Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Mooi Ron, en zoals je zei zal bij de weathering de decals wel goed komen.

Waarom begin je beter met een glanslaag voor weathering dan met een matte of zijdematte ondergrond Ron?

Het inlopen en het verspreiden van het licht zee groene filter over de tegels gaat niet met matte lak,het wordt erdoor afgeremd.NU is het glad en loopt het mooi vloeiend uit.

Ron.

En ik ben begonnen aan het fabriceren van het logo op de tower.

Niet gemakkelijk,om dit embleem van de Russische Nationale vlag na te verven.Wat het niet gemakkelijker maakt is,dat ik er maar een kans voor kreeg om dit erop te verven.

Als dit fout gaat/ging dat had ik een groot probleem.Dan zou ik het eerst weer helemaal eraf moeten schuren(na droging).Want anders krijg je hoogte verschillen erin.
Niet te vergeten dat ik dan dus de tegels eraf zou moeten gaan halen,en dus weer alles opnieuw moeten gaan zwart spuiten enz...ik moest er niet aan denken.

Eerst maar eens het voorbeeld..

1_P5240001_goed.jpg

Aan de rechterzijde een verkleinde versie ervan,zodat ik de contouren een beetje over kan trekken.Nadeel alweer is dat ik dit kleine stukje niet erop kan borgen met plakband,dan zou ik er niet meer bij kunnen komen en misschien ook wel nog meer problemen erbij.

Dus moest ik het vastzetten met naaldjes,dat gaf dus drie kleine gaatjes erin.Hopelijk ging het weg met het verven.

Oh ja...dit embleem is op de KURSK overgezet(bij het origineel)in het wit).

Uiteindelijk heb ik het zo gekregen...

1_P5240003_goed.jpg

1_P5240004_goed.jpg

1_P5240005_goed.jpg

Dit laat ik nu eerst eens erg goed uitharden.Of ik er verder nog details in ga verven weet ik nog niet.Ik wil het niet gaan verpesten.De lijntjes erin zijn erg dun om na te verven.

Ron.

hmm warom plak je er geen frisk papier over en dan had je het wit kunnen spuiten. maar nu is het al gebeurt ziet er tog goed uit ron.

nu eerst ff met een potloot lijntjes zetten tot je zeker bent dat het goed is en die kun je dan overschilderen. dit komt wel goed daar ben ik zeker van :D

Nu deze basis er opzit,kan ik gerust eens gaan nadenken hoe ik er die dunne lijntjes in kan krijgen.
Maar ik moet wel een manier bedenken waar het niet mis kan gaan.Ik kan dit niet een tweede keer gaan opbrengen.

Ondertussen werk ik verder aan de tower,zo ben ik begonnen aan het windscherm.

Ron.

Knap werk Ron, dat ziet er heel netjes uit! Mooie glanslak ;), maar ik lees dat je dat met het weatheren gaat fixen, dus zal zeker helemaal goed komen.

Groeten, Rinie

En ik heb nog wat rest decals aangebracht in het logo.Beter ga ik het niet meer krijgen zonder dat het logo wordt aangetast.Dus laat ik het hierbij.
Aan de onderzijde enkele nummers 4 en de rest allemaal wat stukjes aan elkaar gefranst.

1_P5250003_goed.jpg

En het windscherm is ook nog geplaatst.Dit is een venster dat bedoeld is om bij ruwe zee water tegen te houden,zodat het niet in de "kamer"kan komen.
Waarschijnlijk kan het omklappen.

1_P5250005_goed.jpg

1_P5250011_goed.jpg

1_P5250012_goed.jpg

En weer wat onderdelen gereed.

Ron.

Ziet er heel mooi uit Ron ^^

Alleen het logo, is er nog een mogelijkheid om het wapenschild met dat paard aan te brengen ? (decal printen of zo ?) Het ziet er nu een beetje kaal uit in het midden, en dat wapenschild lijkt me een mooie aanvulling.

Groeten, Pascal

Ziet er heel mooi uit Ron ^^

Alleen het logo, is er nog een mogelijkheid om het wapenschild met dat paard aan te brengen ? (decal printen of zo ?) Het ziet er nu een beetje kaal uit in het midden, en dat wapenschild lijkt me een mooie aanvulling.

Groeten, Pascal

Misschien loop ik er nog tegenop:$...zolang het nog niet is geweatherd kan het alsnog aangebracht worden,al schat ik de kans klein in.Anders moet het zo blijven,het is niet het einde van de wereld anders^^.

Ron.

Nu deze klussen achter de rug zijn,wordt de volgende klus het monteren en painten gaan van de periscopen en detectie systemen.

Deze onderdelen heb ik in een vroeger stadium al gemaakt in ruwbouw.

Ze staan in een blok tempex te wachten op hun beurt.Ze zijn nog niet gepaint,omdat ik jullie wilde laten zien,waar ik ze van heb gemaakt,eenmaal geverfd is het niet meer te zien.

Daarna resten alleen nog het maken van twee vlaggen en dan is de Tower in principe klaar.

Oh ja...natuurlijk wel nog de weathering eraan...

Ron.

Ron,
Je doet mij weer verbluffen.

Wel vraag ik mij af hoe je de windschermen hebt gemaakt. Dit omdat ik nu in gedachte ben met het fenomeen dat deze intrekbaar was. Wel mooi dat je dit ook gemaakt hebt.
Hoe ga je dit nu straks mooi doorzichtig houden.

Deit hielden ze net als de scheepsbel nl wel erg schoon. Soort van status symbool.

Ron,
Je doet mij weer verbluffen.

Wel vraag ik mij af hoe je de windschermen hebt gemaakt. Dit omdat ik nu in gedachte ben met het fenomeen dat deze intrekbaar was. Wel mooi dat je dit ook gemaakt hebt.
Hoe ga je dit nu straks mooi doorzichtig houden.

Deit hielden ze net als de scheepsbel nl wel erg schoon. Soort van status symbool.

Het windscherm heb ik gemaakt uit delen van de spare box.Dit is nog over van een versie uit de Avenger van Trumpeter,welke ik ooit eens heb gebouwd in 2005.Het zijn twee ramen die ik op een zelfgemaakt profieltje heb gelijmd tegen elkaar onder een hoek.

Of deze nu intrekbaar is,omklapbaar of gewoon zelfs verwijderbaar is weet ik helaas niet.Feit is wel,dat ze het windscherm niet constant erop hebben/hadden staan.

Tja,en dan zal eht een kwestie zijn van af en toe een beetje afstoffen met een klein kwastje om het schoon te houden:wub:.

Ron.

Zeer mooi gedaan Ron, om je embleem beter te krijgen met die fijne lijntjes, kun je dan vb geen stukje tape nemen en er daar de gewenste diktes van lijntjes in trekken met een fijn mesje, deze dan op de plaats kleven en verven, is maar een idee Ron, je weet nooit dat het werkt voor de andere dingen die je nog in het embleem wil hebben.

Dank je wel,Dirk.Wat het embleem nog mist,is een wit paard in het midden.Dit is helaas te klein om zelf te verven.Misschien dat ik het nog eens tegen het lijf loop.Voor de rest kan ik het beter zo laten,anders loop ik de kans dat het embleem veprutst wordt.

Ron.

En zo komen we alweer bij een nieuw onderwerp aan,de constructie en montage van de verschillende periscopen en detectie systemen.

De OSCAR II klasse subs hebben allemaal verschillende systemen,die allen uit de tower(of commando toren)komen.Ondanks dat er hier een flink aantal inzitten(wel 8 stuks)heb ik ervoor gekozen om alleen de belangrijkste ten toon te gaan stellen.Anders wordt het gewoon te druk.Derhalve worden er 6 systemen gemonteerd.

Om het gemakkelijker te maken,beginnen we gewoon aan de voorzijde.

1_periscopen_overzichts_tekening_geel.jpg

In bovenstaande tekening kunnen we mooi de diverse systemen nu al zien,en ook is te zien hoe ze erin kunnen zakken(hydraulisch).

We starten met de aanvals periscoop.

Deze zit helemaal vooraan in het geel omcirkeld gebied.

De aanvals persicoop(attack)is de kleinste persicoop.Dat moet ook wel,want deze wordt uitgeschoven om doel te zoeken,en dan mag de vijand natuurlijk niet de persicoop zien boven water uitsteken.Daarom dat deze dus klein van formaat is.

Doordat deze klein is,is er helaas weinig ruimte inwendig om er electronische foefjes in onder te brengen.Dus zal de aanvals periscoop altijd de minste high tech onderdelen kunnen bevatten.

Wel heeft deze een heel sterk ontwikkeld optisch lenzen systeem inwendig.Als de bevelvoerder erdoor kijkt,kan hij meteen zien wat de afstand,snelheid en lengte is van het doel.Simpel door een lijn systeem in het kijkveld.

Verder is deze periscoop gekoppeld aan het torpedo systeem.Waardoor het doel automatisch ingesteld wordt in de gekozen torpedo en ook de richting en snelheid ervan.Handig bij ruwe zee en slecht zicht.Moderne aanvals persicoepen bezitten verder ook een gemotoriseerd systeem,waardoor de persicoop altijd het doel in het vizier houd,ondanks hoge golven.Dan beweegt hij automatisch op en neer...doch de bevelvoerder merkt daar niets van.

Hoe werkt het?.

1_prisma_scheme.jpg

Het beeld komt linksboven in de lens zichtbaar en gaat door een prisma gericht naar beneden door een aantal lenzen,welke het beeld versterken.Onder verandert het beeld wederom in een prisma en wordt gericht door een speciaal geslepen lens systeem zodat het beeld horizontaal te zien is.

Om te starten,heb ik de periscoop gemaakt van een messing buisje,waar ik bovenop een klein houten blokje heb gemonteerd.Dis heb ik geslepen in de juiste basisvorm.

1_P5260001_goed.jpg

Daarna heb ik het eerst in een aluminumkleur gepaint.Als dit droog is,komen er enkele kleine details op.

Aangegeven zijn die delen welke er nog op moeten komen.

1_P5260002_goed.jpg

Natuurlijk zitten er nog enkele leuke electronische foefjes in de aanvals persicoop.Deze komen nog aan bod bij de verschillende stappen hierin.

Wordt vervolgd.

Ron.

De aanvals periscoop is geplaatst.

1_P5270001_goed.jpg

De "ogen"zijn kleine decals die ik nog had.Helaas niet geheel schuin geplaatst.Een macro foto verraad dit.

Vanaf het voordek ziet het er zo uit.

1_P5270010_goed.jpg

1_P5270012_goed.jpg

Van bovenaf gezien,is de voet goed te zien.Deze voet zakt ook in de bodem weg.

1_P5270013_goed.jpg

Met zwarte verf en wasbenzine heb ik er ook meteen wat smeermiddel restjes op de buis aangebracht.

Ron

Ehhhhh, nee, no questions. :O

Nog steeds ademloos te kijken naar jou werk. En hoop toch weer steeds op zo'n mooie update. :)

Gisteren mocht ik zeer strak uitgeprinte emblemen ontvangen van Jack.Waarvoor,Jack,mijn grote dank,geweldig hoe je ze gemaakt hebt.

Logo.jpg

Geweldig hoe die eruit zagen.Inmiddels heb ik het embleem geplaatst,waarvoor ik mijn eerder handmatig geverfd embleem heb verwijderd en de rode laag opnieuw erop heb aangebracht.
Het embleem heb ik aan de achterkant wit geverfd,zodat de kleuren beter tot hun recht komen.

Ik heb namelijk besloten om de overleden bemanningsleden te eren,door het embleem in zijn volle glorie te plaatsen.

Het originele logo is wit geschilderd op de tower.Doch nu heb ik het originele embleem geplaatst in de originele kleur goud,zwart en wit.

Door de achterkant ervan wit te verven komt dit nu mooi door.
Het embleem is wel iets dikker als een decal,zodat de randjes ervan iets te zien zijn.Maar waarschijnlijk gaat dit weg vallen bij de weathering.En als je er iets van blijft zien,is het geen einde van de wereld.Het is immers een model.

Omdat ik toch eenmaal met de tower bezig was,is de volledige huid(de rubberen tegels)inmiddels voorzien van de juiste weathering.Rest alleen nog een spatje roest bij de luiken.De glans is volledig weg en het ziet er nu natuurgetrouw uit.

Als de tower klaar is in de weathering zal ik daarvan foto`s en uitleg geven.En daarna resten alleen nog twee vlaggen te maken voor dat de tower gereed is.

Ron.

Terug
Bovenaan