Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

En ik ben ermee begonnen om de romp te gaan betegelen.

Ik heb als eerste een dubbele rij tegels gelegd op de middenlijn.

En verder heb ik ook de twee stroken schuurpapier gelijmd met kontaktlijm aan de onderzijde(dat is waar ik mee begin met het betegelen).

Toegegeven,met polyester of een andere hars is dot ook prima te doen.Maar bij mij heeft het schuurpapier zich bewezen(o.a.de U82)om ervoor te voorkomen dat de standaard later er kleine deukjes in zou kunnen gaan drukken.Later wordt alles hier mooi zwart mee gespoten.

1_P6020001_goed.jpg

1_P6020002_goed.jpg

De tegels zijn ook geseald meteen.Ze nemen het volledig op,waardoor de tegels nooit meer zonder schade kunnen loslaten.Harstikke vast.

1_P6020003_goed.jpg

En in onderstaande foto zijn ze al aan het opdrogen.

1_P6020005_goed.jpg

Tussen de twee stuurvlakken zijn de tegels al aangebracht.Ik heb er een groen lijntje om getekend.

1_P6020004_goed.jpg

De spits is eraf:P

Ron.

tis te hopen dat die tegels allemaal even groot zijn ron anders ga je wel eens moeten knippen. mischien eerst wat hulp lijntjes trekken voor dat je scheef gaat. dit word nog een hele klus ^^

tis te hopen dat die tegels allemaal even groot zijn ron anders ga je wel eens moeten knippen. mischien eerst wat hulp lijntjes trekken voor dat je scheef gaat. dit word nog een hele klus ^^

De tegels zijn wel allemaal even groot,maar omdat er conische en ronde vormen in de romp zitten moet ik toch gaan knippen.En daarvoor moeten er dan ook,inderdaad,lijntjes getrokken worden op de romp.

Dat heb ik nu al moeten doen om het midden precies te krijgen.

Ron.

De eerste grote oppervlakten zijn bekleed met 400 tegels tot nu toe.Dit zijn de ruimtes tussen de beide standaard verstevigings stukken in.

Dus aan de onderzijde van de romp.Nadat de boeg en achtersteven dan aan de onderzijde ook zijn bekleed,zal ik er uiteraard foto`s van plaatsen.

Ron.

Nou, nou Ron.

Hoeveel tegels gaan er zoal op de gehele romp?

Ben zeer benieuwd hoe het geheel er uit zal komen te zien.

Even voor het schuurpapier, ga je daar de tegels overheen plaatsen? Dan lijkt mij dat je de overgangen daarin wel blijft zien, die tegels die je aanbrengt zijn toch wel heel dun ten opzichte van het schuurpapier.

Maar zou je niet doormiddel van een gat het standaard eens gaan maken? Dat wil zeggen, een pvc buis in het gaatje met montage kit aanbrengen. Dat dan wel twee keer. Dan kun je daar een messingbuis in kwijt. Dan kun je een mooi houten staandaardje maken met twee messing pennen die omhoog wijzen. Daar kun je dan de Kursk zo op deze pennen laten zakken. En mocht je het moeten verplaatsen zo weer vanaf. Het draag vlak is dan aan de binnenzijde van het schip. En dus nooit deukjes enzo. ;) daarbij omdat je dan met messing werk, is dit gelijk mooi afgewerkt. :P

Nou, nou Ron.

Hoeveel tegels gaan er zoal op de gehele romp?

Ben zeer benieuwd hoe het geheel er uit zal komen te zien.

Even voor het schuurpapier, ga je daar de tegels overheen plaatsen? Dan lijkt mij dat je de overgangen daarin wel blijft zien, die tegels die je aanbrengt zijn toch wel heel dun ten opzichte van het schuurpapier.

Maar zou je niet doormiddel van een gat het standaard eens gaan maken? Dat wil zeggen, een pvc buis in het gaatje met montage kit aanbrengen. Dat dan wel twee keer. Dan kun je daar een messingbuis in kwijt. Dan kun je een mooi houten staandaardje maken met twee messing pennen die omhoog wijzen. Daar kun je dan de Kursk zo op deze pennen laten zakken. En mocht je het moeten verplaatsen zo weer vanaf. Het draag vlak is dan aan de binnenzijde van het schip. En dus nooit deukjes enzo. ;) daarbij omdat je dan met messing werk, is dit gelijk mooi afgewerkt. :P

Ik schat(heel ruw)een tegel of 2000 ?...:P

Rik,ik kan geen tegels over het schuurpapier aanbrengen,omdat de tegels daar niet op hechten(poreuze oppervlakte)en omdat dan de standaard de tegels daar zou gaan beschadigen.Mijn idee is om het schuurpapier straks mooi ook mee zwart te spuiten.Het zit sowieso aan de onderkant(alleen het dragend kontakt gedeelte met de standaard)waar je het helemaal niet ziet zitten.

Jouwn suggestie van de "buizen"standaard is best wel goed,doch ik zit daar nu al te ver overheen om het alsnog te gaan inbouwen.

Ik durf het gewoon niet,omdat de buizen alleen stabiel kunnen ondersteunen als de buitenste pvc buizen aan hun bovenkant tegen iets stevigs en vooral hard materiaal aan dragen.Ik denk eraan om voor iedere buis een spant te gaan gebruiken.Zodat de buis dus "in"het spant zit,met aan de bovenkant ook een deel van het spant.Zo zou het heel erg sterk zijn.

Nu kan ik dit niet meer maken,omdat ik door de spanten de twee 8 mm rails heb lopen.Dan zou de romp aan de binnenkant helemaal in stukjes gaan tijdens het boren en/of de ruimte ervoor vrij maken.

En de buizen er zo in steken is niet sterk.De romp is best wel zwaar.Door dat gewicht zouden de buizen in de loop van de tijd er als messen doorheen gaan steken.

Wel een idee voor de Typhoon hierna.Dan kan ik er al rekening mee houden.

Bedankt voor de tip^^

Ron.

De eerste 765 tegels zitten erop aan de onderkant:dry:

Het is een flinke klus,maar wel leuk om te doen.
Alle tegels zijn geseald.

1_P6040001_goed.jpg

2_P6040003_goed.jpg

1_P6040004_goed.jpg

En in onderstaande foto zien we voor de laatste keer de detail tekeningen hangen.Ik heb ze bijna niet meer nodig,alleen nog voor de veiligheids relingen.

1_P6040008_goed.jpg

Ron.

Ziet er goed uit, nog zo'n 1335 tegaan. :P:P

gelukkig maar dat je het een leuk werkje vind. :wub:

ja ron :huh: wat een werk zeg en dan ben je nog maar half weg. wel blijven fokussen want zoiets leid snel af. ziet er goed strak uit op naar de volgende 765 tegels :D

Mooi Ron, je hebt het rek met etiketten in de winkel helemaal opgekocht zekers :laugh:

Ik volg het op de voet maar heb nooit opmerkingen ...

:laugh:...Ik zal toch weer "tegels"moeten gaan kopen.Ben bijna door de voorraad heen nu.
Goed voor de fabrikant...

Ron.

ziet er prima uit Ron , ga je het spuitwerk zelf doen met de spuitbus,
dan zul je wel een paar spuitbussen nodig hebben.

Henny

Mooi werk Ron, ziet er allemaal goed uit.
Je zult wel geen etiketten meer kunnen zien :-)

ziet er prima uit Ron , ga je het spuitwerk zelf doen met de spuitbus,
dan zul je wel een paar spuitbussen nodig hebben.

Henny

De primer ga ik erop spuiten met de spuitbus.het zwarte met het pistool.Ik heb,als zekerheid,3 bussen primer klaar staan:P.

Ron.

Vanuit Denemarken kreeg ik vandaag deze link toegestuurd.
Ik was mij van dit bedrijf niet bewust.

Dat zouden toch veel van ons als werk willen doen,toch?.

Hier kun je dus een scheepsmodel bestellen,eventueel over de prijs onderhandelen,en na ca.9 maanden wordt het model naar je gestuurd.

Alleen die prijzen ...pfff..
Klik op een model en ga naar beneden voor de prijs.

Wel een enorme keuze daar...

neem je tijd ervoor

Ron.

Ron,

Leuke link, maar die prijzen liggen mij niet echt.
En wat zie ik er ook staan: riverboats.Maar zelfs voor die prijzen verkoop ik mijn boot toch echt niet!

Ik denk dat een modelbouwer ook niet vlug een kant en klaar model zal kopen,wij bouwen ze liever zelf.En zeker al gezien de prijzen.

Maar het is wel leuk om eens deze modellen te zien,kan altijd een bron van info zijn.

Ron.

Terug
Bovenaan