381. Ik had me voorgenomen om de verschillende verweringsstappen goed uit te leggen met foto's en dergelijke, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor de cadans van het werken en heb ik niet structureel foto's gemaakt. Het motorblok is zo klein dat de verweringen zo gedaan zijn en snel opgevolgd kunnen worden door nieuwe verweringen. Ik ga de technieken en methoden wel uitgebreider opschrijven als ik aan de slag ga met het chassis, sowieso kan ik daar meer methoden toepassen dan bij het lbok.
In het begin was ik nog gemotiveerd om dingen uitgebreider te beschrijven
. Het betreft verbleking en aantasting van voorwerpen door middel van olieverf. Ik heb 502 Abteilung 165 (Faded U.N. White) en 240 (Cream Brown for German Yellow) op een stuk karton gedaan. Na tien minuten zie je een vetlaagje rond de olieverf lopen, in het karton. Dat is de bedoeling van de plaatsing op karton, omdat de olieverf zo sneller droogt, matter opdroogt en makkelijker behandelbaar is met het penseel omdat ze niet zo vettig is. Hier de uitgangspositie:
382. Na ongeveer een kwartier kun je aan de slag.
Ik neem een ietsiepietsie klein beetje olieverf (minder dan een tikje) op het penseel en smeer dat op het onderdeel. Vervolgens smeer ik het met een plat penseel uit. Dan pas pak ik de verdunner (in dit geval 502 Abteilung odorless terpentine, maar het kan ook met white spirit bijvoorbeeld). Ik doop het penseel in die verdunner en maak daarna het penseel weer bijna helemaal droog. Afvegen aan een vel keukenrol en daarna goed uitdrukken in dat vel. Het lijkt dan alsof er niets meer aan het penseel zit, maar schijn bedriegt. Raak de olieverf aan met het penseel en je zult versteld staan hoe heftig de werking van de nog aanwezige thinner is.
Nadat het meeste wit is weggehaald (conform referentiefoto's), pak ik een klein plat penseel en strijk ik daarmee herhaaldelijk in de draairichting van de ventilatorbladen.
383. Vervolgens pak ik een groter plat penseel en herhaal ik de handeling. Dit zorgt voor minimalisering van de penseelstreepjes. Als je goed kijkt, zijn ze nog wel zichtbaar: het effect waar ik op uit was. Jammer genoeg staat de radiateur hier recht tegenaan dus is er na bevestiging niets meer van te zien, maar het gaat om het idee en het is een goede oefening.
384. Het resultaat; beide kanten zijn op deze wijze verweerd.
385. De motor heeft last van verbrande olie op het kleppendeksel. Dit bedekt slijtageplekken waar ik met m'n tengels aan heb gezeten. Stap 1: olieverf 165, 240 zoals genoemd van 502 Abteilung en daarnaast een klein beetje 205 (silver).
386. Stap 2, gebruikmakend het grote voordeel van olieverf: de heerlijke vermengingsmogelijkheden: wat 502 Abteilung 160 (engine grease) erop deppen. Dat is de olie. Deze motor heeft ooit een probleem gehad... laat ik het zo zeggen, dat ik uit mijn herinnering put
387. Daarna heb ik er 502 Abteilung 100 (Faded grey) opgedaan, gevolgd door wat olievlekken (zowel verdund voor de oude exemplaren als onverdund voor de nieuwe exemplaren) met AK Interactive AK084 engine oil. Op een enkele plek heb ik ook wat Mr Hobby Weathering Pastel PW03 gebruikt (sand) om in de olie vastzittend zand na te bootsen. De lange bouten die de kleppendeksels op hun plek houden (6 stuks, bovenaan te zien) heb ik voorzien van AK084 olie-pinwashes om plausibele lekkage te simuleren. Als zo'n kleppendeksel te los wordt aangedraaid (en je mag, heb ik geleerd althans bij een klassieke Mercedes, die bouten nooit met een sleutel aandraaien, altijd met de hand; om te voorkomen dat de kleppendekselpakking wordt beschadigd) kan er lekkage plaatsvinden en dan vooral bij de pakkingen en bij de bouten. Het leek me aanvaardbaar te veronderstellen dat dat bij deze motor is gebeurd.
Het ziet er vervolgens zo uit.
388. Dat laat ik even drogen, om het vervolgens af te ronden (zie foto 396).
Op de volgende foto is olie te zien op de zijkant van het blok alsook, met mate, bij de carterpakkingen (waar het penseel bij zit). Uiteindelijk zal van de olie aan de zijkant weinig te zien zijn. Het stuk naast de lekkage is droog. Het stuk op het achterste blokdeel is eerder vettig. Zo is er diversiteit en krijgt de motor, vind ik, karakter.
389. Een beperkt aantal randjes heeft een metaalachtige glans gekregen, heel makkelijk te verkrijgen door met de zijkant van een potloodpunt erlangs te wrijven.
390. Zo wordt het dan:
391. Hetzelfde doe ik met de koelvinnen van de carterpannen.
392. Dat het effect behoorlijk duidelijk te zien is, blijkt uit het volgende filmpje (excuses voor de lage cinematografische kwaliteiten, ik moest met de ene hand de telefoon vasthouden en met de andere hand schilderen
) :
https://flic.kr/p/rCQ2Vu
393. De roestige stang tussen de twee groene oliepompen werkt aandrijvend en draait dus van buitenaf zichtbaar rond. Ik heb vet aangebracht (of toch geprobeerd er zoiets van te maken) met 502 Abteilung Engine grease.
394. Zo is het geworden.
395. Dit is het eindresultaat van de eerste twee motoronderdelen: het blok en de oliepompen. Zie ook de 'zwetende' motordelen op het voorste blok. De olie komt vooral af van de kleppendekselpakking die niet goed afsluit. Korreltje zand of bouten niet hard genoeg aangedraaid... niet op de foto te zien is een klein beetje gelekte dieselolie van toen de leidingen doorgespoten werden tijdens een reparatie. Die sporen zitten een beetje verscholen maar zijn op de ledendag wel te zien voor de écht geïnteresseerde
en heb ik gemaakt met AK025 (fuel stains).
396. En het resultaat van hoe het er inmiddels van boven uitziet. Zoals te zien, is het 'verbrande olie'-effect verder genuanceerd. De olieverfstrepen zijn weggehaald en gedept met wat keukenpapier, zodat er een wat korrelig en versleten uiterlijk ontstaat. Er is ook een druppel verse olielekkage toegevoegd.
Het aluminium is een fractie lichter geworden dan hoe het was; minder dan ik tevoren gedacht had maar ja niet alles loopt zoals je het van tevoren uitdoktert... of toch niet bij mij.
Deze twee onderdelen zijn zoals ik het nu zie en behoudens eventuele 'lighting' -eindelijk- klaar!
Totaal bestede tijd tot nu toe: 201 uur