Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik vind het zo mooi, maar ik snap niets van die electronica daarin. ik ga toch nog eens het verslag helemaal doorlezen :D
 
Gans de romp voorzien van balsahout en alles in vorm geschuurd.Zodoende heb ik een beter zicht op de vorm van de romp en kan ik de huidplanken beter bevestigen.


Afbeelding_083%7E1.jpg

Afbeelding_084%7E1.jpg

Afbeelding_085%7E1.jpg

Afbeelding_086%7E1.jpg








Nu kunnen we beginnen met de beplanking.

Eerst vanf de onderste berghouten omhoog tot aan de reling en dan de rest.
 
He, he, he, schuren, lekker he. Al dat stof, maar je zult vlug niet meer zonder kunnen. :D

Gaat goed. De lijn zit er toch aardig in hoor. Niets verkeerds aan. Ben zeer benieuwd naar jou beplanking. Gaat zo door. Ik blijf je met arendsogen volgen. verdacht
 
Dat ziet er aardig uit zo de romp met balsa.

Vraagje, die balsa platen zien er dik en breed uit, waar heb je deze op de kop kunnen tikken??
 
waar heb je deze op de kop kunnen tikken??
__________________

Even tussen komen. Die heeft Scotty ook, staan bij zijn hout op de foto precies aan de rechtse kant.
 
Even tussen komen. Die heeft Scotty ook, staan bij zijn hout op de foto precies aan de rechtse kant.

Ach gebruikte newbie dit hout voor het opvullen, deze platen, mooi man, voor men volgende project zal ik dit ook doen, lijkt me makkelijk om nadien je beplanking te doen.
 
Die van scotty zijn maar 1cm dik.

Ik heb balsa van 2cm dik gebruikt en soms zelfs balsa van 4cmx4cm.(bij de voorste en achterste spanten)

Op sommige plaatsen schiet er misschien nog een 5 mm balsa over al de rest weggeschuurd.
 
Een vraagje van Dan op modelbrouwers.nl

Dat ziet er al heel erg strak uit, Newbie.
Echter... vraag ik mij eventjes af waar de inlaat voor die waterjet precies zit. Ik heb helemaal geen ervaring met dit soort aandrijving, maar indien het enigszins gelijklopend is met een fanjet (electro versie van een jet) geeft die het meeste resultaat met een lange inlaat en een korte uitlaat, waarbij de uitlaat glad is (wat uiteraard het geval is bij gebruik van een koper buis), en en inlaat bij voorkeur niet glad is (dit geeft turbulentie die gunstig is bij dit soort aandrijving).

Antw. :

Er wordt een pvc-buis van 32mm gebruikt als inlaat waar deze nog moet komen moet ik nog bekijken.
Aan de uitlaat hangt nu een versterkte pvc-darm van 1 m die nog op lengte moet gesneden worden als ik aan de aandrijving begin.

Na de beplanking,ga ik een proefopstelling maken of de nu gekozen aandrijving voldoet(werkt !!!) indien niet moet ik overschakelen op een pomp.
De pomp heeft een inlaat van diam. 12 mm en de nu gekozen aandrijving diam 32 mm.

Waarom ik het nu nog niet doe,simpel, geld.
Ik merk dat ik met mijn zaagmachine de latjes niet fijn genoeg kan zagen,dus eerst nog een ander zaagmachintje kopen .Ik vermoed zo één zoals Pter heeft beschreven op modelbrouwers.nl maar ben nog niet zeker.
 
Ja een goed gereedschap is het halve werk zeggen ze wel eens he. Maar wat gaat er nu fout dan, met dat zagen?
 
Ik had de latjes laten voorzagen op 11mm en 13mm. Maar nu moeten bepaalde latjes op 9mm gebracht worden.
Ga ik nu dit latje zagen (1.50 m lang) dan kan ik dit niet aandrukken langs het zaagblad omwille van te gevaarlijk (vingers 6mm van een zaagblad af) waardoor het hout gaat springen en er happen worden uitgenomen.Hierdoor heb ik geen mooie snede meer.

Komt denk ik omdat het zaagmachine bedoeld is voor de bouw en niet voor de modelbouw.
 
Dit soort werkzaamheden doe ik altijd met een schaafje. Ik heb hiervoor twee verschillende schaafjes. Een Davidschaafje en een spookschaafje. Ik maak er even een plaatje van, dan kan je zien hoe die er uit zien.
 
1_SANY1813.jpg
De bovenste is een Davidschaafje, hiermee kun je de lantjes gemakelijk schaven. Dit omdat hier een soort van scheermesje in zit. Dit zijn erg scherp. De onderste is een spookschaafje. als je holtes of bolingen er in wilt hebben om zo het latje goed aan te sluiten, kun je daar handig mee sturen. :D
 
Nu mijn stoflongen terug longen geworden zijn na al dat schuren,heb ik de standaard aangepast om aan de boot te kunnen werken.

1_Afbeelding_090.jpg


Eerst de7de lijn van het spantenplan op de romp getekend.Op deze lijn is de romp op uitgelijnd.
Daarna fotokopies genomen van het plan en dit met duimspijkers op de romp bevestigd.

1_Afbeelding_091.jpg

1_Afbeelding_092.jpg

De volgende stap was de uitgesneden kanongaten markeren met een zwarte stift.

1_Afbeelding_093.jpg

het resultaat na het wegnemen van het papier.

1_Afbeelding_094.jpg

Ik moet nu gewoon een latje boven en onder de zwarte vierkanten monteren en dan een latje tussenin. (snel een vb gemaakt)

1_Afbeelding_095.jpg

Close-up : ik vind dat de diepte al meevalt (4mm) dus het kan zijn dat ik niets moet uitfrezen.

1_Afbeelding_096.jpg

1_Afbeelding_097.jpg

Aan de boeg kreeg ik het papier niet geplooid zonder kreuken (dus afwijking) .
Hier moet ik het met de hand gaan uittekenen.
Door het plan erop te zetten heb ik ook wel een zeer kleine afwijking,maar wat ging de afwijking zijn als ik de 130 kanonsgaten met de hand moest gaan uittekenen???

Totaalbeeld.
1_Afbeelding_098.jpg

1_Afbeelding_099.jpg

Nu de ander kant nog en het beplanken kan beginnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kon het papier ook als spuitmal gebruikt hebben en de gaten met bv de airbrush ingekleurd hebben. Dit zou waarschijnlijk makkelijker zijn geweest dan gaatje per gaatje in te kleuren.

Niettemin vind ik het een prachtprestatie, Luc. Applaus


Droop
 
Nog een paar foto's van de ST. zodat men kan zien wat het eindresultaat zou moeten worden.

Ik weet niet meer waar ik ze gevonden heb dus sorry dat ik er geen link kan bijplaatsen of iemand bedanken.






Als je kijkt naar de spiegel op de 2de en derde foto zie je dat je op de derde foto door de spiegel kunt kijken thv van de zijgalerijen.

 
Nee hoor je kunt daar niet doorheen kijken, maar de schilder heeft daar op zijn manier een raamstyle willen aangeven, en dat kan dan met een foto van een schilderij nog wel eens wat raar overkomen. Dat is nu bij jou het geval. cute
 
Rik wat vind je van de methode die ik heb gebruikt om de kanongaten aan te brengen.
 
Close-up : ik vind dat de diepte al meevalt (4mm) dus het kan zijn dat ik niets moet uitfrezen.

Allereerst goed gevonden absoluut.
Toch zou ik wel gaan uitvrezen, het uiterlijk dat je straks van die kannonnen insteekt wil je niet hebben. Dus als je ze toch dieper maakt kun je ze mooier er in plaatsen zodat je de insteek niet meer ziet. En net lijkt of daar echte volledige kononnen in zitten. Het werk zal je uiteindelijk de moeite waard gaan vinden.

Het punt is nl. dat je straks van de zijkant er een inkijk zal hebben, dit heeft ook met de grote van het schip te maken, maar ook met de uiteindelijke diepte van de gaten. Dus ik zou zelf 1 tot twee cm insteken.
Het hoeft natuurlijk niet overal he. Dit omdat je bijvoorbeeld de onderste rijen dichte luiken kunt geven. Dan heb je daar geen last van. En dat scheelt enorm veel werk, ook met waterdicht maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan