Hoofdsponsor

1/35 KV-1-Bezposhadniy [DONE]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Swa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Mannen, bedankt maar ik kan het deze keer niet eens zijn met jullie comments. Zo lekker het solderen van de kisten ging, des te slechter ging het met de fender. Soldeer die niet wilde vloeien, dan weer teveel, stukken die weer los sprongen zeg maar een complete miseré. Ik ben blij dat met de grijze haren ook het geduld is gekomen want een 10 jaar geleden had de fender onder mijn vuist of schoen onherstelbare battle damage opgelopen. :D

Echter niet getreurt, ik zie dit ook weer als een les dat grotere stukken PE een andere aanpak van solderen verlangen dan de kleinere. Bij deze fender zal nog het nodige schoonmaakwerk nodig zijn om het naar mijn wens te krijgen. En anders zal het een flink bemodderd beestje worden, alles is nog mogelijk. Natuurlijk niet te vergeten dat we er nog een moeten maken :tongue: LOL. Deze zal echter slechts uit 2 delen bestaan daar onze KV ergens tegenaan is gereden.

KV33.jpg
De 2de kist gereed die ik van wat beschadigingen heb voorzien.

Nu de fender:

KV40.jpg

KV34.jpg

KV37.jpg

KV36.jpg

KV35.jpg
De trackbevestiging heb ik gescratcht uit wat overtollige PE en koperdraad.

Dan heb ik nog een vraag over de tracks, wat denken jullie de track met een link meer of minder? Zelf neig ik naar 1 meer omdat de meeste foto's van een KV een vergelijkbare sag laten zien van de track. Hoewel de foto aan het begin van onze KV een veel strakkere track laat zien waar hij bij een appél staat, dus op dat moment zal hij wel tiptop in orde geweest zijn. Anderzijds denk ik dat zo een track altijd wat uitloopt en zal deze wel eens opgespannen moeten worden?! Zo zou de grotere sag verklaarbaar zijn?! Wat denken jullie?

KV38.jpg KV39.jpg

Tot de volgende!
 
Hoi Swa,

Niet zo op je eigen kop zitten :) Ziet er toch heel mooi uit

mvg

Patrice
 
Swa, dit ziet er schitterend uit :).

Zou zelf kiezen voor 1 link meer op de track, puur omdat het er mooi uitziet.
 
Veel hangt ook af van waar de tank opstaat.
Ik bedoel, als de ondergrond heel oneven ligt, putten en bulten, volgt de track aan de onderkant die oneffenheden en wordt ze bovenaan wat strakker getrokken.

Evil heeft 100% gelijk.
Het heeft misschien wat vloeken en haartrekken gekost, maar het ziet er goed uit.
 
Inderdaad een linkje meer doe wonderen met track sag :)
Soldeerwerk ziet er ook netjes uit en inderdaadf spatborden vraag wat meer geduld met verhitten heb ik ondervonden met mijn JS
 
Dag Swa, ik zou ook opteren voor de extra link. Dit oogt veel waarheidsgetrouwer. Dit komt waarschijnlijk door de slijtage op pennen en gaten in de links.

Wat je soldeerwerk betreft : grote onderdelen solderen vergen inderdaad een andere aanpak als de kleinere. Voor mijn fijn soldeerwerk gebruikt ik een 25 Watt soldeerboutje. Voor de grotere delen een zwaardere soldeerbout, of zelfs met de chalumeau met vlam (op gas).

Zorg er steeds voor dat je messing zuiver is, daar waar je solderen moet. Dus met schuurpapier wat opschuren.
Gebruik een goed vloeimiddel. Dit kan vet zijn voor elektronica soldeer, of bvb S39 : dit is een vloeibare flux gebruikt voor sanitair werken (verkrijgbaar in de Doe-Het-Zelf). Maak ook tijdig je soldeerbout proper, dit zorgt er ook voor dat het soldeer beter vloeit.
Snij kleine deeltjes van het soldeer dat je op de soldeernaad legt, zo vermijd je dat er grote klodders soldeer op je werkstuk terechtkomen + minder opkuiswerk.
Probeer het contactoppervlak tussen soldeerbout en werkstuk zo groot mogelijk te houden, zo warmt je werkstuk het rapst op. Pas dan zal je soldeer goed vloeien.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips ?

