En zo komen we alweer bij een nieuw onderwerp aan,de constructie en montage van de verschillende periscopen en detectie systemen.
De OSCAR II klasse subs hebben allemaal verschillende systemen,die allen uit de tower(of commando toren)komen.Ondanks dat er hier een flink aantal inzitten(wel 8 stuks)heb ik ervoor gekozen om alleen de belangrijkste ten toon te gaan stellen.Anders wordt het gewoon te druk.Derhalve worden er 6 systemen gemonteerd.
Om het gemakkelijker te maken,beginnen we gewoon aan de voorzijde.
In bovenstaande tekening kunnen we mooi de diverse systemen nu al zien,en ook is te zien hoe ze erin kunnen zakken(hydraulisch).
We starten met de aanvals periscoop.
Deze zit helemaal vooraan in het geel omcirkeld gebied.
De aanvals persicoop(attack)is de kleinste persicoop.Dat moet ook wel,want deze wordt uitgeschoven om doel te zoeken,en dan mag de vijand natuurlijk niet de persicoop zien boven water uitsteken.Daarom dat deze dus klein van formaat is.
Doordat deze klein is,is er helaas weinig ruimte inwendig om er electronische foefjes in onder te brengen.Dus zal de aanvals periscoop altijd de minste high tech onderdelen kunnen bevatten.
Wel heeft deze een heel sterk ontwikkeld optisch lenzen systeem inwendig.Als de bevelvoerder erdoor kijkt,kan hij meteen zien wat de afstand,snelheid en lengte is van het doel.Simpel door een lijn systeem in het kijkveld.
Verder is deze periscoop gekoppeld aan het torpedo systeem.Waardoor het doel automatisch ingesteld wordt in de gekozen torpedo en ook de richting en snelheid ervan.Handig bij ruwe zee en slecht zicht.Moderne aanvals persicoepen bezitten verder ook een gemotoriseerd systeem,waardoor de persicoop altijd het doel in het vizier houd,ondanks hoge golven.Dan beweegt hij automatisch op en neer...doch de bevelvoerder merkt daar niets van.
Hoe werkt het?.
Het beeld komt linksboven in de lens zichtbaar en gaat door een prisma gericht naar beneden door een aantal lenzen,welke het beeld versterken.Onder verandert het beeld wederom in een prisma en wordt gericht door een speciaal geslepen lens systeem zodat het beeld horizontaal te zien is.
Om te starten,heb ik de periscoop gemaakt van een messing buisje,waar ik bovenop een klein houten blokje heb gemonteerd.Dis heb ik geslepen in de juiste basisvorm.
Daarna heb ik het eerst in een aluminumkleur gepaint.Als dit droog is,komen er enkele kleine details op.
Aangegeven zijn die delen welke er nog op moeten komen.
Natuurlijk zitten er nog enkele leuke electronische foefjes in de aanvals persicoop.Deze komen nog aan bod bij de verschillende stappen hierin.
Wordt vervolgd.
Ron.