Hoofdsponsor

1/35 KV-1-Bezposhadniy [DONE]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Swa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Sjieke dinges, Swa !

Die splitpennen komen heel overtuigend over, het oogje is mooi gevormd. Dat de pen zelf niet gemaakt is uit halfronde draad, daar valt niemand over.

Op naar de painting, zou ik zeggen...

Groeten Rik

Idd erg mooi, maar ik zou ze een stuk inkorten om meer op schaal te komen.

Vandaag ook de laatste hand gelegd aan 'Bezposhadniy' en deze is al door de wasstraat gegaan.:laugh: Zo kon ik de diverse kijkers op de turret en hull al voorbereiden omdat ik twijfelde of ik dit tijdens en/of na het spuiten nog kon realiseren.

b1dedccf-13a2-415d-87c0-33bb9e46f2ba.jpg

PICT1025.jpg

PICT1026.jpg

PICT1027.jpg

Van tevoren waren de laatste onderdelen op zijn plaats gelijmd zoals bijvoorbeeld het motordek en het commandoluik.

PICT1022.jpg

PICT1023.jpg

7e36c861-6121-4ecb-ba60-afc6154e2d57.jpg

Ook bij deze wil ik meer diepte in de monotone kleur gaan krijgen door te moduleren. Rik gaf namelijk al de tip van AK, dus ben ik verder gaan kijken naar de mogelijkheden. Ik ben wel gegaan voor Vallejo en heb hiervoor een setje Russian green 4BO aangeschaft. Dit bevat ook 5 acryl kleuren en 1 vernis om dit te realiseren. Het wordt de allereerste keer dat ik Vallejo gebruik, dus ik ben echt benieuwd naar hoe het spuit en het resultaat hiervan. Heb bij het penseelwerk ook deze verf gebruikt en ik moet zeggen dit viel al niet tegen. Dekkingsgraad was in ieder geval niet verkeerd.

Hopelijk tot gauw, dat ik jullie kan berichten over mijn eerste ervaringen met het spuiten.

Ik zal zeggen sterkte met het spuiten dan maar :wacko:

Paar tips,

Hou een vocht doekje met verdunning bij de hand om regelmatig de punt van je naald schoon te maken.
Weet niet welke AB je heb maar ik heb het kroontje wat op de de spuitkop zit om de punt van je naald te beschermen verwijderd, dit spuit al weer beter dan met.
En lucht-verf-lucht is wel heel erg belangrijk bij Vallejo want die handel droog erg snel op de punt van je naald, vandaar het doekje.

Ik zal zeggen sterkte met het spuiten dan maar :wacko:

Paar tips,

Hou een vocht doekje met verdunning bij de hand om regelmatig de punt van je naald schoon te maken.
Weet niet welke AB je heb maar ik heb het kroontje wat op de de spuitkop zit om de punt van je naald te beschermen verwijderd, dit spuit al weer beter dan met.
En lucht-verf-lucht is wel heel erg belangrijk bij Vallejo want die handel droog erg snel op de punt van je naald, vandaar het doekje.

Heb je tips ter harte genomen, Ron, en de KV staat inmiddels te drogen. Het was even wennen wanneer je Tamiya gewend bent, maar ik ben niet ontevreden met het resultaat. Had naast het doekje ook nog de verf verdund met Vallejo airbrush thinner 1 op 4. Hierdoor heb ik maar een paar keer het doekje moeten gebruiken ivm. met drytip van de naald. De druk van de compressor had ik gereduceerd tot 1-1,5 Bar. Hoop dit weekend de resultaten te kunnen tonen. Maar zeker nog bedankt voor het meedenken.:wave:

Ik vond ook nog een mix: 6 delen Dark Green XF-61, 2 delen XF-49 Khaki, 2 delen Olive Green XF-58, daarna oplichten met Khaki, Olive Green en Yellow XF-4. Wat denken jullie dat wijs is?!

De mix is exact wat ik gedaan heb om mijn verfbib aan te spekken. Deze mix komt heel dicht in de buurt van XF65 Field Grey, maar een heel heel klein beetje meer richting olijf. Ik zou dan oplichten met wat XF60 Dark Yellow erbij te mengen. Of ook wat FX49.

Al het felgroene/gele oplichten past eigenlijk niet bij de donkergrijsgroene (al wat verouderde) variant van 4BO. Fabrieksnieuwe 4BO was soms een wat feller olijfkleurige variant. Daar past het wel. Alle drab/olijf/donkergroene tamiya verven werken goed met tamiya XF60.