Groeten Rik
 
Mannen bedankt, geeft weer moed om aan de andere fender te beginnen:$:D

@Patrice: weet het, maar je hebt je van te voren een voorstelling gemaakt van het resultaat en het valt dan tegen als dat niet gehaald wordt. Ik denk dat veel bouwers wel last zullen hebben van deze tic, om je steeds verder drijven naar betere resultaten.
@Wim, Koekie en Ron: er zal een extra link gezet gaan worden want zoals ik al aangaf, zie je de meeste KV's met een vergelijkbare sag. Bedankt voor het meedenken, want helemaal zeker was ik er niet van. Zo zie je maar dat je met meer veel meer weet dan alleen, hé.
@Rik: Aan je tips heb ik zeker wat en zal ik zeker in de toekomst proberen toe te gaan passen. Ik denk dat ik wellicht niet goed genoeg schoon heb gemaakt en geschuurd?! Of er is een filmlaag ontstaan met de cleaner die ik gebruik, met kleine onderdelen werkt dit super.

Verder gebruik ik een Weller soldeerstation dat ik kan regelen tot 400 graden, S39 en soldeertin van 0,7 en 0,25 mm. Het gereedschap en materiaal is goed volgens mij, enkel de pak om tot een goed einde te komen is er voor mijn gevoel nog niet helemaal. Maar we gaan gewoon stug door, ook dit moet te doen zijn!;)

Nu moet ik ook zeggen dat Voyager het niet direct gemakkelijk gemaakt had door bepaalde onderdelen (hoeklijnen) uit meerdere stukken PE te maken. Zodra je dit moest solderen op de fenderstukken dan sprongen deze solderingen weer los door de warmte die je weer moest gebruiken, of zou er in dit geval spanning in het materiaal gezeten hebben? Morgen gaan we weer eens proberen om nog wat aan de andere fender te gaan werken.

Nogmaals dank allen en tot de volgende.
 
knap werk, een KV tje (mijn favoriete tank duh).

Zeg waar haal je die metalen ? (behalve de PE natuurlijk).

Gewoon van afval ?
 
Swa dat spatbord ziet er netjes uit, op naar de volgende zou ik zeggen ;)

Cheers,
André

Bedankt André en dat hebben we gedaan, de fenders zijn..........

klaar!!!!

enkel moeten ze nog gemonteerd worden op de KV zelf! Zo moeilijk de eerste fender ging zo gemakkelijk ging deze. Het viel bij wijze van spreken vanzelf in elkaar. :P Ben door de tips van Rik weer terug gegaan naar de basis van het solderen, met als resultaat veel fijner werk en minder ergenis. :D Nogmaals dank, Rik. Nu eerst de pics:

KV41.jpg

KV42.jpg

KV43.jpg

Zoals eerder gemeldt zou deze fender de nodige battle damage hebben vandaar ik 1 stuk aan de voorzijde heb weg gelaten. wel gebruik ik de ophangingen en het binnenstuk. Hiervoor heb ik gaten geboord waar normaal gesproken de bouten zouden zitten. De laatste pic geeft een beetje een idee hoe het er op de KV komt uit te zien, echter kan de schade nog aangepast worden. Weet ik nog niet

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met het motorluik om hier de PE roosters op te gaan zetten, alleen vond ik dit er niet helemaal deftig uit zien. Het PE rooster en onderstuk waren naar mijn zin te groot en zou het opgegoten detail aan bouten en haken niet ten goede komen. De meegeleverde rooster van Trumpeter zagen er natuurlijk ook niet verkeerd uit maar als je kunt kiezen voor PE is voor mij de keuze snel gemaakt.

