Hoofdsponsor

1/24 Krupp Titan [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Dank je wel Erwin, die heeft goed zijn best gedaan. Ook qua research is hij ver gegaan, de leidingen zitten ongeveer hetzelfde als die van mij op een paar na. Dit betekent waarschijnlijk dat hij dezelfde bronnen heeft als ik; hoewel ik me iets dichter bij die bronnen houd. Je kunt de vertaling van de site overigens vrij makkelijk zien door linksboven (als je Google Chrome gebruikt tenminste) op "translate from Danish" te klikken.

Het eindresultaat ziet er indrukwekkend uit maar die van mij zal totaal anders zijn, omdat ik voor een gebruikt exemplaar ga en deze bouwer een nieuw, gepoetst exemplaar wilde bereiken. Het heeft me in elk geval wel op een idee gebracht, namelijk de "Krupp"-logo's en -naam op de rubberen spatlappen. Erwin merci om aan me te denken en de link door te geven :)



263. Na het primen van de motoronderdelen (Alclad II grey primer verdund met Mr Color Thinner) heb ik gekeken naar foutjes zoals gietnaden e.d. Misschien wel doordat het Revell-plastic zo vervelend was om mee te werken (je ziet niet of je de naden hebt glad geschuurd) heb ik daar kennelijk voldoende aandacht aan besteed want de primer bracht op dat gebied geen fouten aan het licht. Wél was ik slordig geweest met de Mr Surfacer bij het strak maken van de radiateur. Er zat een duidelijke schilderlijn tussen Mr Surfacer en onbeschilderd plastic. Met een halfrond mesje heb ik de primer en Mr Surfacer op deze plek weggehaald en opnieuw bespoten.

16463026157_239088ebf0_b.jpg

264. De Krupp-logo's die ik op de kleppendeksels had aangebracht, hebben het niet gered. Het voorste logo bleek te diep in de lijm te zitten. Opnieuw maken lukt niet omdat ik de 0,8 punch niet kan vinden. Herstellen lukte ook niet. Daarom heb ik het gewoon maar weggehaald. Het linker logo vond ik bij nader inzien ook niet geweldig goed gelukt en heb ik ook maar verwijderd.

Op deze foto zie je dat het blok op sommige plekjes wat ruw is, hetgeen komt door een spuitprobleem met de airbrush. Een schoonmaaksessie bleek niet te helpen, pas na een badje in de ultrasoonreiniger deed 'ie het weer zoals het hoort. Gelukkig maakt het resultaat voor de motor niet uit want het zal toch al wat reliëferig worden door roest etc. maar ik ben blij dat dit niet is gebeurd op andere delen. Ook het onvoldoende strak gemaakte deel linksonder is niet zo'n probleem want daar komen pigmenten.

16669301722_91219ba8fb_b.jpg

265. Alles geprimed... klaar voor de uitdagingen die komen gaan :8

16482914280_20de13c287_b.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 131 uur
 
prachtig roy, ben benieuwd na de uitdagingen.

@Bart: doe het rustig aan, ik las in het Delta-topic dat je tussendoor nog een Opel Blitz gaat bouwen. Die ga ik met evenveel plezier volgen, want het is mijn favoriete WO2-vrachtwagen! In brandweeruitrusting had ik hem nog nooit gezien eigenlijk, wel eind jaren '80 in de speelgoedwinkel zien liggen maar nooit gekocht want ik was zelf nog maar een kind...

ik doe het rustig aan, wil de opel blitz niet recht uit de doos maken, geen militair maar wel vanalles aan doen, heb op u topic een mooi voorbeeld, als u er geen problemen mee hebt wil ik een beetje afkijken bij u.
 
Afkijken doen we bij elkaar eindeloos he, anders komen we niet verder. Er zijn weinig modelbouwers, ook op dit forum, wier topics ik heb gelezen en van wie ik niets heb geleerd. Als je iets ziet wat je kunt gebruiken, gebruik maar hoor, daar schrijf ik zo uitvoerig voor. En dat is ook een van de charmes van modelbouw, dat iedereen elkaar zo wil helpen. Het is geen competitie (op de wedstrijden na natuurlijk) zodat de haat en nijd die je in bepaalde andere hobby's hebt grotendeels achterwege blijven, althans wat het uitoefenen van de hobby betreft.

De uitdaging ziet er als volgt uit; ik heb dit ook aangepast in het schema in de eerste post. In plaats van alle stappen uit te schrijven, leek een samenvatting me handiger. Gedurende de volgende posts zal alles, zoals gebruikelijk, uitgeschreven worden.

De eerstvolgende stap is het schilderen van de onderdelen, op bepaalde plekken met gebruikmaking van de zoutmethode, op andere chipping medium, sommige allebei:

- Aluminium: zwart -> aluminium -> zout -> Aluminium+zwart: *kleppendeksel; *carter; *dieselinjectoren; *vliegwielhuis; *rempomp; *inlaatcompressoren bovenaan; *koelwaterinlaten linkerzijde; *oliepompen rechterdeel.

- Staal: zwart -> staal -> zout -> Staal + zwart: 6 injectieleidingen #1, #2, #3, #4, #5, #6, #8, #9, #10, #11, #12, #14.

- Antraciet/roest: zwart -> roest -> matvernis -> afplakken blauw op blok -> chipping medium -> antraciet -> zout -> lichter antraciet -> zout -> donkerder antraciet -> chipping: *testobject; *blok middendeel; *inlaatcompressoren onderaan, *olievullers rechts; *olievullers links; *onderdeel linksonder achteraan; 2 leidingen links; oliepompen middenstang; potten linksonder (wat achterste pot betreft, achterste deel); vlinder aan linkerzijde vliegwielhuis; leiding #18, #7, #17, #?, #?, #16.

- Blauw/roest: chipping medium -> blauw -> zout -> lichter antraciet -> zout -> donker antraciet -> chipping: blok middendeel.

- Primerrood chips op zwart: primerrood -> chipping medium -> antraciet -> chipping: pot rechtsonder achteraan voorste deel.

- Koper -> chipping medium -> Vallejo antraciet -> chipping: *radiateur.

- Groen/roest: zwart -> roest -> matvernis -> chipping medium -> groen -> zout -> lichter groen -> zout -> donkerder groen -> chipping *oliepompen.

- Roest: zwart -> roest: *uitlaatspruitstukken; *uitlaat.

- Rubber + chipping: antraciet -> chipping medium -> rubber/antraciet -> chipping: *3 setjes v-snaren; *ventilator; verlengstukje oliepompen;

- Zwart met chips: donkerbruin/grijs humbrol -> chipping medium -> antraciet: *luchtfilters.

- Wit met chips: donkerbruin/grijs humbrol -> chipping medium -> wit: *oliefilters

- Rubber zonder chipping: antraciet: *oliepompen slang; *oliepompen 2 stukjes rubber; 2 stukjes rubber potten rechtsonder; leiding #19

Daarna zullen de details zoals boutjes op het kleppendeksel worden geschilderd.

Vervolgens zal het geheel (nog steeds alle onderdeeltjes los) worden verweerd.

Daarna zal de shading plaatsvinden, met zwarte en witte verf voor de schaduwen en highlights. Dit wordt hét experiment van deze bouw en te zijner tijd zal ik jullie vermoeien met mijn theorie hierover.

Ten slotte zal de motor in elkaar worden gezet en zullen eventuele lijmrestjes worden weggewerkt.
 
265. Op de volgende foto is te zien wat ik in de kern wil bereiken. Ik hou de cocktailprikker voor de romp van een Starfighter (dat ding heeft wat moeten ondergaan in z'n plastieken leven.. het is mijn testonderdeel) en op het eerste gezicht lijkt het net alsof er een schaduw langs zit. Dat is echter slechts schijn, het is in werkelijkheid een dun laagje zwarte verf (twee blaadjes gebruikt als maskers).

16677985865_efe0fbe07f_b.jpg

Samengevat: binnen is diffuus licht dat ook nog eens van allerlei kanten komt. De schaduwen vallen dan weg of komen, in verflauwde vorm, op merkwaardige plaatsen terecht. In de buitenlucht werken de schaduwen anders. Met shading krijgen alle leidingen e.d. hun eigen schaduw. Er zijn meerdere schaduwlagen (intensiteiten). Een belangrijk deel van de motor zal in kunstmatige schaduwen gehuld zijn omdat de motorkap of cabine de zonnestralen tegenhouden.

Het doel is, om de vrachtauto binnen zo tentoon te stellen, dat het lijkt alsof hij buiten staat. Ik hoop dat het een realistischer resultaat geeft. Het is zeg maar colour modulation plus. Veel meer uitleg, o.a. wat er gebeurt met de toch aanwezige schaduwen binnenshuis en dergelijke, komt later.

266. Maar eerst verder met het afwerken van het schema. Alle onderdelen die zwart gekleurd moesten worden, hebben een laag Alclad 2 Gloss Black Base gekregen (ALC-305). Indien verdund met 50% Mr Color Thinner kun je dit spul 3 uur lang, kleine onderbrekingen geen probleem, airbrushen zonder de airbrush tussendoor schoon te maken en zelfs zonder tussendoor ook maar één keer de punt van de naald schoon te maken. Wat een genot! Compressor stond op 1 bar.

Bij dergelijk langdurig spuitwerk met Alclad, of andere verven of lakbasis, gebruik ik wel steevast het gasmasker. Dergelijke maskers zijn te krijgen bij de betere doe-het-zelfzaak en kosten een euro of 40, 50. Misschien lijkt het veel geld, maar als je ze niet gebruikt is het spuiten van lakverven of enamelverven zo ontzettend slecht voor je... zelfs met spuitcabine. Op een ander forum las ik een paar jaar geleden een topic over de schildersziekte, bloedneuzen, hoofdpijn en duizeligheid e.d. bij modelbouwers na intensieve schilderwerkzaamheden. Voorkomen is in dit geval niet beter dan genezen, omdat de schildersziekte (OPS) niet kán worden genezen. Voorkomen is de enige plausibele optie.

Klik bovenstaande link eens, vooral als je nog nooit over deze ziekte hebt nagedacht. Wees jezelf bewust dat je bezig bent met een hobby die, indien verkeerd uitgeoefend, tot ernstige gevolgen kan leiden. Het voorkomen is niet moeilijk en als je inderdaad een paar tientjes uitgeeft aan een redelijk goed gasmasker (ik denk maar: het is geen professioneel gasmasker maar als het 70% buiten houdt is dat al een stuk beter dan niets) dan kun je er zonder comfortproblemen urenlang achter elkaar mee werken.

Ik gebruik het gasmasker ook bij spuiten met enamel, maar niet bij acryl.

Op de volgende foto: 80% van alle motoronderdelen staat nu in de basiskleur.

16470707867_cc049de7a2_b.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 134 uur
 
Mooie vorderingen Roy ga je alle onderdelen afzonderlijk aanpakken en verweren om achteraf het motorblok in elkaar te zetten om voldoende schaduw in het schilder proces te creëren..
Wat ik nog even graag wou weten,heb in je verslag gelezen dat je houtlijm gebruikt om het koper te lijmen werkt deze methode met elke houtlijm...
 
Danny dank je voor je reactie, inderdaad zal elk onderdeel afzonderlijk worden geschilderd, verweerd en zelfs in de kunstmatige schaduw gezet alvorens ze op het blok te plakken. Nu ik er zo mee bezig ben, ben ik eigenlijk wel blij dat ik overal zo goed bij kan.

Wat de houtlijm betreft, ik denk dat ik Gator Glue ga gebruiken en dat doet denken aan houtlijm. Ik weet echter niet of m'n Gator Glue nog goed is en dan ga ik het vastzetten met houtlijm. Volgens mij kun je zo'n beetje alles met houtlijm bevestigen als het maar klein en licht genoeg is. Wel natuurlijk voorgeboorde gaatjes gebruiken, anders zal het makkelijk afbreken.

267. De radiateur heeft een koperen grondlaag gekregen van geairbrushde Humbrol enamel 12. Hierover zal een wash komen, daarover chipping medium en dan een laag zwart. Na het chippen zullen op bepaalde plaatsen groenachtige aflopers komen. Helaas komt vervolgens de hele radiateur in de schaduw te staan, maar het is een goede oefening.

Op de foto zie je ook de onderdelen die een aluminiumkleur kregen, afgeplakt en op kleur gemaakt. Het betreft Alclad II Mat aluminium (ALC117). Zowel de Humbrol als de Alclad werden 1:1 verdund met thinner (enamel thinner resp. Mr Color thinner).

16497250820_14b9758ab5_b.jpg

268. Benodigdheden voor de zoutmethode: een busje tafelzout, een glas water, een plat penseel, een cocktailprikker en een haardroger. Het penseel in het glas water dopen, penseel tegen de rand houden zodat het meeste water terug het glas in glijdt, beetje zout op tafel laten vallen, cocktailprikker dopen in het water en zoutkorrels oppakken en op het te behandelen onderdeel leggen. Wanneer de zoutkorrels in contact komen met het water dat met het penseel op het onderdeel is aangebracht, worden het kleine zoutpoeltjes van onregelmatige vorm. Even met de haardroger blazen (niet te heet, niet te dichtbij) en het zit vast.

Bij grotere oppervlaktes kun je ook gewoon met de zoutmolen over het onderdeel gaan en daarna met een cocktailprikker de zoutkorrels herpositioneren zoals je het graag wilt.

16497052768_177f2f1f28_b.jpg

269. Vervolgens maak je een lichtere versie van de hoofdkleur en een donkerdere. Ik maak in dit geval alleen een donkerdere versie. Die spuit ik over het onderdeel.

(In geval van het werken met ook een lichte versie, kun je die eerst aanbrengen, daarna de zoutkorrels losweken door ze te besprenkelen met water, vervolgens alle korrels te herpositioneren met de cocktailprikker, daarna alles weer vast te zetten met de haardroger en ten slotte alles met de donkerdere kleur te bespuiten).

Hier zie je het verschil tussen de lichte versie en de donkere versie (gemaakt door een paar druppels Alclad black base toe te voegen aan de aluminiumkleur):

16477357897_17e71e781e_b.jpg

270. Het is zinvol om steeds goed te kijken naar het origineel. Ik zag dat de kleur van het carter wat donkerder was dan de kleur van het kleppendeksel; dus heb ik bovenaan meer korrels opgebracht dan onderaan. Ik probeer zoveel mogelijk willekeur erin te brengen.

16684648005_af48e94268_b.jpg

271. De willekeur zie je ook bijv. op de inlaatcompressoren: de linker is veel minder ernstig verweerd dan de rechter. Het resultaat op onderstaande foto is verkregen door eenvoudig de zoutkorrels af te spoelen en het onderdeel goed te laten drogen. Voor de goede orde, de zwarte onderdelen moeten nog een (roest)-behandeling krijgen.

16497245410_7f5c1fdb4b_b.jpg

16498500619_cd03425b6e_b.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 140 uur
 
Roy man,telkens ik kom kijken weet ik niet wat te zeggen,wat een uitleg en mooi werk lever je hier,dit is een top topic als het ware.
Leerzaam en zeer interessant.Doe zo verder want het is boeiend.
 
Hartelijk dank Patje, allereerst voor je reactie want ik vind het altijd top om een reactie te krijgen -kort of lang-, en ten tweede voor de pluim die ik vol folklore in mijzelf positioneer :laugh:



272. Nog een paar foto's aan het eind van een leuke hobbydag. Eerst: een 'pinwash' op de radiator, hoewel het bijna een algemene wash is. De boutjes en andere verhogingen krijgen wel alle een pinwash. Gebruikt is Dark Wash van Mig productions in combinatie met White Spirit van concurrent AK Interactive.

16479763487_38fdc609cd_b.jpg

273. Na een paar minuten kan de (enamel-)wash met een penseel en een wat bijna drooggedepte white spirit worden verwijderd waar het teveel is opgebracht.

16064713374_fdb60ec614_b.jpg

274. De aluminium-onderdelen aan de linkerzijde zitten als dryfit op hun plek. Zo is goed de willekeur te zien waar de aparte behandelingen in resulteren.

16687042505_943ba533e4_b.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 142 uur
 
Gelukkig "(bek)vechten" beide gebruikte verf en verdunner niet zoals de makers :laugh:

Motor begint te leven met de kleuren, al een mooi contrast, ben razend benieuwd naar het vervolg ;)
 
Moet eerlijk toegeven dat ik je vooropgestelde kleurenplan aan de motor toch ietwat argwanend bekeken heb als zijnde overbodig werk maar nu ik het resultaat begin te zien op de inlaatcompressoren vind ik het prachtig en imposant. Hoedje af!
 
Ik heb er volle vertrouwen in dat dit goed komt , ik ben al een hele tijd aan het volgen zonder iets te posten waarom omdat ik niks te zeggen heb alleen vol verwondering kijken en kijken en genieten en stelen ( sorry ) met mijn ogen , misschien komt dat ongeïnteresseerd over maar niks is minder waar , ik hoop dat Roy me het niet kwalijk neemt , ik heb dat zo niet bedoelt
Marc
 
@Beyond: grappig dat je dat zegt, want de maker van beide producten werkt tegenwoordig noch bij Mig noch bij AK Interactive; Mig Jimenez heeft sinds een jaar of zo zijn eigen bedrijf, Ammo. Ik heb daar nog niets van geprobeerd maar waarschijnlijk zal hij zelf zeggen dat het NOG beter is dan het spul van AK, net zoals dat toen NOG beter was dan de materialen van Mig :D

Het contrast zal verder worden verbeterd zodra de roestbehandeling op het onderblok en de kop zal worden uitgevoerd.

@Erwin: goed om te horen... maar als er iets waarvan je denkt dat het misschien beter kan dan mag je het best zeggen hoor ;) Soms ben ik niet eigenwijs en neem ik andermans goede raad over :$

@Marc: geen probleem mijn vriend, het is altijd leuk om reacties te krijgen, dat zal wel voor iedereen gelden die op het forum iets post, ook al heb je niets te zeggen; ik maak mezelf daar ook schuldig aan want ik kijk veelal met grote verwondering naar de onderzeeër- en helicoptertopics en bijv. de houten schepen die hier en daar voorbij komen, zonder te reageren. Eigenlijk zou ik dat zelf ook wat meer moeten doen. Ik begreep ook dat je problemen had met de computer waardoor het niet makkelijk is om te reageren. Zoals gezegd, geen probleem :)


275. Tijd voor het interessantere werk (vind ik zelf), de roestige onderlaag van het blok. Hierbovenop komt chipping medium en daarboven weer een laag 'zwart'. Voor het maken van de roestige onderlaag gebruik ik:

- Humbrol 82 (oranje);
- Humbrol 70 (roodbruin);
- Humbrol 133 (bruin);
- Humbrol enamel thinner;
- AK 085 (track rust pigment);
- Mig P025 (standard rust pigment);
- Mig P024 (light rust pigment).

De reden dat ik hier enamel voor gebruik is tweeërlei: 1) de kleuren zijn makkelijk te bewerken en drogen niet snel, zodat ze mooi in elkaar overvloeien; bijna als olieverf; 2) ik wil een harde ondergrond voor de chipping. Het is af te raden om een acryl-ondergrond te nemen omdat die sneller aangetast wordt bij het chippen.

Eerst de drie Humbrol-enamelverfjes transparant aanbrengen met een rond penseel 1 en een heel klein beetje white spirit.

16073633654_cbdbd8095f_b.jpg

276. Te beginnen met de donkerste kleur, 133. Deze wordt transparante over de zwarte onderlaag aangebracht.

16488657387_fe7f193a5f_b.jpg

277. De andere twee kleuren worden willekeurig aangebracht, meestal daar waar het zwart het meeste doorschijnt, en een beetje door elkaar gemengd middels snelle deppend-drukkende bewegingen. Wanneer klaar, wordt dit herhaald.

16695935925_eb73e9cf71_b.jpg

278. Daarna de pigmentjes aanbrengen met een penseeltje (deppend) en weer wegvegen. Alleen de allerkleinste pigmentkorrels blijven zo achter.

16670005106_128e75828e_b.jpg

279. Hier ter illustratie het onderdeeltje bij het blok (de glans gaat er later af):

16695937445_9dd919766b_b.jpg

Nogmaals, hierover komt een laag 'zwart' en met chipping komt dan de roestlaag op sommige plaatsen terug.

Totaal bestede tijd tot nu toe: 143 uur
 
Roy dit zijn technieken die ik me eens eigen moet maken,zal me eens moeten verdiepen om dit zelf te kunnen gaan doen,je tovert toch weer wat moois uit je hoed hier he ;)
 
Zeer mooi resultaat Roy ga je enkel de aparte onderdelen behandelen of het gehele motorblok op deze werkwijze vrees je niet dat je het gehele blok doet dat het misschien iets teveel gaat worden...
 
@Beyond, @Marc, @Filip: thanks :)

@Patje: n.a.v. je opmerking had ik een video'tje gemaakt maar die is nog steeds aan het uploaden dus ik denk niet dat dat goed komt.

@Danny: een aantal onderdelen zoals metalen leidingen en het middenblok wordt geheel in de roest gestoken. Uiteindelijk zal er weinig meer van te zien zijn, want er komt een laag 'zwart' overheen met ertussen chipping medium ('haarlakmethode'). Met wat water zullen daarna de chips worden gemaakt en zal de roest er weer doorheen komen.

Mijn referentiefoto is deze:

03.webtitanmotormedium.jpg

(Copyright truckin24.de, de foto zal op eerste verzoek worden verwijderd)

Daar zal ik mezelf dus, met wat dichterlijke vrijheid, op baseren.


280. Drie uur bezig geweest met de linkerkant van de motor. 95% daarvan bestond uit het schilderen met de drie Humbrol-verfjes:

16077790393_9aba8d87ec_b.jpg

281. En de rest uit het aanbrengen van de pigmenten. Ik heb alleen de lichte roestpigmenten van Mig gebruikt, bij nader inzien.

16696888662_cbf58d6e1a_b.jpg

282. Zoals gezegd, de glans gaat er nog vanaf. En in werkelijkheid is de algehele kleuring wat lichter dan op de foto's lijkt. Het lijkt misschien wat overdreven om er zo lang mee bezig te zijn, maar ik wil een grote diversiteit aan tinten creëren.

16075614594_27e016d69f_b.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 146 uur
 
Terug
Bovenaan