Zo, tussen de verbouwing en de andere thuiskarweitjes door heb ik toch een beetje tijd gevonden om te knutselen.
De volgende stukken zijn vervangen door messing.
Bron : Erwin
Aan weerszijden van de onderslede is er zo'n plaat gemonteerd en heeft een dubbele functie.
1. als men de onderslede monteerd op het onderstel of demonteerd dienen die ogen in de platen om de haken van het hefmechanisme (dat men gebruikt) in de haken.
2. Er staat op elke plaat een pin die dient om de zuigers aan te koppelen om zo het geheel op te tillen of te zakken.
Eerst de ganse boel eraf gehaald maar deze keer heb ik wel de pinnen met het conische onderstuk er voorzichtig afgezaagd omdat deze weer gebruikt zullen worden.
Om 2 identiek gelijke stukken te bekomen in messing heb ik het volgende trucje toegepast. Ik heb 2 stukjes messing op elkaar gesoldeerd en dan de platen in vorm gebracht en voorzien van de nodige gaten. Dat gedaan, alles gewoon weer opgewarmd met de soldeerbout en de stukken gescheiden en opgekuist.
in het onderste gat komt er een pin in gemonteerd waarvan de ene kant in de onderslede komt te zitten en op de andere kant komt de koppelpin voor de zuigers te zitten. Met deze pinnen verhoog ik de sterkte van het geheel, want als ik de messing gewoon op de pvc zou kleven is dat bijlange zo sterk niet.
Op de onderslede gemonteerd geeft het dat
Het volgende dan maar .
Voor de volgende vervanging eerst een woordje uitleg. Dit kanon is eigenlijk een 155mm die vroeger op een getrokken chassis stond en de naam " Long Tom" had. Om volledig te zijn de 155mm Gun M1/M2 Long Tom.
Er staan stukken op die nodig zijn om het kanon de kunnen transporteren op het getrokken chassis zoals sommige beugels om de loop manueel voor en achteruit te kunnen takelen. Ook staat er een beugel op de onderkant van de onderslede om het geheel vast te zetten op het getrokken chassis.
Op de zelfrijdende chassis is het echter zo dat de meeste van die beugels er nog (gedeeltelijk) opstaan of op de latere versies zelfs niet meer op staan omdat ze geen functie meer hebben
Even een foto van het kitstuk om te verduidelijken over welke beugel het gaat..
Nu is het wel zo dat die beugel met onderaan 2 opstaande randen alleen maar op een Long Tom stonden omdat daar het geheel aan het getrokken chassis gekoppeld werd voor transport.
Op het zelfrijdend chassis staan die 2 opstaande randen (onderaan) er niet meer op.Foutje Italerie want ze baseren zich waarschijnlijk op een Long Tom. Alleen nog op de zijkanten en zoals gezegd bij de latere versies ook niet meer op de zijkanten, want die beugel heeft geen enkele functie meer op een zelfrijdend chassis.
Voila ,tis maar dat je het weet é
Om de randen te maken heb ik deze keer 4 stukjes messing op elkaar gesoldeerd ,in vorm gebracht en weer gescheiden en opgekuist.
Een strip messing gesneden en geplooid op de gewenste vorm en de 4 stukken erop gezet.
De beugel gemonteerd op de onderslede en tevens op de platen erboven de koppelpinnen met conisch onderstuk op de messing pinnnen gemonteerd.
En dat geeft dat.
Nu moet ik wel zeggen dat er nog lasnaden moeten gelegd worden, maar dat zal allemaal tesamen gebeuren.
Gastjes , tot wederhoren é