KV44.jpg

KV45.jpg

Maar hoe dit opgelost, hier heb ik even over moeten denken. En toen het risico maar aanvaard als het mislukte, ik niet meer de goede roosters zou hebben die voor deze KV nodig zijn. Deze roosters lopen namelijk op het eind vlak en staan niet helemaal rond. Ik heb toen zowel de kitonderdelen als de PE roosters gebruikt om tot een voor mij goed resultaat te komen. Het gegoten roosters heb ik voorzichtig uit de voor mij uitziende beugel gezaagd en dunner geschuurd, zodat het niet te dik oogt. De PE heb ik vervolgens aangepast aan de ontstane beugel. Zelf ben ik best tevreden met het eindresultaat.

KV46.jpg

KV47.jpg

KV48.jpg

Gisteren had ik trouwens ook nog een meevallertje. ;) Zoals jullie weten staat onze KV op Friuls echter kwam ik er achter dat ik 2 linker of 2 rechter tracks had. Op zich zou dit nog niet zo een probleem geweest zijn want dit had ik wel op kunnen lossen. Toch heb ik een email gestuurd naar Friul en na wat berichten over en weer. Kwam gisteren de postbode met een pakketje uit Hongarije, een compleet nieuwe set met KV-tracks. Denk dat je hier kunt spreken van een zeer goede aftersales waar sommige merken nog een punt aan kunnen zuigen. Want het versturen kostten zo'n 2535 forint (ruim 10 euro). Dus mannen, ze kosten geld maar met deze wetenschap een lekker gevoel.ApplausApplaus

KV49.jpg

KV50.jpg

@Ratticus; welke metalen bedoel je precies? Voor beugels en dergelijke gebruik ik koperdraad in verschillende diktes. Kettingen zijn van RB models, een hoop PE uit de scratchbox, koper buis 1mm ooit eens ergens in een modelbouwwinkel. En als laatste waar de fender opligt is een stuk aluminium veiligheidsbeslag van een deur, dit is zeer vlak om op te werken en door de grootte weinig geleidend tijdens het solderen. Hopelijk heb ik je vraag zo een beetje beantwoord, mocht dit niet zo zijn laat maar weten hé!

Grtz.
 
Mooi resultaat Swa !

Op de foto van je Friuls zie ik toch weinig verschil tussen links en rechts.

Mooie oplossing van je PE rooster. Het kader op het PE is inderdaad wat beneden niveau. Dergelijke vlakke kaders met afgetekende roosters kunnen mij ook niet echt bekoren.

Nog veel succes met je KV.

Groeten Rik
 
Hey Swa, mijn felicitaties hoor.

Als ik naar sommige foto's kijk dan is het net of ik een verslag in 1/6 i.p.v. op 1/35 aan het volgen ben.
Wonderbaarlijk hoe je het soldeerwerk op die schaal voor elkaar hebt gekregen.

Nogmaals: chapeau!!!



Droop
 
Mannen allemaal bedankt voor de complimenten.

@Inflandersfields: dat was ook mijn gedacht tot ik ze ging monteren. Normaal gesproken vallen de gaten waar de metaaldraad in zit naar de zijde van de lowerhull. In dit geval niet kijk maar op de foto. Zoals je ziet zit het metaaldraadje aan allebei dezelfde zijde, terwijl de vorm van de track ook bij beide hetzelfde is. Bij Friul tracks is er altijd een linkse en een rechtse track, in mijn setje dus niet. Hopelijk dat het je een beetje duidelijk is nu?

KV49_A.jpg

Verder weer een update van de vorderingen, wel in dryfit want er zijn nog wat zaken die ik nog wat met bijwerken of verbeteren. De fenders zijn in ieder geval gemonteerd en dit ging in feite vrij soepel. Had ik anders verwacht.:dry:

KV51.jpg

KV52.jpg

KV57.jpg

KV53.jpg

KV58.jpg

KV54.jpg

KV56.jpg

KV55.jpg

Hopelijk binnekort wat eindpics van de build, opmerkingen of aandachtspunten zijn dus altijd welkom.

Grtz.
 
Ziet er zeer netjes uit Swa, al die PE geeft toch een serieuze meerwaarde. Die staalkabels waar heb je die gehaald? of zelf gescratched?

grtz Dave
 
Prachtige build, Swa en bedankt voor de uitleg. Nu is het duidelijk waarom er linkse en rechtse tracks zijn.

Net soldeerwerk dat je hier neerzet, bravo !

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan