Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Luc,

Ziet er zeer mooi uit cute
Hoe ga je te werk om zo'n vierkant gat uit te fresen ? Een frees is toch rond, hoe krijg je dat gat dan zo mooi vierkant ?

Groeten

Pascal
 
Door een frees te nemen waarvan de freeskop even breed is als het freeslichaam.

Dan de binnenkant van de beplanking( die al rond het kanonsgat zijn geplakt) gebruiken als geleiding en de diepte instellen door een hulpstuk die past op de dremel.
 
newbie
volgens my zit je dan nog altyd met de hoeken,deze worden rond.
groetjes,ronny
 
Ja jongens als je gaat frezen wordt een gat altijd rond. Dat is nu eenmaal de eigenschap van een rond draaiend stuk gereedschap. Wel de oplossing is hier heel simpel voor. Goed aftekenen is een must. Dat komt best goed. Dan met een steekbeitel, die goed scherp geslepen is de ronde gaten vierkant steken, zo doen de meubelmakers het ook. Mar kijk ook maar eens naar het slotplaatgat in jou deur. Die heeft een ingefreeds deel Dan komt de sluit plaat in de duer en die is vaak hoekig. Daar gebruikt de timmerman ook een steekbeitel voor.

De ronde gaten vierkant maken dus met een steekbeitel, bij deze een inschatting, met een steekbeitel van ong 8 mm. Steek dan vanuit het midden steeds een plakje weg tot het een geheel plakje word. Dan recht maken als alles bij benadering is uitgestoken. Ik werk met dit soort zaken altijd tot iets binnen de lijn. En dan rustig aan eerst de verticale lijnen. En daarna de horizontal lijnen, eerst de bovenste en dan de onderste. Zo heb je de lijnen in het oog waardoor je ze makkelijker op een exacte lijn houd.
 
Nog een beetje verder gewerkt.

De bovenste kanonpoorten aan het maken

1_Afbeelding_103.jpg


1_Afbeelding_104.jpg


De bovenste kanonpoorten niet volledig afgemaakt,omwille van stevigheid en bevestigingsproblemen.
Om dit op te lossen eerst de romp verder beplanken
Hierbij maak ik gebruik van een grotere punaise die door het hout wordt geklopt zoals een nagel maar achteraf gemakkelijk uit te halen zijn.

Waarom zo : omdat de multplex van 4 mm dik echt rare bochten moet maken en ik alleen op deze manier het voor elkaar kreeg. Touwen waren niet sterk/spanning genoeg.
Omdat de planken 12mm breed waren had het ook geen zin om de punaise
eronder te kloppen daar hierdoor de plank een beetje scheef(getwistd) ging staan.
Dit was de enigste oplossing volgens mij.

1_Afbeelding_105.jpg

1_Afbeelding_106.jpg

1_Afbeelding_107.jpg

1_Afbeelding_108.jpg

Ondertussen is de volledig onderkant van de romp beplankt en geschuurd.

Gisteren de blokken aan boeg en spiegel gemaakt.

Foto's volgen nog.

Nu is mijn volgend werk de kiel te verlengen,zodat ik de koperen buis hierin kan wegwerken .

Deze kiel van 5 cm moet ook voorkomen dat het schip gaat wiegelen en er moeten openingen voorzien worden om de loodballast bom aan te hangen.
Als dit gedaan is ,kan ik beginnen met de rest van de bovenbouw te beplanken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je het hout ook iets meer op de natuurlijke vorm zou kunnen zagen, daarmee bedoel ik het verjongen van de plank.

Maar verder ziet het er goed uit hoor. Ben benieuwd naar het vervolg van het gehele beplankte romp.
 
het wordt toch een indrukwekkend geheel moet ik zeggen

doet zo voort, en gij zult slagen in uw opzet :D zoiets dus :p
 
Hoi Luc,

Mag ik hier eens de mierenn**ker uithangen?
Ik zie dat de pijp een zacht koperen buis is. Door de (lichte) knik die er in zit vrees ik dat je toch wat rendementsverlies zal hebben.
Moest ik jou zijn, dan zou ik die vervangen door een harde, rechte rood koperen exemplaar of een messing buis. Die kan je dan solderen aan de bocht die in de romp loopt.

Die pijp dient toch voor de voortstuwing, niet? Of zie ik dat nu verkeerd? Anders ben ik hier maar wat aan het raaskallen. :D


Verder niets dan lof voor al je werk hoor. ApplausApplaus

Ik doe het je niet na.



Droop
 
Mooi werk Newbie! De romp zal heel stevig worden met de 4 mm dikke multiplex.
Aan lijmklemmen en punaisen geen gebrek zie ik :)
 
@ modelengeneer :de 2de huidbeplanking wordt op de juiste wijze uitgevoerd.

Nu wilde ik alleen heel zeker zijn dat het hout goed tegen elkaar zit zodat ik alles waterdicht krijg.

@ siemen : merci voor de reactie. ps uw figuurzaag staat in de hubo of gamma (reklame van deze week ) te koop voor 60 euro.

@ droop/luc : ik hoop dat je ongelijk hebt,nog nooit gesoldeerd en vermits dat er rond de koperen buis alles met hout wordt afgewerkt is de kans minder groot op lekkage als ik het zo laat.

Ben van plan als de onderste helft van de romp af is een proefopstelling te maken in het zwembad en dan de voorstuwing is uit te testen. Gewoon om te zien of alles wel zou werken zoals het moet werken. Want ik moet een gat van 31 mm door de romp uitboren voor de aandrijving en als dit dan niet lukt heb ik problemen.

Als test dacht ik de ST volladen tot op haar waterlijn en de aandrijving in een apart "vlot" erlangs het water laten aanzuigen en via een langere flexibele slang naar de ST voeren en kijken of ze vooruit gaat.Door de flexibele slang zal ik nog meer verliezen hebben maar we zullen wel zien. Hoop ik.
 
Balsablokken aan boeg en spiegel geplaatst en in de juiste vorm geschuurd.

Spiegel is goed gelukt al zeg ik het zelf maar aan de boeg is de rechterkant iets te vlak(recht).Ga dit nog proberen weg te werken door terug opnieuw op te vullen en schuren.

1_Afbeelding_113.jpg

1_Afbeelding_114.jpg

1_Afbeelding_117.jpg

Hier is de fout goed te zien bij macro-opname

1_Afbeelding_118.jpg

Ook de valse kiel verlengd om het schommelen tegen te gaan(5 cm hoog)
Ipv van 3 horizontale lange latjes te gebruiken een hondertal kleine verticale latjes erop geplakt en dit enkel voor de stevigheid.

1_Afbeelding_116.jpg

Hier ziet men hoe de koperen buis is weggewerkt.

1_Afbeelding_112.jpg

Dit is een foto van mijn huidig probleem.

1_Afbeelding_119.jpg

Ik weet niet tot waar ik de latjes moet laten gaan.
1. Hier stoppen en schuin aanvijlen.
2. Stoppen op de smalste overgang.
3. Tot bovenkant juist onder het beeld.Hier kan ik het latje iets dikker maken met een oog erin en daar worden later de touwen van de boegspriet aan bevestigd. Nadeel hierdoor is de kiel 2x zo dik als op schaal op die plaats en dit kan/gaat problemen geven met het afwerken van de boeg.

suggesties
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm, moeilijke keuze. Ik vraag mij allereerst af. Waarom je ze zo geplaatst hebt, en niet met de romp mee. Je schreef voor de stevigheid. Maar ik zie nu iets wat je nooit ziet bij schepen. Ik snap dat je er een RC schip van maakt en dat je daavoor allerlei consesies moet maken.

Dan toch hoe ik denk dat je dit moet oplossen. Wel helemaal doortekken, tot het einde. Dan de leeuw iets breder maken. Anders zul je altijd een verdikking in het zicht houden. En dat zal waarschijnlijk uiteindelijk tegen gaan staan.

Maar goed, ik hoop dat nog meer mensen met een idee of oplossing zullen gaan komen.

Verder schreef je dat er nog een huidlaag overheen zal gaan komen. Doe je dit dan ook bij de kiel? Dan wordt deze nog dikker..
 
Hey Newbie,

Ik zou persoonlijk gaan voor de volgende richting. Ik heb even een foto van jouw gepikt.

9_1.jpg

De verdikking tot aan de rode lijn maar wel geleidelijk afschuinen. De rode lijn is maar een voorbeeld je kan dan nog kiezen tot waar je deze wil hebben maar ik zou het in die vorm doen. En als het schip in het water ligt heb je dan ook geen te dikke kiel.

Ik hoop dat ik je een beetje meer inspiratie heb gegeven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Michel ze is afgewerkt volgens uw tip waarvoor hartelijk dank.

De kromming heb ik alleen laten vertrekken waar de overgang is tussen balsa en beplanking.

Alleen nog geen tijd gehad om echt door te werken en vorderingen te tonen.

Maar toch hartelijk bedankt want het was een zeer goede tip.
 
Graag gedaan hoor. We zijn hier om mekaar te helpen en ideën uit te wisselen toch.
Het is inderdaad beter waar jij de kromming hebt laten vertrekken. Dit geeft een vloeiender geheel.
 
En dan nu het resultaat van Michel zijn tip :

picture.php


picture.php


picture.php


ben zeer tevreden over het resultaat.

Daarna is een werk van lange adem gedaan nl. de openingen tussen de berghouten opvullen en de kanonpoorten vrijhouden.Hiervoor moest elk plankje op lengte gemaakt worden en het laatste opvulstuk op lengte en breedte en dit voor een 140tal kanonspoorten.

picture.php


picture.php


picture.php


Voordat ik aan de spiegel ben begonnen heb ik eerst de buis gestoken om later de boegspriet in te krijgen.
Deze is door middel van 2 schroeven vastgezet in de valse kiel en uitgelijnd volgens de foto.

picture.php


ene keer de juiste maat zal ze op lengte worden afgezaagd.

picture.php


De uitlijning :

picture.php



picture.php


en dan begonnen aan de spiegel ,deze wil ik verlicht maken :
en dit zou zo'n effect moeten geven :

picture.php


picture.php


dat was het weeral nu de spiegel in elkaar steken wat toch één van de grote uitdagingen gaat zijn.
 
Hoi Luc,

Dit gaat werkelijk een pracht van een schip worden.
Daar doe ik m'n petje voor af hoor! Chapeau! ApplausApplaus


En die lichtjes, maken het helemaal.:k



Klassewerk!



Droop
 
Hey Luc,

Wat een mooi werk zeg Applaus Applaus Applaus
Ongelofelijk hoe je dit aan het bouwen bent, met niet meer dan een hoop hout.

Ga je aan de spiegel de binnenkant ook detailleren ? Dat geeft een mooi effect als de lichtjes aan zijn.

Groeten, wet sellery
 
Ga je aan de spiegel de binnenkant ook detailleren ? Dat geeft een mooi effect als de lichtjes aan zijn.

neen want de servo en ontvanger komen daar te staan.

het is en blijft een rc-schip,kleine details zullen stuk gaan bij transport.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan