@Beyond: grappig dat je dat zegt, want de maker van beide producten werkt tegenwoordig noch bij Mig noch bij AK Interactive; Mig Jimenez heeft sinds een jaar of zo zijn eigen bedrijf, Ammo. Ik heb daar nog niets van geprobeerd maar waarschijnlijk zal hij zelf zeggen dat het NOG beter is dan het spul van AK, net zoals dat toen NOG beter was dan de materialen van Mig
Het contrast zal verder worden verbeterd zodra de roestbehandeling op het onderblok en de kop zal worden uitgevoerd.
@Erwin: goed om te horen... maar als er iets waarvan je denkt dat het misschien beter kan dan mag je het best zeggen hoor
Soms ben ik niet eigenwijs en neem ik andermans goede raad over
@Marc: geen probleem mijn vriend, het is altijd leuk om reacties te krijgen, dat zal wel voor iedereen gelden die op het forum iets post, ook al heb je niets te zeggen; ik maak mezelf daar ook schuldig aan want ik kijk veelal met grote verwondering naar de onderzeeër- en helicoptertopics en bijv. de houten schepen die hier en daar voorbij komen, zonder te reageren. Eigenlijk zou ik dat zelf ook wat meer moeten doen. Ik begreep ook dat je problemen had met de computer waardoor het niet makkelijk is om te reageren. Zoals gezegd, geen probleem
275. Tijd voor het interessantere werk (vind ik zelf), de roestige onderlaag van het blok. Hierbovenop komt chipping medium en daarboven weer een laag 'zwart'. Voor het maken van de roestige onderlaag gebruik ik:
- Humbrol 82 (oranje);
- Humbrol 70 (roodbruin);
- Humbrol 133 (bruin);
- Humbrol enamel thinner;
- AK 085 (track rust pigment);
- Mig P025 (standard rust pigment);
- Mig P024 (light rust pigment).
De reden dat ik hier enamel voor gebruik is tweeërlei: 1) de kleuren zijn makkelijk te bewerken en drogen niet snel, zodat ze mooi in elkaar overvloeien; bijna als olieverf; 2) ik wil een harde ondergrond voor de chipping. Het is af te raden om een acryl-ondergrond te nemen omdat die sneller aangetast wordt bij het chippen.
Eerst de drie Humbrol-enamelverfjes transparant aanbrengen met een rond penseel 1 en een heel klein beetje white spirit.
276. Te beginnen met de donkerste kleur, 133. Deze wordt transparante over de zwarte onderlaag aangebracht.
277. De andere twee kleuren worden willekeurig aangebracht, meestal daar waar het zwart het meeste doorschijnt, en een beetje door elkaar gemengd middels snelle deppend-drukkende bewegingen. Wanneer klaar, wordt dit herhaald.
278. Daarna de pigmentjes aanbrengen met een penseeltje (deppend) en weer wegvegen. Alleen de allerkleinste pigmentkorrels blijven zo achter.
279. Hier ter illustratie het onderdeeltje bij het blok (de glans gaat er later af):
Nogmaals, hierover komt een laag 'zwart' en met chipping komt dan de roestlaag op sommige plaatsen terug.
Totaal bestede tijd tot nu toe: 143 uur