Dit is het Life Color pakket
LifecolorMod2_zpsfcde522d.jpg

The "flashed shade" is enkel bruikbaar volgens mij voor fel belichte verse 4BO (dan nog wel eerder begin WOII). De donkere shade is een goede basis voor verouderde 4BO en gaat richting tamiya XF65.
top.jpg

Dit heb ik bv nog niet echt gezien als waarachtige 4BO... :
BT-7+1.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
@Steben, bedankt voor de tip en de uitleg. Zeer waardevol wanneer ik met Tamiya of Lifecolor nog eens een Ruski een kleurtje ga geven. Maar deze keer had ik gekozen voor een setje van Vallejo. Gewoon om eens uit te proberen, want de een zweert bij het een, een ander vervloekt Vallejo en ga zo maar door. Zelf houd ik altijd van experimenteren om mijn eigen mening te kunnen vormen. In dit geval moet ik stellen dat ik zeer positief over de resultaten ben en dat Vallejo bij Swa een blijvertje is. Moet nog wel de highlights aanbrengen, maar wilde dit met het penseel doen. Zodat dit subtiel blijft. Maar goed, genoeg gezeverd...........fotokes. :D

PICT1028.jpg

PICT1030.jpg

PICT1029.jpg

PICT1031.jpg

PICT1032.jpg

Heb nog wel een vraag aan bouwers die met Vallejo werken. Hoelang laten jullie de verf drogen alvorens de decals aan te brengen? Ik lees weleens 2 weken, of is dit te gek? En na de vernis, wanneer kan ik aan de gang met weatheren? Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en of het spuitwerk natuurlijk iets is.:$

netjes gespoten Swa.
sorry kan niet antwoorden op je laatste vragen, gebruik geen Valleyo

Een dagje of 5 zou toch echt wel voldoende moeten zijn hoor Swa, ik durf er rapper in vliegen.

Mannen bedankt. Ben op het moment bezig met de highlights. Zodra die klaar zijn ga ik de decals plaatsen.
Hopelijk tot gauw voor een volgende update.

kleur ziet er goed uit
nu nog opletten dat het geen "tankvorm van highlight" wordt ipv wat "highlight op een tank"

Vallejo geef ik doorgaans 24 uur om te drogen.
Ook de beschermlaag zijnde vernis of Klir krijgt 24 soms 48 uur (hangt een beetje af van de temperatuur in huis) om goed uit te drogen. Het is ten slotte deze laag die de decals zal dragen alvorens zal overgegaan worden tot de verdere afwerking.

Ook hier even een snelle update van de geplaatste decals. Man, man, viel niet direct mee want het waren flinke lappen. Maar ben er zelf tevreden mee. moet ook net als de GMC nog wel een vernislaagje krijgen. Kijk al wel uit naar de verweringswerken, wil er namelijk een flink modderfestijn van maken. :D

PICT1243.jpg

PICT1242.jpg

PICT1246.jpg

PICT1245.jpg

PICT1244.jpg

Zit nu trouwens een beetje te prullen aan de commandant, hopelijk trekt dat straks ergens op.

Graag tot de volgende!

Mooie decals Swa.
Heb je de ondergrond voorzien van een laagje glanzende vernis of sol+?
Dit zorgt voor een gladde ondergrond en voorkomt silvering (luchtbelletjes onder de decal).
Zoniet, dan vrees ik dat je met enkel een laagje vernis er bovenop dit niet zal kunnen wegwerken... (en dat zou jammer zijn van je mooie werk tot nu toe)

Heel schoon werk Swa: kundig gebouwd en netjes gespoten.
Maar net als Beyond vrees ik dat je zelfs met een laag vernis er bovenop de verzilvering van de decals niet zal kunnen wegwerken... dit zou heel jammer zijn!
Ik heb dit probleem op mijn Staghound ook al gehad....

Thierry

Even geen tijd gezien om te reageren op jullie respons. Waarvoor dank natuurlijk want samen weten we meer dan alleen. Ben enkel nog niet in de gelegenheid geweest om proefondervindelijk vast te stellen of ik een probleem heb of niet. Het zou zeker kunnen en bestrijd dit zeker niet! Mocht het zo zijn dan vrees ik dat dit een gevolg is van het feit dat ik geen ervaring heb met Valleyo. Met Tamiya heb ik dit namelijk nog nooit aan de hand gehad. Dus als het zo is zie ik het maar weer als een les, jammer maar helaas pindakaas. :wacko:

Maar goed gezien de kennis die hier op het forum aanwezig is, wil ik jullie op voorhand al om jullie mening vragen wat eventueel gedaan. Kan ik een en ander eventueel afzwakken door het gebruik van filters, pigment of een ander medium. Ik ben hier nogal vrij in omdat het een zwaar bemodderde KV moet worden. Wat ook weer in het teken van 'proberen' staat.

Wat denken jullie?

Één geluk heb ik wel dat mijn GMC het bijna niet heeft omdat de decals gelukkig veel kleiner zijn. Dus hier kan ik met een redelijk gerust hart aan verder. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan