@ TomPattyn : neenee, gewoon ieder stuk eens deftig bestuderen en bekijken hoe je een groot stuk in het klein kan maken en het doel heiligt de middelen é......
En hopla weer een update-tje
Deze keer heb ik de onderslede (zo noem ik dit stuk) beginnen onder handen nemen. Dat is het stuk waar de loopslede op terugslaat/schuift bij een salvo.
Hier gezien langs achter
De ophanging van dat stuk is een soort beugel die enerzijds de onderslede ophangt tussen 2 opstaande metalen stukken en het geheel doet scharnieren. De 2 horizontale tappen op de beugel zijn de scharniertappen die passen in 2 openingen in de 2 metalen opstaande stukken (groene pijl). Hier zie trouwens duidelijk de onderslede en de loopslede.
De beugel
Tussen ons gezegd en gezwegen :huilen met de pet op !
De naad in de beugel is gigantisch en alleen dicht te krijgen met putty, maar daar de kans dat het een naked kit word zeer groot is, is werken met putty niet aan te raden. Het vervolg moet ik niet meer vertellen.
De opstaande wandjes hebben een dikte die ik niet in plaatvorm heb en daarom heb ik er dan maar 2 op elkaar gesoldeerd en op maat gebracht . De ronde bovenkant is een enkelvoudig plaatje daar er nog een verdikking onder komt .
De scharniertappen aan de zijkant zijn messing buisjes en bovenop de ronde bovenkant werd eveneens de ring met onderplaat geplaatst.
Nu wil ik wel eens tonen hoe ik tewerk ga bij het solderen van die beugel. Ik heb alles eerst samen geplaatst op een stukje MDF en daarop het koper gefixeerd met een houten wasspeld. Ik gebruik slecht geleidende materialen om zoveel mogelijk warmte van mij soldeerbout te behouden in mijn koper. Moest ik metalen klemmen en knijpers gebruiken lopen die weg met mijn warmte en kan ik daar lang zitten. Ook geen pvc knijpers gebruiken of die zouden wel eens een andere vorm kunnen aannemen door de warmte in het koper.
De opvulling van de beugel heb ik gemaakt uit plasticard. Ook hier heb ik 2 lagen op elkaar gelijmd om de gewenste dikte te bekomen. Nu heb ik wel een techniek toegepast uit mijn eigen beroep. Ik heb de 2 stukken eerst een beetje in vorm geplooid ,dan van elkaar genomen, dan lijm tussen gedaan en direct opgespannen nog voordat de lijm begon te drogen. Een dag opgespannen laten zitten, dan pas lossen en alles blijft in die vorm. De bovenste laag heeft een grotere diameter dan de kleine en door de lijm ertussen houden ze elkaar tegen om open te plooien. In de houtbewerking bekomt men op die manier geplooide gelaagde stukken.
Daarna op maat snijden en in de beugel plaatsen en lijmen. Ik moet wel eerlijk zijn dat ik eerst de plasticcard beugel gelijmd heb en daarop mijn koper geplooid heb, anders is het onmogelijk dezelfde ronding te verkrijgen indien je omgekeerd tewerk zou gaan.
Tevens kan je zien dat ik aan ieder vertikaal stuk onderaan een plaatje bevestigd heb. Ze zullen ingefreesd worden in de pvc om zo een solide verbinding te maken met de rest van de onderslede. Die beugel draagt de volledige loop met slede.
Bye Bye
En hopla weer een update-tje
Deze keer heb ik de onderslede (zo noem ik dit stuk) beginnen onder handen nemen. Dat is het stuk waar de loopslede op terugslaat/schuift bij een salvo.
Hier gezien langs achter
De ophanging van dat stuk is een soort beugel die enerzijds de onderslede ophangt tussen 2 opstaande metalen stukken en het geheel doet scharnieren. De 2 horizontale tappen op de beugel zijn de scharniertappen die passen in 2 openingen in de 2 metalen opstaande stukken (groene pijl). Hier zie trouwens duidelijk de onderslede en de loopslede.
De beugel
Tussen ons gezegd en gezwegen :huilen met de pet op !
De naad in de beugel is gigantisch en alleen dicht te krijgen met putty, maar daar de kans dat het een naked kit word zeer groot is, is werken met putty niet aan te raden. Het vervolg moet ik niet meer vertellen.
De opstaande wandjes hebben een dikte die ik niet in plaatvorm heb en daarom heb ik er dan maar 2 op elkaar gesoldeerd en op maat gebracht . De ronde bovenkant is een enkelvoudig plaatje daar er nog een verdikking onder komt .
De scharniertappen aan de zijkant zijn messing buisjes en bovenop de ronde bovenkant werd eveneens de ring met onderplaat geplaatst.
Nu wil ik wel eens tonen hoe ik tewerk ga bij het solderen van die beugel. Ik heb alles eerst samen geplaatst op een stukje MDF en daarop het koper gefixeerd met een houten wasspeld. Ik gebruik slecht geleidende materialen om zoveel mogelijk warmte van mij soldeerbout te behouden in mijn koper. Moest ik metalen klemmen en knijpers gebruiken lopen die weg met mijn warmte en kan ik daar lang zitten. Ook geen pvc knijpers gebruiken of die zouden wel eens een andere vorm kunnen aannemen door de warmte in het koper.
De opvulling van de beugel heb ik gemaakt uit plasticard. Ook hier heb ik 2 lagen op elkaar gelijmd om de gewenste dikte te bekomen. Nu heb ik wel een techniek toegepast uit mijn eigen beroep. Ik heb de 2 stukken eerst een beetje in vorm geplooid ,dan van elkaar genomen, dan lijm tussen gedaan en direct opgespannen nog voordat de lijm begon te drogen. Een dag opgespannen laten zitten, dan pas lossen en alles blijft in die vorm. De bovenste laag heeft een grotere diameter dan de kleine en door de lijm ertussen houden ze elkaar tegen om open te plooien. In de houtbewerking bekomt men op die manier geplooide gelaagde stukken.
Daarna op maat snijden en in de beugel plaatsen en lijmen. Ik moet wel eerlijk zijn dat ik eerst de plasticcard beugel gelijmd heb en daarop mijn koper geplooid heb, anders is het onmogelijk dezelfde ronding te verkrijgen indien je omgekeerd tewerk zou gaan.
Tevens kan je zien dat ik aan ieder vertikaal stuk onderaan een plaatje bevestigd heb. Ze zullen ingefreesd worden in de pvc om zo een solide verbinding te maken met de rest van de onderslede. Die beugel draagt de volledige loop met slede.
Bye Bye