Hoofdsponsor

Lancaster mk III ED912 AJ-N (nan)

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
Out of the box met PE
BOUWBUDGET
200
BOUWSTATUS
Wip
COMMENTAREN
*
Wat ik zie zijn gewoon vlekken, ik weet dat dit tegenwoordig iets schijnt te zijn om "diepte" te creëren maar dat ontgaat me eerlijk gezegd. Maar wat me nog verder meer ontgaat is dat deze vlekken dan wel geschikt zouden zijn voor een Brits vliegtuig en helemaal niet voor een Duits toestel... daar vallen bij wijze van spreken mijn pantoffels van mijn voeten (om het netjes te houden).
Ik schreef dat het malletje dat ik gebruikt heb niet geschikt is voor de Duitse mottling camo patronen. Die patronen zijn specifiek en kun je met de mal die ik gebruikt heb niet maken, dat wilde ik er mee zeggen….

Zwart is de moeilijkste kleur (is dus geen kleur) om je model te kleuren. Als je niet oppast ziet het er uit als een zwart plastic ding. Als je de referentiefoto’s bekijkt dan is de kleur nergens egaal. Het is geen auto die strak in de lak uit de fabriek komt rollen. Niets is mooi strak en door slijtage en lichtinval is / lijkt de lak dus ook niet egaal.

Dit is het 1e stadium om tot een eind resultaat te komen dat voor mij goed is. Het zijn inderdaad vlekken die je langzaam in verschillende stadia gaat vervagen.1000012075.jpg

Laatst bewerkt:
Beide vleugels zijn aan de onderkant nu klaar.
Tevens alle masks aangebracht op de ruitjes.
1000012077.jpg
De canopy is voorzien van een 1e laag interior green, zodat het lijkt of de binnenzijde die kleur heeft.

1000012078.jpg

1000012079.jpg
Kijken of we morgen de romp in de grondverf kunnen zetten.

Grtz Ed

Vandaag niet toe gekomen aan de romp. Waren nog een paar kleine zaken die gemaakt en geprimed moesten worden waaronder de lanfinhsgestellen.

1000012095.jpg
1000012097.jpg
Morgen dan maar...

Dit is ze dan...1000012115.jpg

Onder zijde heeft de juiste kleur inmiddels

1000012116.jpg

1000012114.jpg

Morgen eens kijken of ik de camo kan aanbrengen. Ik heb een setje gekocht, maar ben niet van plan ze op te plakken. Ga het patroon aftekenen en dan eerst de dark earth kleur spuiten. Dan deze delen afdekken met de camosticker (uitgesneden) en dan deze iets boven het model houden / plakken met kneedgum om een mooie overgang te krijgen tussen de kleuren.

1000012117.jpg

Grtz Ed

Mooie vorderingen. Deze Lancaster wordt een beauty.
Ik heb even nagezien maar ik kan niet direct terugvinden welke verf en vernis je hier gebruikt.

Mooie vorderingen. Deze Lancaster wordt een beauty.
Ik heb even nagezien maar ik kan niet direct terugvinden welke verf en vernis je hier gebruikt.
Ik gebruik alleen watergedragen verf, meeste flesjes zijn van vallejo, kan ik goed mee overweg met de airbrush. Enkele kleuren die vallejo niet heeft of als ik een mooi setje tegen kom van Mig Ammo, dan gebruik ik die. Makkelijk te verdunnen met gedemineraliseerd water en de airbrush is ook makkelijk schoon te maken.

Na een paar uur plakken en aftekenen is het eindelijk zo ver om de 1e kleur aan te brengen. Het wordt dark green ipv earth. Dit omdat de camomask gemaakt is om de dark green te maskeren.....

1000012131.jpg

Vervolgens de dark green er op gezet.
De plekken waar de roundels moeten komen ook even gemaskeerd, iets kleiner dan de roundels zelf, anders wordt dat straks teveel laagjes lak over elkaar heen en dat ga je zien en voelen.

1000012135.jpg

Gelijk maar een laagje vernis er over heen om te beschermen en voor het geval ik de camomask toch moet plakken. Eerst goed uit laten harden en dan misschien komend weekend de andere kleur spuiten.

Grtz Ed

Mooi maar je geeft zelf aan dat je de masks boven het model houdt om een "overgang" te bekomen... dat is echter totaal verkeerd bij RAF toestellen. De RAF gebruikte "hardmasks" om hun toestellen te spuiten/schilderen, letterlijk, ze gebruikten masks gemaakt van linoleum die ze op de toestellen legden om de camouflage te spuiten.

Nwdankt voor de info Dan

Als ik ze er op plak krijg je scherpe overgangen en die zie ik niet op de referentiefoto' die ik heb. Dus er kan best gebruik gemaakt zijn van sjablonen, maar dan is er geen scherpe lijn tussen de kleuren.

1000012156.jpg1000012158.jpg

Bijlagen

• 1000012161.jpg
    1000012161.jpg
    161,2 KB · Weergaven: 1
Volgens de bijgevoegde foto's moeten de camo kleuren hoe dan ook in mekaar overvloeien (en dus geen harde lijn vormen). Voor dit schema kan je best gebruik maken van de techniek met Blu tack waarbij de kleuren iets strikter in mekaar overvloeien.

13. Foto Nr 13.jpg

15. Foto Nr 15.jpg

De overvloeiing kan je "regelen" door de dikte van de Blu tack "worstjes" te wijzigen (dikker of dunner) en de hoek waarin je gaat airbrushen aan te passen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan