grote- nadeel is dus de lange droogtijd. Ik moet bezien hoe lang het nu precies duurt, maar ik vind het niet aangenaam om bijvoorbeeld 7 dagen te moeten wachten voordat ik het geheel opnieuw kan afplakken voor de volgende laag. Anderzijds... er hoeven maar 3 lagen overheen. Weliswaar zijn er in mijn shading 7 tinten, maar dat is 1 hoofdtint, 3 donkere en 3 lichte. Als ik de eerste donkere (=lichtste schaduw) heb gedaan, kan ik verder met de eerste lichte (=donkerste overbelichting). En dan heb ik dus al drie lagen gedaan voordat ik moet gaan wachten: tint -1, 0 en +1. Als ik dan 7 dagen moet wachten, kan ik vervolgens tint -2 en +2 doen. En dan na nog eens 7 dagen (als het al zo lang is... dat weet ik nog niet, er zal toch wel iets van atomisering plaatsvinden tijdens het airbrushen) lagen -3 en +3. Valt eigenlijk nog wel mee. Tenzij er bijvoorbeeld lagen -1 en +1 bij elkaar liggen, dan duurt het nog een week extra.

Wat ik nog had kunnen doen, is eerst even de olieverf op een stukje karton te plaatsen. Zo had de lijnolie eruit kunnen trekken... verdorie, ging ik nog te snel dus :) Nou ja, eerst eens wachten hoe lang het nu duurt voordat dit werkstuk droog is.

Wordt vervolgd.
 
Dingen om te testen:

- Olieverf op stukje karton aanbrengen alvorens te mengen.
- Olieverf niet verdunnen met terpentijn maar met lakverdunner, dit schijnt te kunnen en zou de droogtijd verkorten en een gladdere laag opleveren.
- Matlak eroverheen voor het echte schaduwuiterlijk.
 
Roy

mischien wel aan denken als je met olieverf aan de gang gaat, je er later geen acrylverf of vernis op waterbasis meer over kunt zetten, dit vecht , het omgekeerde gaat wel.

groet Fred
 
Goed punt Fred, ik was van plan om er matte vernis van Alclad II overheen te doen. Dat is op lakbasis en zou geen probleem mogen vormen. De schaduwen zijn het allerlaatste wat eroverheen gaat op de lak na.
 
De olieverf is inmiddels zover opgedroogd dat ik hem kan beplakken met Tamiya tape (rechtstreeks van de rol) en die tape er weer kan afhalen zonder dat er verf meekomt...
 
Dat is toch goed nieuws he , gij word nog een nieuwe colormaster ;) ;) ik kijk al uit naar uw vervolg
Marc
 
Merci Marc, maar dat lijkt me wat hoog gegrepen. Toch bedankt ;)

237. De leidingen zagen er, na het wegsnijden van de tank, zo uit:

16594901562_d7e29a2cec_b.jpg

238. Maar die heb ik dus weggehaald omdat de tank verplaatst moest worden. Positief: de leidingen komen nu een stuk logischer te zitten. EN het klopt straks gewoon, en dat maakt alle moeite waard.

Vervolgens heb ik met een multitool en daarin gepropt een freesje de hele binnenkant ontdaan van plastic-restanten remleidingen en dergelijke. Ik was dat eerder niet van plan, maar nu ik toch de rommel van de breuk moest wegfrezen kon ik dit net zo goed allemaal meepakken. Bijzonder weinig werk (ruim een half uur en ik was klaar) en erg plezierig, want nu heb ik des te meer ruimte voor de later te bevestigen messing remleidingen.

16408325398_420ccc159c_b.jpg

239. Met en chisel (soort superscherpe schroevendraaier) heb ik de stukken waar ik met de frees niet bij kon, weggekrabd.

16569543766_6afd26d06e_b.jpg

240. Opgeruimd staat netjes.

16408325168_e880d73cf8_b.jpg

241. Bij het vereffenen zijn natuurlijk ook wat klinknagels gesneuveld. Die konden met een punch & die en een velletje Evergreen card eenvoudig worden bijgemaakt.

16594354871_5a33f956ab_b.jpg

242. Druppeltje Humbrol liquid poly op de plekken waar de klinknagels moeten komen...

16594901462_8660e4a869_b.jpg

243. ... schijfjes Evergreen erop en dan zit het alweer.

16594908072_1036d40258_b.jpg

244. Die klem hoort daar niet!! De chisel blijkt ook te functioneren als breekijzer.

16408509530_6267912e78_b.jpg

245. Ook moeten er nog wat scheidingslijntjes komen tussen chassis en opbouw. Eenvoudige methode om het recht te krijgen (ook bij gebogen vlakken) is een trucje uit de vliegtuigmodelbouw om panel lines te maken: stukje isolatietape plaatsen en dan met een scriber (wat ook kan: bot mesje) eerst zachtjes erlangs gaan en vervolgens steeds feller drukken. De isolatietape is natuurlijk het 'liniaaltje' waarlangs je ritst. Na 20 keer ritsen is de kras groot genoeg om met een halfrond puntig vijltje verder uit te diepen.

15975755033_9d7bf9e4d4_b.jpg

246. Zo ziet het eruit voordat het vijltje eraan te pas is gekomen:

16594902692_ed28b99b92_b.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 118 uur
 
Ja Roy ik kijk erg graag naar je topic zoals velen onder ons hier,je werk is buitengewoon super gedetailleerd qua uitleg en je werk zelf gewoon weg schitterend.
 
Dank je wel Patje, goed om te lezen dat de begeleidende tekst prettig gevonden wordt.

Weet iemand waar deze leidingen vanaf komen en waar ze naartoe gaan? En waar ze voor zijn?

2005-08-27%20108.jpg

Positiebepaling: aan de andere kant van deze 6 leidingen zit de plaat waar het dashboard tegenaan zit. Je ziet op de foto de stuurstang (de dikke zwarte stang die diagonaal door het beeld loopt). Als je de slangen naar beneden zou doortrekken, zouden ze uitkomen bij het vliegwielhuis.

Ik wil deze slangen graag namaken, maar weet dus niet goed waar ik ze moet laten eindigen.

Hier zijn de slangen rechts in beeld:

2005-08-27%20107.jpg

Als iemand me hiermee zou kunnen helpen, zou dat geweldig zijn! Dus de vraag: waar dienen de slangen voor (wat loopt er doorheen), waar komen ze vanaf en vooral: waar gaan ze naartoe?
 
Voor nog meer overzicht: op de volgende foto staat de plek waar die 6 leidingen zitten met twee blauwe pijlen aangegeven.

16604530371_7eca14271f_b.jpg

Revell telde er geen 6 maar 4, en heeft die op z'n Revells meegegoten. Die gaan er dus af en er komen 6 messing of koperen exemplaren voor in de plaats. Als ik er niet achter kom, laat ik de 6 leidingen uitkomen op een stukje plasticard dat ik dan op het blok kleef op een plek die je alleen vanaf onderen onder een bepaalde hoek misschien kunt zien. Het lijkt me mogelijk dat het olieleidinkjes zijn voor het smeren van bijv. de instrumenten of de aanjager, in welk geval het me wel logisch lijkt dat ze uit het blok ontspringen. Maar ik ben erg benieuwd naar wat jullie er van denken.
 
Roy zoals ik kan zien zouden dat luchtleidingen kunnen zijn om de pneumatische bedienig van kipbak of iets in die aard , ik weet die van u is geen kipper maar van deze weet ik het natuurlijk niet
Het zijn heel waarschijnlijk leidingen die aan het instrumenten paneel komen waar daar de meerwegkranen zitten , wat het ook zou nog kunnen zijn is de leidingen voor de oliedrukken en luchtdrukken omdat in die tijd werd dat nog tot aan de meter gedaan , nu is dat met voelers die op de motor zitten en deze info elektrisch doorgeven , dat zou ook nog kunnen omdat het er zo veel zijn ;
Roy ge moet eens kijken op het instrumenten paneel van de Krupp hoeveel meters er op staan dan weten we het zeker
Marc
Marc
 
Marc, jij hebt toch echt wel een stukje kennis van dit soort automobielen hoor! Die leidingen 'tot aan de meter' moet het zijn, bij nader inzien een veel plausibeler optie dan mijn instrument-smeringsoptie. Sowieso zal dat met vet gebeurd zijn, bedenk ik me als ik dit nu schrijf... wat een mens al niet bedenkt om tot een verklaring van iets te komen. :8 :nowink:

Als je dan de cabine bekijkt, dan zie je de 6 boosdoenertjes netjes samengepakt zitten, precies op de logische plek:

2005-08-27%20014.jpg

Merci Marc, ik kan weer aan de slag.
 
Roy ik ben weeral een content mens dat ik u weeral een beetje kunnen helpen heb .
Wow die cabine prachtig die oude glorie he , en weet je wat dat knopje onderaan links is op de vloer ? Dat was vroeger een dimlichtschakelaar dat was om de grootlichten aan en af te zetten .
Marc
 
Terug
Bovenaan